Gå til innhold

LGs toppmobil får ikke Android 4.0


Anbefalte innlegg

Er det tekniske grunner til at produsentene nøler med dette? Eller er det bare for å selge flere nye mobiler?

Ikke så vidt jeg vet.

 

Optimus X2 kjører har vel en Tegra 2 har den ikke?

 

Kan bekrefte at Tegra 2 kjører Android 4.0 (ICS) uten problemer.

Jeg testet en beta-versjon av 4.0 på et development board fra Nvidia for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyheter som dette skremmer fra å bli kunde hos LG. Dersom man kjøper telefon hvert år, så er det gjerne ikke et stort problem. Kjøper man derimot telefon annenhvert år slik som meg, så blir man etterhvert sittende med et veldig gammelt OS.

 

Jeg syntes Google godt kunne ha lukket Android en tanke. For eksempel ved å kreve at produsentene skal kjøre rene versjoner av Android på telefonene slik at de lettere kan oppgraderes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyheter som dette skremmer fra å bli kunde hos LG. Dersom man kjøper telefon hvert år, så er det gjerne ikke et stort problem. Kjøper man derimot telefon annenhvert år slik som meg, så blir man etterhvert sittende med et veldig gammelt OS.

 

Jeg syntes Google godt kunne ha lukket Android en tanke. For eksempel ved å kreve at produsentene skal kjøre rene versjoner av Android på telefonene slik at de lettere kan oppgraderes.

Google har gjort avtaler med produsentene om dette, at produsentene skal gi ut oppdateringer i 18 månder fra den blir lansert. LG ble også med på dette, men dette skjedde rett etter lanseringen av Optimus 2X om jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar

Meste tyder på at grunnen til at Nexus One ikke får ICS er pga at den rett og slett har for gammel hardware.

 

På samme måte som f.eks en iPhone 3G ikke får iOS 5.

Kan ikke sammenlignes helt.

 

Apple kom med en forklaring på hvorfor iPhone 3G ikke blir oppdatert lenger en iOS 4.2 inne på iOS developer forums. 3G sin prosessorer er basert på ARMv6 instruksjonsettet. 3GS kom med en Cortex-A8 CPU som bruker ARMv7. Dette er to helt forskjellige instruksjonsett, og veldig mye av kjernen og drivere iOS er skrevet i assemblerkode. Det vil si at Apple da må holde to kodebaser vedlike, optimere og oppdatere de.

 

Den gode nyheten er at både Corex-A8, Cortex-A9 og de kommende Cortex-A15 prosessorene bruker ARMv7 instruksjonsettet, så kjernefunksjonaliteten som kommer i iOS 6 bør også komme til iPhone 3GS. Noen funksjoner som Siri vil selvsagt ikke komme, men det handler mer om produktposisjonering.

 

Når det gjelder Nexus One så har den en Snapdragon CPU som i likhet med prosessorene i Nexus S og Galaxy Nexus støtter ARMv7. Her handler det nok mer om at Google lanserte Nexsus telefonene som utviklertelefoner, og at man derfor er raskere med å "kutte" gammel hardware. Det er iallefall ingen begrensninger, så tipper det vil komme andre 3. pars mod som f.eks Cyanogen.

 

Google har gjort avtaler med produsentene om dette, at produsentene skal gi ut oppdateringer i 18 månder fra den blir lansert. LG ble også med på dette, men dette skjedde rett etter lanseringen av Optimus 2X om jeg ikke husker feil?

Dette er også en frivillig avtale. Det er ingen ting som "tvinger" produsentene til å holde dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som nevt tidligere i tråden her, så er det den interne lagringsplassen som skal være grunne til at den ikke får oppdateringen.

 

Og nei det er ingen som tvinger på dem oppdateringer, men når de sier de går med på en slik løsning, regner jeg med at de kommer til og stå for det også?

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Ser at folk klager over LG her men dette gjelder også google som nekter å oppgradere sin Nexus One til 4.0.

 

Dette kan ikke sammenlignes.

 

HTC var billige med Nexus One og puttet inn for lite minne (både RAM og ROM) så den klarer ikke kjøre ICS 4.0, Nexus S vil få den, Galaxy S i900 vil nok få den, og alle nyere modeller fra samsung det siste året (high-end) vil få oppdateringen.

 

LG er noe DRITT

Lenke til kommentar
Den gamle tlfen din har vel da også støtte for "siri" da regner jeg med? Eller ehh nei... :roll:
Jeg er ikke dummere enn at jeg innser at gammel hardware kan være en begrensning, både for iOS og Android. Jeg har vært programvareutvikler i 25 år og kjenner alt for godt den problematikken. (Prøv deg gjerne på en kunde som uten å spørre deg oppgraderer ti år gamle PC'er til Vista, og mener at det er din feil at alt plutselig går så tregt.) Men det var slik jeg ikke oppfattet det topic for denne tråden. Det var at LGs toppmobil ikke fikk 4.0. Og jeg antar at LGs toppmobil ikke har gammel hardware.
Umm, så heldig for deg da at hadde en nyere telefon enn...tja..2 år siden ...:)
Eh, nei. For meg er det relevant bare dersom jeg skal ha en ny telefon. At de kom med en iPhone 4 for et år siden er ikke heldig for meg, for den kommer jeg aldri til å kjøpe. Om jeg kjøper 4S har jeg ennå ikke bestemt. Men det er heldig for meg at tross at jeg ikke er med på kjøpskarusellen hele tiden, så holder Apple meg oppdatert.Geir :)

 

Siri har ingenting med gammel hardware og gjøre, men det faktum at Apple ønsker å få media til og skape blest om Siri, så alle dem som har kjøpt iPhone 4 bare MÅ ha iPhone 4S (har du ikke sett hvordan media sier siri er verdens beste oppfinnelse?, selv om teknologien har vært brukt i smartmobiler i 2-3 år allerede).

 

Siri kan kjøres på iPhone 4, og det er allerede prøvd ut. Men apple har lagt inn et script i Siri som gjør at om du prøver å bruke Siri på iPhone 4S, sperrer den Siri fra og bruke Grafikk prosessoren så programmet kjører dårlig, dette er dårlig kundebehandling.

 

Siri kunne også ha kjørt på 3GS, som Vlingo kjører på Nexus One, men Apple måtte ha noe som skillte sine nye produkter ut

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1319890924' post='18509685']
Meste tyder på at grunnen til at Nexus One ikke får ICS er pga at den rett og slett har for gammel hardware.På samme måte som f.eks en iPhone 3G ikke får iOS 5.
Kan ikke sammenlignes helt.Apple kom med en forklaring på hvorfor iPhone 3G ikke blir oppdatert lenger en iOS 4.2 inne på iOS developer forums. 3G sin prosessorer er basert på ARMv6 instruksjonsettet. 3GS kom med en Cortex-A8 CPU som bruker ARMv7. Dette er to helt forskjellige instruksjonsett, og veldig mye av kjernen og drivere iOS er skrevet i assemblerkode. Det vil si at Apple da må holde to kodebaser vedlike, optimere og oppdatere de. Den gode nyheten er at både Corex-A8, Cortex-A9 og de kommende Cortex-A15 prosessorene bruker ARMv7 instruksjonsettet, så kjernefunksjonaliteten som kommer i iOS 6 bør også komme til iPhone 3GS. Noen funksjoner som Siri vil selvsagt ikke komme, men det handler mer om produktposisjonering. Når det gjelder Nexus One så har den en Snapdragon CPU som i likhet med prosessorene i Nexus S og Galaxy Nexus støtter ARMv7. Her handler det nok mer om at Google lanserte Nexsus telefonene som utviklertelefoner, og at man derfor er raskere med å "kutte" gammel hardware. Det er iallefall ingen begrensninger, så tipper det vil komme andre 3. pars mod som f.eks Cyanogen.
Google har gjort avtaler med produsentene om dette, at produsentene skal gi ut oppdateringer i 18 månder fra den blir lansert. LG ble også med på dette, men dette skjedde rett etter lanseringen av Optimus 2X om jeg ikke husker feil?
Dette er også en frivillig avtale. Det er ingen ting som "tvinger" produsentene til å holde dette.

 

Men noe Apple gjør som ikke er så lett for mange på Android er å oppdatere for å oppdatere.

 

 

3GS kjører ikke iOs 5, den har et par nye funksjoner men endel er tatt bort, Apple legger ikke til all ny funksjonalitet så den kjører optimalt på Hardwaren.

 

Det er mye vanskligere for LG og HTC etc og gjøre dette, men jeg forventer at Samsung slipper 4.0 til min Galaxy S i900 da den er tilnærmet lik Nexus S, og syntes LG burde slippe en oppdatering til sin 'Dual' core telefon

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1319893359' post='18509938']
HTC var billige med Nexus One og puttet inn for lite minne (både RAM og ROM) så den klarer ikke kjøre ICS 4.0
Vel...HTC puttet nok inn det Google ba om.

 

Nei det tviler jeg på. Du kan tro at Google har mye å si med sine nexus modeller men det tror jeg ingenting på. Er nok mer slik at HTC ordnet komponentene og design, så fikset Google software, og ba dem gjøre diverse endringer.

 

Nexus One hadde tilnærmet lik design som andre HTC telefoner, innmaten er standard HTC style, billig på RAM og ROM.

 

Nexus S derimot har endel av begge deler og der var ingen billige, det er en grunn til at HTC ikke får den neste Nexus telefonen.

Lenke til kommentar

Jeg har sendt min telefon tilbake til Klart Svar med et reklamasjonsbrev. Leverandøren holder simpelthen ikke det de lovet ved lansering. Bedriten batterilevetid, ustabil telefon, utestående oppdateringer og tildels katastrofalt råtten kundeservice. Dere som babler om mods; De aller fleste som kjøper mobiltelefon ønsker en telefon som fungerer. Ikke et mekkeprosjekt. Mod av telefonen er ikke en løsning. Det er et hack.

 

Desverre for LG har jeg litt å si for mobilinnkjøp hos en av Netcoms større kunder, og LGs telefoner blir nå sterkt frarådet.

Lenke til kommentar

3GS kjører ikke iOs 5, den har et par nye funksjoner men endel er tatt bort, Apple legger ikke til all ny funksjonalitet så den kjører optimalt på Hardwaren.

Jo det gjør den.

3GS kjører det som kalles "core-functionality" av iOS 5. Når jeg skal verifisere koden jeg har skrevet så er en del av testrutinene at den også skal fungere på 3GS. Det er faktisk veldig få deler av iOS 5 som 3GS ikke har fått.

 

Nei det tviler jeg på. Du kan tro at Google har mye å si med sine nexus modeller men det tror jeg ingenting på. Er nok mer slik at HTC ordnet komponentene og design, så fikset Google software, og ba dem gjøre diverse endringer.

 

Nexus One hadde tilnærmet lik design som andre HTC telefoner, innmaten er standard HTC style, billig på RAM og ROM.

 

Nexus S derimot har endel av begge deler og der var ingen billige, det er en grunn til at HTC ikke får den neste Nexus telefonen.

Nope.

 

Google gjorde som mange andre operatører gjør. De bestilte et "custom design"

De sa: Vi skal ha x, y, z, hva kan dere produsere dette for? Det er ikke bare HTC som ble spurt om dette. Alt handler om hvor mange håndsett som kan leveres til hvilken pris.

 

Ett av kravene til Google var at One skulle bruke en Qualcomm Snapdragon SoC. På Nexus Galaxy hadde Google som krav at det skulle brukes en SoC fra Texas Instruments.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett for dårlig, elendig rett og slett! Med iPhone/iOS produkter kan man ihvertfall føle seg trygg på software biten i mange år som det blir påpekt her.

 

Tja, men mindre du vil ha Siri, en app først lansert på App Store mens iPhone 3gs fortsatt var hetere enn varme hvetebrød, men trukket fra markedet og nå er iPhone 4s-ekslusiv.

Lenke til kommentar

Er det tekniske grunner til at produsentene nøler med dette? Eller er det bare for å selge flere nye mobiler?

 

Jeg føler meg litt bortskjemt som har iOS 5 på min to år og to generasjoner gamle 3GS.

 

Lurer på hvordan folk hadde reagert om Dell eller HP sa til sine kunder at "beklager, men dere får ikke oppgradere til siste versjon av Windows". Det burde da strengt tatt være brukerens valg, ikke minst når det er snakk om et åpent system.

 

Geir :)

Sant det, bortsett fra at alle produsentene tror det å lage sitt eget customskin er the shit!

Lurer på hva som hadde skjedd om f.eks. Samsung fant ut at de skulle lage en ny produktserie for android, der alle mobiler og Tablets ville kjøre stol android. Tror det kunne blitt populært.

Galaxy Nexus. Selv om det ikke er en produktserie.

Lenke til kommentar

Er det tekniske grunner til at produsentene nøler med dette? Eller er det bare for å selge flere nye mobiler?

 

Jeg føler meg litt bortskjemt som har iOS 5 på min to år og to generasjoner gamle 3GS.

 

Lurer på hvordan folk hadde reagert om Dell eller HP sa til sine kunder at "beklager, men dere får ikke oppgradere til siste versjon av Windows". Det burde da strengt tatt være brukerens valg, ikke minst når det er snakk om et åpent system.

 

Geir :)

Sant det, bortsett fra at alle produsentene tror det å lage sitt eget customskin er the shit!

Lurer på hva som hadde skjedd om f.eks. Samsung fant ut at de skulle lage en ny produktserie for android, der alle mobiler og Tablets ville kjøre stol android. Tror det kunne blitt populært.

Galaxy Nexus. Selv om det ikke er en produktserie.

 

Joda, har sagt det flere ganger at jeg kommer ikke til å kjøpe flere android mobiler som ikke er vanilla android. To stykk med customskins fra SE og HTC er nok. Luktet litt på Nexus når jeg kjøpte X10 og Desire, men dum som jeg var så hoppe jeg glatt forbi.

 

 

Men det jeg menter er at jeg håper at f.eks. SE eller HTC finner ut at de ikke trenger å bruke penger på å lage disse customgreiene til telefonene sine.

 

Det produsentene bør gjøre der:

 

* Vanilla android

 

* Bundle Sw for å differansiere seg fra andre produsentere

 

* Eventuelt lage en custom launcher som AWD launcher etc. Da ville de kunne oppdatere bare dette programmet, slik at android i bakgrunnen alltid vil være siste versjon.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er og blir det største problemet til android, og mange som kjøper seg tlf, føler seg rett og slett rævpult

Android blir da oppdatert, at LG velger og ikke gi ut oppdateringen kan ikke Android gjøre noe med.

 

Ser at folk klager over LG her men dette gjelder også google som nekter å oppgradere sin Nexus One til 4.0.

Meste tyder på at grunnen til at Nexus One ikke får ICS er pga at den rett og slett har for gammel hardware.

 

På samme måte som f.eks en iPhone 3G ikke får iOS 5.

Vi snakker her om flagskipet til LG, at iphone 3g, ikke får ios 5 er en helt annen sak.

 

Den er 3 år gammel. Det er ikke LG sin sak.

 

og selvfølgelig er dette et problem for android, når folk kjøper dyre tlf, og så sitter med skjegget i postkassa et halvt år senere.

 

Skulle bare ønske at lg, motorola, samsung etc, sluttet med å lage skins oppå android. Jeg fatter ikke hvorfor de gjør det, det må da koste penger/kreve ressurser. Så kunne bare alle fått oppdateringene rett fra google når de ble sluppet (hvis tlf har god nok hardware)

 

At Nexus one ikke har god nok hardware til å kjøre ICS, er bare tull.

Lenke til kommentar

Siri kan kjøres på iPhone 4, og det er allerede prøvd ut. Men apple har lagt inn et script i Siri som gjør at om du prøver å bruke Siri på iPhone 4S, sperrer den Siri fra og bruke Grafikk prosessoren så programmet kjører dårlig, dette er dårlig kundebehandling.

Om det stemmer er jeg enig, det er dårlig kundebehandling. Det hadde vært helt greit om de tok betalt for Siri på eldre telefoner, men å tvinge folk til å kjøpe en ny en er ukult.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

og selvfølgelig er dette et problem for android, når folk kjøper dyre tlf, og så sitter med skjegget i postkassa et halvt år senere.

Uhm, nå er det ingen som sitter med "skjegget i postkassa" her da, enten det er iphone eller Android. Så lenge man har en feilfri fungerende telefon så har man fått 100% det man har betalt for. Man kan egentlig ikke forvente at man skal få oppgradere major releaser av OS hver gang det skjer. Det er mer en hyggelig gest av selskapene når de gjør det, enn en nødvendighet.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...