Gå til innhold

Google+ tar eierskap i bildene dine


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med andre ord like ille som FB. I tillegg vil nok all kommunikasjon til og fra G+ logges på grunn av DLD og eventuelt utleveres til amerikanske etteretningsorganisasjoner på grunn av Patriot Act (PA).

 

Jeg kommer nok til å registrere meg for å følge med på omgangskretsene men vil neppe legge ut bilder eller noe særlig personlig tekst eller annet der heller. Bilder og annet som skal deles med andre på nettet vil jeg nok legge ut på egen leid serverplass i ett eller annet land som ikke rammes av DLD eller PA, med kryptert overføring. Er det noen som vet om hvilke land som egner seg for slikt og hvilke leverandører man kan bruke?

Lenke til kommentar

Er noenlude det samme med Youtube også så vidt meg bekjent

 

For clarity, you retain all of your ownership rights in your Content. However, by submitting Content to YouTube, you hereby grant YouTube a worldwide, non-exclusive, royalty-free, sublicenseable and transferable license to use, reproduce, distribute, prepare derivative works of, display, and perform the Content in connection with the Service and YouTube's (and its successors' and affiliates') business, including without limitation for promoting and redistributing part or all of the Service (and derivative works thereof) in any media formats and through any media channels. You also hereby grant each user of the Service a non-exclusive license to access your Content through the Service, and to use, reproduce, distribute, display and perform such Content as permitted through the functionality of the Service and under these Terms of Service.

 

Litt rar flaming av Google + dette synes jeg...

 

Lukter jeg en facebook fanboy ??

Lenke til kommentar

Var det bare jeg som fikk med meg

This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.

 

Med unntak av siste del av det så hørtes det ut som grei skuring, eller?

Lenke til kommentar

Ja, er ikke dette noe de må skrive i avtalen for å kunne vise bildene dine til dine venner og bekjente, litt det samme som Dropbox slet med for kort tid siden?

 

Redigert: You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services.

 

Latterlig «artikkel» og elendig tittel.

Endret av Runar
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var det bare jeg som fikk med meg

This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services.

 

Med unntak av siste del av det så hørtes det ut som grei skuring, eller?

 

Ja, er ikke dette noe de må skrive i avtalen for å kunne vise bildene dine til dine venner og bekjente, litt det samme som Dropbox slet med for kort tid siden?

 

Jeg mener dere har rett, ihvertfall om dette er gjort på samme måte som Dropbox har forklart. Såvidt jeg har forstått det, må altså Google ha denne klausulen angående copyright for å få juridisk lov til å flytte bildene våre mellom servere, samt ta backup og alt det andre som følger med å drive en server.

 

En annen ting er at "de lover" (slik Dropbox har sagt det) å ikke misbruke copyrighten, noe som jo faller totalt til jorden juridisk sett dersom de bryter det de sier. Det burde vært skrevet en egen paragraf der de lovmessig stadfester det "de lover".

 

Det burde vært en egen paragraf i copyrightloven som kunne gitt en slik "hosting-tillatelse" enkelt og greit, men det er vel for mye å be om. Nei, jeg har ikke peiling på jus, så korriger meg gjerne. :)

Lenke til kommentar

Litt rar flaming av Google + dette synes jeg...

 

Lukter jeg en facebook fanboy ??

Neida... Men Google har lenge prøv å bygge opp et image at de er så mye "snillere" en alle andre der ute.

 

I bunn og grunn har Google samme mål som de fleste andre selskaper. Skaffe maksimal fortjeneste for aksjonærene.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1310570298' post='18014225']

Neida... Men Google har lenge prøv å bygge opp et image at de er så mye "snillere" en alle andre der ute.

 

I bunn og grunn har Google samme mål som de fleste andre selskaper. Skaffe maksimal fortjeneste for aksjonærene.

 

Dette blir bare tull.. Google er jo det selskapet som gir vekk absolutt mest av alle... Og ja,,, klart de vil tjene penger... hvordan skulle de ellers kunne ta seg råd til å gi vekk så mye..

 

Det er selvsagt fordi de tjener mye penger på den enorme brukermassen, men det har jo ingen ting med deres TOS å gjøre...

Lenke til kommentar

I Googles tekst står det: "This license is for the sole purpose of enabling Google to display, distribute and promote the Services and may be revoked for certain Services as defined in the Additional Terms of those Services."

Altså kan google kun bruke dette ifb med promotering av Google+. Det står også at rettighetene kan avgrenses ytterligere gjennom Add. terms for enkelte tjenester. I tilleggene for Picasa er det en tekst som ytterligere avgrenser bruk av bilder du har der.

Spørsmålet er om disse avgrensningene er tydelige/gode nok, og hva må stå i en slik tekst for at Facebook og Google+ skal ha dekning for eksempelvis nettsidetilleggene for eksterne nettsider som viser profilbilder av folk som "Liker" en nettside?

 

En forskjell på Facebook og Google+ er at FB påberoper seg rettighetet til du sletter kontoen din, mens Google+ krever "perpetual"/evigvarende rettigheter.

 

Registrerer ellers at Datatilsynet har etablert kommunikasjon med FB, men sliter med det samme med Google.

 

Jeg tolker det dithen at ved å lese alle avtalene Google inngår med deg så gir de deg noe bedre beskyttelse av eget åndsverk (som bilder), men ingen av tjenestene har klare, eller gode nok avtaler.

 

Det blir interessant å se om enten FB eller Google+ gjør noen tiltak mht dette for å vinne over skeptikerne (som meg), eller om den store mengde av brukere ikke bryrs seg og dermed blir det ikke nødvendig/interessant for selskapene å gjøre noe ift dette.

Lenke til kommentar

Dette er vel forøvrig det samme som facebook, eller som TAa nevner over her.

Jeg har fremdeles til gode å finne noen god grunn til å flytte meg over til G+ fremfor å bli værende på facebook. Kjernen av vennene mine kommer nok til å være på facebook, uansett.

 

Er noenlude det samme med Youtube også så vidt meg bekjent

 

Litt rar flaming av Google + dette synes jeg...

 

Lukter jeg en facebook fanboy ??

 

YouTube eies av Google.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...