Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Kommer ikke til å slutte å handle hos Komplett, men jeg ser et par fordeler med å handle hos elkjøp. Det er mye lettere med retur av enkelte varer. F.eks skal jeg kjøpe en stor TV foretrekker jeg Elkjøp, da det er en smule lettere å kjøre tilbake til butikk enn å sende en tv med posten.

 

Apple produkter er også veldig greitt å handle derfra, såfremt man vet hva man skal ha før man går inn i butikken såklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med tanke på at komplett er i bunn og grunn en storleverandør til IT-proffesjonelle i tillegg til konsumer-elektronikk-selger, så tror jeg at man kan garantere at komplett ikke går under.

 

Derimot er det mer usikkert for de små nettbutikkene.

 

Elkjøp vokser kanskje men det har gått på bekostning av service. Og det er helt klart at Komplett's raske levering, enkle retur-prossedyrer, og gode priser (som ganske konsekvent er lavere enn elkjøp), vil gjør at komplett flyter på frimarkedsjøen i hvertfall 20 år fram i tid, så lenge de bevarer konseptet sitt og ikke føkker det til.

 

Jeg kommer hvertfall til å fortsette å bruke komplett, så lenge oss IT-dudeleif-er eksisterer, for vi vil ha de produkltene man pr. dags dato bare får kjøpt på nett, som CPU'er, og RAM i løsvekt! og billige HDDer og SSDer, (to ting jeg ikke har sett på Elkjøp engang XD

 

-frank

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fyren fra Elkjøp (Ronny Blomseth) har nok en ganske godt poeng. Vi kan like eller ikke like Elkjøp, men jeg er rimelig overbevist om at 90% av dere som ler av utsagnet ville handlet på Elkjøp om de hadde hyllemeter på hyllemeter med prosessorer, skjermkort, minnebrikker, SSD etc.

 

Hvor kjøper dere kjøleskapet, vaksemaskinen eller høytrykkspyleren for den saks skyld? På komplett?

 

Men for å snu det på litt på hodet: Den dagen Komplett bestemmer seg for å åpne supermarked i de store byene, da tror jeg pipa til Ronny Blomseth får en annen lyd.

 

Gutter liker nemlig å shoppe på butikk. Vi synes det er digg å gå på butikker som Biltema osv. Vi hadde satt pris på 17 000kvm med kabler, kabinett og strømforsyninger:)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Komplett og Elkjøp driver nesten ikke i samme bransje. Elkjøp lever av å selge et dårlig utvalg av varer på vei ut som de har kjøpt i store kvanta, og prisene er bare middels gode. Komplett har et stort utvalg ferskvare som de selger så billig de kan. Begge får problemer med en gang en utenlandsk gigant kaster sine øyne på Norge, og begge vil slite mot norske og utelnandske startups med mindre overhead som kommer nedenfra. Det eneste Elkjøp har å skryte av er en nettbutikk som er enkel å finne frem i.

Lenke til kommentar

Så lenge Elkjøp og de andre "elektronikk over disk"-aktørene ikke kan konkurrere med nettaktører på pris, klarer ihvertfall ikke jeg å se trenden Ronny Blomseth forespeiler.

 

Jeg ser heller at med "Pick-Up-Point", økt data- og nettbruk i forbrukermassen samt at unge mennesker (med andre nettvaner) blir eldre og mer pengesterke, vil nettaktørene få større spillerom.

 

At andre nettaktører kan komme inn å sparke Komplett av tronen er en annen sak. Jeg klarer i hvert fall ikke å forestille meg at det er Elkjøp som står igjen som seiersherre i dette markedet...

Lenke til kommentar

Syns sammenligningen elkjøp v komplett er litt merkelig.

For meg virker det som om komplett sikter seg inn mot en annen kundegruppe enn elkjøp gjør. Enkeltkomponenter til datamaskiner har de (så vidt jeg vet) ikke på elkjøp. Jeg handler i 90% av tilfellene hos komplett av den enkle grunnen at elkjøp stort sett bare har mid-range produkter, samt at elkjøp er treige til å få inn f.eks. nye mobiltelefoner o.l.

Lenke til kommentar

Det meste som blir solgt på elkjøp ihvertfall den som er her er billig bs som bare naive folk kunne kjøpe, også så sinnssykt overpriset. Dessverre finnes det jo nok slike folk sånn at elkjøp overleve. Også er det jo slik at de verken veit eller selge noen innmat til data så dem har null betydning inntil de endre varetilbud i tillegg til service og prisene. Hvor naiv og dum går det egendlig an å være, Blomseth?

Lenke til kommentar

Jeg håper nettbutikker som komplett overlever. Jeg får ikke kjøpt det jeg vil hos de store kjedene. De har til nød et par skjermkort på lager, blant nettverkskortene og de eksterne harddiskene sine. Dette er ikke godt nok for mine behov.

 

De små nettbutikkene kunne imidlertid tjent på å gjøre handelen litt lettere for folk, slik at det appellerer til flere. Hvis de har kapasitet til dette, da. Og hvorfor ikke få noen skribenter til å lage lekre guider om hvordan man bygger sin egen PC for å fange interesse hos folk? Herregud, jeg klarte det med litt hjelp fra dette forumet og en onkel i en alder av 13 år!

 

Det største problemet til slike nettbutikker er vel at de er små i forhold til gigantkjedene, og dette gir dem mindre makt i forhold til leverandører og produsenter..

Lenke til kommentar

Hver gang jeg har gitt Elkjøp en mulighet til å vise hva de er gode for har jeg fått flere grunner for å velge andre butikker. Han som jobbet i TV-avdelingen visste ikke hva «ghosting» var for noe. Jeg bryr meg ikke om hvorvidt Elkjøp kan tilby lik eller lavere pris enn Komplett, heller ikke at Elkjøp er en mer praktisk butikk for meg å handle i. Elkjøp ansetter selgere mens Komplett ansetter folk som vet hva de snakker om om jeg skulle trenge hjelp. Det er jeg villig til å betale en god del ekstra for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å handle hos Komplett eller MPX, sier Blomseth til nettstedet dinside.no.

 

å jeg ser ingen åpenbar grunn til å handle på Elkjøp.

 

Det eneste jeg har kjøpt på elkjøp de siste årene er en trådløs router, barberblader og ei mus til den bærbare pc'en. ALT elektronikk ellers kjøper jeg heller på komplett.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Minner. Jeg og bror min drar til elkjøp og skal kjøpe mp3 spiller til mobil. Vi spør en ansatt om de har mp3 spillere til mobiltelefoner?

 

Får da til svar: Hva er en mp3 spiller? Den ansatte ser på oss som ett stort spørsmålstegn.

 

Vi ser tilbake. Snur og handler mp3 spiller i en annen butikk.

 

Hvis elkjøp en vakker dag får kompetente ansatte så vil de kanskje klare det, men nå nei. Komplett vinner i lengden og er mye bedre samt de har kunnskapen inne.

 

Hva i all verden er en MP3 spiller til mobil?????

 

Du er tydeligvis ung. Dette var lenge før mp3 spillere ble innebygget i mobilene.

 

http://www.retrevo.com/samples/Sony-Ericsson-MP3-Player.html

 

Dette er en mp3 spiller ekstern til en Ericsson mobil med ca. 50 mb minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...