Gå til innhold

Er du rasist?


  

252 stemmer

  1. 1. Er du rasist?

    • Nei.
      144
    • Ja.
      33
    • Nokre gonger.
      45
    • Det kjem an på.
      30


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man ER ikke rasist, man blir BESKREVET som rasist. "Å VÆRE"-Rasist, er språklig misvisende.

 

Det er et språkspill, akkurat slik som dette er et språkspill:

 

"Å være død". Man kan ikke være død. død i seg selv er oppløsning. Oppløsning er en prosess, så man kan ikke VÆRE død hvis døden er et statisk begrep. Så man kan ikke VÆRE død.

 

Hvis det var mulig å VÆRE rasist, så ville det ikke vært mulig å tolke rasismedefinisjonen. Litt komplisert å forstå.

 

I generell forstand så skjønner nok folk hva de mener når det sies "Han er rasist", men det er ikke riktig dog.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Man ER ikke rasist, man blir BESKREVET som rasist. "Å VÆRE"-Rasist, er språklig misvisende.

Wikipedia:

 

«Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre.»

 

Den som har denne oppfatningen må vel kunne sies å være rasist? Det å være rasist er i seg selv ikke straffbart, men hvis man kringkaster, eller på annen måte sprer rasistiske ytringer i det offentlige rom, kan man bli straffet for det iht. norsk lov.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Alle mennesker har lik verdi uansett.

I en drømmeverden, kanskje.

Noen mennesker er avskum, ikke mer verdt enn en bøtte med klor.

Så du mener at enkelte mennesker har mindre verdi enn andre?

Jepsi!

Som Apox sier, er dette ikke basert på hudfarge, religion, legning eller politiske meninger. Enkelte er bare verdiløse og har intet å tilføre samfunnet eller medmennesker.

Dette gjelder selvfølgelig et rimelig marginalt utvalg av menneskeheten, men de finnes.

Alle har sin oppfatning, dette er min.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Syns det er rart med disse valgene:

Nokre gonger.

Det kjem an på.

 

Enten er man rasist, eller så er man ikke.

 

I mine øyne er utlendinger "slemme" til det motsatte er bevist. For eksempel har jeg en fientlig holdning mot dem, men hvis det viser seg at de ikke er så ille har jeg jo ingenting i mot dem. Kan vel kanskje bare kalles fordomsfull, men det er vel litt rasistisk det og?

Lenke til kommentar

I biologisk taksonomi hvor kategorisering av liv blir gjort, så har ikke vi homo sapiens noen raser/underarter. Dermed er jeg absolutt ikke en rasist. Hvis jeg har forstått dette riktig bør (kan) ingen som både forstår hva ordet rase betyr, som har litt kunnskap om emnet og som har litt i topplokket være rasist.

 

Hvis jeg noen gang forskjellsbehandler basert på hudfarge og/eller etnisitet så må det være i svært liten grad. Blir oftere tiltrukket av hvite europeiskætta jenter enn andre. Akkurat det eksempelet kan jeg egentlig ikke finne noen moralske problemer med. Men tipper det finnes andre eksempler som er litt verre, kommer bare ikke på noen nå.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...