Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er vel heller at istedet for å ha adekvat sikkerhet før noe skjer, så får man fullstendig panikk når noe omsider skjer og man løper rundt som hodeløse høns. I panikk og med manglende hode skal man dermed lage nye regler for hvordan man skal unngå slikt i fremtiden. Det sier seg selv at det blir stygt. :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel 5-600 ungdommer på øya, jeg regner med at minst 1 kamera var i gang store deler av massakren, med unntak av de første skuddene.

 

Har sett videoer fra fastlandet og lyden bærer jo bra, så disse vidoene vil også bidra.

Opptakene lagrer jo klokkeslett så det bør jo være relativt enkelt for politiets teknikere å synkronisere flere opptak.

 

Jeg er rimelig sikker på at politiet etterhvert danner seg et ganske korrekt bilde av hvor mange skudd som ble avfyrt.

Alle 5-600 ungdommene valgte helt sikkert å finne frem telefonen og filme, istedenfor å prøve å ringe etter hjelp, familie og å flykte eller gjemme seg.

Hva ville du valgt å gjøre? Prøve å redde ditt og hjelpe andre, eller bruke tiden på å prøve å filme hele tiden?

Lenke til kommentar

Det var vel 5-600 ungdommer på øya, jeg regner med at minst 1 kamera var i gang store deler av massakren, med unntak av de første skuddene.

 

Har sett videoer fra fastlandet og lyden bærer jo bra, så disse vidoene vil også bidra.

Opptakene lagrer jo klokkeslett så det bør jo være relativt enkelt for politiets teknikere å synkronisere flere opptak.

 

Jeg er rimelig sikker på at politiet etterhvert danner seg et ganske korrekt bilde av hvor mange skudd som ble avfyrt.

Alle 5-600 ungdommene valgte helt sikkert å finne frem telefonen og filme, istedenfor å prøve å ringe etter hjelp, familie og å flykte eller gjemme seg.

Hva ville du valgt å gjøre? Prøve å redde ditt og hjelpe andre, eller bruke tiden på å prøve å filme hele tiden?

 

Prøv å lese hva jeg skriver før du kommer med flåsete svar!

 

Jeg skriver ikke at ALLE 5-600 ungdommene på øya filmet, men jeg tror det er sannsynlig at minst 1 av ungdommene har skrudd på videokameraet og filmet, og i så fall er det bare å telle skuddene.

Lenke til kommentar

Men da må måtte noen ha filmet fra første skudd fant sted.

Og de måtte jo søke dekning og komme til noen lunde trygghet før de kunne i hele tatt prøve å få å få filmet. Mange visste heller ikke hva som skjedde, og om det var ekte skudd de hørte eller ikke. Så det vil bli ganske umulig å kunne telle skuddene etter filmopptak.

Lenke til kommentar

Noen hylser har nok havnet i vannet, men 186 skudd er jo bare latterlig. Nok et stort spørsmålstegn i statens etterforskning, og som vanlig ingen mulighet til å verifisere.

 

Hvis dette bare dreier seg om èn gjerningsmann så ser jeg ingen grunn til at man ikke skal kunne ha denne åpenheten det snakkes så varmt om.

Endret av herrnimrod
Lenke til kommentar

Hvorfor er 186 skudd latterlig? Han skjøt ikke fullauto, og jeg vil tro han sparte ammunisjon. Han blir beskrevet som rolig og kontrollert på øyen, og det er ikke urimelig å tro at han tok seg tid og fikk hvert skudd til å telle. Dessuten står det vel minst 186 skudd, det er altså antallet hylser de har funnet. Jeg tipper det reelle tallet må være minst 50% høyere, men ikke nødvendigvis mer enn det.

Lenke til kommentar

Enhver erfaren skytter vil bruke minst 2 skudd for å drepe et menneske. Vitner sa også Breivik gjorde dette. Ett for å få deg ned, så ett i hodet. Selv da overlevde halvparten av de han skjøt, det sier litt om hvor mye som skal til. Med 130 offer ser jeg for meg minst 300 skudd.

 

Men joda, jeg spekulerer mye her også. Å vite hvor mange skuddsår hver enkelt hadde i snitt ville hjulpet enormt.

Lenke til kommentar

Kvifor er talet på avfyrte skudd så interessant?

 

Jeg tror det er en følelsesmessig greie når alt kommer til alt: Selve forbrytelsen er i sin grusomhet helt uforståelig, så ved å kartlegge så nøye alle mulige aspekter så vinner vi tilbake en verden som vi håper vi forstår. Da vil vi lære stadig nye grusomme detaljer, men samtidig blir det hele ikke så mystisk. Og derfor - muligens - ikke så skremmende, eller i det minste kun skremmende på en avgrenset måte. For mange har jo ABB utfordret hele verdensbildet og menneskesynet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...