Gå til innhold

Dine tanker og meninger om google plus


Anbefalte innlegg

Søkte opp hva folk rundt omkring på nettet mener om det. Og de nevner spesifikt circles. At folk ikke GIDDER å organisere folk og at det blir for tedious å holde på med. Men det føler jeg er helt på jordet feil tankegang. Det er derfor det ER så genialt. Circles er i trynet på deg konstant og du er NØDT til å legge folk i dem. Det er akkurat det folk trenger, å bli tvingt til å ha bedre nettvett. Pluss, den tiden du sparer på rydde vekk spam fra uinteressante folk på Facebook kan du heller bruke tid på å organisere vennene dine. Altså, hvem har egentlig flere hundre "close friends"? Ingen!

 

Dersom det funker kan jeg ha både fyllebilder og vanlige bilder i samme pool, men skille det fra folk på jobb feks. Google+ er i sin infancy og har allerede enormt potensiale.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk da endelig invite, og det første jeg tenker er, WOW så mye Google vet om meg! Jeg visste jo det egentlig, men det at til og med barneskolen jeg gikk på, var ferdigutfylt når jeg ble medlem var litt spesielt. En tankevekker over hvor mye info Google sitter på.

 

Hvordan fikk du til det? Ingenting var fylt ut da jeg joina...

Lenke til kommentar

Fikk da endelig invite, og det første jeg tenker er, WOW så mye Google vet om meg! Jeg visste jo det egentlig, men det at til og med barneskolen jeg gikk på, var ferdigutfylt når jeg ble medlem var litt spesielt. En tankevekker over hvor mye info Google sitter på.

All persondata som er lenket til din Google-account har du nok skrevet inn selv, eller godtatt at Google har automatisk hentet fra en tjeneste de eier/samarbeider med. Jeg har brukt mange Google-tjenester i åresvis, og har aldri opplevd at de har fylt inn persondata på meg uten at jeg har hatt en finger i spillet.

Lenke til kommentar

Fikk da endelig invite, og det første jeg tenker er, WOW så mye Google vet om meg! Jeg visste jo det egentlig, men det at til og med barneskolen jeg gikk på, var ferdigutfylt når jeg ble medlem var litt spesielt. En tankevekker over hvor mye info Google sitter på.

All persondata som er lenket til din Google-account har du nok skrevet inn selv, eller godtatt at Google har automatisk hentet fra en tjeneste de eier/samarbeider med. Jeg har brukt mange Google-tjenester i åresvis, og har aldri opplevd at de har fylt inn persondata på meg uten at jeg har hatt en finger i spillet.

Det er nok meget mulig at de jeg har godtatt det, men Google sitter fortsatt på ekstremt mye info om oss alle sammen. :)

Endret av MartinF
Lenke til kommentar

Uten tvil, men aller meste er "privat" data som aldri blir synlig utenom hvilke ads du får på f. eks Gmailen din. Det er det som er litt av det kjekke, selv om Google veit helt latterlig mye om nettvanene våres så kommer ikke Google+-profilen med prefilled info ved mindre du har selv lagt de til (enten skrevet eller godtatt autofill).

Lenke til kommentar

Beklager at dette blir en dobbelpost, men har nå lekt meg litt med Google+ i noen timer, og har nå et klar førsteinntrykk på hva dette er for noe. Først vil jeg si at helt siden jeg hørt at Google skulle prøve seg på sosiale nettverk igjen, så var jeg raskt ute med å si at dette vil komme til å faile, eller ihvertfall til å aldri ta av slik mange kanskje ønsker. Google er flinke, men sosiale nettverk har de aldri blitt helt overlegne på. Snakker da om fks. Buzz og Wave, samt kanksje Google Chat som ikke er så populært som fks. Microsofts MSN/Live-nettverk.

 

Den påstanden står jeg fortsatt ved, selv etter å ha prøvd tjenesten selv i noen timer. Det jeg dog kan være enig i, er at Google+ har noen løsninger som er bedre enn Facebook, men det tar Facebook igjen på det Google+ ikke klarer å levere, og noe av dette er rimelig essensielt i sosiale nettverk etter min mening.

 

Kretser/Circles

Kretser føler jeg har vært den store snakkisen til Google+, og jeg har egentlig ganske delte meninger rundt dette opplegget. Med kretser, så går Google mer etter Twitter med måten man "følger" andre på, i motsetning til Facebook hvor man legger til hverandre som venner. Jeg syns det fungerer greit, MEN hva var galt med ordet venner? Nå er det sånn at noen kan følge 1500 personer, men kun to andre følger deg tilbake igjen, og det passer dårlig i denne settingen.

 

Når det gjelder dette med å kunne enkelt legge folk man kjenner i diverse kretser, så funker dette usedvanlig godt i praksis. Man slipper å dele det samme med sjefen, som med med dine nærmeste venner for eksempel. Dette er ikke noe nytt da man kan legge folk i lister på Facebook, og dele det man vil med diverse personer, men dette fungerer mye bedre på Google+ enn det gjør på Facebook.

 

Strøm/Stream aka. "Wall"

Fungerer vel greit, men har sine mangler. Jeg har lagt merke til at postene ikke kommer i den rekkefølgen de ble postet, slik at jeg kan få opp meldinger som er skrevet for en uke siden, mens meldinger skrevet i natt ligger midt på siden. Dette er utrolig upraktisk etter min mening, da jeg vil ha med meg det siste som skjer, uten å måtte lete meg frem til det. Det er også litt rart at man kan redigere sine poster. Det er greit for en liten periode, men at man kan redigere en post i all fremtid ødelegger for mange diskusjoner eller debatter som gjerne kan ha fra tid til annen på Facebook.

 

Under strøm kommer også den biten jeg kanskje savner mest hos Google+. Det virker ikke som det finnes noen mulighet til å enten sende en melding til en person, eller skrive på denne personens vegg slik som på Facebook. Man kan fks. ikke gå inn på en venns profil, og spørre h*n om de vil ta en pils på torsdag kveld. Eneste muligheten blir å gå inn på en av postene denne personen har skrevet, og kommentere der. Det passer dårlig om den siste posten var noe sånn som at "Fikk beskjed av huseier at jeg må finne et nytt sted å bo" eller noe i den duren...

 

Bilder

Egentlig veldig ubetydelig tjeneste for meg akkurat , men syns det virker veldig sært at alle mine venners bilder ligger inne i den samme "tidslinjen" eller hva man skal kalle det. Likte muligheten for å bruke PIcasa, samt instant upload på appen til Android, noe som gjør veien fra mobil til nett enda enklere enn det har vært tidligere. Jeg bruker ikke instant upload, og har ingen planer om å bruke det, men det kan fungere veldig fint om man ofte flytter bilder fra mobilen til nettet.

 

Hangouts har jeg ikke fått prøvd enda, så der skal jeg ikke si min mening, men ut ifra det jeg har sett på nett, så virker det som en veldig flott løsning, og det tror jeg de vil gjøre bedre enn Facebook, selv om Facebook har fått Skype med seg på laget til sin video chat. Ellers er det vel ikke mer å gjøre på Google+ i øyeblikket. Er rimelig tydelig at dette er en tidlig beta enda, og det vil ta lang tid før dette i hele tatt vil kunne gjøre et ærlig forsøk med å ta opp kampen med Facebook.

 

Når det gjelder småting hvor Google+ (for øyeblikket) er mye mer behagelig enn Facebook, så må jeg nevne spesielt applikasjoner og grupper ("Liker") som til tider kan bli så inni hamperævva irriterende på Facebook. Jeg aner ikke hvor mange applikasjoner jeg har blokkert fra veggen min på Facebook, men det er endel. Jeg har null interesse av at min mor har fått 1250 cash på Farmville, eller at min fjerne slektning i England er 97% sexy idag (Det er hun forresten ikke. Nærmere -1%). Dette slipper jeg på Google+, og det er ekstremt deilig. Det samme gjelder disse gruppene alle skal joine hele tiden. "Kari Nordmann liker I would use my last breath to say I love you.", og ofte skal de som liker sånne ting, like 500 andre den samme dagen.

 

Tror dette er nok for mitt førsteinntrykk av Google+. Jeg skjønner at dette er en tidlig beta, og at mye kan (og må) skje før dette skal konkurrere med Facebook, men jeg står på mitt og tror ikke at dette skal ta over for Facebook. Jeg vet vi sa det samme med Facebook i begynnelsen, men veien Facebook tok var rimelig unik på det tidspunktet. Tidligere så var ikke mødre, fedre, og besteforeldre på sosiale nettverk, men det skjedde med Facebook. Jeg tror ikke det vil skje med Google+.

 

Men mulig jeg tar feil... Vi får se!

 

Vil også takke Artorp for inviten jeg fikk på få minutter i natt. Takk takk! :love:

Endret av MartinF
Lenke til kommentar
Kretser/Circles

MEN hva var galt med ordet venner?

Er ikke noe galt med ordet venner. Men kolleger er oftest ikke venner, og det er oftest ikke familiemedlemmer heller. Derfor lagrer man dem under hva det egentlig er.
Strøm/Stream aka. "Wall"

Fungerer vel greit, men har sine mangler. Jeg har lagt merke til at postene ikke kommer i den rekkefølgen de ble postet, slik at jeg kan få opp meldinger som er skrevet for en uke siden, mens meldinger skrevet i natt ligger midt på siden.

Dette har jeg bare opplevd når jeg har lagt til nye personer som har skrevet meldinger tidligere. Som sagt, dette er en beta, og er sikkert en funksjon de vil kunne endre på etterhvert.

 

Jeg koser meg med Google+, og Android-appen er av ypperste kvalitet. Alt jeg trenger er flere folk å legge til, men det kommer med tiden.

Eneste jeg misliker, er mangelen av støtte Opera har i Googles nettsider.

Lenke til kommentar

Under strøm kommer også den biten jeg kanskje savner mest hos Google+. Det virker ikke som det finnes noen mulighet til å enten sende en melding til en person, eller skrive på denne personens vegg slik som på Facebook. Man kan fks. ikke gå inn på en venns profil, og spørre h*n om de vil ta en pils på torsdag kveld. Eneste muligheten blir å gå inn på en av postene denne personen har skrevet, og kommentere der. Det passer dårlig om den siste posten var noe sånn som at "Fikk beskjed av huseier at jeg må finne et nytt sted å bo" eller noe i den duren...

Når du skriver et nytt innlegg kan du taste inn '+' etterfølgende med et navn, G+'s svar på facebooks '@'. Bonusen blir at du får full kontroll over hvem som kan lese innlegget, da kompisens huseierinnlegg kan være synlig for hans alkoholkritiske konservative tante. :ermm:

 

Ellers enig i det du skrev, regner med at Google vil slippe til appsutviklere etterhvert, og er veldig spent på hvordan de vil implentere det i tjenesten, håper virkelig dette ikke blir en ny spambøtte.

 

Vil også takke Artorp for inviten jeg fikk på få minutter i natt. Takk takk! :love:

Selvsagt, vi nattevandrere må holde sammen :love:

Lenke til kommentar

Strøm/Stream aka. "Wall"

Under strøm kommer også den biten jeg kanskje savner mest hos Google+. Det virker ikke som det finnes noen mulighet til å enten sende en melding til en person, eller skrive på denne personens vegg slik som på Facebook. Man kan fks. ikke gå inn på en venns profil, og spørre h*n om de vil ta en pils på torsdag kveld. Eneste muligheten blir å gå inn på en av postene denne personen har skrevet, og kommentere der. Det passer dårlig om den siste posten var noe sånn som at "Fikk beskjed av huseier at jeg må finne et nytt sted å bo" eller noe i den duren...

 

Man kan lage en post som bare er synlig for enkeltpersoner. Eller grupper. Eller alle du har i grupper. Eller for alle i hele verden. Så det er ikke et problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strøm/Stream aka. "Wall"

Under strøm kommer også den biten jeg kanskje savner mest hos Google+. Det virker ikke som det finnes noen mulighet til å enten sende en melding til en person, eller skrive på denne personens vegg slik som på Facebook. Man kan fks. ikke gå inn på en venns profil, og spørre h*n om de vil ta en pils på torsdag kveld. Eneste muligheten blir å gå inn på en av postene denne personen har skrevet, og kommentere der. Det passer dårlig om den siste posten var noe sånn som at "Fikk beskjed av huseier at jeg må finne et nytt sted å bo" eller noe i den duren...

 

Man kan lage en post som bare er synlig for enkeltpersoner. Eller grupper. Eller alle du har i grupper. Eller for alle i hele verden. Så det er ikke et problem.

Problemet blir jo da at det ikke er garantert at de som har tilgang til posten faktisk legger merke til innholdet. Da er det bedre å merke dem eksplisitt i innlegget via '+'-tegnet. Men ser nå at Gmail er godt implementert i G+, går jeg inn på en profil er det en egen "Send en e-post"-knapp under profilbilder der jeg kan skrive inn emne og melding. Om det har noe for seg vet jeg ikke, for min del bruker jeg aldri e-post til å kommunisere med venner og tviler på om mange sjekker e-posten sin så ofte.

Lenke til kommentar

Apropos bilder - "greia" nå er jo hvilke rettigheter du gir Google til bildene når du laster dem opp.

Og hva mener du er galt med rettighetene Google får? Kan vi ikke ta det i den andre tråden?

Jeg var ikke klar over den andre tråden - takk. Post oppdatert. Jeg tror ikke alle brukere av Google+ er klar over hvilke rettighter de "gir bort" når det gjelder bilder de laster opp.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over den andre tråden - takk. Post oppdatert. Jeg tror ikke alle brukere av Google+ er klar over hvilke rettighter de "gir bort" når det gjelder bilder de laster opp.

Og hvilke rettigheter er det? :) Rettighetene til å vise bildet til andre brukere av tjenesten? Rettighetene til å lagre bildet?

 

Hvis du leser hele den andre tråden så vil du se hvorfor de trenger disse rettighetene, og at det faktisk ikke er så ille som det «høres ut».

Lenke til kommentar

Jeg var ikke klar over den andre tråden - takk. Post oppdatert. Jeg tror ikke alle brukere av Google+ er klar over hvilke rettighter de "gir bort" når det gjelder bilder de laster opp.

Og hvilke rettigheter er det? :) Rettighetene til å vise bildet til andre brukere av tjenesten? Rettighetene til å lagre bildet?

 

Hvis du leser hele den andre tråden så vil du se hvorfor de trenger disse rettighetene, og at det faktisk ikke er så ille som det «høres ut».

Som sagt, jeg tror ikke alle Google+ brukere er klar over dette(jeg var ikke det, ihvertfall); da er den andre tråden oppklarende lesning (i motsetning til artikkelen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...