Gå til innhold

De aller fleste ulykker skyldes førerfeil og ikke veiene!


Step_up

Anbefalte innlegg

Det står i veien til førerkortet. Så nå opposisjonen slutte å bable om midtdelere(selv om det er ett bra tiltak) og veistandard. for de aller fleste ulykker skyldes førerfeil!!!!!!

En ting er årsak, en annen er utfall. Midtdelere er primært for å redusere utfall av ulykker og ikke hindre at de skjer, selv om de også hjelper på det punktet. En annen sak er at "ulykker" er for dårlig definert her. _Ingen_ bryr seg om fender benders og andre småulykker med kun mindre materiell skade, det viktige er ulykker med dødsfall og alvorlig mennesklige skader som utfall. Dersom veien blir konstruert med to-tre meter veiskulder kan det kraftig redusere utfallet av en kjedekolisjon uavhengig av hva som forårsaket ulykken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I oslo så må man kjøre med øynene oppe, ellers så ender det med skei forstilling relatvt raskt

Du kjører ikke med øyne oppe når du er utenfor Oslo? Å kjøre med øyne oppe er nå ganske avgjørende for å være en god sjåfør. Jeg vil hvertfall at de som kjører i trafikken følger med!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at samtlige ulykker skyldes førerfeil.

  • Tilpasser ikke farten etter forholdene og veien.
  • Tar ikke hensyn til at det ikke blir strødd.
  • Ser ikke alle hullene og dumpene i veien.
  • Legger seg ikke heeelt ut i kanten av veien når det det kommer en stor bil i motsatt felt.
  • Følger ikke godt nok med til å forutse når betongen faller ned fra tunellen
  • Holder ikke 3-sekunders regelen i rush-trafikken

 

Veien har så klart ingenting med de punktene jeg skrev over, det er kun føreren sin skyld

:no:

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at samtlige ulykker skyldes førerfeil.

  • Tilpasser ikke farten etter forholdene og veien.
  • Tar ikke hensyn til at det ikke blir strødd.
  • Ser ikke alle hullene og dumpene i veien.
  • Legger seg ikke heeelt ut i kanten av veien når det det kommer en stor bil i motsatt felt.
  • Følger ikke godt nok med til å forutse når betongen faller ned fra tunellen
  • Holder ikke 3-sekunders regelen i rush-trafikken

 

Veien har så klart ingenting med de punktene jeg skrev over, det er kun føreren sin skyld

:no:

 

hehehe, mener du alt dette altså?

 

forutenom 3 og 5, så er jeg enig med deg. dog, nr.3 pleier ikke å forekomme noe særlig. da som oftest bare på veier med lav hastighet eller som ligger slik til at det blir prioritert lavt. de veiene som har slikt ville selvfølgelig bli prioritert høyere om det hadde vært noen farer ved de...

 

nr.5: :!: Så godt at det aldri forekommer da(ikke etter det jeg vet)...

 

nr.4 kan man vel komme borti noen ganger, ikke at det er noe særlig å bry seg med. de veiene finnes og. det er jo bare å skru ned farten det. er ingenting å klage på...

Lenke til kommentar

At det er førerene som forårsaker de fleste ulykker er ikke noe nytt for meg. Jeg mener at eneste måten å få tilnærmet null ulykker på er at bilene styrer seg selv. Veistandard spiller også en rolle, men få ulykker skjer pga dårlige veier alene. Hadde førerene vært perfekte hadde det ikke skjedd ulykker uansett veistandard.

 

er nå minimal innsats fra førerne som skal til for å unngå ulykker. sitter man i en behagelig sittestilling og slapper av mens man konsentrerer om kjøringen, tar enkle vurderinger og ikke stresser, da blir det ikke ulykker. Så enkelt er det å unngå ulykker...(jeg er 23 år, har kjørt en god del og har aldri vært i en eneste ulykke. Jeg synes veistandarden er helt fin...

Lenke til kommentar

Den tror jeg vi alle kan slutte oss rundt. men det er jo nettopp derfor AP og regjeringen bør bruke ressurser på andre områder enn vei og trafikk. litt bedre skilting hadde vel gjort seg, men er andre områder som trenger mer fokus enn trafikk. men, forebygging er ett godt tiltak. f.eks kan man med jevne mellomrom få hele befolkningen på gjenoppfriskningskurs.

Lenke til kommentar

Tenker da mest på skilting av farten, o.l...

 

Nå har jeg ikke sagt at det er noe gale med opplæringen(eller, det er jo kanskje det for litt eldre førere). men oppfriskningskurs ville nok hjulpet ganske bra...

 

Bare en rask gjennomgang av blinklys, avstand til bil foran, vikeplikt, forbikjøring og promillekjøring vil hjelpe mye...

Lenke til kommentar

Ett skilt med fartsgrense begrenser ikke farten på bilen, det må sjåføren gjøre. Sjåfører er mennesker, som gjør menneskelige feil og liker fart. Uansett er 80km/t front mot front, samme som å kjøre inn i fjellveggen i 160 km/t...

 

Enig, fikk bare inntrykk av at noen her mente at vi har over 80km\t på veier uten midtdeler.

 

To biler som treffer hverandre i 80 km\t er ikke det samme som å krasje i en fjellvegg i 160km\t, men som å krasje i 80 km\t. Grunnen til det er at et fjell ikke gir etter, men det gjør bilene. 2 biler som kjører i 80km\t har eller ikke like mye kintetiskenergi(bevegelse) som en bil i 160 km\t, de har ca 50% tilsammen.

 

EDIT : Bilene må veie det samme.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...