Gå til innhold

Den elektriske kaféen


Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en gammel reciever som bruker glødepærer i sikringsholdere(6.3V/0.25A). Noen som vet hva denne typen pærer heter?

 

Sliter litt med å finne det. Evt. om jeg kan bruke en moderne variant uten å måtte forandre hele designen for å bruke LED.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Forklarte kanskje litt dårlig. Det er snakk om glødepærer montert i sikringsholdere, ikke sikringer. De ser helt ut som vanlige glassikringer, men det er altså glødepærer det er snakk om.

 

Edit:

 

Jeg har klødd meg lit i hodet, men fikk oversatt til engelsk og lekt litt med ord på google. Det viser seg at i bilindustrien eksistere sånt fremdels. http://www.amazon.com/Eiko-40842-6614F-Miniature-Automotive/dp/B002CYVX0I

 

Incandescent bulb fuse, var det jeg lette etter, tydeligvis :p

 

Får se om jeg kjøper både glødepærer og LED, så må jeg kanskje tilpasse litt om LED ser pent ut. 

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Forklarte kanskje litt dårlig. Det er snakk om glødepærer montert i sikringsholdere, ikke sikringer. De ser helt ut som vanlige glassikringer, men det er altså glødepærer det er snakk om.

 

Edit:

 

Jeg har klødd meg lit i hodet, men fikk oversatt til engelsk og lekt litt med ord på google. Det viser seg at i bilindustrien eksistere sånt fremdels. http://www.amazon.com/Eiko-40842-6614F-Miniature-Automotive/dp/B002CYVX0I

 

Incandescent bulb fuse, var det jeg lette etter, tydeligvis :p

 

Får se om jeg kjøper både glødepærer og LED, så må jeg kanskje tilpasse litt om LED ser pent ut. 

 

Kanskje du finner noe passende her: http://www.gpfweb.com/shop/

Lenke til kommentar

Forklarte kanskje litt dårlig. Det er snakk om glødepærer montert i sikringsholdere, ikke sikringer. De ser helt ut som vanlige glassikringer, men det er altså glødepærer det er snakk om.

 

Edit:

 

Jeg har klødd meg lit i hodet, men fikk oversatt til engelsk og lekt litt med ord på google. Det viser seg at i bilindustrien eksistere sånt fremdels. http://www.amazon.com/Eiko-40842-6614F-Miniature-Automotive/dp/B002CYVX0I

 

Incandescent bulb fuse, var det jeg lette etter, tydeligvis :p

 

Får se om jeg kjøper både glødepærer og LED, så må jeg kanskje tilpasse litt om LED ser pent ut. 

Prøv å google på " FESTOON Miniature " - så får du mange treff. For eksempel disse: https://www.1000bulbs.com/category/wedge-festoon-rigid-loop-pure-xenon-light-bulbs/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prøver selv å lære mer om elektronikk, og har nylig kjøpt "The art of electronics" 3rd edition, og et par Make: bøker, "Make: Electronics" og "Make: More Electronics". Jeg har ikke lest nok i dem til å kunne bedømme dem spesielt bra, men har fått et visst førsteintrykk.

 

The art of electronics er liksom the big daddy hva elektronikk angår, begynner svært grunnleggende og er svært omfattende uten å dvele for lenge med tørr matematikk og teori. I hvert kapittel er det også teoretiske oppgaver man kan løse for å kunne bedømme seg selv om man har greid å følge med eller ikke, noe som i seg selv er en kjempegod idè. Problemet er bare at det ikke finnes fasit i boken, noe som gjør det vanskelig å bedømme om man svarer riktig eller ikke.

 

Make:-serien er basert på maker-bevegelsen som så vidt jeg forstår oppfordrer til å bygge/hacke alt man kan få fingrene i. Kapittlene er delt opp i prosjekter i økende vanskelighetsgrad (så det kreves at du kjøper inn verktøy og komponenter), og begynner så enkelt som å stikke et 9-volts batteri på tunga for å kjenne om det er spenning eller ikke. Selv om den kanskje begynner litt for banalt for min smak, liker denne ganske godt. Noe av det første som poengteres, er at man lærer mer elektronikk av å prøve og feile når man bygger kretser, enn man gjør av å lese bøker (uansett hvor godt de er skrevet).

 

Blir nok Make:-serien jeg kommer til å lese først, men for hvert kapittel gjerne bruke "The art of electronics" som ekstra fordypning for forhåpentligvis å øke forståelsen enda mere.

 

Tar gjerne imot boktips selv, eventuelt youtube-videoer eller lignende. Ting som Collin's lab blir litt for enkelt, overfladiske forklaringer på ymse komponenter og verktøy er ikke like nyttig som videoer om enkle, grunnleggende kretser og hvordan de brukes.

Lenke til kommentar

... Noe av det første som poengteres, er at man lærer mer elektronikk av å prøve og feile når man bygger kretser, enn man gjør av å lese bøker (uansett hvor godt de er skrevet).

Jeg er ikke helt enig i utsagnet der. I mine øyne kommer det helt an på hvilket ytelsesnivå elektronikken skal ha, og hvilket nivå du er på. Hvis du velger å prøve og feile med mikrobølgekretser eller høyhastighets digital elektronikk vil du sannsynligvis bare falme i blinde i veeeeldig lang tid. I tillegg til at det sannsynligvis også blir ganske dyrt. Kanskje får du det til å fungere på et vis til slutt, men det vil neppe yte optimalt.

Selvfølgelig skal man prøve og feile også. Og hvis du ikke vil brenne for mye elektronikk kan simulatorer være et godt alternativet. Så jeg tror at den beste miksen er god litteratur, en forståelig simulator, og god tilgang til elektronikk som kan herjes med.

 

Hvis du skulle finne på å lete etter noe litteratur om høyhastighets elektronikk kan jeg anbefale Right the First Time av Lee Ritchey. Han har god peiling og skriver greit.

 

(Edit: Forøvrig er én av de andre favorittene mine Microelectronic Circuits av Sedra og Smith, men den er kanskje ikke så veldig relevant i denne sammenhengen.)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

En du må ha er i alle fall Tabell og Formelsamlig utrolig kjekk å ha under læringsperioden, men også i senere tid når man jobber praktisk.

 

Disse bøkene brukte vi da jeg gikk på grunnkurs, for 6-7 år siden. Vi brukte også en del andre bøker, noen mer spesifikt rettet og mer spesialiserende utover i utdanningsløpet. Noen av disse finner du her.

 

De norske bøkene har jeg opplevd som godt skrevet, men jeg brukte de i et klasseroms miljø, med lærer tilstede, da :)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk pærene mine og det var heldigvis baare 10 stk :p

 

Brukes ikke glødepærer som både sikring og strømbegrenser i en og samme enhet? de tilfellene hvor jeg har sett glødetråder i elektronikk har det vært som strømbegrenser. Strømbegrenser for diskant i delefilteret er normalt bruk av disse.

Det ser ikke ut til å være tilfelle akkurat her. Det første hintet er at flere av pærene er gåen uten at det har noen innvirkning på forsterkeren. Jeg skummet over skjemaet nettopp og pærene her ligger på en egen velger, de benyttes kun som indikator på hvilke moder og monitoer man har lagt inn, samt generell belysning av frontpanelet.

 

Den eneste defekten som skal utbedres er et defekt potmeter i høyrekanal (for mye mostand). Samt noen kondensatorer med tydlige buler.

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...