Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Blir spennede å se om noen vil påta seg jobben å være advokaten hans.

Sidan saken er så klar, i det minste med Utøya, vil han kanskje ikkje ha advokat, men tilstår.

Men han vil vel like ha ein advokat som kan vere med når straffeutmålinga skal foretakast?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvordan han kan kalle seg islamkritisk/høyreekstrem/whatever...

 

Han drepte jo akkuratt en hel haug nordmenn.

Er av sine egne man skal ha det. (gammelt ordtak)

 

Jeg skal konvertere til Islam i ren trass og protest mot alle "norske verdier" gjerningsmannen stod for..

Lenke til kommentar

Husker ikke hvilke ord han brukte, men mener at vise-politimesteren beskrev uniformen som blå genser med politi-merke på eller noe i den duren, på spørsmål om uniformen. Kan tyde på at det er noe hjemmemekka greier.

Det var kanskje Nato genser da? Den kan du få kjøpt omtrent overalt.

 

http://www.blaklader.com/no/produkter/profil/college/83992905-nato-genser-uniform/marinebla-8800/

På det fugleperspektiv-bildet ser det ut som at han har et gult merke på hver av armene, kanskje noe slikt:

 

3An6.jpg

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

Har en sterk følelse av at dette kommer til å bli filmatisert en gang i fremtiden, på likhet med Nokas.

Er ikke like sikker! Er nok en del flere traumer ute å går denne gang...

 

11. september har jo blitt filmatisert flere ganger. Det kommer nok til å skje - og jeg tror den filmen kommer til å selge ganske godt, siden du ser veldig mange personer som engasjerer seg nå.

Lenke til kommentar
Spør igjen, hadde han våpnene synlig når han reiste over fra fastlandet og til øyen?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080593

 

- Det kommer en sølvgrå varebil. I den sitter en politimann iført politiuniform og skuddsikker vest. Han kommer ut av bilen, og viser legitimasjon. sier at han er utsendt for å sjekke sikkerheten, at det er ren rutine i forbindelse ned terrorangrepet. Alt ser greit ut, og det blir tilkalt båt som frakter ham over til Utøya. Det gikk det noen minutter, så hørte vi skyting, sier Brænden Mortensen.

 

Han opplyser at mannen var bevæpnet med en pistol og et gevær med kikkertsikte.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Blir spennede å se om noen vil påta seg jobben å være advokaten hans.

 

Det er vel nesten bare to aktuelle navn der som jeg kommer på (Staff og Meling.)

 

For ikke å glemme Harald Stabell. Man skal ikke se bort fra at Anders Behring Breivik velger å ta en Ted Bundy.

Lenke til kommentar
Er så sjeldent en ser tungt bevæpnet Politi i Norge at jeg tror jeg personlig hadde blitt noe skeptisk bare av den grunn, men dersom det stemmer at vedkommende viste legitimasjon til vaktene før transport over til Utøya er det vel kanskje lett å bli lurt.

Uansett er det utrolig lett å være etterpåklok i slike sammenhenger, vi får egentlig bare vente på faktaene som sannsynligvis ligger i overskriftene i dagene som kommer.

Spør igjen, hadde han våpnene synlig når han reiste over fra fastlandet og til øyen?

 

 

Ja, både vakten og andre så våpnene, der flere av våpnene var typer ingen politimann ville hatt i tjenesten. Jeg hadde reagert, og kontaktet politiet, men men, jeg hadde nok ikke kunnet fysisk stoppet han om jeg var ubevæpnet, men kunne da tatt en spansk en om motortrøbbel på båten og bedt han vente på båten til politiet kom, men dette er selvsagt lettere sagt enn gjort... Han som slapp denne karen inn på øya, trenger vel ikke mere hjelp til å føle seg dårlig, føler han seg ikke dårlig, bør han kanskje tenke litt på det...

Lenke til kommentar

Har en sterk følelse av at dette kommer til å bli filmatisert en gang i fremtiden, på likhet med Nokas.

Er ikke like sikker! Er nok en del flere traumer ute å går denne gang...

 

11. september har jo blitt filmatisert flere ganger. Det kommer nok til å skje - og jeg tror den filmen kommer til å selge ganske godt, siden du ser veldig mange personer som engasjerer seg nå.

Vanskelig å sammenligne USA og Norge. Var jo en del diskusjon blandt filmmakerene før de lagde Nokas også. Men det er umulig for oss å si så la oss ikke synse mer om det :)

Lenke til kommentar

Har en sterk følelse av at dette kommer til å bli filmatisert en gang i fremtiden, på likhet med Nokas.

 

Men det er kanskje litt tidlig å snakke om slike ting så kort tid etter hendelsen.

 

Stemmer det. Den delen av diskusjonen legges herved død..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil man definere dette som terror? Dette er vel som en skolemassakre gjennomført av utskudd isamfunnet. "Dessverre" fikk aldri gjerningsmannen gjennomført dette i skolealder, og tok igjen med bomber og skudd i godt voksen alder.

 

Ser ikke hva samfunnet kan gjøre annerledes for å unngå slike mennesker, men det har nok andre svaret på.

 

Jeg tenkte også først at det var terror, men fant ingen mening med massakrene på Utøya i forhold til å "skade Norge". Regjerningsbyggene var langt mer logisk i terrorteorien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at de aller fleste i Norges land uttrykker sinne ovenfor gjerningsmannen Anders. De fleste er regelrett forbannet og roper på dødstraff og trekker paralleller til Vidkun Quisling.

 

For min del er jeg ikke sur på gjerningsmannen. Jeg er bare trist. Jeg er først og fremst skrekkelig trist på vegne av de som er blitt berørt av denne tragedien. I tillegg gjør det meg trist at en mann som Anders Behring Breivik kan få seg til å gjøre noe som dette. Dette er en mann som tar seg godt av sin egen mor, noe som er mer enn mange av oss kan si. Han interesserer seg for film, litteratur og musikk. Faktisk er flere av hans favorittbøker også mine favorittbøker.

 

Dette er en av oss; dette er en nordmann. Tenk på dette før dere roper på galgen. Vi som samfunn har et ansvar ovenfor hverandre og bør ikke la sinnet styre oss i dag. Bruk ikke energi på å være sint, men ofre heller en tanke på de som i dag har mistet et familiemedlem.

 

Takk!

 

Selv om du mener at han er en av oss så er det nå en ganske så stor ting som skiller han fra oss. Nemlig det at han er årsaken til at 20++ uskyldige personer mistet livet. Hvilken rett har han til å leve blant oss andre da?

 

Nå vet ikke jeg noe om deg, men dette er en mann som ikke er så fryktelig ulik meg. En stor forskjell er at han kan få seg selv til å gjøre noe så grusomt og åpenbart ikke har en sperre jeg har. Han er ikke noe monster, han er på mange måter en helt vanlig mann.

 

Han fortjener selvsagt straff, men jeg synes det er leit at det er han som får fokuset oppi alt dette. Denne mannen er ikke viktig, nå er det viktig å hjelpe de som trenger det.

 

Er jeg den eneste som tenker på gjerningsmannens familie, som helt sikkert kjenner smerten til alle som er blitt rammet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...