Gå til innhold

Ødlegge harddisk sikkert


LMH1

Anbefalte innlegg

Her du en gammel bilhøytaler?

Beveg disken frem og tilbake over baksiden av høytaleren. Bruk ca et minutt på hver side av disken.

Disken blir uleselig .

 

Tviler jeg sterkt på. Les denne: http://www.pcworld.com/article/116572/busting_the_biggest_pc_myths.html

"The only magnets powerful enough to scrub data from a drive platter are laboratory degaussers or those used by government agencies to wipe bits off media. "In the real world, people are not losing data from magnets," "

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke microbølgeovn en ganske safe måte å gjøre det på? Har hørt at folk på norske militærbaser bruker det. :)

Det kommer helt an på hvor glad du er i microen. Prøv å putte litt aluminiumsfolie i den, så skjønner du hva jeg mener.

 

Du kan sende den til NAV, da forsvinner den..

De vet ikke hva en harddisk er, de bruker fortsatt disketter. ;) Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Kan sikkert hende en god formattering gjør susen.

 

Nå var jo det snakk om en 20 GB IDE harddisk, uansett ville neppe noen brukt noe slikt.

 

Dataprogrammet f.eks eraser gir vel neppe noe garanti for ting kan gjennopprettes, kan fort ta en dag og formatere, så jeg mener uansett å knuse harddisken er bedre.

 

Men takk for råd så langt. noen som har jobbet i ibas noen gang? Som vet om harddiskplater kan leses hvis de blir bøyd eller er ripete?

En formatering garanterer deg ingenting.

Forskjellen på vanlig formatering og en rask en er at en vanlig sjekker alle sektorene, den skriver ikke over sektorene.

Program som skriver over all informasjonen noen ganger ellker fysisk ødeleggelse av diskene inni er en bedre sikirng mot at informasjonen kan gjennoprettes.

 

Jeg tror dette er feil. Jeg mener å huske at en full format fra og med Vista faktisk fyller disken med nuller. Jeg tar dog forbehold om at jeg kanskje bare husker feil (litt for lat til å google opp en kilde akkurat nå) ;)

 

Selvfølgleig endrer ikke det konklusjonen din her. En enkelt overskriving med nuller er IKKE sikkerhetsmessig godt nok - og formatering bør aldri brukes for sikker fjerning av data.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Husker noen når jeg sa i starten av tråden at dette spørsmålet er som en magnet for oppfinnsome/merkelige/overdrevne svar? Vi er knappt nok på side 2 og vi har allerede fått forslag om å smelte disken på smelteverk, lage egen thermite for å destruere den og å microbølge den (ikke så lurt for microbølgeovnen sin del forøvrig da det kan ødelegge magnetronen om du er uheldig).

 

Til dette så kan jeg jo bare legge til at du kan også vurdere å skyte harddisken inn i solen. Da får de ihvertfall ikke gjenopprettet noe data *toungeincheek*. Kanskje du kan finne en passende vulkan å kaste den ned i? Tror det burde holde :roll:

 

Gjør som 007CD sier OP, og kjør DBAN. Det finnes andre alternativer også selvfølgleig jeg bruker en del Ereaser. Det kjører fra windows. Hvilken som passer best for deg vil avhenge av behov. Sikkert enklere å wipe mange disker samtidig fra eraser - mens DBAN ikke krever noe OS (og dermed ikke noe harddisk for OSet å kjøre på) og har fordel med dette.

 

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er den sikreste måten å ødlegge en 3,5" harddisk?

 

Holder det å bøye harddiskplaten med en tang så vil selv ikke ibas klare å få tak i filene?

Eller kunne man brukt en sterk magnet så er alt overskrivet på selve platen?

dd if=/dev/zero of=/dev/sdb bs=1M

... der sdb er blokkenheten som tilsvarer harddisken som skal. Overskrivingen skjer over ett pass, men jeg har til gode å høre om noen som tør å garantere at de klarer å hente ut data etter dette.

 

Problemet med å gjøre dette i programvare er at det forutsetter at harddisken fungerer. Et annet moment, er at det egentlig bare er harddisken sin diskkontroller som vet noe som helst om den fysiske geometrien og allokering av sektorer. Ingen programvare kan omgå dette, annet enn dersom programvaren er kjent med hvordan diskkontrolleren oppfører seg. Men selv i dette tilfellet så må du være villig til å stole på at overskrivingen fungerer som tiltenkt.

 

Likevel så har jeg vanskelig for å tro at det er økonomisk forsvarlig for selv påtalemyndighetene å prøve å gjenopprette data dersom du bruker en kombinasjon av dd eller annen egnet programvare (f.eks DBAN), og avslutter med et velplassért slag med slegge over spindelen med plater. Er du enda mer paranoid så kan du først fjerne PCB fra diskenheten, og kvitte deg med den på samme måte.

 

Tanken bak å fjerne PCB, er at denne inneholder b.la. en diskkontroller samt en form for persistent lager til ting som sektor-reallokering.

 

Jeg forutsetter såklart at du ikke har tenkt til å gjøre noe som er i strid med norsk lov eller lignende. I så fall så er det bare å glemme dette innlegget ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

DBAN hjelper nok lite for delevis defekte harddisker.

 

Men jeg tror det holder med å skru harddisken fra hverandre å bruke f.eks en tang for å skade den.

Da blir disken garantert tom, til og med data i skadede sektorer som disken har selv merket som ute av drift blir overskrevet og slettet.


  1.  
  2. Du startet tråden selv for å be om hjelp.
  3. Du kommer med forslag til deg selv når du spør om hjelp?
  4. Du leser ikke postene til folk.

What?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

DBAN hjelper nok lite for delevis defekte harddisker.

 

Men jeg tror det holder med å skru harddisken fra hverandre å bruke f.eks en tang for å skade den.

Da blir disken garantert tom, til og med data i skadede sektorer som disken har selv merket som ute av drift blir overskrevet og slettet.

  1. Du startet tråden selv for å be om hjelp.
  2. Du kommer med forslag til deg selv når du spør om hjelp?
  3. Du leser ikke postene til folk.

What?

 

Overrasket?

Lenke til kommentar

DBAN hjelper nok lite for delevis defekte harddisker.

 

Men jeg tror det holder med å skru harddisken fra hverandre å bruke f.eks en tang for å skade den.

Da blir disken garantert tom, til og med data i skadede sektorer som disken har selv merket som ute av drift blir overskrevet og slettet.


  1.  
  2. Du startet tråden selv for å be om hjelp.
  3. Du kommer med forslag til deg selv når du spør om hjelp?
  4. Du leser ikke postene til folk.

What?

 

Han har et poeng hvis han med "delvis defekte disker" ikke mente skadede sektorer - men harddisker som ikke lenger kan oppdages av maskinen (f.eks. en dekt kontroller). Dataene vil jo da fremdeles ligge på diskplaten, helt eller delvis. I slikt tilfelle så er naturligvis fysisk destruering av disken det eneste man kan gjøre. Hvis ikke dtamaskinen kan jobbe med disken så er jo naturligvis alle software og "datatekniske" løsninger ute av bildet.

 

Dette ble dog ikke nevnt som en problemstilling i første post så langt jeg så, så jeg touchet ikke på denne problemstillingen når jeg selv postet.

 

-Stiga

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Er disken såpass skadd som Larsern nevner så er nok fortsatt enkleste metoden en degauss ala den som IBAS selv har.

Men funker disken så er DBAN eneste veien å gå, siden DBAN bruker en del av ATA kommandoene for sletting som betyr at disken og programvaren spiller på lag om å slette og at disken vet at den skal slettes og ikke vanlig skriving som skjer om du bruker dd kommandoen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Her du en gammel bilhøytaler? Beveg disken frem og tilbake over baksiden av høytaleren. Bruk ca et minutt på hver side av disken. Disken blir uleselig .
Tviler jeg sterkt på. Les denne: http://www.pcworld.com/article/116572/busting_the_biggest_pc_myths.html "The only magnets powerful enough to scrub data from a drive platter are laboratory degaussers or those used by government agencies to wipe bits off media. "In the real world, people are not losing data from magnets," "

 

Brukt flere ganger.

Hvis du har en disk du skal kaste, ta å test selv.

Har brukt dette flere ganger selv, fungert fint.

 

Er som sagt ikke snakk om å bare legge harddisken opp på magneten, det er selve bevegelsen frem og tilbake som ser ut til å virke. Har prøvd å gjenopprette med programmer til mangen tusen kroner uten å fått det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...