Gå til innhold

Endelig blir VLC-utseendet oppdatert


Anbefalte innlegg

VLC:

 

[img http://i39.tinypic.com/103zd6v.png[/img]

 

Splash Player Pro:

 

[img http://i41.tinypic.com/dn1161.png[/img]

 

Ingen ekstra codecs installert. Skjer på alle hd-filmer jeg har prøvd.

OS er Win7 ultimate x64, Alienware m17x med nVidia FeForce GTX 260M i SLI med anbefalt driver 27.06.2010. Sortnivået er uavhengig av driverversjon. Skjedde også den gang jeg kjørte Vista på maskinen.

VLC v. 1.1.11 installert nå, men har opplevd dette med alle tidligere versjoner av VLC.

 

Feil output range, 16-235 til en skjerm som skal ha 0-255. Kan ganske sikkert endres i instillingene. (Står sikkert på auto eller noe tilsvarende.)

Btw: "kornete" bilde er dummeste beskrivelsen av et bilde som noen gang har blitt sagt. Og blir brukt av omtrent alle som ikke har noe kunnskap om temaet.

 

Jeg var også totalt "VLC only" helt til jeg begynte å få "tearing" på bildet når jeg brukte S-video kablen fra PC til HDTV'n. Det var som om bildet delte seg i 2 i korte perioder.

Tearing er driver problem, og har normalt ikke med avspiller å gjøre. Sikker på at du sjekket med samme driverversjon? Så lenge grafikkdriveren gjør jobben sin får du ikke tearing i VLC.

 

Ang. tearing på S-VIDEO ut, skjer det fordi V-sync ikke er på, eller blir gjort riktig, innstillinger igjen.

 

---

MPC-HC trenger dessuten ikke codecs, og har det aller meste innebygget fra libavc(ffmpeg) og diverse HW akselerasjon med DXVA. (Som standard.)

 

Bruker selv MPC-HC med LAVfilters, bruker DXVA i LAV Video. Og bruker madVR som render, pga. høyere kvalitet. (Vanlige rendere bruker ofte shitty resizere på luma feltet, og omtrent alle bruker billinear på chroma feltene. Hvor i madVR du kan bruke blant annet spline, bicubic, og lanczos på både luma og chroma.)

 

LAV Video og MPC-HC støtter og nå 10bit video, som blir dithered ned til 8bit igjen før output. 10bit H.264 begynner å bli mye brukt i hvertfall i anime encoding miljøet, og sakte men sikkert andre steder og. Pga. høyere effektivitet versus 8bit encoding (selv om du encoder 8bit kildemateriale.)

Endret av Revolution
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildetstørrelsen er jo helt irrelevant, sortnivået er det samme uansett. Valgte tilfeldige skjermdumper fra en sekvens som hadde mye sort, det var mest relevant.

 

Har installert vlc-2.1.0-git-20120215-0402-win64.exe nå, ingen forskjell.

 

Skal teste med fargejusteringen i nVidia nå. brb...

 

 

Lenke til kommentar

Se der ja, nå ble bildet i VLC endelig bra! Problemet var altså at jeg måtte inn i nVidia Control Panel og fjerne "video player setting" - er tydeligvis her VLC feiler. Etter at jeg valgte nVidia settings > Full (0-255) + Dynamic Contrast Enhancement var problemet løst.

 

Guide ligger her og det essensielle er:

 

FIX : (only if you have nvidia graphics card)

 

1) Goto Nvidia Control panel

 

2) In Nvidia Control Panel select adjust video color settings

 

3) In How do you make color adjustments? Select with Nvidia settings.

 

4) Select advanced of Nvidia video settings

 

5)Select FULL(0-255) in dynamic range.

 

To sum up do as shown in the screenshot.

 

 

 

 

Problemet ble altså løst for min del. Men litt forundret over at VLC tvinger meg til å gjøre en såpass spesiell endring når feks Splash Player ikke trengte denne endringen... Uansett, var det som skulle til. For håpe at VLC fixer dette for andres skyld.

 

 

Lenke til kommentar

Kan diskuteres, om en rekke avspillere utenom VideoLAN ikke har dette problemet så skulle man tro det var en enkel sak for utviklerne å omgå "problemet" om de fleste andre klarer det?

 

Hva skjer forresten med "Lunettes", skulle ikke det være en helt ny redesignet variant for Mac OS X med nytt grensesnitt da utviklerne rett og slett innså at VideoLAN for Mac trengte en reell overhaling?

 

Forsto aldri helt hva tanken bak egentlig var, og nå som VideoLAN v2.0 også rulles ut for Mac OS X betyr det at "Lunettes" er lagt på is foreløpig, eller at VideoLAN faktisk ikke har noe som helst med det å gjøre?

Lenke til kommentar

Kjenner ikke historien bak Lunettes, og må si jeg driter en lang en i hele osx. Uansett, flott at problemet ble løst, men jeg skulle gjerne visst om dette rammer bare enkelte nvidia kort eller enkelte skjermer. Ramguy, jeg har allerede vist deg lenker som dokumenterer tilsvarende og vedvarende problemer med WMP. Tror nok ikke du kan frikjenne nvidia her, uansett hvor mye sympati du har for dem.

Lenke til kommentar

Se der ja, nå ble bildet i VLC endelig bra! Problemet var altså at jeg måtte inn i nVidia Control Panel og fjerne "video player setting" - er tydeligvis her VLC feiler. Etter at jeg valgte nVidia settings > Full (0-255) + Dynamic Contrast Enhancement var problemet løst.

 

Guide ligger her og det essensielle er:

 

FIX : (only if you have nvidia graphics card)

 

1) Goto Nvidia Control panel

 

2) In Nvidia Control Panel select adjust video color settings

 

3) In How do you make color adjustments? Select with Nvidia settings.

 

4) Select advanced of Nvidia video settings

 

5)Select FULL(0-255) in dynamic range.

 

To sum up do as shown in the screenshot.

 

 

 

 

Problemet ble altså løst for min del. Men litt forundret over at VLC tvinger meg til å gjøre en såpass spesiell endring når feks Splash Player ikke trengte denne endringen... Uansett, var det som skulle til. For håpe at VLC fixer dette for andres skyld.

 

Digital contrast enhancement ødelegger jo hele bildet. Og dessuten er jeg ganske sikker på at du kan stille inn akkurat det samme i VLC sine innstillinger.(Har ikke sjekket.)

Men uansett, slå av Digital contrast enhancement om du ikke vil ha ekstremt ukorrekte farger som ser relativt jævlige ut.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Det er snakk om en RC / Release candidate versjon og ikke den endelige versjonen. Uansett er jeg spent på om VideoLAN (VLC) har forandret noe på kvaliteten og ikke bare utseende?

Har aldri manglet på kvaliteten. Visste ikke at du drev med FUD.
For meg har alltid VLC vært en latmannsgreie for de som ikke orker eller gidder å sette opp Media Player Classic Home Cinema (MPC-HC)
Nei, det er den beste videoavspilleren som er tilgjengelig.

 

En gang(egentlig flere ganger) har jeg sammenlignet bildekvaliteten på VLC og WMP(med codec pack). Alle gangene ser jeg stor forskjeld. Personlig syntes jeg det er bedre bildekvalitet på WMP. Nå skal det sies at jeg ikke har stilt på en eneste instillinge på VLC, da. Og har kune sammenlignet med BR.

 

Edit:

*snip*

 

Digital contrast enhancement ødelegger jo hele bildet. Og dessuten er jeg ganske sikker på at du kan stille inn akkurat det samme i VLC sine innstillinger.(Har ikke sjekket.)

Men uansett, slå av Digital contrast enhancement om du ikke vil ha ekstremt ukorrekte farger som ser relativt jævlige ut.

 

Jupps. Testa og det ble helt jævlig. Kontrastene var forferdelige, bølger og pixler over alt hvor det var sort.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

En gang(egentlig flere ganger) har jeg sammenlignet bildekvaliteten på VLC og WMP(med codec pack). Alle gangene ser jeg stor forskjeld. Personlig syntes jeg det er bedre bildekvalitet på WMP. Nå skal det sies at jeg ikke har stilt på en eneste instillinge på VLC, da. Og har kune sammenlignet med BR.

Jeg har sammenlignet VLC og WMP flere ganger, alle gangene ser jeg at VLC har bedre billedkvalitet. Kanskje systemet ditt også viser feil farger med VLC. Hvis du poster et par skjermskudd burde det være lett for deg å demonstrere hvor mye bedre WMP er, ellers blir dette fort en avstemningsøvelse hvor de som disser VLC har et fucka system.
Lenke til kommentar

Eller kanskje VideoLAN rett og slett ikke fungerer like bra for alle av oss? Han tester begge deler og mener det ene er bedre enn det andre, du tester og du mener det motsatte. Det er ikke nødvendigvis sånn at en av dere nødvendigvis har feil ettersom det er endel variabler som kan være med å spille inn på resultatet.

Lenke til kommentar

 

Edit:

*snip*

 

Digital contrast enhancement ødelegger jo hele bildet. Og dessuten er jeg ganske sikker på at du kan stille inn akkurat det samme i VLC sine innstillinger.(Har ikke sjekket.)

Men uansett, slå av Digital contrast enhancement om du ikke vil ha ekstremt ukorrekte farger som ser relativt jævlige ut.

 

Jupps. Testa og det ble helt jævlig. Kontrastene var forferdelige, bølger og pixler over alt hvor det var sort.

 

Skulle likt å vite hvilke innstillinger jeg kunne gjort i VLC så jeg kan skru av Digital Contrast Enhancement? Kan ikke se den muligheten i VLC selv, men kan jo hende jeg er dårlig til å lete eller at det heter noe helt annet der?

 

 

Skal sies at bildet hos meg ikke er så jævelig som du tydeligvis har opplevd.

 

 

Lenke til kommentar

Edit:

*snip*

 

Digital contrast enhancement ødelegger jo hele bildet. Og dessuten er jeg ganske sikker på at du kan stille inn akkurat det samme i VLC sine innstillinger.(Har ikke sjekket.)

Men uansett, slå av Digital contrast enhancement om du ikke vil ha ekstremt ukorrekte farger som ser relativt jævlige ut.

 

Jupps. Testa og det ble helt jævlig. Kontrastene var forferdelige, bølger og pixler over alt hvor det var sort.

 

Skulle likt å vite hvilke innstillinger jeg kunne gjort i VLC så jeg kan skru av Digital Contrast Enhancement? Kan ikke se den muligheten i VLC selv, men kan jo hende jeg er dårlig til å lete eller at det heter noe helt annet der?

 

 

Skal sies at bildet hos meg ikke er så jævelig som du tydeligvis har opplevd.

 

 

 

Det var kanskje litt sterke ord, men sist jeg skjakke så var det "snø" på bildet. Veldig lite, men what's been seen can not be unseen. Jeg har ikke testa med så mange ulike filformater elelr versjoner av VLC. Begynner å bli en stund siden også, så det kan hende det har bedret seg.

 

Nå ser jeg nesten aldri film på PC-en lenger, da jeg streamer til TV, eller ser fra BR-spiller.

 

Edit: Testa nettopp. Bildekvaliteten er veldig bra på begge. Men på VLC(med standard settings) er det lysere og mattere farger, nesten som om det ligegr et tynt lag med støv over hele skjermen. Det er det jeg syntes er så "jævlig".

 

I tillegg har WMP mye bedre grensesnitt enn VLC-1.1.11 (mener jeg).

 

jeg kan sikkert gjøre noe med det, men det trenger jeg ikke i WMP derfor bruker jeg heller den :)

 

Edit2: Det kan jo muligens være at skjermen min ikke liker de bildeinstillingene VLC kjører med som standard.

 

En gang(egentlig flere ganger) har jeg sammenlignet bildekvaliteten på VLC og WMP(med codec pack). Alle gangene ser jeg stor forskjeld. Personlig syntes jeg det er bedre bildekvalitet på WMP. Nå skal det sies at jeg ikke har stilt på en eneste instillinge på VLC, da. Og har kune sammenlignet med BR.

Jeg har sammenlignet VLC og WMP flere ganger, alle gangene ser jeg at VLC har bedre billedkvalitet. Kanskje systemet ditt også viser feil farger med VLC. Hvis du poster et par skjermskudd burde det være lett for deg å demonstrere hvor mye bedre WMP er, ellers blir dette fort en avstemningsøvelse hvor de som disser VLC har et fucka system.

 

 

Som sagt tok jeg litt hardt i når jeg fortalte hvor stor forskjeld det var, men jeg mener det er nok. Kanskje er det bare er en subjektiv sak.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Jeg mener vel det er klart at noe er feil på systemene til de som har klaget på VLC så langt. Problemet er at informasjonsverdien i postene er på nivået "VLC suger, spillerx ruler", da er det håpløst å danne seg et fornuftig bilde. Det som er klart er at et par av de som har klaget hadde feil output på farger som ser ut til å være knyttet til nvidia. Jeg har kjørt VLC på maskiner med nvidia uten dette problemet, så det rammer ikke alle.

 

2ball, usikker på om du også har utvaskete farger som et par med nvidia har rapportert og fikset. Hvis det bare er at fargene er mer mettet på WMP, så har du full mulighet til å tune det på VLC. Det er selvfølgelig ditt privilegium å like WMP sitt grensesnitt bedre, jeg foretrekker langt VLC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Eg nyttar VLC til alt unntatt HD. Det har av ein eller anna grunn aldri fungert for min del. Har prøvd alt eg fant av tips etter timar med tråling på nettet, men KMPlayer og MPC har alltid fått jobben med HD.

 

Kan godt vere nokre innstillingar eller greier eg ikkje har funnet, men eg har i alle fall aldri fått det til. Det er for øvrig snakk om PC-er med svakare maskinvare. Den kraftigaste PC-en min klarte det siste eg prøvde.

Hvis du ikke har hardware aksellerering av grafikk støttet i driver, så er eneste mulighet i VLC å justere ned kvalitet. Du sier verken hvilken versjon av VLC du prøvde, hvilket grafikk-kort det var snakk om, eller hva du prøvde å stille inn. Så å si noe mer spesifikt blir vanskelig. Du finner alle innstillingene under preferences, på versjon 1.1.12 som jeg bruker ser det slikt ut:

post-22889-0-22686100-1329289916_thumb.pngHuk av Use GPU acceleration, så vil grafikkort som har askellerasjon få HD til å flyte smooth på alt av CPU inklusive de svakeste Atomprosessorene. Hvis din GPU ikke har aksellerasjon kan du sette ned kvaliteten på H264 med valget rett under.

Prøvd med både GPU Acc og å skru ned kvaliteten, utan resultat. Med VLC 2.0 er lyden OK, men videoen er heilt på tur. Hakker og pikselert. Fungerer heilt fint med KMPlayer på same PC. Asus 1000H, ikkje noko kraftplugg altså.

 

Det beste hadde vore om eg kunne bruke VLC til alt av video, men foreløpig har eg ikkje fått HD til å fungere i programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...