Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en "Stove Fan" som fungerer helt suverent selv uten strøm. Trur dem har slike på OBS Bygg å: http://www.ecofan.ie/

 

 

Men denne ligner veldig på den du linket til:

 

http://www.aliexpress.com/item/Brand-New-HL30190-270mm-50mm-48mm-AC-220V-12W-0-1A-Cross-flow-Cross-Flow-Fan/32570899322.html?spm=2114.01020208.3.70.y6ofuT&ws_ab_test=searchweb201556_1,searchweb201644_2_10001_10002_10005_10006_9996_10003_10004_62,searchweb201560_2,searchweb1451318400_6149

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Jeg postet tidligere idag en tråd på TV kategorien, men jeg mistenker at problemet mitt er mer relatert til det elektriske anlegget her på huset. Kanskje noen som har bedre peiling enn meg kunne tatt en titt og hjulpet meg med et merkelig fenomen? 

 

Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1702510

Kort oppsummert:

 

Jeg mister bilde på TV'en i et par sekunder når følgende ting skjer i leiligheten min:

  1. Når termostaten på kjøleskapet slår av kjøleviften. Ingenting skjer når den slår seg på.
  2. Når jeg slår på aktiv-subwooferen min og den begynner å trekke strøm. Ingenting skjer når jeg slår den av.

Jeg kan forstå den siste der, selv om det strengt tatt ikke skal skje. Men den første? 

Bygget jeg bor i er en leilighetskompleks som ble bygd 2004, så det elektriske skal være moderne. 

 

Setter pris på om noen som har kyndighet kunne ha hjulpet meg :)

Lenke til kommentar

VIlle i alle fall fått lånt meg et multimeter for å sjekke spenningsnivået.Både hva nivået ligger på ved TVen til vanlig, samt også sjekke hvor stort et spenningsfall du får når kjøleskapetet/subb skrur seg på. Sjekk også hva som er koblet på kursen (ta f.eks sikringa), samt sjekk spenningsnivået på andre kurser. Et multimeter får du for under 100kr som er tilstrekkelig. Men et bedre kan f.eks registere maks/min verdier, som gjør det lettere å se hvor lavt den virkelig faller.

 

Siden det er flere ting i leiligheten din som får TVen til å trigges, og som typisk har et ganske høy startstrøm, så høres det ut som om TVen får en brown-out, dvs. spenningen faller for høyt. Dette kan komme av for dårlig fordeling av kursene (er den tungt belastet til vanlig? som f.eks varmeapparater?), men også komme av at leiligheten/huset har et for lavt spenningsnivå til vanlig. Når kursene da belastes så er det bare det lille ekstra som får ting til å skje. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har eit kamera som eg burde reparere. Det har fått ein støyt, og det datt av ein liten SMD-spole frå eit kretskort. Bare 4 av de 5 pinnene under komponenten henger på enda. Den siste knakk og sit fortsatt fast i punktet på kretskortet. Det betyr at eg ikkje berre kan reflowe komponenten med loddebolt. 

Oppå komponenten står det nenten 13Y eller I3Y. Kva betyr dette? Har prøvd google men fann ikkje svar.

Kan eg bestille ein ny spole frå Ebay og lodde på (den er ikkje så liten at det blir umogleg), eller burde eg bestille heile kretskortet med den manglande komponenten? 

Eg har ikkje komponenten her for augneblinken, så kan ikkje måle impedans eller induktans eller annet.

post-223190-0-66545200-1455052514_thumb.jpg

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Jeg ser litt på spennings regulatorer på ebay... Trenger noe som kan senke en 12V spenning ned til området 5-8V samtidig som det kan takle opp mot 10A. Har funnet denne som virker grei ved første øyekast... For en som ikke har noe peiling på dette her ihvertfall. 

Men jeg ser ikke hvordan jeg går fram for å faktisk endre på spenningen her. Kan dere se det? 

 

 

s-l1600.jpg

 

Lenke til kommentar

Det vanlige er at spenningen justeres med potensiometeret (dvs. Hjulet på komponenten mellom OUT- og In indicator LED)), som du har tilgang til, selv når metalldekselet er satt på.

 

Trur faktisk det er den lille skruen på den lille blåe variable kondensatoren som brukes for å justere spenningen.

Akkurat det jeg skulle til å spørre Andrull om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...