Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Etter den elendige kundeservicen fra Elkjøp som tydeligvis baserer seg på bruk og kast strategi blant kunder(og varer) sverger jeg til Komplett. Har hatt 3-4 produktfeil og har alltid fått god hjelp hos de. Serviceinnstilt, konkurransedyktige priser og rask rask levering. Eneste grunn til å velge Elkjøp for min del er enkelte billige produkt. Men jeg handler IKKE tv, vaskemaskin eller kjøleskap hos de igjen, noensinne. Kun småprodukt som jeg ikke er redd for å måtte reklamere på (spill osv).

 

En annen ting er at Komplett har et MYE større utvalg innen alt av data, noe jeg setter stor pris på.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt 2 TVer hos Elkjøp og begge har jeg fått erstattet med nytt produkt innenfor 5 år ved feil som oppstod på disse. Hvitvarer jeg har kjøpt har jeg fått strålende service på og det samme med brunvarer fra Lefdal.

 

Selv om jeg handler mesteparten fra nettbutikker ønsker jeg å ha muligheten til å gå inn i en slik butikk, snakke ansikt til ansikt med mennesker som jobber der og få en hyggelig opplevelse mens jeg handler.

 

Det er alltid gode råd og god kundeservice når man selv tar på seg smilet og er hyggelig.

 

Det er plass til aktører som både Komplett/Mpx og Elkjøp/Lefdal mm. og jeg handler mye heller hos en norsk aktør som tilbyr norske arbeidsplasser enn Amazon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett.

Amazon pr. i dag er ikke veldig "brukervennlig" for den norske forbruker. Veldig mange av artiklene kan ikke sendes til Norge. Jeg så for meg att Amazon anstengte seg litt for å betjene det norske markedet.

Det pluss toll gjør vel amazon et dårlig valg i forhold til f.eks. komplett, som jeg bruker langt mer enn elkjøp til alt. :)

Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett.

Amazon pr. i dag er ikke veldig "brukervennlig" for den norske forbruker. Veldig mange av artiklene kan ikke sendes til Norge. Jeg så for meg att Amazon anstengte seg litt for å betjene det norske markedet.

Det pluss toll gjør vel amazon et dårlig valg i forhold til f.eks. komplett, som jeg bruker langt mer enn elkjøp til alt. :)

 

Hvilken toll tenker du på ?

Er faktisk ikke toll på el.artikkler (muligens unntak,hva vet jeg)

Tollgebyr derimot må du betale for varer over 200 kr.

Endret av holvik
Lenke til kommentar

Jeg ler når jeg leser her om folk som mener det er Elkjøp som går konkurs, og ikke komplett. Til tross for at dere kanskje har opplevd dårlig kundeservice, vet dere nok svært lite hva dere snakker om i det store bildet.

 

Vi snakker om en butikkkjede som alene omsetter for hele 5 ganger mer enn det komplett gjør på et år, da foruten lefdal, som er av samme eier, og igjen begge eies av et mega konsern. Vi snakker om trolig den mektigste og største elektroforhandleren(sammen med expert) i Norge. Elkjøp er for stort, for mektig, til å gå konk. Komplett er fislebutikk iforhold. Joda, svette internett nerder syter over internett prisene som svært ofte kan slå butikkprisene, selvom elkjop.no har lave priser til hver tid.

 

Men man vil altid ha kunder som vil gå i fysisk butikk for å kjøpe noe, ikke alle er internettmennesker. Noen vil alltid trenge hjelp til å velge, å valget å se produket, prøve det før kjøp. Og til tross for lave internettpriser kan vell så Elkjøps tilbuder knuse de prisene. Hvor mange butikker lar deg egentlig bruke et produkt i 30 dager for å så levere det tilbake uten grunn, og til og med få 30 dagers mulighet til å få penger tilbake hvis produktet blir billigere. Komplett sin 45 dagers "full bytterett" er tullball, hvem lar produktet ligge hjemme i 45 dager UTEN å bruke det, for å så levere tilbake?. Hadde gledet meg å se hvor "bra" kundeservice komplett virkelig hadde hatt hvis de hadde åpnet fysisk butikk.

 

 

For all del, jeg er en drit fornøyd kunde av komplett, og håper for all del ikke de går konk. Men elkjøp er nok i stor grad undervurdert av mange mennesker her inne.

 

En ting er helt klart, enn så lenge det er mange butikker på markedet, jo dess billigere kan dere handle som kunde. Lenge leve konkurranse!

Endret av MrLG
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Elkjøp egner seg for de som ikke vet hva de skal ha og ikke bryr seg om hva de får. Slike vil det antagelig være nok av i lang tid fremover.

Lenke til kommentar

Unntatt bøker og diverse andre småting, som er del av det svært begrensede sortimentet hos Amazon som faktisk er tilgjengelig for norske kunder.

 

Med "svært begrenset" mener jeg selvsagt i forhold til det totale varesortimentet til Amazon. Det er fryktelig mye Amazon ikke shipper til Norge.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal f.eks. handle hifi, kan jeg ta en tur innom for å få produktene i nærmere øyesyn og sjekke om jeg kan få prutet ned til nettpris.

 

Handlet i fjor høst et par JBL ES100-høytalere. Bestillte faktisk et par JBL ES90-høytalere fra elkjøp, men fant ut at komplett hadde ES100 1000kr billigere :whistle: I butikken kunne ikke selgeren vike en tomme på prisen, men begynnte å messe om prisgaranti og at det var synd å miste kunder til komplett da jeg avbestillte.

 

Komplett går nok helt fint i 2015. Elkjøp mister nok mye av vareutvalget, kanskje de ender opp med å bare selge frysebokser og vaskemaskiner :D

Lenke til kommentar

Kjøper du på Amazon får du masse tollutgifter og det kan bli dyrere enn å handle på elkjøp. Elektrovarer er ikke så dyrt i norge.

 

Jeg må innrømme at det er en stund siden jeg handlet på Komplett. Jeg bruker prisguiden og plukker det billigste. Kjøpene mine sprer seg utover mange butikker etterhvert.

Lenke til kommentar

Det går fint å kjøpe varer fra Amazon hvis man bruker firmaet Jetcarrier. Jetcarrier tar ikke noe ekstra fortollingsgebyr - eller kanskje rettere sagt; fortollingen ligger i fraktkostnaden man betaler - fly eller båt.

Mva. må man selvfølgelig betale - det gjelder alle varer innført til gamlelandet, så nær som for noen få utvalgte varekategorier.

 

Jeg ble gjort oppmerksom på Jetcarrier av en annen forumbruker i en annen tråd her, så jeg har akkurat brukt Jetcarrier for bestilling av en GalaxyTab 10.1 Wi-Fi. Prisen skal bli 400 dollar for Taben, 200- og et eller annet for frakten, og så blir det pluss 25% mva. når den ankommer Norge. Prisen blir da like over 3.000, noe som er betraktelig billigere enn de kommer til å være her i landet.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

For mitt vedkommende er det fint at vi har begge løsningene. Når jeg drar på ferie og samme dag kommer på at jeg skulle hatt et ekstra minnekort til kameraet, et backup batteri til mobilen og et par nye ørepropper setter jeg veldig stor pris på å kunne kjøre innom en butikk og dra det med meg. Bortsett fra småelektronikk bruker jeg Elkjøp/Lefdal etc. kun til å kjøpe ting jeg vil se på før jeg bestemmer meg hva jeg vil ha. Ting som ikke spiller noen rolle hvordan ser ut i live (som datakomponenter) kommer fra nettbutikkene :) Mobiler er det også fint at de selger, for da kan jeg dra å se hvordan de ser ut/føles og så reise hjem og finne billigste nettbutikk :p

Lenke til kommentar

Det her må være noe av det dummeste jeg har hørt på lenge. Skal være enig i, som noen andre har nevnt, at Komplett kanskje ikke er det billigste stedet, og dog av og til ikke har det man leter etter(men etter egen erfaring er det veldig lite som ikke er der).

 

Men når det er sagt, så er Komplett.no en av de stedene jeg har handlet mest hardware o.l fra, samt andre nettbutikker. Prøv å ta deg en tur til en Elkjøp forhandler for å oppdrive diverse hardware o.l, det er umulig å få tak i en døyt.

 

Så hvis Elkjøp mener de kommer til å rulle enkelte nettsteder out of business, så lykke til, men det kommer ikke til å skje før de selger alt enkeltkomponenter i egne butikker. Og når skjer det? ...

 

Men men.. dette er jo bare min mening..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

jeg har akkurat brukt Jetcarrier for bestilling av en GalaxyTab 10.1 Wi-Fi. Prisen skal bli 400 dollar for Taben, 200- og et eller annet for frakten, og så blir det pluss 25% mva. når den ankommer Norge. Prisen blir da like over 3.000, noe som er betraktelig billigere enn de kommer til å være her i landet.

Problemene med utanlandske butikker begynner dersom det er noe galt med produktet. Support kan være vanskelig og RMA er et styr.

(Dette gjelder selvsagt ikke dersom produsenten har worldwide garanti).

 

Husk også at norske regler som 5 år's reklamasjon på småelektronikk ikke gjelder ved utaskjærs kjøp, det kan jo ha en del å si for enkelte.

 

Jeg skal spare mye på kjøp av et "avansert" produkt når jeg velger utenlandsk butikk.

Lenke til kommentar

Nei dette er bare tull, må vel kalles ren selvtrøsting :) Etter at mange av Elprice sine butikker forsvant er Elkjøp er faktisk blitt mye dyrere, ivertfall i butikk.

Kjøpte et par Steelsound 4H og et Hama fotostativ på Multicom til 299,- hver, på Elkjøp kostet de 599,- og 499,-. For meg er det nytt at en kan bestille bare en ting med porto og oppkravsgebyr og likevel tjene penger i forhold til butikk....

Lenke til kommentar

For ordens skyld; jeg har vært ansatt i Elkjøp. Men både før og etter har jeg jobbet for to konkurrerende spesialistforretninger.

 

Hvis Blomseth er sitert riktig, så er det utsagnet ekstremt lite gjennomtenkt. Det viser enten en total mangel på oversikt og kunnskap om markedet som han skal styre skuta i, eller så er han livredd for at Komplett og andre aktører skal ta markedsandeler fra Elkjøp.

 

Hvis man tar en titt på kundebarometeret, så ligger Elkjøp (og søsterbedriften Lefdal) mot bunnen av lista, mens de fleste spesialforretninger (data, foto, hi-fi osv...) ligger langt oppe på lista. Det er kun én bedrift som selger elektroniske artikler som ligger lenger ned på lista, og det er Smart Club. Komplett ligger nesten øverst.

 

Jeg har fått både god og dårlig service på Elkjøp, så det kommer helt ann på hvem ansatt du snakker med. Men etter å ha jobbet for Elkjøp for to år siden, så ble jeg mer negativt innstilt til hele kjeden. Nå jobber jeg for en mindre spesialistkjede, hvor alle i ledelsen er mer interessert i at vi skal få fornøyde og trofaste kunder enn kortsiktig profitt. Og det gir seg utslag både i vår posisjon på kundebarometeret og økningen i omsetning.

 

Og Ronny... det er strategisk sett utrolig lite intelligent å snakke dritt om og rakke ned på konkurrentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...