Gå til innhold

Regjeringskvartalet rammet av bombe, AUF-leir på Utøya angrepet av våpenmann.


Anbefalte innlegg

Frå freak forum:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7720568

 

kan det stemme?? stemmer jo veldig bra med lokasjonen på gården hans, skulle vært spenende og se jordskjelv målinger i oslo, kan fort ha vært en prøve sprengning.. gården ligger jo i Åsta Øst.

er jo en vil teori men men.."

Dette høyres faktisk relativt logisk ut.

Dude..det høres VELDIG far out...men hvorfor da bruke en bombe på som utgir 3-something på Richters-skala i forsøket og ikke i selve hovedangrepet?

 

Spør igjen, hadde han våpnene synlig når han reiste over fra fastlandet og til øyen?

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10080593

 

- Det kommer en sølvgrå varebil. I den sitter en politimann iført politiuniform og skuddsikker vest. Han kommer ut av bilen, og viser legitimasjon. sier at han er utsendt for å sjekke sikkerheten, at det er ren rutine i forbindelse ned terrorangrepet. Alt ser greit ut, og det blir tilkalt båt som frakter ham over til Utøya. Det gikk det noen minutter, så hørte vi skyting, sier Brænden Mortensen.

 

Han opplyser at mannen var bevæpnet med en pistol og et gevær med kikkertsikte.

Tusen takk for at du fant informasjonen til meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir spennede å se om noen vil påta seg jobben å være advokaten hans.

Sidan saken er så klar, i det minste med Utøya, vil han kanskje ikkje ha advokat, men tilstår.

 

Han vil få en forsvarsadvokat uansett om han tilstår eller ei. Om han gjør det så vil advokaten bl.a. hjelpe med å begrense straffen (eller forsøke)

Lenke til kommentar

Hadde DU stoppet en bevepnet politimann og spurt hva han gjorde her og hvorfor han hadde med seg våpen?

Hadde denne gjerningsmannen våpnene sine synlig når han reiste over til øya?

 

Jeg leste tidligere i dag en tekst fra noen av de som kjørte sammen med han ut og de kunne se at han hadde med seg våpen. (kan ikke finne tilbake den nå desverre)

 

Er det ikke noe vakthold ved denne leiren? Må være noe kontroll på hvem som er der ute. Hvor ofte ser du en tungt bevepnet politimann?

 

Ser du det så må det da klinke noen bjeller om at du burde varsle og evnt finne ut om dette er slik det skal være eller ikke. Se bare tilbake til nokas, der var de utkledd som styrker med våpen hjelmer og det hele. Tok lang tid før noen så noen sammenheng for her i fredlige norge er det ikke farlig hvis noen har noen våpen, for det er bare trygt tenker vi.

 

Kanskje det er det hvis det er en enkeltperson som har hat psykisk problemer.

Sitat VG:

Han er registrert med en Glock pistol, en rifle og en hagle i våpenregisteret. Vitner opplyser til VG Nett at bilen gjerningsmannen brukte står ved en av kaiene ved Utstranda. I bilene skal det ligge flere våpen, blant annet maskingevær.

Lenke til kommentar

Altså, det er veldig lett for oss å sitte her og snakke om hva man kunne ha gjort, men for meg blir det bare helt feil. Jeg forstår meget godt at denne vakten trodde at det var en ekte politimann. Man er først og fremst i en så surrealistisk situasjon der Oslo har blitt angrepet, man kan jo kalle en naiv, men jeg ville aldri trodd at noen skulle dra på en shooting spree til Utøya. Jeg kan godt forstå at sett i sammenheng at vakten trodde ham.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Ja, både vakten og andre så våpnene, der flere av våpnene var typer ingen politimann ville hatt i tjenesten. Jeg hadde reagert, og kontaktet politiet, men men, jeg hadde nok ikke kunnet fysisk stoppet han om jeg var ubevæpnet, men kunne da tatt en spansk en om motortrøbbel på båten og bedt han vente på båten til politiet kom, men dette er selvsagt lettere sagt enn gjort... Han som slapp denne karen inn på øya, trenger vel ikke mere hjelp til å føle seg dårlig, føler han seg ikke dårlig, bør han kanskje tenke litt på det...

 

Jeg tror ikke en gjennomsnittlig festivalvakt har inngående kunnskaper om hvilken bevæpning Politiet benytter seg av. Kommer det en bevæpnet politimann, så er det naturlig å tenke at det er alvor, og at man adlyder ordre. Vaktene kan ikke klandres.

Lenke til kommentar

Frå freak forum:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7720568

 

kan det stemme?? stemmer jo veldig bra med lokasjonen på gården hans, skulle vært spenende og se jordskjelv målinger i oslo, kan fort ha vært en prøve sprengning.. gården ligger jo i Åsta Øst.

er jo en vil teori men men.."

Dette høyres faktisk relativt logisk ut.

 

Da må jo skogen der se helt herpa ut?

Lenke til kommentar

Frå freak forum:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7720568

 

kan det stemme?? stemmer jo veldig bra med lokasjonen på gården hans, skulle vært spenende og se jordskjelv målinger i oslo, kan fort ha vært en prøve sprengning.. gården ligger jo i Åsta Øst.

er jo en vil teori men men.."

Dette høyres faktisk relativt logisk ut.

Kan ikke se for meg at det har noen sammenheng, ville vært veldig rart.

Ganske stor forskjell på bomben som skal til for å lage et jordskjelv av den størrelsen og den som gikk av i Oslo..

Lenke til kommentar

Frå freak forum:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7720568

 

kan det stemme?? stemmer jo veldig bra med lokasjonen på gården hans, skulle vært spenende og se jordskjelv målinger i oslo, kan fort ha vært en prøve sprengning.. gården ligger jo i Åsta Øst.

er jo en vil teori men men.."

Dette høyres faktisk relativt logisk ut.

 

Høres svært lite logisk ut. Du skal lett kunne se forskjell på en bombe og et jordskjelv på slike målinger.

Lenke til kommentar

Frå freak forum:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7720568

 

kan det stemme?? stemmer jo veldig bra med lokasjonen på gården hans, skulle vært spenende og se jordskjelv målinger i oslo, kan fort ha vært en prøve sprengning.. gården ligger jo i Åsta Øst.

er jo en vil teori men men.."

Dette høyres faktisk relativt logisk ut.

Dude..det høres VELDIG far out...men hvorfor da bruke en bombe på som utgir 3-something på Richters-skala i forsøket og ikke i selve hovedangrepet?

 

 

Det er jo ganske masse som ikkje heng samna. Bl.a. at han først fyrte av ei bombe som verka som om den var laga som ein advarsel, og forsøkte å drepe så få som mogleg, og deretter reise til Utøya og regelrett slakte mange ungdommar. Heilt sjuke hendelsar anyhow.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg noe om deg, men dette er en mann som ikke er så fryktelig ulik meg. En stor forskjell er at han kan få seg selv til å gjøre noe så grusomt og åpenbart ikke har en sperre jeg har. Han er ikke noe monster, han er på mange måter en helt vanlig mann.

 

Han fortjener selvsagt straff, men jeg synes det er leit at det er han som får fokuset oppi alt dette. Denne mannen er ikke viktig, nå er det viktig å hjelpe de som trenger det.

 

Er jeg den eneste som tenker på gjerningsmannens familie, som helt sikkert kjenner smerten til alle som er blitt rammet?

Jeg tenker også på gjerningsmannens familie, de har også fått ødelagt livet sitt, men uenig i at mannen ikke er monster. Mennesker henretter ikke uskyldige barn og ungdom på den måten.

Lenke til kommentar

Jeg ser at de aller fleste i Norges land uttrykker sinne ovenfor gjerningsmannen Anders. De fleste er regelrett forbannet og roper på dødstraff og trekker paralleller til Vidkun Quisling.

 

For min del er jeg ikke sur på gjerningsmannen. Jeg er bare trist. Jeg er først og fremst skrekkelig trist på vegne av de som er blitt berørt av denne tragedien. I tillegg gjør det meg trist at en mann som Anders Behring Breivik kan få seg til å gjøre noe som dette. Dette er en mann som tar seg godt av sin egen mor, noe som er mer enn mange av oss kan si. Han interesserer seg for film, litteratur og musikk. Faktisk er flere av hans favorittbøker også mine favorittbøker.

 

Dette er en av oss; dette er en nordmann. Tenk på dette før dere roper på galgen. Vi som samfunn har et ansvar ovenfor hverandre og bør ikke la sinnet styre oss i dag. Bruk ikke energi på å være sint, men ofre heller en tanke på de som i dag har mistet et familiemedlem.

 

Takk!

 

Selv om du mener at han er en av oss så er det nå en ganske så stor ting som skiller han fra oss. Nemlig det at han er årsaken til at 20++ uskyldige personer mistet livet. Hvilken rett har han til å leve blant oss andre da?

 

Nå vet ikke jeg noe om deg, men dette er en mann som ikke er så fryktelig ulik meg. En stor forskjell er at han kan få seg selv til å gjøre noe så grusomt og åpenbart ikke har en sperre jeg har. Han er ikke noe monster, han er på mange måter en helt vanlig mann.

 

Han fortjener selvsagt straff, men jeg synes det er leit at det er han som får fokuset oppi alt dette. Denne mannen er ikke viktig, nå er det viktig å hjelpe de som trenger det.

 

Er jeg den eneste som tenker på gjerningsmannens familie, som helt sikkert kjenner smerten til alle som er blitt rammet?

Tuller du??

Han har akkurat SLAKTET et titalls forsvarsløse ungdommer, barn, kvinner og menn. Skutt dem plaff ned mens han så dem inn i øynene, og mens de løp for livet. HVORDAN kan du si at han ikke er et monster?? En vanlig mann???

 

Som du sikkert skjønner er jeg sterkt uenig, og han er ihvertfall ikke det spor lik meg!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vekteren eller vakten som hadde ansvaret har nok gjort det han følte var mest riktig. Det er jeg helt enig i.

 

Ingen av oss var der å kunne se eller føle evnt hvor troverdig han var.

 

Det er alltid lett å være etterpå klok.

 

Vi får alt servert og kan trekke sammenehnger mellom alt i fra den mistenkelige bilen, våpnene og det hele, ikke lett å gjøre før det hele skjedde selvfølgelig.

 

Men med tanke på hvordan alt av festivaler og leirer har eskalert med narkotika etc må man kanskje også ha et strengt vakthold ved slik leirer. For det er jo godt mulig at også dette har vært der. Vakthold er jo viktig ved slike steder, i allefall med tanke på at uvedkommende kan komme inn og påføre skade.

Slik heg husjer å ha hørt er det barn i fra 12-25 år som er på leiren. Det er jo da noen som har ansvaret for alle disse.

Lenke til kommentar

Han får maks 21 år i fengsel anyway, står i Oslo gater igjen som fri mann i en alder av 52 år :/

 

Nei. Man kan i teorien få livstid i Norge.

 

Teori er og forbli teori, spesielt i Norge. 21 år er det meste han kommer til å sitte. Han kan få dommen livstid, men kommer ikke til å sitte mer en 21 år.

 

 

Hva med forvaring?

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Frå freak forum:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7720568

 

kan det stemme?? stemmer jo veldig bra med lokasjonen på gården hans, skulle vært spenende og se jordskjelv målinger i oslo, kan fort ha vært en prøve sprengning.. gården ligger jo i Åsta Øst.

er jo en vil teori men men.."

Dette høyres faktisk relativt logisk ut.

 

Da skal det ha vært enorme krefter i sving. Jeg stiller meg tvilende til denne hypotesen; folk hadde vel hørt eksplosjonen i tilfelle?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...