Jump to content

Babelfisken

Medlemmer
  • Content Count

    1431
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

165 :)
  1. Det er en ting jeg ikke får til å stemme i denne undersøkelsen og det er den enorme forskjellen mellom bensin og diesel. At den er så stor virker mer enn litt underlig. Jeg antar de bruker like gamle tall på batteriproduksjon som på kraftmiks.
  2. Må si jeg tviler på at vi vil se pasasjer batterifly i komersiell drift før 2030ish, og da bare dersom priser og utvikling på batterier fortsetter, hvilket er svært tvilsomt med mindre noe tar over for Li batteriene.
  3. Tviler ikke på at antallet er overdrevet, strekt. Bare neste like sterkt som faren er undervurdert. Det er ikke havari som faren men brann. Du ønsker virkelig ikke slanger som morkner og rennende bensin rundt i motorrommet. Dette er ikke noe eiere vil klare å følge opp og får byttet så det blir nok noe flere branner. Men i dag er jo 100 bensinbranner helt udramatisk men en elbil brann, i interiøret, er livsfarlig så det blir nok ikke mye fokus på det. Samfunnet mener nok at vi har råd til disse brannene til fordel fro miljøet. Skulle bare ønske jeg forsto miljøaspektet. Særlig når vi snakker om den dobbeltvirkende etanolen. Den som bruker enda mer energi å utvinne, og som vi strengt tatt ikke har, og om vi har den så er det helst på bekostning av langt mer miljøvennlig pellets og flisbrenning. Joda, dette har jeg tro på at redder miljøet. /Sarkasme
  4. Nei, det er mange bilfrie soner, men med unntak av varetransport, hc osv. Nja, hvis folk er som meg så skyr man sentrum som pesten. Det er lenge lenge siden ring 1 fungerte for å avvikle trafikk og alt innenfor der skjer på fotgjengeres premisser og alt beveger seg som sirup. Det er bare de med de aller mest nødvendig ærender som våger seg inn der. Altså de som bor der, jobber der, har leveranser der og HC. Så forbudet vil påvirke svært svært få av de som alt kjører der.
  5. Vi er veldig opptatt av at vi ikke har en eneste å miste i trafikken (hvilket er en fullstendig logisk brist, vi har akkurat så mange å miste som de som faktisk dør å påstå noe annet er rent hykleri) så er vi veldig lite opptatt av at selvmord er 3-4 ganger som hyppig som dødsfall i trafikken. Over 550 i 2014, Selvmord og overdose er holder 1 og 2 plass for unge menn og kvinner. Også for eldre menn er selvmord høyt oppe. Det sier seg selv at både trafikk og overdose inneholder selvmord som da ikke er registeret rett. Ganske ille tall og ikke minst en hjerterå og ubegripelig prioritering mellom trafikk og selvmord. Når det er sagt har jeg ingen tro på den menneskelige sjåførs fortreffelighet. Til det er det alt for mange tullinger i trafikken. Problemet er hvordan vi skal klare å få autonome og manuellt styrte kjøretøy til å co-eksistere. Antagelig blir dette en reel problemstilling lenge etter min tid.
  6. Jeg er ikke så sikker på at autonome kjøretøy tar over med det første. I starten vil det måtte opprettes egne avsperrede kjørefelt/områder, kanskje mest aktuelt i større boligområder med kommunale boliger og eldre. Som shuttle til og fra slike boligområder til nærmeste tog/buss. Ikke som erstatting for bil med som erstatting for gange. Alle gevinstene man snakker om ifm avstander osv er KUN aktuelt der de autonome bilene er enerådende. I mellomtiden må de tvert om holde større avstand og gi langt større marginer enn de fleste mennesker gir nettopp fordi mennesker er uberegnelige og fordi de vil være programert til å unngå nesten enhver risiko som kan medføre skade. Dermed blir evt autonome kjøretøy i vanlig trafikk et real bremsekloss. Det kan være at de vil bli så trege at det for praktiske formål ikke blir mulig å introdusere dem i vanlig rush trafikk.
  7. Regen. Kvar gong du bremsar med ein fossilbil, anten det er med motorbrems eller bremsepedalen, vert energi du har brukt på å komme opp i fart eller på å auke den potensielle energien (køyre oppover) konvertert til varme og tapt. I ein elbil vert energien konvertert attende til straum og lagra til neste gong du trykkjer inn gasspedalen. Dermed har terreng og type køyring (stopp-og-gå-trafikk etc) lite å seie for rekkjevidda til ein elbil, men ganske mykje å seie for kor langt du kjem på ein halv tank bensin i ein bensinbil. Har du overhode kjørt elbil? Forbruk ved ideelle 18 grader, null vinn, lettskyet vær, kupe temp 22 grader: 12 kW/100km Forbruk ved 5 grader, regn, kupe temp 22 grader: 18kW/100km Vis meg den besninbilen som har en slik 80% økning av forbruket bare pga været? Legg til motvind og/eller enda kaldere vær, eller litt større fart og du får fort 100-200% økning. Elbiler er MYE mer følsom for fart, vær kjøremønster og last en hva ICE biler er.
  8. Hvor får du det fra, ser det ut som jeg selv deltok i debatten? Å snu på ordtaket gjør det ikke mer rett. Det er NRK og Telenor som har sådd og høstet. Nei. Å lekse opp fasit er ikke en mening, det er fakta. Denne gjengen med informasjons-sjefer og tekniske overkikkadorer satt med stor pondus og latterligjorde de som mente at komprimeringen var for dårlig, at lyden ble for dårlig om man skulle ha det antallet kanaler NRK sa de ville få i debatter der ordstyrer var ansatt i NRK. Det var ikke pent å høre på. Den slags oppførsel må kunne påpekes SÆRLIG når det tok så grandiost feil. Dvs de visste høyst sannsynlig bedre men hadde ikke annet å tilby akkurat da, hvilket gjør det enda verre. De var neppe dumme de bare løy i stedet. Fasit er at motstanderne hadde helt rett. Om et år faser vi ut en teknologi som knapt har vært i bruk. Dvs den har jo eksistert alt for lenge (alt der burde de forstått at det var feil vei) men antall benyttede timer på DAB er mikroskopisk og nå kaster vi ut det de insisterte på at vi MÅTTE ha. Finnes det en eneste god grunn til å høre på denne gjengen nå? Jeg finner ingen.
  9. Jeg tror den store dødaren er nettopp at de presser frem DAB nå fremfor å la det modne ytterligere to til fire år. Folk gidder ikke bytte ut alle spesialradioene sine med DAB+ og dropper hele greie go stremer fra nett både hjemme og mobilt. Telefonen kan bli det virkelig portable radioen som vi har med oss rundt i huset og ut i garasjen. Docking stasjoner går en gylden tid i møte.
  10. Det er jo bare trist å høre DAB fan argumentere. Vi trenger ikke FM nettet til evig tid. Vi trenger absolutt ingen oppgraderinger. Om få år er det helt uinteressant med både FM OG DAB. Likevel vil 9 av 10 si vi har mer enn nok kanaler som vi har og vi trenger i hvertfall ikke putte masse penger i oppgraderinger. Ærlig talt 90% av ekstra kanalene på DAB er jo reinspikka søppel. Medias trang til å utvide med mer søppel bør bremses ikke oppfordres. Men aller viktigst. For 20-15 år siden gikk også debatten hett. Det var mange som mente DAB var for dårlig, var gammeldags og argumenterte for å ta et skritt tilbake og se på nyere teknologier. ALLE disse ble massivt mobbet ut av debattlokalene, latterligjort og ignorert av NRK og Telenors "Eksperter" som med stor pondus mente at DAB best og var den eneste fremtiden. Det fantes ikke rom for tvil. Alle som skulle ha radio nå måtte kjøpe DAB. Dere brukte samme taktikk som helemyndighetene ved en pandemi. Og mens jeg kan forstå helemyndighetenes behov for en slik strategi, i tilfelle deres verste prognoser slår til, finnes ingen slik unskyldning for DAB predikantene. De fortjener ingen respekt. Historien har alt vist at ekspertene tok HELT feil. DAB var for dårlig og kort tid etter at diskusjonen stilnet kom DAB+ og DAB ble vedtatt nedlagt. Men dette ble jo litt for flaut og ble ikke kommunisert ut skikkelig. Derfor solgte f.eks VW DAB (ikke pluss) radio som dyrt ekstrautstyr så sent som i 2012-2013. Derfor må alle DAB radioer kastes. Det er de samme "ekspertene" som nå forteller oss hvor bra dette blir på tross av 10-20 avbrudd på vei til Bergen. På tross av at man må scanne for kanaler 2-3 ganger på vei til trondheim for å få inn NRK1. På tross av at timeshift (pause) ikke er tilgjengelig på alle radior over 100kr. På tross av at DAB radioer er tilnærmet ubrukelig på bateri fordi de bruker så mye strøm Osv. Nei, dere har brukt opp ALL tillit og historien tilsier at vi ikke skal tro på ett ord. Ikke ett eneste ord. Dere jugde mot bedre viten på 90 og 2k tallet og dere juger høyst sannsynlig nå også.
  11. Problemet med henger tror jeg er todelt. Mange har batterier /motor/annet plassert i hekken. Det gir dårlig plass til rammevanger som skal tåle hengerfestet. Deretter er det et spørsmål hva batteriene tåler av langvarig belastning uten å ta noen skade. Selv om de fleste har kraft nok til å dra en henger vil nok de fleste gå i nødmodus ganske raskt dersom de må dra en tung henger opp en lenger bakke. Tesla med sine store vannkjølte batterier har helt klart de beste forutsettningene til å klare dette. Men andre nye biler bør også ha mulighet med batterier mellom askslene og god BMS med vannkjøling og større kapasitet.
  12. Nå vet jeg ikke hvor mange slike saker du har erfaring med, men etter snart 10 år i telecom bransjen har jeg vært involvert i en god del av både garanti & reklamasjonssaker, og mange her på forumet fremstiller ting ofte veldig forskjellig enn hva jeg opplever i praksis. Dette beviser vel i grunnen ikke annet enn at du er opplært fra selgers ståsted og ikke ut fra forbrukerkjøpsloven. Beklager men det imponerer ikke, tvert om er det nedslående at poffer kan så lite om loven og hvordan den er ment å fungere. At dere praktiserer noe annet (bortsett fra når dere treffer på noen bråkebøtter av noen kranglefanter) er ikke det samme som at det skal være slik, bare at folk flest kan enda mindre om loven enn dere. Når forhandlere "ofte ordner opp" så er det nettopp fordi de må. Det tar seg selvsagt mye bedre ut å si at dette er "goodwill" men i forhold til reklamasjonsretten er det som regel noe de skal rydde opp i. Du tror vel ikke det er tilfeldig at "alle" bilprodusenter har 5 garanti år i Norge og bare i Norge? Hvis de likevel stadig kommer i klem mellom loven og garanti så kan de like godt gjøre garanti lik lov. Reklamasjonsretten bortfaller når man kan påvise sammenheng mellom modifisering og senere feil-funksjon. Du får ikke nytt kosteskaft når du har spikket litt på det halvveis ned og det brekker der. Du får nytt kosteskaft når du har kortet det inn men det likevel brekker halvveis ned.
  13. Det fremgår ganske tydelig av artikkelen at Apple ikke har noen funksjon som skur av telefonen når det er kaldt og med mindre de har puttet en ny og tidligere ukjent strømforsynings-teknologi som tåler langt mindre enn tidligere kjente teknologier så er nok ikke kulden årsaken. Men reklamasjon blir jo vanskelig når de ikke garanterer for bruk under null
  14. Tja, man har jo alltids reklamasjonsretten og så lenge de ikke kan koble faktisk skade med fjerning av belegg så betyr garantien lite. De fleste forhandlere kvier seg derfor for å påpeke garantibrudd. Ved garanti dekker leverandør skaden, ved reklamasjon dekker forhandler kostnaden.
  15. Tobakksrøyk er "uproblematisk" i små mengder til man begynner med daglig inntak av moderate eller større mengder. Det er stor forskjell på å nyte en røyk i ny og ne og daglig forbruk/kjederøyking. Man kan fint ta seg én røyk eller étt glass Whisky (4 cl) på lørdager, kanskje til og med to, men begynner man å daglig inntak av flere titalls enheter blir det noe helt annet. Det kan godt tenkes at begrensede mengder stråling isolert sett ikke utgjør en nevneverdig risiko, men i dag omgås vi stadig fler konsenterte kilder til stråling. Blant annet utbygging av mobilmaster med krav om dobling av antall antenner for hver generasjon, implementering av smartmetere med en ekstrem konsentrasjon i flermannsboliger, blokker og lignende, bredbåndsrouter i hvert et hjem. Er det fremdeles trygt etter summen av all strålingen? Er det fremdeles trygt om 10 år når vi har fått ytterligere kilder til stråling? Det er langt mer enn kreftrisko som er aktuelt med tanke på stråling, hva med reduksjon av folks hverdagslige funksjon? Sett bort ifra å sikre seg mot fremtidige søksmål, hvorfor står det i mobiltelefonenes dokumentasjon at telefonen ikke skal holdes inntil hodet dersom det er hevet over enhver tvil at det er helt trygt? Hvordan blir mengden stråling når man sitter i en buss eller fly med titalls folk som bruker nettbret eller mobil? Kan det oppstå en massiv reflektering av stråler i buss- / flyskroget? Hva skjer når man i et hav av stråling sover på ei seng med hundrevis av pocketfjærer, kan disse reflektere strålingen gjennom kroppen? Det meste av dette er sjekket nylig og resultatet var overraskende. Overraskende lav stråling. Det var neglisjerbart mer stråling enn bakgrunnstrålingen.
×
×
  • Create New...