Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å beregne treffprosent, som regel. For tidlig?

Og hvorfor er treffprosent viktig?

 

det sier noe om hvordan han har utført drapene. Har han tatt seg tid, siktet inn hvert skudd, for å kunne drepe flest mulig med de kulene han hadde? Hvis så er tilfelle, fremstår han om mulig enda kaldere, og enda mer skrudd. Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på scenarioet beskrevet ovenfor og et der man skyter vilt rundt seg.

Lenke til kommentar

Altså, han var elendig til å skyte. Takk gud for det. Alle jeg har snakket med som har sett han, sier han alltid skjøt på kort hold, helst to ganger for hvert offer, og tok seg god tid. Men da han skjøt etter båter i vannet osv, ble det naturligvis en større avstand. Jeg er nesten overrasket over at det ikke var flere som døde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Altså, han var elendig til å skyte. Takk gud for det. Alle jeg har snakket med som har sett han, sier han alltid skjøt på kort hold, helst to ganger for hvert offer, og tok seg god tid. Men da han skjøt etter båter i vannet osv, ble det naturligvis en større avstand. Jeg er nesten overrasket over at det ikke var flere som døde.

Har du skutt med ekte våpen før?

Lenke til kommentar

Galskapen når nye høyder her til lands

Nei, det gjør den først når han vinner saken. At faren gjør dette er egentlig forståelig. Som så mange før meg har sagt; han leter etter et system/noe som kan forklare det som skjedde, i hans eget hode.

Jeg ser egentlig ikke hvordan det kan være forståelig at noen gjør slikt? At man ikke lenger klarer å skille mellom fantasi og virkelighet er rett og slett galskap. Da er det mannen selv som trenger hjelp. Hadde mannen mistet en sønn eller datter selv kunne man kanskje forstått det som en slags ugjennomtenkt reflekshandling, men siden det ikke er tilfellet og attpåtil skjer såpass lenge etterpå, så er det lite som tyder på at dette er en reflekshandling.

Lenke til kommentar

At man ikke lenger klarer å skille mellom fantasi og virkelighet er rett og slett galskap.

Det er antageligvis nettopp dette han tenker, og begrunner handlingen til Breivik med, for bedre selv å takle situasjonen.

 

Hadde mannen mistet en sønn eller datter selv kunne man kanskje forstått det som en slags ugjennomtenkt reflekshandling, men siden det ikke er tilfellet og attpåtil skjer såpass lenge etterpå, så er det lite som tyder på at dette er en reflekshandling.

Sa aldri at det var en reflekshandling, men et forsøk på å forstå hvorfor Breivik gjorde det han gjorde. Mange vil da feilaktig trekke slutningen at Breivik er/var gal.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

For det første, ABB fortjener ikke å bli nevnt med navn.

 

Jeg hørte på radioen i dag, om at ABB er helt sikker på å bli løslatt en gang i fremtiden, siden han var i ung alder under hendelsene.

Men jeg håper virkelig ikke at han blir løslatt om 18 år eller noe sånt.

Han vil da bli en fare for norges sikkerhet.

Lenke til kommentar

Han får garantert forvaring. Skal han da slippes ut, må det være fordi han ikke lenger er en fare for samfunnet. Han kommer sikkert til å testes en masse, men jeg tror ingen domstol vil være så sikre at de slipper ABB ut på gata igjen. Risikoen er for stor i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Gitarhm: I nyhetene i dag var det en ekspert som trodde at han neppe ville sitte inne resten av livet. Dvs. sikkert veldig veldig lenge, men sannsynligvis ikke til han dør. Det spiller nok en stor rolle hvor lenge han lever da. Vi vet jo ikke om han plutselig får slag i en alder av 35 eller lever til han runder 100.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Altså, han var elendig til å skyte. Takk gud for det. Alle jeg har snakket med som har sett han, sier han alltid skjøt på kort hold, helst to ganger for hvert offer, og tok seg god tid. Men da han skjøt etter båter i vannet osv, ble det naturligvis en større avstand. Jeg er nesten overrasket over at det ikke var flere som døde.

Har du skutt med ekte våpen før?

Hva har det med noe som helst å gjøre?

Lenke til kommentar

Det er ikke veldig lett for noen som aldri har rørt et våpen (hvis det stemmer) å bedømme om en annen person er flink å skyte eller ikke. Jeg vil tro han i det minste var en grei skytter. Han hadde trent og gjorde mye "riktig". Ikke sløse med ammunisjon ved å skyte vilt, men rettede skudd, og to i hvert offer for minst sannsynlighet for overlevelse.

Lenke til kommentar

Han har slaktet nesten hundre ungdommer og de skal vurdere å la han gå fri?

 

Vel, det er nå litt overdrevet da.

Politiet påstår at han skjøt og drepte 69 ungdommer.

 

Men jeg tror at det er noen "ugler i mosen" her. For vi må jo kunne tro at så snart Breivik begynte å skyte, så satt ikke ungdommene stille, men spredte seg og løp i alle retninger.

Jeg har skutt en del selv i min tid, og vet hvor vanskelig det er å skyte på bevegelig mål på litt avstand, og en person som løper er nesten umulig å treffe på avstand, selv med automatvåpen.

Hvordan kunne da ABB alene klare å skyte så mange som 69 ungdommer på kort tid ?

Poltiet sa også at ABB brukte 186 skudd. Men hvordan kunne han da klare å skyte 69 ungdommer som løp i alle retninger for å gjemme seg med bare 186 skudd ?

 

Det er noe som skurrer fælt her.

Breivik bør straffes for det han har gjort. Men har han gjort alt det politiet sier han har gjort ?

Og var han alene slik politiet påstår at han var ?

 

Vi har ingen garanti for at det politiet sier er riktig. De er blitt tatt i løgn så mange ganger i denne saken at å bare stole på dem ville være tåpelig.

Til nå så har ikke politiet bevist noe som helst, det er tvert i mot mulig at de prøver å skjule noe siden de nekter advokatene innsyn, de nekter de pårørende innsyn i Breiviks forklaringer, nekter åpne rettsmøter osv osv.

Endret av Baltazar94
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han har slaktet nesten hundre ungdommer og de skal vurdere å la han gå fri? Henger ikke helt med her ass..

 

Tru det eller ei men ABB skal dømmast etter norsk lov, der me framleis ikkje (og i alle høve ikkje den 22. juli, jf. legalitetsprinsippet i norsk strafferett) har nokon heimel for å låsa nokon inn på livstid og kasta nøkkelen. Han kan dog dømmast til forvaring. Eg gidd ikkje skriva masse om kva det er, så google it :)

Lenke til kommentar

Når ungdommene samlet seg, trodde det var trygt å komme frem til ham, så er ingen ting umulig. Men sjansen for at han hadde en medhjelper med på øya er vel og lite sansynlig.

Politiet kan ikke garantere at alt stemmer. De må bare gå ut etter de bevis og forklaringer som har blitt lagt frem.

 

Men om han blir slippet fri når han f.eks blir 40-50 år gammel, og psykologer mener det er forsvarlig, så vet ingen om han forsatt kan være en trussel eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...