Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Breivik: Ok, bare finn ut det du skal, og så ringer du på denne telefonen her, ikke sant.

Politiet: Hm, men hvilket telefonnummer..? Breivik: Kjempefint, hei.

Politiet: Jeg har ikke det telefonnummeret! Hallo!»

 

Jeg har ikke telefonnummeret? Dette er 2011...

 

(Hentet fra Dagbladet.)

 

Her har Tv2 lagt ut samtalen med lyd:

 

 

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/breivik-fortsatte-skytingen-etter-denne-telefonen-fra-utoeya-3642681.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det tyder på at denne telefonen hadde hemmelig nummer. Noe som er ekstremt sjelden idag blant vanlige folk. I tillegg er det jo bare et kommersielt privilegie, man skulle jo tro nødsentralen kunne se hvor det ble ringt fra.

 

Vi får heller ikke høre denne delen av samtalen i det klippet.

Endret av herrnimrod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det tyder på at denne telefonen hadde hemmelig nummer. Noe som er ekstremt sjelden idag blant vanlige folk. I tillegg er det jo bare et kommersielt privilegie, man skulle jo tro nødsentralen kunne se hvor det ble ringt fra.

 

Vi får heller ikke høre denne delen av samtalen i det klippet.

 

 

Då avskrifta av samtalene kom ut vart det nevnt at han kan ha ringt frå telefonar han har plukka opp, som har tilhøyrt offer. Mange slo av telefonane sine for å ikkje avsløre seg om nokon ringte dei, og dersom han ringte ved å slå 112 på PIN-skjermen vil SIM-kortet vere låst, og telefonen vil ikkje vere knytt til eit nummer - på same måte som om han hadde ringt 112 utan SIM-kort i telefonen, som òg er mogleg.

Endret av enixitan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, det tyder på at denne telefonen hadde hemmelig nummer. Noe som er ekstremt sjelden idag blant vanlige folk. I tillegg er det jo bare et kommersielt privilegie, man skulle jo tro nødsentralen kunne se hvor det ble ringt fra.

 

Vi får heller ikke høre denne delen av samtalen i det klippet.

 

 

Då avskrifta av samtalene kom ut vart det nevnt at han kan ha ringt frå telefonar han har plukka opp, som har tilhøyrt offer. Mange slo av telefonane sine for å ikkje avsløre seg om nokon ringte dei, og dersom han ringte ved å slå 112 på PIN-skjermen vil SIM-kortet vere låst, og telefonen vil ikkje vere knytt til eit nummer - på same måte som om han hadde ringt 112 utan SIM-kort i telefonen, som òg er mogleg.

 

Som jeg har forstått hadde veldig mange mobilen sin på med stille modus, og brukte den til å snakke med foreldrene sine. Det er så klart mulig at han ringte fra en mobil som var låst, men jeg føler at det er like realistisk at Politiet satt der med en god gammeldags fasttelefon, uten noen mulighet til å spore/få tak i nummeret. Litt rart med tanke på at så og si alle fastfood resturanter får tak i nummeret ditt med en gang. Vi vet jo så klart ikke hva som egentlig er tilfelle, sier bare at det er like så sannsynlig at politiet ikke klarte å få tak i nummeret pga deres egen inkompetanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Altså, han var elendig til å skyte. Takk gud for det. Alle jeg har snakket med som har sett han, sier han alltid skjøt på kort hold, helst to ganger for hvert offer, og tok seg god tid. Men da han skjøt etter båter i vannet osv, ble det naturligvis en større avstand. Jeg er nesten overrasket over at det ikke var flere som døde.

Har du skutt med ekte våpen før?

Hva har det med noe som helst å gjøre?

Det er litt spesielt hvis en persom som aldri har skutt med et ekte våpen før skal kritisere andre for skytingen deres.

Lenke til kommentar

Ja, det tyder på at denne telefonen hadde hemmelig nummer. Noe som er ekstremt sjelden idag blant vanlige folk. I tillegg er det jo bare et kommersielt privilegie, man skulle jo tro nødsentralen kunne se hvor det ble ringt fra.

 

Vi får heller ikke høre denne delen av samtalen i det klippet.

 

 

Då avskrifta av samtalene kom ut vart det nevnt at han kan ha ringt frå telefonar han har plukka opp, som har tilhøyrt offer. Mange slo av telefonane sine for å ikkje avsløre seg om nokon ringte dei, og dersom han ringte ved å slå 112 på PIN-skjermen vil SIM-kortet vere låst, og telefonen vil ikkje vere knytt til eit nummer - på same måte som om han hadde ringt 112 utan SIM-kort i telefonen, som òg er mogleg.

 

Som jeg har forstått hadde veldig mange mobilen sin på med stille modus, og brukte den til å snakke med foreldrene sine. Det er så klart mulig at han ringte fra en mobil som var låst, men jeg føler at det er like realistisk at Politiet satt der med en god gammeldags fasttelefon, uten noen mulighet til å spore/få tak i nummeret. Litt rart med tanke på at så og si alle fastfood resturanter får tak i nummeret ditt med en gang. Vi vet jo så klart ikke hva som egentlig er tilfelle, sier bare at det er like så sannsynlig at politiet ikke klarte å få tak i nummeret pga deres egen inkompetanse.

Du får ikke tak i telefonnummeret knyttet til et SIM-kort når SIM-kortet er fjernet. Såpass må da selv du skjønne?

 

Og det er ingen som er så kompetente at de kan gjette nummeret som ringer hvis man ikke faktisk har utstyr som har muligheten til å vise nummeret. Også dette må da selv du skjønne?

Lenke til kommentar

Ja, det tyder på at denne telefonen hadde hemmelig nummer. Noe som er ekstremt sjelden idag blant vanlige folk. I tillegg er det jo bare et kommersielt privilegie, man skulle jo tro nødsentralen kunne se hvor det ble ringt fra.

 

Vi får heller ikke høre denne delen av samtalen i det klippet.

 

 

Då avskrifta av samtalene kom ut vart det nevnt at han kan ha ringt frå telefonar han har plukka opp, som har tilhøyrt offer. Mange slo av telefonane sine for å ikkje avsløre seg om nokon ringte dei, og dersom han ringte ved å slå 112 på PIN-skjermen vil SIM-kortet vere låst, og telefonen vil ikkje vere knytt til eit nummer - på same måte som om han hadde ringt 112 utan SIM-kort i telefonen, som òg er mogleg.

 

Som jeg har forstått hadde veldig mange mobilen sin på med stille modus, og brukte den til å snakke med foreldrene sine. Det er så klart mulig at han ringte fra en mobil som var låst, men jeg føler at det er like realistisk at Politiet satt der med en god gammeldags fasttelefon, uten noen mulighet til å spore/få tak i nummeret. Litt rart med tanke på at så og si alle fastfood resturanter får tak i nummeret ditt med en gang. Vi vet jo så klart ikke hva som egentlig er tilfelle, sier bare at det er like så sannsynlig at politiet ikke klarte å få tak i nummeret pga deres egen inkompetanse.

Du får ikke tak i telefonnummeret knyttet til et SIM-kort når SIM-kortet er fjernet. Såpass må da selv du skjønne?

 

Og det er ingen som er så kompetente at de kan gjette nummeret som ringer hvis man ikke faktisk har utstyr som har muligheten til å vise nummeret. Også dette må da selv du skjønne?

For en frekk liten tulling du skulle være da? Får du et lite kick av å snakke så ned til folk eller? Jeg mente så klart at det er høyst sannsynlig at han plukket opp en telefon som allerede var slått på og med sim kort i, som at han fant en telefon og bestemte seg for å fjerne sim kortet, hvorfor skulle han fjerne sim kortet? Da er det mer sannsynlig at han ringte fra PIN skjermen slik som Enixirtan skrev.

 

Og, "du må vel skjønne" at det er ganske latterlig hvis politiet ikke har noen mulighet til å se hvem som ringte dem, uansett om det skulle være den lokale politistasjonen i Alta. Når den lokla pizza sjappa her eid av Amir har klart å investere nok penger i en telefon som får opp nummeret mitt, så da burde Politiet også klare det.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Kan du ringe ein telefon ved kun å vite IMEI-nummeret?

 

Kommer ann på hvem "du" er. Teleoperatøren burde ikke ha noe problem med dette, og alt som operatøren kan teknisk sett kan, har Staten adgang til om den bare vil.

Når man ringer nødnummer fra en telefon som er låst ringer man ikke via sim-kortet og telefonnummeret som hører til telefonen vil ikke kunne vises hos politiet, og nei det er ikke mulig på noen måte og ringe opp eller kontakte en mobiltelefon via telefonens IMEI nummer uansett om man er tele-operatør eller politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man ringer nødnummer fra en telefon som er låst ringer man ikke via sim-kortet og telefonnummeret som hører til telefonen vil ikke kunne vises hos politiet, og nei det er ikke mulig på noen måte og ringe opp eller kontakte en mobiltelefon via telefonens IMEI nummer uansett om man er tele-operatør eller politi.

Kanskje, kanskje ikke

 

http://news.cnet.com/FBI-taps-cell-phone-mic-as-eavesdropping-tool/2100-1029_3-6140191.html

Lenke til kommentar

Artikkelen viser til telefoner som FBI har installert "spyware" programmer på, som ringer til opp til FBI slik at de kan avlytte samtalene i rommet. Slik programmer kan hvem som helst laste ned og installere på telefonen sin i dag, men det er ikke en slik metoder jeg snakker om.

 

Because modern handsets are miniature computers, downloaded software could modify the usual interface that always displays when a call is in progress. The spyware could then place a call to the FBI and activate the microphone--all without the owner knowing it happened. "If a phone has in fact been modified to act as a bug, the only way to counteract that is to either have a bugsweeper follow you around 24-7, which is not practical, or to peel the battery off the phone," Atkinson said. Security-conscious corporate executives routinely remove the batteries from their cell phones, he added.
Lenke til kommentar

Artikkelen viser til telefoner som FBI har installert "spyware" programmer på, som ringer til opp til FBI slik at de kan avlytte samtalene i rommet. Slik programmer kan hvem som helst laste ned og installere på telefonen sin i dag, men det er ikke en slik metoder jeg snakker om.

Ja, men dette ble visst gjort uten fysisk tilgang til telefonen.

 

Ikke at det er relevant for tema Utøya, men jeg ser ikke på det som teknisk umulig å få til om man ønsker det.

Lenke til kommentar
Kan du ringe ein telefon ved kun å vite IMEI-nummeret?

Kommer ann på hvem "du" er. Teleoperatøren burde ikke ha noe problem med dette, og alt som operatøren kan teknisk sett kan, har Staten adgang til om den bare vil.

Men ikke uten videre. Det er prosesser man må gjennom, og det tar tid å bare gjennomføre et eventuelt søk. Dette kan ta timer eller kanskje dager.

 

Ja, det tyder på at denne telefonen hadde hemmelig nummer. Noe som er ekstremt sjelden idag blant vanlige folk. I tillegg er det jo bare et kommersielt privilegie, man skulle jo tro nødsentralen kunne se hvor det ble ringt fra.

 

Vi får heller ikke høre denne delen av samtalen i det klippet.

 

 

Då avskrifta av samtalene kom ut vart det nevnt at han kan ha ringt frå telefonar han har plukka opp, som har tilhøyrt offer. Mange slo av telefonane sine for å ikkje avsløre seg om nokon ringte dei, og dersom han ringte ved å slå 112 på PIN-skjermen vil SIM-kortet vere låst, og telefonen vil ikkje vere knytt til eit nummer - på same måte som om han hadde ringt 112 utan SIM-kort i telefonen, som òg er mogleg.

 

Som jeg har forstått hadde veldig mange mobilen sin på med stille modus, og brukte den til å snakke med foreldrene sine. Det er så klart mulig at han ringte fra en mobil som var låst, men jeg føler at det er like realistisk at Politiet satt der med en god gammeldags fasttelefon, uten noen mulighet til å spore/få tak i nummeret. Litt rart med tanke på at så og si alle fastfood resturanter får tak i nummeret ditt med en gang. Vi vet jo så klart ikke hva som egentlig er tilfelle, sier bare at det er like så sannsynlig at politiet ikke klarte å få tak i nummeret pga deres egen inkompetanse.

Du får ikke tak i telefonnummeret knyttet til et SIM-kort når SIM-kortet er fjernet. Såpass må da selv du skjønne?

 

Og det er ingen som er så kompetente at de kan gjette nummeret som ringer hvis man ikke faktisk har utstyr som har muligheten til å vise nummeret. Også dette må da selv du skjønne?

For en frekk liten tulling du skulle være da? Får du et lite kick av å snakke så ned til folk eller? Jeg mente så klart at det er høyst sannsynlig at han plukket opp en telefon som allerede var slått på og med sim kort i, som at han fant en telefon og bestemte seg for å fjerne sim kortet, hvorfor skulle han fjerne sim kortet? Da er det mer sannsynlig at han ringte fra PIN skjermen slik som Enixirtan skrev.

 

Og, "du må vel skjønne" at det er ganske latterlig hvis politiet ikke har noen mulighet til å se hvem som ringte dem, uansett om det skulle være den lokale politistasjonen i Alta. Når den lokla pizza sjappa her eid av Amir har klart å investere nok penger i en telefon som får opp nummeret mitt, så da burde Politiet også klare det.

Grunnen til at du kan ringe uten å låse opp uten å taste in koden er at du ikke ringer ved å bruke SIM-kortet. Dermed er det ikke noe nummer å spore.

 

Tror du politiet har ubegrensede magiske evner eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...