Gå til innhold

– iPhone 5 blir annonsert 4. oktober


Anbefalte innlegg

Galaxy S2 har bedre maskinvare - uten tvil...

 

Men som flere prøver å si, uten å nå frem, er at de store massene sjelden ser på GHZ, ram eller muligheten for SD eller ikke. Med de store massene menes bestemor på 60, mor på 30, og datter på 8 år, ikke oss "halvnerder".

 

Hvilken telefon er best er mer eller mindre likegyldig - det er salgstallene som teller.

 

Og for de som babler om at dette kun er pga hjernevasking og markedsføring - dere er klar over at sluttproduktet kun er en liten del av det helhetlige produktet og at markedsføring, og spesiellt merkevarebygging er like viktig. Om ikke viktigere. At Samsung ikke har klart å bygge seg det samme ryktet eller klarer å drive den samme markedsføringen bør ikke Apple klandres for...

 

Det handler ikke om å ha det aller beste, men ha det de store massene vil ha - eller det Apple har lært = det du får de store massene til å føle at de vil ha og skape behov som ikke tidligere og har vært der! (ref: AppStore)

 

Uansett Apple eller Samsung fanboy - så bør man være fornøyd med det som har skjedd på mobilfronten etter iPhones ankommst på markedet. Husker selv når jeg jobbet på Elkjøp og den telefonen som solgte mest var k810...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er salgstallene som teller.

Dette er noe av det største tullet jeg har sett på lenge.

 

Så bare fordi Britney Spears sin siste sang er på top 1 på Top 20 listen f.eks, betyr det at det er den beste sangen da?

 

Alle vet at Samsung Galaxy S II er en mye bedre telefon i det daglige bruk enn iPhone 4, men alikavel har ikke solgt noe bedre enn iPhone 4 enda.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bare fordi Britney Spears sin siste sang er på top 1 på Top 20 listen f.eks, betyr det at det er den beste sangen da?

Vær så snill å les hva han skriver. Han påstår ikke at iPhone 4 er best, gjør han vel?

Når han sier at salgstallene er det som teller og når alle i tillegg vet at iPhone 4 er den telefonen som selger mest, så sier det seg vel at han mener at iPhone 4 er best da?

Lenke til kommentar

Når han sier at salgstallene er det som teller og når alle i tillegg vet at iPhone 4 er den telefonen som selger mest, så sier det seg vel at han mener at iPhone 4 er best da?

Eh. nei?

 

Du sier jo selv at det som selger mest ikke nødvendigvis er best, og bruker en Britney Spears-sang som eksempel. Selv om mange vil mene at Britneys nyeste sang er best. Vet du hvorfor? Fordi folk er forskjellige. Folk er også (veldig) forskjellige når det kommer til mobiltelefoner. Men uansett hvor uenige vi er, og alltid kommer til å være, er det ingen her som påstår at iPhone 4 er en teknisk bedre telefon enn de nyere konkurrentene. Det vi prøver å få deg til å forstå er at en telefon må ikke være «best» for å selge mest, samt at hva «best» innebærer kommer helt an på hvem du spør.

Lenke til kommentar

Du sier jo selv at det som selger mest ikke nødvendigvis er best

Ja det er noe jeg sier og ikke han jeg quotet. Man kan aldri basere seg på antall solgte enheter på hvor bra et produkt skal være. For gjør du det så går du på en saftig blemme.

 

Det jeg går etter, er hva reviews sier og etter å ha prøvd enhetene selv. Da gjør jeg meg ett bilde på hvordan de forskjellige smarttelefonene er.

Lenke til kommentar

Når han sier at salgstallene er det som teller og når alle i tillegg vet at iPhone 4 er den telefonen som selger mest, så sier det seg vel at han mener at iPhone 4 er best da?

Eh. nei?

 

Du sier jo selv at det som selger mest ikke nødvendigvis er best, og bruker en Britney Spears-sang som eksempel. Selv om mange vil mene at Britneys nyeste sang er best. Vet du hvorfor? Fordi folk er forskjellige. Folk er også (veldig) forskjellige når det kommer til mobiltelefoner. Men uansett hvor uenige vi er, og alltid kommer til å være, er det ingen her som påstår at iPhone 4 er en teknisk bedre telefon enn de nyere konkurrentene. Det vi prøver å få deg til å forstå er at en telefon må ikke være «best» for å selge mest, samt at hva «best» innebærer kommer helt an på hvem du spør.

Korrekt!

 

Svært få markedsledende produkter på markedet er det teknisk "beste" produktet. Men de markedsledende leverandørene har tilpasset et produkt som matcher behovene til det største segmentet i markedet, og har drevet en markedsføring og kommunikasjon rundt disse behovstilpassede egenskapene.

 

Personlig skal jeg nå kjøpe meg en S2, fordi dette er en telefon som er best for MEG - men det betyr allikevel ikke at jeg ikke klarer å se med akademisk beundring på hvordan Apple håndterer og skaper sine markeder og segmenter...

 

All honør til Apple som har gjort iPhone til noe som massene bare MÅ eie fordi det er kult!

All honør til Apple som har fått massene til å tro at alle nettbrett er en iPad.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Galaxy S2 har bedre maskinvare - uten tvil...

 

Men som flere prøver å si, uten å nå frem, er at de store massene sjelden ser på GHZ, ram eller muligheten for SD eller ikke. Med de store massene menes bestemor på 60, mor på 30, og datter på 8 år, ikke oss "halvnerder".

 

Hvilken telefon er best er mer eller mindre likegyldig - det er salgstallene som teller.

 

Og for de som babler om at dette kun er pga hjernevasking og markedsføring - dere er klar over at sluttproduktet kun er en liten del av det helhetlige produktet og at markedsføring, og spesiellt merkevarebygging er like viktig. Om ikke viktigere. At Samsung ikke har klart å bygge seg det samme ryktet eller klarer å drive den samme markedsføringen bør ikke Apple klandres for...

 

Det handler ikke om å ha det aller beste, men ha det de store massene vil ha - eller det Apple har lært = det du får de store massene til å føle at de vil ha og skape behov som ikke tidligere og har vært der! (ref: AppStore)

 

Uansett Apple eller Samsung fanboy - så bør man være fornøyd med det som har skjedd på mobilfronten etter iPhones ankommst på markedet. Husker selv når jeg jobbet på Elkjøp og den telefonen som solgte mest var k810...

Må berre få sei at det var eit fantastisk godt - og saklig innlegg. Tydelig at Vindicator og andre ikkje klarar å sjå det mange prøvar å sei her. Å kalla telefonar for icrap osv er unødvendig. Apple er eit selskap som skal tene penger. iPhone er på salgstoppen. Job well done! Dei har laga eit produkt som revolusjonerte moblmarknaden. Eg tør påstå at Samsung, HTC o.l. ALDRI hadde hatt dei telefonane dei har i dag, hadde det ikkje vert for Apple og iPhone. Eg kjenner forøvrig at det kokar inni meg når eg leser nokon av kommentarane her. Ignorante og trangsynte som kun ser si eiga meining - som dei for all del må få lov til å ha - men ikkje klarar å diskutere normalt med mangen som kjem med lange og saklige innlegg som oppfordar til ein sunn debatt.

 

Eg har prøvd både iOS og Android. Og likar iOS best. Men eg forstår veldig godt at mange vil foretrekke Andriod.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan aldri basere seg på antall solgte enheter på hvor bra et produkt skal være. For gjør du det så går du på en saftig blemme.

Nja. Selv om antall solgte enheter ikke representerer hvor «godt» et produkt er, er det en god pekepinn på om produktet faller i smak hos kundene, noe iPhone 4 må sies å ha gjort.

 

Du kan argumentere mot dette så mye du vil, men hvis folk ikke hadde likt iPhone 4, hadde den ikke vært den mest solgte telefonen i USA over et år etter lansering.

Lenke til kommentar

La meg da spørre deg på hvor mange iPhone's tror du ville ha blitt solgt hadde det ikke vært for markedsføringen til Apple?

Sannsynligvis færre. La meg nå spørre deg om du mener markedsføring er alt? Tror du ikke de som kjøper en telefon returnerer den hvis den ikke lever opp til forventningene?

 

Her kan folk lese mer om hvor geniale Apple er med markedsføring, produktplassering og det å skape populæritet rundt et produkt:

 

post-227811-0-06752700-1316668941_thumb.jpg

http://androidnorge.wordpress.com/2011/03/01/markedsforing-android-vs-apple/

 

Dette innlegget fikk nylig tommel opp fra Morten H. Abrahamsen som har doktorgrad i markedsføring.

 

Er det noen har som kan svare på hvorfor ikke Samsung, HTC, LG, Motorola og de andre gjør det samme? Kan det ha seg slik at koreanerne er for konservative når det gjelder markedsføring i media? Lær av Apple..

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
Apple er eit selskap som skal tene penger. iPhone er på salgstoppen. Job well done! Dei har laga eit produkt som revolusjonerte moblmarknaden. Eg tør påstå at Samsung, HTC o.l. ALDRI hadde hatt dei telefonane dei har i dag, hadde det ikkje vert for Apple og iPhone.

 

På hvilken måte mener du Apple revolusjonerte mobilmarkedet? Jeg mener de IKKE gjorde det. Det Apple derimot har klart, er å skape en hype. iPhone hadde brukervennligheten, helt klart. Det er det samme som skjer med iPhone 5. En enorm hype. Spaltemeter på spaltemeter, og den omtales jo nærmest som en gedigen revolusjon enda ingen andre enn Apple selv egentlig vet hvordan den blir. "Ååååh, nå måååå jeg ha iPhone 5 når den kommer" sier svært mange, enda de ikke har peiling på hva de egentlig ønsker. De skal bare ha en iphone. Om så Apple gir ut en mobil som ser ut som en dassrull, kjøper de den uansett.

 

Selv kjenner jeg at jeg irriterer meg grønn over at sjefene i bedriften jeg jobber for presset gjennom at iphone skulle være bedriftens valg av profftelefonen. Det eneste som stod i deres hoder var "iphone, iphone, iphone". Ikke tilfredsstilte den sikkerhetskravene, og proff-funksjonaliteten (mail, kalender etc) er tragisk dårlig. I tillegg er den så dyr at det har blitt strenge føringer på hvem som skal få tildelt profftelefon og hvem som skal bli avsett med en tilårskommen, simpel Nokia.

Lenke til kommentar

iPhonen var ikke revulosjonærende i den stand at den bringte mye nye tekniske spesifikasjoner. Det var faktisk helt motsatt, den manglet nesten alt av det grunnleggende. Ikke kunne den filme, sende MMS, videresende sms, multitaske, lagre vedlegg på mail, hadde ikke noen applikasjoner i starten, svært dårlig batteri og det verste av alt; I usa droppet 20% av samtalene som ble gjort på første generasjon iPhone grunnet svake antenner(Se dokumentaren om Steve Jobs). Tross alt dette så skulle ALLE ha den. Det er jaggu meg prestasjon det!

 

Og iPhonen har kommet seg veldig i nyere tid, det har den. Først med iOS4 begynte jeg å se på iPhone som en smartmobil, selv om den ikke føles like smart som de beste enhetene på markedet. Nå med iOS5 og kanskje betydelig bedre hardware, så får jeg enda mere respekt.

 

Hadde et annet firma en Apple lansert en "iPhone" før Apple i 2007, så hadde det ikke blitt like populært selv om den smartmobilen skulle vært bedre. Det er faktisk av den enkle grunn at Apple som firma har et særdeles godt rykte, med lojale kunder som kjøper nesten alt de lanserer.

 

iPhone5 hadde ikke trengt å hatt annet en bedre prosessor og GPU for å ha satt nye salgsrekorder(ref. overgangen fra 3G til 3GS). Folk hadde kjøpt den uansett for det er den nyeste iPhonen, og det er da jeg syns det kanskje begynner å gå over stokk og stein?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

apple har en tendens til å kjøre global lansering. så alt kommer samtidig over alt. med iphone 4 var det noen problemer i europa med EU (go figure). siden mange EU land har en regel som sier mobiler ikke kan selges uten å være låst til en leverandør. (idiotisk) så da ble det krøll med hvor mange telefoner de forskjellige leverandørene skulle ha.. (o2 og vodaphone kunne ikke bestemme seg i tide).

 

gleder meg til å se hva den kommer til å koste når bindingstia mi går ut om en måned.. da bytter jeg fra O2 til vodaphone... O2 har ræva 3g og 4g dekning utafor dublin sentrum og industri områder. (bor rett over veien fra en office park, og har 3g dekning. men stikker jeg ett stopp med bybanen derfra, så er det null 3g.. (har iphone 3gs) med vodaphone som min norske telefon roamer på, så er det 100% signal og 3g over alt i og rundt dublin.

Lenke til kommentar

Da er det noe som er galt. Om dem ikke skjønner Android i dag, så må dem i så fall ha prøvd ut en eldgammel versjon av Android. Og mest sannsynligvis på en bedriten Android mobil som lagger og hakker.

 

Det er ikke noe å diskutere i dag, fordi iOS og Android er nemlig like lett å sette seg inn i dag.

 

Og for dem som er uenig, så vil jeg gjerne ha gode grunner på hvorfor du mener det.

 

Jeg satt og klurte med en U8800 med Andriod 2.2. i går. Dette var mitt første møte med Andriod. Min konklusjon er at Andriod fortsatt har mye å hente på brukervennlighet i forhold til iOS. Nå prøvde jeg på en del ting jeg strengt tatt ikke trenger eller kan kjøre med iOS, men selv noe som burde vært enkelt som å ta backup, gikk ikke smertefritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det noe som er galt. Om dem ikke skjønner Android i dag, så må dem i så fall ha prøvd ut en eldgammel versjon av Android. Og mest sannsynligvis på en bedriten Android mobil som lagger og hakker.

 

Det er ikke noe å diskutere i dag, fordi iOS og Android er nemlig like lett å sette seg inn i dag.

 

Og for dem som er uenig, så vil jeg gjerne ha gode grunner på hvorfor du mener det.

 

Jeg satt og klurte med en U8800 med Andriod 2.2. i går. Dette var mitt første møte med Andriod. Min konklusjon er at Andriod fortsatt har mye å hente på brukervennlighet i forhold til iOS. Nå prøvde jeg på en del ting jeg strengt tatt ikke trenger eller kan kjøre med iOS, men selv noe som burde vært enkelt som å ta backup, gikk ikke smertefritt.

 

Har du rootet telefon da?

 

AtW

Lenke til kommentar

det er salgstallene som teller.

Alle vet at Samsung Galaxy S II er en mye bedre telefon i det daglige bruk enn iPhone 4, men alikavel har ikke solgt noe bedre enn iPhone 4 enda.

 

Her generaliserer du alt for mye igjen, og det er her problemet egentlig ligger. Du mener tydeligvis hardnakket at Galaxy S2 med Android OS er MYE BEDRE enn iPhone4 og iOS? Vell som sagt så er ikke verden malt i sort og hvit, det er ikke sånn at alle universalt føler at Galaxy S2 med Android OS "er en mye bedre telefon i det daglige bruk enn iPhone 4" som du tilsynelatende mener.

 

Hva som for folk til å velge iPhone4 og iOS fremfor Galaxy S2 og Android OS kan være så mangt, noen velger det av helt andre grunner enn deg og meg, noen velger utelukkende på grunn av design og utseende, andre velger på grunn av brukervennlighet, noen velger på grunn av at iOS integreres bedre i sitt Mac OS X miljø hjemme, mens andre foretrekker Android OS fordi de kan skreddersy det mer som de selv ønsker og det er mer frihet osv osv..

 

Poenget er at uansett hva folk foretrekker, mener og verdsetter så er ikke det mer galt eller rett i forhold til hva du og jeg velger å vektlegge når vi velger oss en mobiltelefon. Hele greia er at en mobiltelefon skal tilfredsstille våre egne forventninger og krav og da kan du egentlig argumentere deg grønn på hvorfor du mener at en Galaxy S2 med Android er hundreganger bedre enn en iPhone4 med iOS, men det vil fremdeles være sånn at det finnes mange mennesker der ute som fremdeles foretrekker noe annet enn hva akkurat du mener og foretrekker for det om.

 

 

Skulle tro det var natt og dag i forskjell på en iPhone4 og en Galaxy S2, det er det dog ikke. De er begge kjempe gode mobiltelefoner og sammenligner vi med hva vi var vant med for 5år tilbake så har jo mobilverdenen utvilsomt utviklet seg voldsomt i riktig retning. Det blir for dumt når folk skal være så trangsynte at de ikke kan fatte og begripe at folk faktisk kan ha forskjellige preferanser når det kommer til valg av mobiltelefon og mobiloperativsystem.

 

Hva gjør det Ola Nordmann om Kari Bertelsen foretrekker en iPhone4 med iOS? Kan ikke Ola Nordmann være like fornøyd med sin Galaxy S2 med Android OS til tross for at Kari Bertelsen foretrekker noe annet? Det er ingen her i verden som under noen omstendigheter har rett til å komme å diktere hva som skal være best for andre enn seg selv.

 

 

Det er to forskjellige produkter, med to forskjellige operativsystemer. Noen foretrekker blondiner, andre foretrekker brunetter. Hvem er du som skal komme å bestemme hva alle andre skal foretrekke og like?

 

 

Da er det noe som er galt. Om dem ikke skjønner Android i dag, så må dem i så fall ha prøvd ut en eldgammel versjon av Android. Og mest sannsynligvis på en bedriten Android mobil som lagger og hakker.

 

Det er ikke noe å diskutere i dag, fordi iOS og Android er nemlig like lett å sette seg inn i dag.

 

Og for dem som er uenig, så vil jeg gjerne ha gode grunner på hvorfor du mener det.

 

Jeg satt og klurte med en U8800 med Andriod 2.2. i går. Dette var mitt første møte med Andriod. Min konklusjon er at Andriod fortsatt har mye å hente på brukervennlighet i forhold til iOS. Nå prøvde jeg på en del ting jeg strengt tatt ikke trenger eller kan kjøre med iOS, men selv noe som burde vært enkelt som å ta backup, gikk ikke smertefritt.

 

Har du rootet telefon da?

 

AtW

 

Skal vell ikke være nødvendig å roote telefonen for å gjøre opp seg et inntrykk av Android OS?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...