Gå til innhold

TV sensitiv til spenningsnettet?


Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av Samsung UE65JS9005 for et halvt års tid tilbake. Under bruk har skjermen blitt sort (jeg mister bilde) i ca 2 sekunder uten at selve TV'en slår seg helt av når andre elektriske apparater her i leiligheten slår seg av eller på. 

 

TV'en min har ikke tatt noen form for skade av det så vidt jeg vet, men det får meg til å begynne å lure litt på hva som egentlig foregår og hva som kan gjøres. Enten er det noe galt med det elektriske anlegget i huset eller så er det TV''en min som er sensitiv.

 

Så langt er det 2 ting som påvirker TV'en:

  1. Når termostaten på kjøleskapet bestemmer at det er kaldt nok og slår av kjøleviften. Kjøleskapet er tilkoplet kurs til kjøkkenet. Poff sort bilde på TV forsvinner.
  2. Når jeg manuelt slår på subwooferen (active type) og den begynner å trekke strøm for å fylle opp "lageret" sitt. Da også mister jeg bilde på TV. Tilkoblet samme forgrener som TV'en.

Så er dette normalt? 

Jeg bor i en leilighetskompleks som er bygd i 2004, så det elektriske standarden skulle fortsatt være up to date. Kjøleskapet er en billig modell som enkelt fungerer, og har ingen merkverdige egenskaper eller features. 

Subwooferen er en System Audio SE MK3.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette opplever jeg også med en ca 3 år gammel Phillips 46". Hvis jeg slår på eller av alle LEDene i taket, f.eks. så blir skjermen sort i et par sekunder. Det kan også skje uten at jeg gjør noe med det elektriske, men det er kanskje kjøleskapet eller noee slikt som forårsaker det da. Ganske irriterende.

 

Prøvde å sette TVen i en UPS, men det hjalp ikke ikke, noe jeg synes er merkelig. Kan det at UPSen ikke hjelper være fordi kontakten ikke er jordet?

Lenke til kommentar

Dette opplever jeg også med en ca 3 år gammel Phillips 46". Hvis jeg slår på eller av alle LEDene i taket, f.eks. så blir skjermen sort i et par sekunder. Det kan også skje uten at jeg gjør noe med det elektriske, men det er kanskje kjøleskapet eller noee slikt som forårsaker det da. Ganske irriterende.

 

Prøvde å sette TVen i en UPS, men det hjalp ikke ikke, noe jeg synes er merkelig. Kan det at UPSen ikke hjelper være fordi kontakten ikke er jordet?

 

Jeg vil tippe det må være noe med en svak spenningsfall å gjøre når jeg f.eks slår på subben. Men det at kjøleskapsviften slår seg av er når jeg ikke er helt med på hva som skjer. En liten overspenning? Jeg har en liten overspenningsvern tilkoblet TV & lyd anlegget mitt, men ser ikke ut til å hjelpe.

Muligens en jordingsfeil på anlegget? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...