Gå til innhold

De aller fleste ulykker skyldes førerfeil og ikke veiene!


Step_up

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har vi reflektert ser jeg. Hvis veiene hadde vært bedre, bredere og tryggere hadde det ikke vært noe som het "førerfeil".

 

Jo, førerfeil vil det alltid være. Se bare på USA. Brede veier, ganske nye biler, og mye motorvei. Likevel enormt med ulykker.

 

Dette er fordi du ikke trenger stort mer enn å kunne starte bilen før du får førerkortet i hånda for noen få dollar...

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke så enkelt. Men veiene blir faktisk bedre og bedre. Men det er jo ikke over alt det skjer.

Det har tatt (og tar fortsatt) alt for lang tid.

Sånn er det når man bor i Norge:

- Lang planlegging

- Mer utfordringer med f.eks vær og fjell.

- Mye høyere lønnsutgifter til arbeidere og forsvaring av dems rettigheter.

 

Det er mye billigere å bygge i f.eks Spania.

Der jobber de nesten gratis døgnet rundt, uten å ha noen store rettigheter.

De slipper og å ta hensyn til norsk klima.

 

Men personlig så syntes jeg at staten bruker for lite penger på vei.

Det har de gjort i lange tider uansett hvem som regjerer.

Lenke til kommentar

Å skylde på norsk klima blir vel noe dumt... I hvor mange år har vi ikke hatt møkkavær i norge? Flom, snø og kulde som graver seg ned i veien osv osv.

Problemet er at staten alltid skal spare penger når de bygger vei, har jo lenge vært bygget med for dårlig grunnarbeid. Det har de selv innrømmet. De graver ikke dypt nok før de fyller igjen. De bruker først dårlige skruer og materialer til å bygge tunneler, for så å se senere at de holder på å rase sammen, så de må stenges i lange tider for å bytte ut alt.

Et annet eksempel er at de har brukt metallrør til stikkrenner, som viser seg å ha konsekvenser av at veien synker sammen over tid over stikkrennene så de må graves opp over alt og byttes med betong eller plastrør.

 

Også elsker de jo å lappe igjen små hull i veien med en liten asfaltflekk, så etter 10-20 år er veien blitt en kulekjøringsløype.

 

Man trenger ikke se veldig nøye før man finner hvor pengene tar veien. Til tull.

 

De kan skylde på mye rart, men det er stort sett for at folk ikke skal la vær å stemme på dem.

Og nå skal jo kanskje Oslopakke 3 skrapes, så da er det enda et veiprosjekt som ikke blir noe av, som ville skapt bedre lokalmiljøer (med "miljø"tunneler) og bedre sikkerhet på E18.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke så enkelt. Men veiene blir faktisk bedre og bedre. Men det er jo ikke over alt det skjer.

Det har tatt (og tar fortsatt) alt for lang tid.

Sånn er det når man bor i Norge:

- Lang planlegging

- Mer utfordringer med f.eks vær og fjell.

- Mye høyere lønnsutgifter til arbeidere og forsvaring av dems rettigheter.

 

Det er mye billigere å bygge i f.eks Spania.

Der jobber de nesten gratis døgnet rundt, uten å ha noen store rettigheter.

De slipper og å ta hensyn til norsk klima.

 

Men personlig så syntes jeg at staten bruker for lite penger på vei.

Det har de gjort i lange tider uansett hvem som regjerer.

 

 

Så i Norge gjør vi alt mange ganger.

 

Kan nevne ett eksempel i Sandnes. Motorveien ble bygget for noen år siden, og for noen få år siden fikk den midtskille, og nå prosjekteres 4-felt.

 

Tenk så mye rimeligere det hadde vært å bygget 4-felt med en gang

Lenke til kommentar

Nå synes jeg avsporer fra topic her...

 

Her har vi reflektert ser jeg. Hvis veiene hadde vært bedre, bredere og tryggere hadde det ikke vært noe som het "førerfeil".

 

langt i fra. veiene er etter standarden som trengs for å bygge vei, så det er ikke veiens feil at det blir ulykker.

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

At det er førerene som forårsaker de fleste ulykker er ikke noe nytt for meg. Jeg mener at eneste måten å få tilnærmet null ulykker på er at bilene styrer seg selv. Veistandard spiller også en rolle, men få ulykker skjer pga dårlige veier alene. Hadde førerene vært perfekte hadde det ikke skjedd ulykker uansett veistandard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...