Gå til innhold

Test: Slik fungerer nettbrettene i stua


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5000 er vel litt mye for Asus Transformer Prime, er det med tastatur/dock?. Jeg betalte 2900 eks mva for 32GB modellen uten tastaturet.
Hvordan klarte du det? Er ute etter en selv, men det er så hinsides dyrt med elektronikk i Norge..

 

2900 (pris eks. mva) * 1.25 = 3625 (pris inkl. mva). I tillegg kommer porto og mva på porto (Merk at dette er uten docken).

 

Om du ikke tilfeldigvis er i utlandet kan jeg ikke se for meg at du sparer noe på dette. Elektronikk er en av de varene som er mest normalt priset i Norge, og du sparer ikke nødvendigvis på bestilling fra utlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atw: Men hakker det?
Jeg tror hakkingen i liten grad har med at programmer blir værende i minnet som default, som vedkommende jeg svarte til klaget på. Om det hakker på ipad? Spørs på hva man gjør, det hakker på noen ting, det hakker ikke på andre ting.AtW

 

jeg snakket om full oppstart, ikke fra hvilemodus. hvordan iOs gjør ting vet jeg ikke, men inntrykket er hvertfall at der går ting helt smooth. Når jeg har en galaxy tab og en windows phone, og foretrekker telefonen til å gjøre ting sier vel det sitt.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trodde da IOS lot programmer ligge i minnet om det var ledig minne det også?AtW

 

Det gjør det, men programmer fjernes med en gang minnet trengs. Ledig minne er fullstendig unødvendig, det viktige er at kjørende programmer får frigjort minne i det øyeblikket de trenger det.

 

Ja, og det gjør det vel på android også? Trodde begge de to OSene opererte rimlig likt på denne fronten?

 

AtW

Lenke til kommentar

Når man kobler til HDMI til et nettbrett som kjører lavere oppløsning enn fullHD får man fullHD på TVen hvis bildet som vises på TVen er en duplikat av det som er på nettbrettet? Altså, nettbrettet har oppløsningen 1280 x 800, får man da 1920x1080 oppløsning på TV-skjermen?

Lenke til kommentar

Egentlig skuffet over testen. Her er det testet, slik jeg forstår, bare kablet tilgang over HDMI.

 

Hovedpoenget med et nettbrett i stua, for de med tv som støtter det, er to ting for min del:

 

1. Spille av innhold trådløst, via DLNA, Allshare (samsung) eller Airplay (Apple).

2. Styre TV og nettjenester via nettbrettet. Altså bruke pad'en som en fjernkontroll.

 

Greit å teste dette mot både en Samsung-tv (hvilke fordeler gir det å ha samsung i begge ender) og en annen tv-produsent (så lenge man ikke har tilgang til både en Asus-tv (finnes det?) eller Apple-TV (kommer, ps ikke blande med den ekstere "Apple TV"-boksen)).

 

Å teste hvordan det fungerer via HDMI, blir nesten som å teste hvordan det er å spille av innhold direkte på pad'en.

 

Den store forskjellen er om fila er i 1080p, om den da kjøres i full oppløsning, eller om den er i nettbrettets oppløsning, blir den da oppskalert, og hvordan påvirker det kvaliteten.

 

Til de som sukker over Samsung sitt 10.1-brett, så er det vel en kjent sak at CPU på den haer dårligere GPU-engine enn den første Galaxy-tab'en (P1000) som jeg selv sitter på nå.

 

Kan ikke gi info om hvordan min tab funker mot tv, da hverken recieveren min eller tv'en har nettverksstøtte, og derved ikke kan nyttiggjøre seg disse funksjonene. Har riktignok HTPC tilkoblet for slik bruk, så ser ikke poenget med å få tab'en min til å remote PC'en, da det gjøres via en Harmony-remote (Dvs, den er død, og vil bli erstattet snart med en ny harmony).

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd alternativene her særlig, men iPad 2 med Plex er helt magisk for video :)
Helt magisk bortsett fra at man feks ikke kan regne med å kjøre 1080p?AtW

 

Joda, 1080p funker finfint :)

Dessuten funker det som en flott fjernkontroll med gestures og alt når jeg har PCen koblet mot TVen.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd alternativene her særlig, men iPad 2 med Plex er helt magisk for video :)
Helt magisk bortsett fra at man feks ikke kan regne med å kjøre 1080p?AtW

 

Joda, 1080p funker finfint :)

Dessuten funker det som en flott fjernkontroll med gestures og alt når jeg har PCen koblet mot TVen.

 

Ok, du får kjørt en high-bitrate mkv på 1080p på Ipaden uten framdrops med plex?

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd alternativene her særlig, men iPad 2 med Plex er helt magisk for video :)
Helt magisk bortsett fra at man feks ikke kan regne med å kjøre 1080p?AtW
Joda, 1080p funker finfint :)Dessuten funker det som en flott fjernkontroll med gestures og alt når jeg har PCen koblet mot TVen.
Ok, du får kjørt en high-bitrate mkv på 1080p på Ipaden uten framdrops med plex?AtW

 

12 Mbps er foreløpig høyeste bitrate som er støttet (av Plex). Jeg har aldri sett en eneste framedrop (MKV og andre formater), og lyd/bilde er også alltid i sync.

 

Edit: For å pressisere så får man selvfølgelig spilt av filer som har høyere bitrate (enn 12 Mbps), men man får kun vist 12 Mbps på iPaden (altså en evt. komprimering). Denne begrensningen ligger i Plex.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd alternativene her særlig, men iPad 2 med Plex er helt magisk for video :)
Helt magisk bortsett fra at man feks ikke kan regne med å kjøre 1080p?AtW
Joda, 1080p funker finfint :)Dessuten funker det som en flott fjernkontroll med gestures og alt når jeg har PCen koblet mot TVen.
Ok, du får kjørt en high-bitrate mkv på 1080p på Ipaden uten framdrops med plex?AtW

 

12 Mbps er foreløpig høyeste bitrate som er støttet (av Plex). Jeg har aldri sett en eneste framedrop (MKV og andre formater), og lyd/bilde er også alltid i sync.

 

Edit: For å pressisere så får man selvfølgelig spilt av filer som har høyere bitrate (enn 12 Mbps), men man får kun vist 12 Mbps på iPaden (altså en evt. komprimering). Denne begrensningen ligger i Plex.

 

Ja, akkurat, jeg vil nå si det er å overdrive å kalle videoavspillingsmulighetene for "magiske", når man ikke får spillt av filer av relativt vanlig type. Like lite som jeg vil kalle avspillingsmulighetene på HTPCen min "magiske" selv om den spiller alt av filer og plater.

 

AtW

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd alternativene her særlig, men iPad 2 med Plex er helt magisk for video :)
Helt magisk bortsett fra at man feks ikke kan regne med å kjøre 1080p?AtW
Joda, 1080p funker finfint :)Dessuten funker det som en flott fjernkontroll med gestures og alt når jeg har PCen koblet mot TVen.
Ok, du får kjørt en high-bitrate mkv på 1080p på Ipaden uten framdrops med plex?AtW

 

12 Mbps er foreløpig høyeste bitrate som er støttet (av Plex). Jeg har aldri sett en eneste framedrop (MKV og andre formater), og lyd/bilde er også alltid i sync.

 

Edit: For å pressisere så får man selvfølgelig spilt av filer som har høyere bitrate (enn 12 Mbps), men man får kun vist 12 Mbps på iPaden (altså en evt. komprimering). Denne begrensningen ligger i Plex.

 

Ja, akkurat, jeg vil nå si det er å overdrive å kalle videoavspillingsmulighetene for "magiske", når man ikke får spillt av filer av relativt vanlig type. Like lite som jeg vil kalle avspillingsmulighetene på HTPCen min "magiske" selv om den spiller alt av filer og plater.

 

AtW

 

Nå ser jeg ikke helt hva du vil fram til? Om du ikke skjønte at min iPad og Plex ikke i virkeligheten er magiske må jeg bare beklage. Det var en ordlegging for å få frem at jeg er svært førnøyd med tjenestene. Plex er svært brukervennlig og søker automatisk opp metadata for film og serier, og ordner dette på en ypperlig måte. iPad app'en er utrolig velpolert. Alt går silkeglatt, ser bra ut, og ikke minst spiller det av alt jeg har prøvd å slenge på. Den emulerer til og med ISO filer og støtter full meny-visning. Jeg er en svært kresen bruker når det gjelder audio/video, og jeg må si Plex så langt er en av de få løsningene som faktisk har overgått forventningen mine - da spesielt med tanke på enkelthet, oppsett, struktur og brukerkonfig.

 

Hvordan trakk du konklusjonen at man ikke får spilt av filer av relativt vanlig type? Det er nemlig ikke min erfaring i det hele tatt! Hvilke filer er det du forresten ikke får spilt av gjennom Plex?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...