Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har et gammelt instrument fra en volvo amazon som i utgangspunktet drives av en flottør på 10-180ohm (vdo). Har tenkt å bruke instrumentet til temperaturvisning fra en termistor i stedet. Instrumentet er av typen dreiespole/galvanometer så vidt jeg har fått med meg.

 

Utgangspunkt:

Fuel%20Gauge%20ckt.JPG

 

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan drive instrumentet fra en arduino?

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Hvor handler dere komponenter?

 

sparkfun og adafruit.

De er billige nok, alt er på et sted og lett å finne og sammenlikne, alt er open source med dokumentasjon og eksempelprogrammer vedlagt, de har meget god service, på sparkfun ser jeg en oversikt over alle deler jeg har kjøpr fra dem så jeg slipper å kjøpe noe jeg egentlig har fra før av, på adafruit har de masse veldig gode tutorials helt gratis og åpent og jeg liker deres buisniss modell meget godt og vil derfor støtte dem.

 

Har handlet litt fra elfa elektronikk også, men de er dyre.

 

Også har jeg handlet fra electrokit i Sverige, men de vil jeg annbefale alle å holde seg unna! Jeg kjøpte en lab-strømforsyning der hvor skjærmen var ødelagt når den kom frem til meg. Og det kom ingen svar på flere henvendelser jeg kom med til dem. Elendig service og kundebehandling.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor handler dere komponenter?

 

Har nylig skaffet meg en Arduino, og gjenopplivet elektronikk-interessen.. og oppdaget plutselig hvor mye latterlig billige komponenter man kan finne på ebay!

Skikkelige komponenter (som strømforsyninger og Arduino) fra Elfa, det billige uviktige rasket kommer fra Ebay.

 

Bruker ofte komponenter fra PC-verden som f.eks. strømforsyninger og vifter.

Lenke til kommentar

Kan jeg bruke en MOSFET eller lignende til å slå av vifter når PWM duty cycle er lavere enn en viss verdi? For bruk på vifter uten PWM.

 

For eksempel får vifta 12V når PWM er høyere enn 50% og 0V når PWM er lavere enn 50%.

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Kan jeg bruke en MOSFET eller lignende til å slå av vifter når PWM duty cycle er lavere enn en viss verdi? For bruk på vifter uten PWM.

 

For eksempel får vifta 12V når PWM er høyere enn 50% og 0V når PWM er lavere enn 50%.

 

Det vil jeg tro. Men sørg for at PWM frekvensen er minst et par titals kHz.

Lenke til kommentar

Bruker mellom 20 og 25 KHz, gjerne kretsen over.

 

Ser denne grei ut for eksempel? Trenger jeg bare en slik for å utføre denne enkle oppgaven? Trenger jeg en motstand mellom Drain og jord?

 

http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/lt1163.pdf

 

Genererer den varme som jeg bør tenke på?

 

Har denne 3 inputs og 3 outputs, det trenger jeg vel ikke?

 

Fant en som heter irfz44. Egner den seg bedre?

Endret av sevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Går du på første linken om du googler det: http://www.eh2000.com/upload/sigma/SGX190N60SJ_Datasheet_V1.2.pdf

 

Så står det "n-channel". Altså er det NPN.

 

Den miderste av de var jo ganske lik: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=71-311-34&toc=0&q=20n60

 

Det er fortsatt litt forskjellig karakteristikk på dem, så jeg er noe usikker på hvordan reguleringssløyfa i SMPS'en liker det. Ikke noe voldsomt, men ville i det minste byttet ut alle transistorene av den typen om jeg først skulle gjort det. Vær også obs på at det KAN hende det er noe annet galt med PSUen, som gjorde at transistoren tok kvelden. Med mindre du vet at du overlastet den.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvor anbefaler dere å handle elektronikk nå?

 

Robotnor.no ble jo lagt ned for en stund siden, og hobbykomponenter.no er nede pga ddos.

 

Har handlet en del fra adafruit.com, men koster så himla mye med frakt (i tillegg til at de er ganske dyre)

 

Finnes det noen norske butikker med grei pris, og rask levering?

Lenke til kommentar

Har ikke funnet noen norske butikken for elektronikk jeg stoler på. Stoler faktisk mere på ebay en på de sketchy norske sidene. På ebay har du værtfall en viss garanti, pluss at ting gjerne koster en brøkdel så man har ikke så mye å tape på om ting ikke fungerer fra ebay.

 

Har handlet en del fra ebay, men enkelte ganger tar det så utrolig lang tid...

 

Har handla en del fra http://www.taydaelectronics.com. Rask levering og greie priser. Usikker på om det de selger er ekte varer tho, virker å være grei kvalitet. Følg med på facebooksiden deres for 15% rabattkuponger.

Takk for tips! Skal sjekke de ut :)

 

Elfa er greie men de er dyre. Sender fra sverige?

 

Har sånn halvveis en god deal gjennom en venn, så prisene er ganske ok :) Frakt fra Sverige til Norge går jo som regel ganske kjapt.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har et gammelt instrument fra en volvo amazon som i utgangspunktet drives av en flottør på 10-180ohm (vdo). Har tenkt å bruke instrumentet til temperaturvisning fra en termistor i stedet. Instrumentet er av typen dreiespole/galvanometer så vidt jeg har fått med meg.

 

Utgangspunkt:

Fuel%20Gauge%20ckt.JPG

 

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan drive instrumentet fra en arduino?

 

Har sett litt på dette skjemaet. Selve instrumentet har tre poler, Rød (+), GND (-) og Sort (G), mens TankSender er en variabel motstand som varierer fra 0 til 180 Ohm (eller 10-180Ohm). TankSender er koplet mellom G og GND (-). Tipper instrumentets viser gir max utslag når Tanksender enten er 0 eller 180 Ohm, og null utslag i den andre enden. Utfordringen blir da å lage en variabel motstand som kan erstatte TankSender og som samtidig kan styres av en Arduino. Legger merke til at instrumentet vil trekke mellom 0,8 og 14Watt fra strømkilden. Også strømen gjennom denne variable motstanden er betydelig. Hva med først teste med noen faste motstander og så erstatte den med en effekttransistor som drar G gradvis ned mot GND (0V). Denne trasistorene kan du styre fra en Arduino med å mate basis med en pulserende matepuls som så glattes med en kondensator ned mot GND. Tipper du vil få behov for en kjøleplate på transistoren. Transistoren 2N3055 er en billig NPN-transistor som tåler ganske mye uten å koste så veldig mye.

 

http://www.ebay.com/itm/45x36x25mm-IC-Aluminum-Black-Heat-Sink-For-3DD-15D-Transistors-H22-/181110237977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a2b02eb19

 

http://www.ebay.com/itm/2Pcs-2N3055-TO-3-NPN-AF-Amp-Audio-Power-Transistor-15A-60V-/171714497247?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27fafb4adf

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har sett litt på dette skjemaet. Selve instrumentet har tre poler, Rød (+), GND (-) og Sort (G), mens TankSender er en variabel motstand som varierer fra 0 til 180 Ohm (eller 10-180Ohm). TankSender er koplet mellom G og GND (-). Tipper instrumentets viser gir max utslag når Tanksender enten er 0 eller 180 Ohm, og null utslag i den andre enden. Utfordringen blir da å lage en variabel motstand som kan erstatte TankSender og som samtidig kan styres av en Arduino. Legger merke til at instrumentet vil trekke mellom 0,8 og 14Watt fra strømkilden. Også strømen gjennom denne variable motstanden er betydelig. Hva med først teste med noen faste motstander og så erstatte den med en effekttransistor som drar G gradvis ned mot GND (0V). Denne trasistorene kan du styre fra en Arduino med å mate basis med en pulserende matepuls som så glattes med en kondensator ned mot GND. Tipper du vil få behov for en kjøleplate på transistoren. Transistoren 2N3055 er en billig NPN-transistor som tåler ganske mye uten å koste så veldig mye.

 

http://www.ebay.com/itm/45x36x25mm-IC-Aluminum-Black-Heat-Sink-For-3DD-15D-Transistors-H22-/181110237977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a2b02eb19

 

http://www.ebay.com/itm/2Pcs-2N3055-TO-3-NPN-AF-Amp-Audio-Power-Transistor-15A-60V-/171714497247?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27fafb4adf

 

 

Har ikke hatt tid til å se på dette før nå, men det ser ut til å fungere slik. Den drar dog ikke mer strøm enn ~90mA på 12v når signalet på (G) er 0ohm (sluttet til minus).

 

Tror du det er nødvendig å bruke glattekondensator, kan instrumentet ta skade?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Har sett litt på dette skjemaet. Selve instrumentet har tre poler, Rød (+), GND (-) og Sort (G), mens TankSender er en variabel motstand som varierer fra 0 til 180 Ohm (eller 10-180Ohm). TankSender er koplet mellom G og GND (-). Tipper instrumentets viser gir max utslag når Tanksender enten er 0 eller 180 Ohm, og null utslag i den andre enden. Utfordringen blir da å lage en variabel motstand som kan erstatte TankSender og som samtidig kan styres av en Arduino. Legger merke til at instrumentet vil trekke mellom 0,8 og 14Watt fra strømkilden. Også strømen gjennom denne variable motstanden er betydelig. Hva med først teste med noen faste motstander og så erstatte den med en effekttransistor som drar G gradvis ned mot GND (0V). Denne trasistorene kan du styre fra en Arduino med å mate basis med en pulserende matepuls som så glattes med en kondensator ned mot GND. Tipper du vil få behov for en kjøleplate på transistoren. Transistoren 2N3055 er en billig NPN-transistor som tåler ganske mye uten å koste så veldig mye.

 

http://www.ebay.com/itm/45x36x25mm-IC-Aluminum-Black-Heat-Sink-For-3DD-15D-Transistors-H22-/181110237977?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a2b02eb19

 

http://www.ebay.com/itm/2Pcs-2N3055-TO-3-NPN-AF-Amp-Audio-Power-Transistor-15A-60V-/171714497247?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item27fafb4adf

 

 

Har ikke hatt tid til å se på dette før nå, men det ser ut til å fungere slik. Den drar dog ikke mer strøm enn ~90mA på 12v når signalet på (G) er 0ohm (sluttet til minus).

 

Tror du det er nødvendig å bruke glattekondensator, kan instrumentet ta skade?

 

Jeg ser ingen glattekondensator på skjemaet. Trur ikke du trenger det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...