Gå til innhold

Er du rasist?


  

252 stemmer

  1. 1. Er du rasist?

    • Nei.
      144
    • Ja.
      33
    • Nokre gonger.
      45
    • Det kjem an på.
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke kalle meg selv rasist, men jeg har mange fordommer mot mange personer/grupper, det har dog egentlig ikke noe med hudfarge eller etnisitet å gjøre, men først og fremst holdninger og hvordan folk fremstår for meg.

 

Og det er desverre slik, at flere grupper med samme etnisitet deler samme holdninger som jeg ikke respekterer, og fremstår på en måte jeg ikke liker, og da er det lett å dra flere under samme skje. Og fakta er at det er sjeldent en norsk etnisk hvit mann som raner deg eller voldtar deg når du skal hjem fra byen, så saken blir ikke akkurat bedre av den grunn.

 

Jeg kan aldri hate noen pga deres hudfarge eller etnisitet alene(og jeg har flere venner som ikke etnisk norske), jeg kan alikevel ha fordommer mot enkelte folkegrupper, kan like gjerne være enkelte grupper med nordmenn også, kanskje litt for mange fordommer, men jeg kan aldri bli kvitt de sålenge Norge/verden er slik den er.

Endret av MrLG
  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg fikk tidlig beskjed fra hjemmet at jeg kunne komme hjem som hva som helst. bare ikke rasist.

 

Samme her, men de mente typisk "Hollywood rasist". Rasisme er 100% naturlig og ingenting å skjemmes over i mine øyne.

 

Må si at jeg har samme holdninger som MrLG, iallefall slik han skrev det over meg.

Endret av Northern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vanskelig å si. Det avhenger jo av hvilken definisjon som bli brukt. Jeg anerkjenner at det eksisterer ulike menneskelige rasevariasjoner innad i den større artsgruppen, og at disse til en viss grad har ulike biologiske forutsetninger (varierende grad av hvor sterke visse egenskaper er i en befolkning, påvirket av lang historisk utvikling som inkluderer tilpasningspress fra naturen, kulturelle mønstre som påvirker genetisk seleksjon osv). Dette ser jeg dog ikke på som noen "isme" (en ideologi, som i "rasisme"), men som et helt naturlig fenomen som noen velger å lukke øynene for - riktignok ofte med gode intensjoner - men som likevel er en fornektelse av virkeligheten. Det er altså disse sistnevnte som er ideologisk påvirket i denne sammenhengen.

 

Om man blander inn hierarkiske rangordninger av rasegrupper, blir selvfølgelig saken en annen. Men dette er uinteressant å diskutere for min egen del. Differensialisme er ikke nødvendigvis det samme som sjåvinisme og et ønske om at andre folkegrupper skal være underordnet ens egen, og objektivt sett ha mindre "verdi" fordi de ikke er identiske med egen gruppe.

 

Derimot er det riktig at jeg foretrekker andre nordiske mennesker, og er imot den omfattende innvandringen Europa og Norden utsettes for i disse tider som en følge av vår nåværende politikk. Jeg mener at nordiske mennesker bør ha rett til eget territorium, og at dette i prinsippet også bør gjelde for andre folkeslag om viljen finnes der. Fredelig sameksistens mellom ulike folkeslag ser jeg på som ønskelig (med respekt for skillelinjer og grenser), og jeg har heller ikke noe krav om at Norden må være 100% etnisk homogent. Men dagens politiske utvikling mener jeg på sikt går på bekostning av de nordiske folkenes velferd, og da kreves andre tiltak.

Dette fokuset på eget folk vil helt klart en del mennesker stemple som "rasisme". Dette er jeg ikke enig i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er halvt utenlandsk selv, men har en god del fordommer. Så føler meg litt som en "rasist" innimellom, absolutt. Men nå har jeg og mine venner en morsom tone rundt det hele, så blir aldri en alvorlig tone som gjør at folk blir lei seg.

 

Har ikke skjedd hittil hvertfall...

Endret av T.A
Lenke til kommentar

Rasist har jo ingen klar definisjon lenger. I dag blir det brukt som et sjellsord.

Du vil se at den engelske og den norske wikipediasiden angående rasisme er forskjellige, og den norske er tydelig vinklet utifra et venstreradikalt grunnlag.

Lenke til kommentar

På generelt grunnlag opplever jeg at:

 

- folk fra balkan filmer for mye på fotballbanen og er generelt uærlige idrettsmenn.

 

- jøder syter for mye i media over ingenting og elsker offer-rollen.

 

- svarte amerikanere er for opptatt med å skylle sin generelle fattigdom og mangel på utdanning på alle andre enn seg selv.

 

- samer er litt mer loco enn andre nordmenn.

 

- inuitt-damer ikke er spesielt attraktive.

 

- sigøynere har et problem med at ungene aldri skal få gjøre mer ut av livet enn sine foreldre og at deres kultur dermed stagnerer og blir et samfunnsproblem.

 

- arabere er for hevngjerrige.

 

- øst-asiatere er så opptatt av ikke å tape ansikt at de er villige til å gå over lik for å beholde maska.

 

 

Dette er generelle betraktninger som jeg vet ikke er brukendes til noe spesielt. Individer dømmer jeg på individuelt grunnlag. Men er jeg rasist? Aner ikke, og det bryr meg ikke så veldig heller.

Endret av Pjoltergeist
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg er bare diskriminerende mot Japanere når det kommer til Videospill hahahah.

Jeg er meget fordomsfull mot Muslimer og slikt, men det finnes sikkert hyggelige folk derfra også.

Jeg vil ikke kalle meg diskriminerende mot Muslimene, bare sjokkert og redd av det jeg ser på nyhetene

Jeg er hyggelige mot hyggelige folk, simpelt.

Lenke til kommentar

Rasist har jo ingen klar definisjon lenger. I dag blir det brukt som et sjellsord.

Du vil se at den engelske og den norske wikipediasiden angående rasisme er forskjellige, og den norske er tydelig vinklet utifra et venstreradikalt grunnlag.

 

Akkurat. Problemet her er at folk ikke skjønner nettopp det, at "rasisme" er et bedrag. Man forfalsket historien til at "rasisme" var "årsaken" til VK2. Det var ingen "rasisme" som var årsak, med realitetene ville man ikke snakke om. Folk skulle tro at det var "rasisme" som var problemet, og at dersom man bekjempet "rasisme", i praksis først tyskere, deretter arabere, så vil alt bli bra.

 

Ingen problemer ble løst med tro på et spøkelse.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...