Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper det er en 50 eller 60 VA trafo, med mindre planen til Weller er å kjøre den kontinuerlig på overlast. (50W loddespiss + litt tap). Synd bildet akkurat ikke hadde med denne spesifikasjonene (pga ledning forran).

 

Ja, nå tror jeg også planen er å bytte ut den inni, så det spiller kanskje ingen rolle. :)

Lenke til kommentar

Har en laptop der jeg uheldigvis skrudde over ene antennekabelen, men tror det fungerer. Har noen antenner fra en annen laptop liggende, kan jeg klippe av endene der pluggene på nettverkskortet er og lodde på de andre kablene? Passer pluggene overens, og vil jeg få bedre rekkevidde?

Lenke til kommentar

Tror det er mer arbeid enn det er verdt å åpne opp skjermen, siden antennene går opp der. Trådløsruteren hjemme er i etasjen under, så har lyst å legge til litt lengde på kabelen og legge det nye inni bunnen på laptopen, og lodde på de eksisterende kablene som går opp i skjermen.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Har observert at WiFi-kortet på laptopper ofte er lett tilgjengelig bak en plastluke under PC'en. Der pleier det være en mini-mini koaksplugg som lett kan nappes løs.

 

Alternativt: Dersom laptoppen din har en sånn kortplass som måler 57x5mm så finnes det WiFi kort med antenne som passer inn i det hullet. Alternativ 3 er å bruke en sånn WiFi innstikksmodul som kan plugges inn i en USB-port.

Lenke til kommentar

Tror det er mer arbeid enn det er verdt å åpne opp skjermen, siden antennene går opp der. Trådløsruteren hjemme er i etasjen under, så har lyst å legge til litt lengde på kabelen og legge det nye inni bunnen på laptopen, og lodde på de eksisterende kablene som går opp i skjermen.

Du får teste om det går å bruke flere antenner på samme inngang, slik jeg forstod det (altså at du bruker både ny antenne og gammel samtidig).

 

Å lodde på er kanskje like lett ja. Skjermen kan tidvis være litt herk å skru opp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har observert at WiFi-kortet på laptopper ofte er lett tilgjengelig bak en plastluke under PC'en. Der pleier det være en mini-mini koaksplugg som lett kan nappes løs.

 

Alternativt: Dersom laptoppen din har en sånn kortplass som måler 57x5mm så finnes det WiFi kort med antenne som passer inn i det hullet. Alternativ 3 er å bruke en sånn WiFi innstikksmodul som kan plugges inn i en USB-port.

Har åpnet den før og kjenner laptopen ut og inn. Er det mini-koaxplugg det heter? Så det er en standard på det?

Kommer ikke til å måtte alltid ha en ekstern antenne koblet på hele tiden, og det hadde blitt vanskelig å sette en plugg på utsiden siden PCen er ganske tynn. Jeg tar den med meg ofte(ca hver dag), så kan ikke ha noe som stikker ut.

 

 

Tror det er mer arbeid enn det er verdt å åpne opp skjermen, siden antennene går opp der. Trådløsruteren hjemme er i etasjen under, så har lyst å legge til litt lengde på kabelen og legge det nye inni bunnen på laptopen, og lodde på de eksisterende kablene som går opp i skjermen.

Du får teste om det går å bruke flere antenner på samme inngang, slik jeg forstod det (altså at du bruker både ny antenne og gammel samtidig).

 

Å lodde på er kanskje like lett ja. Skjermen kan tidvis være litt herk å skru opp.

 

Bør jeg koble i serie eller parallell?

Blir signalet dårligere hvis jeg lodder? Må jeg passe på at den innerste lederen forblir innerst og må jeg ha alufolie rundt den ytterste lederen eller noe i den dur?

Lenke til kommentar

 

 

Har observert at WiFi-kortet på laptopper ofte er lett tilgjengelig bak en plastluke under PC'en. Der pleier det være en mini-mini koaksplugg som lett kan nappes løs.

 

Alternativt: Dersom laptoppen din har en sånn kortplass som måler 57x5mm så finnes det WiFi kort med antenne som passer inn i det hullet. Alternativ 3 er å bruke en sånn WiFi innstikksmodul som kan plugges inn i en USB-port.

Har åpnet den før og kjenner laptopen ut og inn. Er det mini-koaxplugg det heter? Så det er en standard på det?

Kommer ikke til å måtte alltid ha en ekstern antenne koblet på hele tiden, og det hadde blitt vanskelig å sette en plugg på utsiden siden PCen er ganske tynn. Jeg tar den med meg ofte(ca hver dag), så kan ikke ha noe som stikker ut.

 

 

Tror det er mer arbeid enn det er verdt å åpne opp skjermen, siden antennene går opp der. Trådløsruteren hjemme er i etasjen under, så har lyst å legge til litt lengde på kabelen og legge det nye inni bunnen på laptopen, og lodde på de eksisterende kablene som går opp i skjermen.

Du får teste om det går å bruke flere antenner på samme inngang, slik jeg forstod det (altså at du bruker både ny antenne og gammel samtidig).

 

Å lodde på er kanskje like lett ja. Skjermen kan tidvis være litt herk å skru opp.

Bør jeg koble i serie eller parallell?

Blir signalet dårligere hvis jeg lodder? Må jeg passe på at den innerste lederen forblir innerst og må jeg ha alufolie rundt den ytterste lederen eller noe i den dur?

jeg vil tippe at det er en SMA plugg det er.
Lenke til kommentar

 

 

jeg vil tippe at det er en SMA plugg det er.

 

Har sagt at det er en laptop, at jeg ikke vil ha noe som stikker ut og vil ha høyere hastighet/bedre rekkevidde. Vil ha noe med Intel Widi støtte, og har det allerede. Har ikke ledige spor, har nettverkskort i den allerede. Vil ikke bruke penger på dette. Ville ikke kjøpt noe slikt på ebay. Har allerede antenner fra en annen laptop. som bruker kablet og som trenger mini-pcie-sporene til andre ting.

 

Blir det tatt opp signal i selve kabelen eller bare i endene? Kan ikke noe om radiosignaler annet enn at det er elektromagnetisme gjennom luften.

Lenke til kommentar

Nøyaktig hva er det du skal forsøke å gjøre på laptopen?

 

2,4 og 5 GHz er såpass høyfrekvent at jallaløsninger vanligvis ikke fungerer. F.eks å skjøte en mikro-coax-kabel (den som går fra U.FL-kontakt til patch-antennen i skjermen) vil sannsynligvis aldri fungere med mindre du setter på skikkelige connectorer. Og å terminere en sånn kabel er et skikkelig herk. Å lodde mikro-coaxen til antenne patchene er også veldig avhengig av at du vet hva du gjør på. Så hvis det skal byttes noe som helst ville jeg ha byttet både kabler og antenner i samme slengen. Antennene er de avlange metallpatchene du finner i skjermen. Kabelen er kabelen som går fra WiFi-kortet til patch-antennene. Å ta fra hverandre skjermen går stort sett helt fint hvis du er litt tålmodig og finner noen videoer/guider på nettet.

Lenke til kommentar

Størrelsen på skikkelige antenner står alltid i forhold til bølgelengden til frekvensen de skal operere på. På 2,4 GHz er én bølgelengde ca. 12 cm. På 5 GHz er det ca. 6 cm. Blant general-purpose-antenner finnes det f.eks helbølge-design, halvbølge-design og kvartbølge-design. I tillegg finnes det mer direktive high-gain design med f.eks multiple bølgelengder (jo lengre antenne, jo mer direktiv blir den).

I en laptop burde antennene være så generelle og omnidireksjonelle som mulig for å få en mest mulig jevn ytelse uavhengig av hvordan latopen blir brukt. Derfor vil du aldri se lange og direktive design i en laptop. Patch-antenner med omtrentlig kvartbølge-størrelse (12 cm / 4 = 3 cm) passer derimot utmerket. Dermed sier det seg selv at kabelen ikke burde fungere som noe antenne-element.

 

Hva er bakgrunnen til at du vil forlenge antennen?

Lenke til kommentar

Takk! Her var det mye å lære. :)

 

Hva er bakgrunnen til at du vil forlenge antennen?

I hovedsak at laptopen burde vært luftet for støv, og at jeg har antenner fra en annen laptop liggende. Tenkte å gjøre flere ting når jeg først åpnet den. Og det trådløse nettet hjemme er noe av det mest sirupsfylte treige jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...