Gå til innhold

De aller fleste ulykker skyldes førerfeil og ikke veiene!


Step_up

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forårsaker førere de aller fleste ulykkene? Ja.

Kan vi, realistisk sett, eliminere dem på kort sikt? Nei

 

Hva kan vi da gjøre? Jo, redusere konsekvensene av ulykkene.

 

 

 

 

Og det er vel ikke til å stikke under en stol at mange farlige forbikjøringer hadde vært unngått med flere felt og lettere mulighet til å kjøre forbi fyren som ligger 20 under fartsgrensa og sperrer for alle og enhver?

 

 

Hadde to biler kjørt mot hverandre i 80 km/t med en meters klaring på en stor åpen plass, ville det blitt sett på som galskap.

 

 

På Norske veier skjer det 24/7/365....

Ofte mye mindre enn en meter også!

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Og det er vel ikke til å stikke under en stol at mange farlige forbikjøringer hadde vært unngått med flere felt og lettere mulighet til å kjøre forbi fyren som ligger 20 under fartsgrensa og sperrer for alle og enhver?

 

Da er spørsmålet hvor mange ulykker skjer pga denne typen forbikjøring, har du tall? Et betydelig antall mennesker dør pga rus-\fylle-kjøring og selvmord. De tror jeg du sliter med å å fjerne.

Lenke til kommentar

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at samtlige ulykker skyldes førerfeil.

  • Tilpasser ikke farten etter forholdene og veien.
  • Tar ikke hensyn til at det ikke blir strødd.
  • Ser ikke alle hullene og dumpene i veien.
  • Legger seg ikke heeelt ut i kanten av veien når det det kommer en stor bil i motsatt felt.
  • Følger ikke godt nok med til å forutse når betongen faller ned fra tunellen
  • Holder ikke 3-sekunders regelen i rush-trafikken

 

Veien har så klart ingenting med de punktene jeg skrev over, det er kun føreren sin skyld

:no:

 

hehehe, mener du alt dette altså?

 

forutenom 3 og 5, så er jeg enig med deg. dog, nr.3 pleier ikke å forekomme noe særlig. da som oftest bare på veier med lav hastighet eller som ligger slik til at det blir prioritert lavt. de veiene som har slikt ville selvfølgelig bli prioritert høyere om det hadde vært noen farer ved de...

 

nr.5: :!: Så godt at det aldri forekommer da(ikke etter det jeg vet)...

 

nr.4 kan man vel komme borti noen ganger, ikke at det er noe særlig å bry seg med. de veiene finnes og. det er jo bare å skru ned farten det. er ingenting å klage på...

Utenom nr 5, opplever jeg alle disse relativt ofte.

Har derimot opplevd at det var digre steiner i veien pga. manglende sikkring forran en tunell, det ødela intercooleren min...

Har også ødelagt den ene felgen min i ett hull, har vært nær flere ganger ellers, men det har heldigvis gått bra...

 

Løsningen på alle problemene er jo så klart å senke farten, når veien blir enda dårligere, kan man bare senke veien enda mer.

Om 30 år er det maks 30-sone på alle veier i norge.

Neida, sikkert ikke så ille, men veistandarden er synkende, og med den prioriteringen de har og budsjettene de får blir ikke dagens standard opprettholdt. En eller annen gang i fremtiden på det tas ett skikkelig skippertak når det gjelder vei om standarden fortsetter å synke.

 

F.eks midtdelere og bred veiskulder/autovern kan forhindre ulykker og redusere skadene når ulykken først oppstår. Det samme kan hele veier så man slipper å kjøre sikk-sakk mellom hull og sprekker i veien.

Lenke til kommentar

Og det er vel ikke til å stikke under en stol at mange farlige forbikjøringer hadde vært unngått med flere felt og lettere mulighet til å kjøre forbi fyren som ligger 20 under fartsgrensa og sperrer for alle og enhver?

Da er spørsmålet hvor mange ulykker skjer pga denne typen forbikjøring, har du tall? Et betydelig antall mennesker dør pga rus-\fylle-kjøring og selvmord. De tror jeg du sliter med å å fjerne.

Her snakker vi sikkert samme språk, men jeg synes ikke det er grunn til ikke å redusere det vi kan.

Lenke til kommentar

Da kommer jeg med typisk politiker svar: "Er ikke en ulykke for mange?" :thumbup:

 

Ja, mange ulykker vil man slite med å fjerne. Vil noen dø, så finner de alltid en måte, men igjen, her er det primært snakk om å redusere omfanget av de ulykkene som skjer daglig på Norske veier. Midtdelere vil kanskje bidra til han som fyllekjører, vil ta selvmord eller rett og slett egentlig var litt for trøtt til å kjøre ikke kommer over i motgående kjørebane og tar med seg noen andre. (og hvis jeg ikke tar skammelig feil så tipper jeg det reduserer sannsynligheten for at den personen omkommer også?)

 

 

Men igjen, det er ikke bare å forhindre ulykker som er viktig for Norge. Når man ser trailere som må smyyge seg forbi hverandre på trange veier og skraper malingen av sidespeilene til hverandre, ja da mener i alle fall jeg at veiene bør utbedres. Veiene er landets økonomiske blodårer.

 

Vi skal jo kjøre etter forholdene, men når forholdene tilsier 50 eller 30km i timen p.g.a. store hull i veibanen eller smale veier, så stopper landet opp.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Her snakker vi sikkert samme språk, men jeg synes ikke det er grunn til ikke å redusere det vi kan.

Enig, men da er det lurt å vite hovr mange som har blitt drept pga selvmord og rus i front-front ulykker. Vi kan selvsagt sette opp midtdelere over hele landet, men hvordan skal man unngå at folk tar selvmord bak rattet? Selv et toppmoderne fly kan styrtes av en selvmordpilot.

 

Kostnad er jo også et spm, sparer opppgradering av veiene mest liv eller kan man ved å bruke pengene på andre tiltak spare flere liv? f.eks rus tiltak.

 

Skulle jeg satset pengene mine på noe ville det ha vært :

Aktiv sikkerthets teknologi(ESP, selvbrems, radar, alkolås osv)

Opplæring, mer omfattende og krav om oppfriskingskurs for alle

Sikrere veier

 

Sorry hvis det blir mange spm og ingen svar :)

Endret av trra
Lenke til kommentar

Enig, men da er det lurt å vite hovr mange som har blitt drept pga selvmord og rus i front-front ulykker. Vi kan selvsagt sette opp midtdelere over hele landet, men hvordan skal man unngå at folk tar selvmord bak rattet? Selv et toppmoderne fly kan styrtes av en selvmordpilot.

Statistikk og kunnskap er aldri dumt, og tror ikke midtdelere hele veien er løsningen heller. Litt bredde hadde nok redusert noen ulykker.

Kostnad er jo også et spm, sparer opppgradering av veiene mest liv eller kan man ved å bruke pengene på andre tiltak spare flere liv? f.eks rus tiltak.

Absolutt, men da må man også beregne kostnaden ved faktiske ulykker, trygd i ettertid, mangel på skatteinntekter etc. Utover det er jeg med.

Skulle jeg satset pengene mine på noe ville det ha vært :

Aktiv sikkerthets teknologi(ESP, selvbrems, radar, alkolås osv)

Opplæring, mer omfattende og krav om oppfriskingskurs for alle

Sikrere veier

 

Sorry hvis det blir mange spm og ingen svar :)

Tråden virker på meg som et desperat forsøk på å forsvare den stusselige veipolitikken som føres her til lands.
Lenke til kommentar

Jeg kjørte på vei uten midtdeler med fartsgrense 90 km/t senest for ett par uker siden.

 

Hva, har jeg feil :p. Hvor da? Kan ikke huske å ha kjørt på vei med 80+ uten midtdeler selv de siste åra. Var ganske sikker på at det var et av tiltakene for å få ned dødstallene, enten midtdeler på veier på 80+ eller redusert fartsgrense til 80.

 

Edit : Reduksjon av hastighet på veier

Endret av trra
Lenke til kommentar

Eg trur nok at mange ulykker kunne vært unngått dersom det hadde vært fleire kontroller langs vegane. Det er for lett for farlige bilister å få behalde sertifikatet. Det å kunne kjøyre bil er eit gode som ingen burde ta lett på.

 

Dei fleste alvorlige ulykker der utfallet er omkommne og alvorlig skadde skyldes for høg fart og kjøyring i rus.

 

 

Når det gjeld midtdelere så har dei ei stor effekt for å redusere konsekvensen av ei ulykke, men for at dei skal være effektive så må vegen ha høg nok basisstandard. Smale vegar bør ikkje ha midtdelere fordi dei begrenser det tilgjengelige navigasjonsområdet til bilistane. Det vil då f.eks ikkje være mulig å kjøyre forbi dersom ein bil f.eks får motorstopp på ein veg med midtdeler og utan vegskulder.

På samme måte får utrykkningsetatane lengre utrykningstid når trafikken blir ståande låst på veger med midtdeler. Dette være seg om ambulansen rykker ut til ei trafikkulykke eller om ambulansen har andre oppdrag langs vegen i f.eks ein privatbolig langs vegen.

 

Det er synd at dei som bur langs veger med midtdeler skal få eit dårligare nødtilbud berre fordi bilistane ikkje klarer å kjøyre etter forholda og avstå frå bilkjøyring dersom dei er trøtte eller rus påverka.

Lenke til kommentar

Når man vet at man kan spare rundt 50 liv i året på norske veier hvis alle bruker BILBELTE, er det kanskje på tide med litt selvransakelse før man klager på veistandarden.

 

Vi har en god del elendige veier her i Norge, men like elendige er myndighetene som ikke har guts nok til å rette personlig ansvar mot Ola og Kari. Å frata sertifikatet fra folk som blir stoppet uten belte hadde vært tidenes veisatsing.

Lenke til kommentar

Det står i veien til førerkortet. Så nå opposisjonen slutte å bable om midtdelere(selv om det er ett bra tiltak) og veistandard. for de aller fleste ulykker skyldes førerfeil!!!!!!

daim, mistet foreldrene dine deg i visdomsgryta da du var liten?

 

det har seg nå slik at vi mennesker faktisk kan kjøre uten veier til og med... så vi burde kanskje bare fjerne veiene?

 

 

 

 

 

du har ikke muligens tenkt på at dårlie veier åpner for flere muligheter til å gjøre feil? og dermed er årsaken til førerfeilene igjen?

Lenke til kommentar

Veiene har ikke skylda lenger, takket være de rød grønne.

 

Vi har nå en avhengig ulykkeskommisjon, noe som har gjort at Staten slipper 99% unna av saker der faktisk staten har skylda.

 

Hadde det vært uavhengig, så kunne vi fått vite grunnen, men nå, aldri veien, fjellet osv.

Sånn er det når staten skal kontrollere alt.

Lenke til kommentar

Her snakker vi sikkert samme språk, men jeg synes ikke det er grunn til ikke å redusere det vi kan.

Enig, men da er det lurt å vite hovr mange som har blitt drept pga selvmord og rus i front-front ulykker. Vi kan selvsagt sette opp midtdelere over hele landet, men hvordan skal man unngå at folk tar selvmord bak rattet? Selv et toppmoderne fly kan styrtes av en selvmordpilot.

 

Kostnad er jo også et spm, sparer opppgradering av veiene mest liv eller kan man ved å bruke pengene på andre tiltak spare flere liv? f.eks rus tiltak.

 

Skulle jeg satset pengene mine på noe ville det ha vært :

Aktiv sikkerthets teknologi(ESP, selvbrems, radar, alkolås osv)

Opplæring, mer omfattende og krav om oppfriskingskurs for alle

Sikrere veier

 

Sorry hvis det blir mange spm og ingen svar :)

kjører kanskje 2-3 ganger i uka på 1 vei med 80 sone og det er ikke 2 filer engang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veiene har ikke skylda lenger, takket være de rød grønne.

 

Vi har nå en avhengig ulykkeskommisjon, noe som har gjort at Staten slipper 99% unna av saker der faktisk staten har skylda.

 

Hadde det vært uavhengig, så kunne vi fått vite grunnen, men nå, aldri veien, fjellet osv.

Sånn er det når staten skal kontrollere alt.

 

det er nettopp statens vegvesen som har forklart grunnene og de er nok veldig uavhengige du...men hvis du lever bedre med å tro at de ikke er uavhengige...Så værsågod ;).

 

har ikke vært inne i tråden på en stund, så så ikke denne før nå. forutenom at det er folk som vet hva de snakker om som har gjort de undersøkelsene. og nei, det er ikke takket være de rødgrønne og jeg tviler på at man har kunnet si at det har vært veiene sin feil, for slik er det ikke. de som har gjort disse undersøkelsene vet hva de snakker om. men du kan godt lage dine egne meninger. det har du vel all rett til...

 

men jeg tror nok at de som skriver om disse ulykkene vet best hva de snakker om...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Her snakker vi sikkert samme språk, men jeg synes ikke det er grunn til ikke å redusere det vi kan.

Enig, men da er det lurt å vite hovr mange som har blitt drept pga selvmord og rus i front-front ulykker. Vi kan selvsagt sette opp midtdelere over hele landet, men hvordan skal man unngå at folk tar selvmord bak rattet? Selv et toppmoderne fly kan styrtes av en selvmordpilot.

 

Kostnad er jo også et spm, sparer opppgradering av veiene mest liv eller kan man ved å bruke pengene på andre tiltak spare flere liv? f.eks rus tiltak.

 

Skulle jeg satset pengene mine på noe ville det ha vært :

Aktiv sikkerthets teknologi(ESP, selvbrems, radar, alkolås osv)

Opplæring, mer omfattende og krav om oppfriskingskurs for alle

Sikrere veier

 

Sorry hvis det blir mange spm og ingen svar :)

kjører kanskje 2-3 ganger i uka på 1 vei med 80 sone og det er ikke 2 filer engang.

 

Uthevning:jeg tviler på at det er ett eneste dødsfall som ikke skyldes idiotkjøring fra en part og vedkommende kunne sikkert kommet til å dø på et senere tidspunkt uansett. er så mye annet man kan bruke penger på enn veiene. man kommer frem og da er det fullstendig tullete å klage så mye som enkelte ser ut til å gjøre. er det humper i veien, greit. men tenk da på at disse da forekommer i f.eks 50-sonen og da er det ikke annet enn riktig at det kommer lengre ned på prioriteringslisten...

 

kan du forklare litt mer om hvordan det ser ut på den veien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...