Gå til innhold

Raspberry Pi - En ARM GNU/Linux boks for $25. Ta en byte! - Lansert


xip

Anbefalte innlegg

Hm. Noen med litt erfaring med Linux som kan fortelle meg hvordan jeg kan få installert cURL via SSH på PI'en min? Fulgte nå en guide, fikk satt opp PHP5 + mysql osv uten problemer, men ser ikke ut som cURL vil bli installert.. Tror jeg gjorde alt riktig, men står ingenting om cURL på "phpInfo-siden". Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken XBMC-distro har folk best erfaring med? På tide å teste Pi-en litt :-)

Har tested xBian og RaspBMC og må si at det fungerer egentlig ganske likt.

xBian er litt raskere, men ifølge RaspBMC er dette bare pga at xBian har litt overclocking som standard.

RaspBMC skal vistnokk være raskere enn xBian om man kjører dem på samme frekvens, så jeg ville valgt RaspBMC og overclocka.

 

Edit: testa Bodhilinux i går, og må si at det var eyecandy altså. Annbefaler folk å prøve.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Installert php5-curl?

Hmm nei..

Fulgte denne guiden (som ikke inkluderte cURL)

http://www.instructables.com/id/Raspberry-Pi-Web-Server/step2/Format-SD-Card/

 

Er det enklest om jeg avinstallerer php5 så burker php5-curl?

 

Noen som har erfaringer med farnell? jeg må legge inn organisasjonsnummer på bestillingen???

Nei, ikke om du kjøper som privatperrson.

 

Selv bestillte jeg nettopp enda en fra ebay. Da slipper jeg og vente så lenge på at de skal sende.. :p

Lenke til kommentar

Har tested xBian og RaspBMC og må si at det fungerer egentlig ganske likt.

xBian er litt raskere, men ifølge RaspBMC er dette bare pga at xBian har litt overclocking som standard.

RaspBMC skal vistnokk være raskere enn xBian om man kjører dem på samme frekvens, så jeg ville valgt RaspBMC og overclocka.

 

Edit: testa Bodhilinux i går, og må si at det var eyecandy altså. Annbefaler folk å prøve.

 

La inn Raspbmc. Virker som en veldig ren og optimalisert distro. Må si det er imponerende at den drar full HD og DTS surround uten problemer, på en iPad-adapter.

Lenke til kommentar

Installert php5-curl?

Hmm nei..

Fulgte denne guiden (som ikke inkluderte cURL)

http://www.instructa...Format-SD-Card/

 

Er det enklest om jeg avinstallerer php5 så burker php5-curl?

 

Noen som har erfaringer med farnell? jeg må legge inn organisasjonsnummer på bestillingen???

Nei, ikke om du kjøper som privatperrson.

 

Selv bestillte jeg nettopp enda en fra ebay. Da slipper jeg og vente så lenge på at de skal sende.. :p

 

Ah, jeg hadde jo prøvd å kjøpe noe som kaltes gerboard, bladde litt lenger ned på siden og fant raspberrien :) Så nå får jeg den snart :)

 

Hvilket minnekort og lader bør jeg kjøpe? og er det noe annet tilbehør som anbefales ? :p

Lenke til kommentar

Ah, jeg hadde jo prøvd å kjøpe noe som kaltes gerboard, bladde litt lenger ned på siden og fant raspberrien :) Så nå får jeg den snart :)

 

Hvilket minnekort og lader bør jeg kjøpe? og er det noe annet tilbehør som anbefales ? :p

Minne kort spiller ikke så veldig stor rolle, men du bør velge Class 10, de har god lese\skrivehastighet, så bør du gå for 4gb +.

 

Selv bruker jeg et Class 10 32gb som jeg bestillte fra London for 160kr inkl frakt :p.

 

Ang lader, så kan det meste brukes. Finner nok noe på Clas Olshon eller noe slikt. Viktigste er at den gir 5v og 1amp.

 

Selv bruker jeg bare Apple laderen. PI'en har en Micro USB-B (tror jeg pluggen heter?). En del telefoner\kameraer bruker samme plug.

Lenke til kommentar

Ah, jeg hadde jo prøvd å kjøpe noe som kaltes gerboard, bladde litt lenger ned på siden og fant raspberrien :) Så nå får jeg den snart :)

 

Hvilket minnekort og lader bør jeg kjøpe? og er det noe annet tilbehør som anbefales ? :p

Minne kort spiller ikke så veldig stor rolle, men du bør velge Class 10, de har god lese\skrivehastighet, så bør du gå for 4gb +.

 

Selv bruker jeg et Class 10 32gb som jeg bestillte fra London for 160kr inkl frakt :p.

 

Ang lader, så kan det meste brukes. Finner nok noe på Clas Olshon eller noe slikt. Viktigste er at den gir 5v og 1amp.

 

Selv bruker jeg bare Apple laderen. PI'en har en Micro USB-B (tror jeg pluggen heter?). En del telefoner\kameraer bruker samme plug.

 

hmm, har du link til det minnekortet? Sp billig får man det vell neppe i Norge :eek:

Lenke til kommentar

hmm, har du link til det minnekortet? Sp billig får man det vell neppe i Norge :eek:

http://www.mymemory....C%29---Class-10

 

Anbefaler ikke slike billigkort til fotokameraer osv, siden man aldri kan være sikker på hvor gode\hvor lenge dem holder, men til ting som RaspberryPI osv er det jo ikke så farlig :) Har hatt det i noen måneder uten anytydning til problemer så langt, så kan anbefale det uten problemer.. Kjøper nok enda et :) Der var enda et bestillt.. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Åkai, da er minnekort og Pien bestilt. Lader plukker jeg opp på clash olsen, om jeg ikke får det mye billigere på nett? Er det noe annet stasj som anbefales? Man må vell kanskje ha tastatur og mus og trådløs adapter til denne å?

 

Funker denne? http://www.prisguide...-dwa-121-147256

Og dette tastatur/mus settet https://prisguiden.no/produkt/logitech-wireless-desktop-mk250-128487

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...