Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som vet billig sett en student uten for mye penger kunne kjøpt for å øve på hjemmeprogrammering? Har egentlig bare lyst å lage noen fjernstyrte dioder eller fjernstyrte høytalere elns til å begynne med. Og å kunne styre de med brytere. Aner ikke hvor jeg skal kjøpe fra? Dealextreme?

 

Er vel noe Arduino jeg bør ha? Tenker bluetooth eller radiosender, kanskje diverse moro sensorer som kan utløse lyder? Hva trenger jeg?

 

Edit: er dette bra? http://www.dx.com/p/diy-basic-starter-kit-for-arduino-deep-blue-multicolored-297567

 

kanskje i tillegg til denne etterhvert http://www.dx.com/p/arduno-37-in-1-sensor-module-kit-black-142834 ?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Noen som vet billig sett en student uten for mye penger kunne kjøpt for å øve på hjemmeprogrammering? Har egentlig bare lyst å lage noen fjernstyrte dioder eller fjernstyrte høytalere elns til å begynne med. Og å kunne styre de med brytere. Aner ikke hvor jeg skal kjøpe fra? Dealextreme?

 

Er vel noe Arduino jeg bør ha? Tenker bluetooth eller radiosender, kanskje diverse moro sensorer som kan utløse lyder? Hva trenger jeg?

 

Edit: er dette bra? http://www.dx.com/p/diy-basic-starter-kit-for-arduino-deep-blue-multicolored-297567

 

kanskje i tillegg til denne etterhvert http://www.dx.com/p/arduno-37-in-1-sensor-module-kit-black-142834 ?

Ja dette vil være et meget godt valg. Pass bare på at det du kjøper kommer under tollgrensa på NOK 350,- inkl. frakt. Ellers så blir det fort 250,- ekstra i Toll og Tull.

Lenke til kommentar

Har flere gang registrert et litt merkelig fenomen. En 12V DC LED pære kan gjerne trekke 0,4A med driftspenning 12-13V, men samme pære trekker rundt 2A når spenningen på batteriet faller ned til 6-9V. Dette fører altså til en meget hurtig død av batterikappasiteten og denne oppførselen er ganske så ulik hvordan vanlige glødelamper virker. Tilsynelatende så lyser lampen like bra med 6V@2A som med 12V@0,4A.

Lenke til kommentar

Ja, det er en uventet oppdagelse. Har heller ikke lest om andre som har kommentert dette fenomenet. Dersom dette er vanlig for LED lys så er det all grunn til å være påpasselig for hva som skjer når batteriene begynner å bli tomme. Vet ikke om Li-Po batterier kan ta fyr når dem begynner å tømmes samtidig som belastningen begynner å nærme seg full kortsluttning.

Lenke til kommentar

Jepp. Noen produsenter av LED "lyspærer" bruker komponenter av dårlig kvalitet i produktene sine, med resulatta at de virker dårligere eller varer kortere. Var det ikke en eller annen kommune som fant ut det når de forsøkte å bytte ut veibelysning til LED?

 

Dette er vel mere dårlig konstruert enn dårlige deler.

Lenke til kommentar

At strøm går opp når spenning går ned er jo som nevnt ikke så veldig overraskende på en driver. Men at det ble et så voldsom fall i effektivitet hørtes merkverdig ut ja!

 

Mulig det er mosfet'en som blir varm som følge av økt strømgjennomgang, som igjen får motstanden/spenningsfallet over den til å øke betraktelig? Dvs. rimelig dårlig dimensjonering ja.

 

Kunne jo f.eks målt over hville komponenter som stjeler alt.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At strøm går opp når spenning går ned er jo som nevnt ikke så veldig overraskende på en driver. Men at det ble et så voldsom fall i effektivitet hørtes merkverdig ut ja!

 

Mulig det er mosfet'en som blir varm som følge av økt strømgjennomgang, som igjen får motstanden/spenningsfallet over den til å øke betraktelig? Dvs. rimelig dårlig dimensjonering ja.

 

Kunne jo f.eks målt over hville komponenter som stjeler alt.

 

Lurer jo litt på hvor vanlig dette fenomenet er. Jeg har opplevd det på to forskjellige 12V DC LED pærer. I tillegg er jeg litt bekymret over om denne egenskapen i kombinasjon med et Li-po eller Li-Ion batteri kan medføre brannfare.

Lenke til kommentar

Når du bruker batterier som ikke tåler utlading, så skal du alltid inkludere en utladingsbeskyttelse rett etter batteriet. Du kan aldri regne med at lastene dine (i dette tilfellet LEDs) innehar en fornuftig utladingsbeskyttelse. Og det er ikke bare selve lastene som kan lage problemer. Uforutsette problemer som ledningstrøbbel (=> kortslutning) må også tas i betraktning. Derfor trenger du en batteribeskyttelse så nært batteriet som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke normalt å bruke i koblingsboksen/starterskapet/motorvernet.

 

Eventuell jordfeilbryter er nok mest brukt i "sikringsboksen" til det nettet som utstyret kobles til.

 

Det ekisterer selvsagt behov i visse tilfeller, men ikke noe som standard installeres på utstyr her i gårde, eller noe jeg har vært borti.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...