Gå til innhold

Ødlegge harddisk sikkert


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du vil få mange merkelige og ekstreme forslag her på forumet (av erfaring) men det holder ærlig talt å kjøre et passende wipe program med 3-pass random sekvens. Etter det så er det lite noen kan gjøre for å hente ut noe gjenkjennbart av data fra disken. Det kan ta noen timer avhengig av størrelse - men det er relativt enkelt og smertefritt, og du kan wipe mange disker samtidig selvfølgelig da du prmært begrenses av skrivehastigheten til diskene du wiper.

 

Selvfølgleig, om du gjør fysisk skade til dataplatene i tillegg så blir jo en evt. sik job enda vanskelgere - men jeg vil si det er helt unødvendig. Jeg ville heller overskrevet dataene med en passende metode enn å lite på at en bøyd dataplate var nok for å si det sånn.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du popper disken inn i en maskin og kjører DBAN (Disk Boot And Nuke) og velger Department of Defense og lar den surre og gå.

Da blir disken garantert tom, til og med data i skadede sektorer som disken har selv merket som ute av drift blir overskrevet og slettet.

 

Lykke til med gjenopprettingen sier jeg bare, hadde gått om disken var en 4Gb fra tidlig 2000 eller noe rundt der da dataene ikke lå såpass tette.

Men nå idag er det ikke sjans! Alt for tett og for mye overlapp og alle gir opp om de er overskrevet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan sikkert hende en god formattering gjør susen.

 

Nå var jo det snakk om en 20 GB IDE harddisk, uansett ville neppe noen brukt noe slikt.

 

Dataprogrammet f.eks eraser gir vel neppe noe garanti for ting kan gjennopprettes, kan fort ta en dag og formatere, så jeg mener uansett å knuse harddisken er bedre.

 

Men takk for råd så langt. noen som har jobbet i ibas noen gang? Som vet om harddiskplater kan leses hvis de blir bøyd eller er ripete?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan sikkert hende en god formattering gjør susen.

 

Nå var jo det snakk om en 20 GB IDE harddisk, uansett ville neppe noen brukt noe slikt.

 

Dataprogrammet f.eks eraser gir vel neppe noe garanti for ting kan gjennopprettes, kan fort ta en dag og formatere, så jeg mener uansett å knuse harddisken er bedre.

 

Men takk for råd så langt. noen som har jobbet i ibas noen gang? Som vet om harddiskplater kan leses hvis de blir bøyd eller er ripete?

En formatering garanterer deg ingenting.

Forskjellen på vanlig formatering og en rask en er at en vanlig sjekker alle sektorene, den skriver ikke over sektorene.

Program som skriver over all informasjonen noen ganger ellker fysisk ødeleggelse av diskene inni er en bedre sikirng mot at informasjonen kan gjennoprettes.

Lenke til kommentar

Tok bare og knakk av minnekontrolleren på noen gamle disker her. Ærlig talt, personer som klarer og få noe informasjon ut av de etter det, kan bare få nettbankpassoret mitt.

 

Nå er det jo ganske enkelt å bytte til et nytt kretskort da..

 

bare se på ebay, kretskort selges i drøssevis , nettop til bruk ved gjennompretting av en spesifikk type disk.

 

Tar gjerne mot nettbankpassord og bankID brikken din jeg ;P

Endret av Skognisse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...