Gå til innhold

Er du rasist?


  

252 stemmer

  1. 1. Er du rasist?

    • Nei.
      144
    • Ja.
      33
    • Nokre gonger.
      45
    • Det kjem an på.
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, anser ikke meg selv som rasist. Jeg likestiller alle raser, og ser ikke hvorfor jeg ikke skulle gjøre det.

Fordi vi biologisk sett har bias for dem med lik karakteristikk? Om dette var myntet på etikk: hvorfor IKKE å likestille alle raser er søkt. Det er et forsøk på å vise til default, som om alternativet var i større grad pålagt en argumentasjonsbyrde. Hvorfor skulle du ikke forskjellsbehandle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, anser ikke meg selv som rasist. Jeg likestiller alle raser, og ser ikke hvorfor jeg ikke skulle gjøre det.

Fordi vi biologisk sett har bias for dem med lik karakteristikk? Om dette var myntet på etikk: hvorfor IKKE å likestille alle raser er søkt. Det er et forsøk på å vise til default, som om alternativet var i større grad pålagt en argumentasjonsbyrde. Hvorfor skulle du ikke forskjellsbehandle?

Forskjellen er så liten, at det ikke er grunn nok til å forskjellsbehandle.

 

Sammenlign det med hunderaser. Føler du at man skal behandle en labrador retriever annerledes enn en golden retriever?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forskjellen er så liten, at det ikke er grunn nok til å forskjellsbehandle.

Hva er ikke 'grunn nok til å forskjellsbehandle'? Biologisk bias? Hvem er du til å si det? Gitt at de fleste mørkhuda jeg har hørt/lest om eller møtt har vært kriminelle, så formes det (induktivt) et syn på denne gruppen mennesker. Om dette er "tilstrekkelig grunn" til det ene eller andre spiller ingen rolle for hva som naturlig faller oss inn. Det er verken rasjonelt eller irrasjonelt å mislike eller foretrekke enkelte raser, sånn uten videre. Hvordan skulle en slik rasjonalisering se ut? Spørsmålet "er du rasist?" tolker jeg åpenbart som et deskriptivt spørsmål - hvorav et "motargument" eller svar av typen: hvorfor skulle jeg ikke? Er normativt.

 

Sammenlign det med hunderaser. Føler du at man skal behandle en labrador retriever annerledes enn en golden retriever?

Jeg foretrekker hunder jeg oppfatter finere enn andre (bestemte raser) og føler mer medlidenhet med disse (samt ofte valper o.l.).

Endret av Red_John
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger så ja... Men er nok mer en kultur rasist enn hudfarge rasist da... Om det er noe som heter det...

 

Kulturer er ikke raser, da alle kan ha en gitt kultur uavhengig av genetikk.

Radikale muslimer kan være blonde med lys hud og ha blå øyne.

 

En araber er en araber er det som ligner en araber; delvis udefinerbart.

 

Derav viktigheten av å mislike individer basert på deres gjerninger eller meninger, som kan innebære et at vedkommende har et kulturellt bias...

 

og når det kommer til kultur, så er jeg skeptisk til det meste annet enn sekulær humanisme, middelklasse-kulur, vitenskapelig kultur, sannhetssøkende kultur, pasifistisk kultur, og naturvennlig kultur.

Alle må være ikke-aggressive.

 

Jeg er minst skeptisk til vestlig sekulær humanistisk kultur.

 

Kultur er bare etablerte normer, så jeg er skeptisk til all kultur fordi mennesker aksepterer dem uten å tenke gjennom dem selv, selv om humanismen i det minste oppfordrer til å tenke selvstendig og fritt.

 

Edit: Leif var innom, men jeg kastet ham ut...

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Eg er rassist i ordets rette forstand. Eg favoriserer ariske hokjønn, eg vet ikke hvorfor, og eg har selv ikke valgt det, men i mine øyne er disse mer attraktive. Eg tenner også på asiatere, men kunne aldri vere kjereste med en, og det er bare fordi de er asiatere og at eg ikke finner de interresante som kjerestemateriale.

 

Men hva skal man gjøre? tvinge meg til å ligge med indianere, afrikanere og kinesere?

 

 

- Afrikansk innvandrer

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eg er rassist i ordets rette forstand. Eg favoriserer ariske hokjønn, eg vet ikke hvorfor, og eg har selv ikke valgt det, men i mine øyne er disse mer attraktive. Eg tenner også på asiatere, men kunne aldri vere kjereste med en, og det er bare fordi de er asiatere og at eg ikke finner de interresante som kjerestemateriale.

 

Men hva skal man gjøre? tvinge meg til å ligge med indianere, afrikanere og kinesere?

 

 

- Afrikansk innvandrer

Det er ikke å være rasist da. Det å være rasist er å hate noen for ens rase. Man trenger ikke å ønske å ligge med alle rasene som finnes for å ikke være rasist. :p

Endret av Scorpion88
Lenke til kommentar

hvis man rakker ned på "Sitt" eget folk, et annet folk og seg selv. hva er man da?

 

Om du rakker ned på mennesker fordi de er mennesker, ikke fordi de tilhører spesifikke "raser" av menneske, så er du ikke rasist.

 

For min egen del har jeg vanskelig for å se noe som skulle gjøre meg til en rasist.

Lenke til kommentar

Eg er rassist i ordets rette forstand. Eg favoriserer ariske hokjønn, eg vet ikke hvorfor, og eg har selv ikke valgt det, men i mine øyne er disse mer attraktive. Eg tenner også på asiatere, men kunne aldri vere kjereste med en, og det er bare fordi de er asiatere og at eg ikke finner de interresante som kjerestemateriale.

 

Men hva skal man gjøre? tvinge meg til å ligge med indianere, afrikanere og kinesere?

 

 

- Afrikansk innvandrer

Det er ikke å være rasist da. Det å være rasist er å hate noen for ens rase. Man trenger ikke å ønske å ligge med alle rasene som finnes for å ikke være rasist. :p

 

 

Jo, det du tenker på er å vere rasediskriminerende, og det er eg jo også i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...