Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Komplett er "privat"-avdelinga til norek (norek.no). Norek selger til selskaper, som f.eks andre nettbutikker (og for del kanskje Elkjøp også). Jeg handler vel for rundt 1 mill i året på norek (jobben) og tviler sterkt på at de går neppe overende med det første.

 

Enten er denne Elkjøp fyren lettre dum eller så er dette kun markedsføring. Dersom det siste er det jo en suksess, han har jo blitt lest av en del folk.

 

Fysisk sjappe har fordelen av at du som kunde får ting med en gang (uten hentegebyr!), men ulempen er ofte dyerere lokaler og flere ansatte. Jeg tipper både nettbutikker og elektrokjedene overlever ei stund til.

 

Et poeng har fyren og det er at norske nettbutikker er hakket mer trua av utenlandske giganter enn elektrokjedene. Imidlertid er RMA'ing ofte et styr dersom butikken ligger i langtvekkistan så norske nettbutikker vil ikke bli erstattet sånn helt uten videre.

 

"

"– Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å handle hos Komplett eller MPX, sier Blomseth til nettstedet dinside.no.""

 

Mannen er jo faktisk lettere dum etter en slik uttalelse,han kan jo umulig vite hva de selv selger, han tror vist de har samme nivå på hardware som komplett og andre og kan konkurere med dem, jeg blir bare helt paff og matt av at slike mennesker kan nå et ledernivå,men som har vært nevnt før, skit flyter..til topps!. Det eneste elkjøp har av funksjon er at de redder oss når kjøleskapet eller komfyrn tar kvelden. Ellers stiller de i ligan av billigkjeder som tilbyr utdatert varer til dyr pris, og spør du om den nye modellen som du vet har kommet på markede så står betjeninga og stirrer tomt ut i lufta på deg som om du har spurt om meningen med livet..nei herr Elkjøp her bæsja du på leggen..kraftig!,ett alvorlig selvskudd!, og godt er det!.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp med Dixon Group i bakhånd har de desidert laveste innkjøpsprisene i hele Europa. Ta en titt på resultatregnskapet i forhold til konkurrentene så ser man fort hvilken posisjon Elkjøp har.

 

At Elkjøp ikke satser på PC-komponenter er jo nettopp fordi dette markedet er altfor lite. Det er ikke her de store pengene kommer fra! Det lønner seg rett og slett ikke ha å store plasskrevende hyller med denne typen varer.

Lenke til kommentar
Derimot er posisjonen til Komplett truet, dersom en stor, internasjonal aktør innen datamaskiner og komponenter bestemmer seg for å satse for fulle mugger i Norge.

Nja? Med særnorske krav til bedriftsrelaterte saker og trygdesystem er vel vilkorene de samme for alle, uansett om kinesere kommer hit. Lidl ble ikke så gammel her på berget så det så..

 

:)

Lenke til kommentar
Derimot er posisjonen til Komplett truet, dersom en stor, internasjonal aktør innen datamaskiner og komponenter bestemmer seg for å satse for fulle mugger i Norge.

Nja? Med særnorske krav til bedriftsrelaterte saker og trygdesystem er vel vilkorene de samme for alle, uansett om kinesere kommer hit. Lidl ble ikke så gammel her på berget så det så..

 

:)

 

Det finnes gigantiske aktører i det internasjonale markedet, som lett kan klare å forhandle seg fram til en bedre innkjøpspris enn det Komplett kan klare. Så dersom en av disse ser en stor nok profitt i å etablere seg seriøst i Norge, så ville jeg vært en smule nervøs, hadde jeg vært en stor aksjeeier i Komplett, MPX, Multicom og andre, ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Elkjøp med Dixon Group i bakhånd har de desidert laveste innkjøpsprisene i hele Europa.

De handler ofte mye av litt sære/gamle saker. Det er ikke så ofte de handler med superpriser på "vanlige" saker.

Derimot er posisjonen til Komplett truet, dersom en stor, internasjonal aktør innen datamaskiner og komponenter bestemmer seg for å satse for fulle mugger i Norge.

Nja? Med særnorske krav til bedriftsrelaterte saker og trygdesystem er vel vilkorene de samme for alle, uansett om kinesere kommer hit. Lidl ble ikke så gammel her på berget så det så..

Jepp. Dersom en gigant som amazon skal satse her må de gjøre det fra utlandet for å beholde fordelene. Det medfører også en del ulemper med f.eks dyr/tidkrevende logistikk.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
De handler ofte mye av litt sære/gamle saker. Det er ikke så ofte de handler med superpriser på "vanlige" saker.

 

Skal love deg at ingen andre aktører er i nærheten av de prisene Elkjøp får. Dette gjelder også nye varer. Dette er et resultat av bestillingskvantum som er helt urealistisk for andre aktører. Det sier seg selv at et firma med 1200 butikker i 28 land har en utrolig stor forhandlingsmakt.

Lenke til kommentar

Elkjøp og Lefdal er som nevnt begge eid av britiske Dixons, og utgjør sammen med bl.a. Elgiganten i Sverige og Gigantti i Finland, Elkjøp Nordic, som totalt har 258 varehus i Norden (iflg elkjop.no)

Disse har et felles hovedlager på Jönköping i Sverige, som er kjedens egen grossist. Dette lageret er megasvært, 100.000 m2, og kun unntaksvis benyttes andre grossister som f.eks. Aurora - da hovedsaklig til mindre kvanta nisjeprodukter. Enkelte butikker handler litt datakomponenter, men i svært små mengder og uten særlig fokus - heller som et bakhåndstilbud for spesielt interesserte.

 

Uansett, Lefdal kjørte eksempelvis en TV-reklame i høst (den med Pamela), som skulle få frem dette poenget. Kjeden (riktignok Elkjøp Nordic) handler enorme kvanta gjennom sin egen grossist, og det å ha egen grossist kutter kostnadene betraktelig kontra mindre butikker som selger produkter de får fra en tredjepartsgrossist som f.eks. tidligere nevnte Aurora.

Lenke til kommentar

Elkjøp med Dixon Group i bakhånd har de desidert laveste innkjøpsprisene i hele Europa.

De handler ofte mye av litt sære/gamle saker. Det er ikke så ofte de handler med superpriser på "vanlige" saker.

Derimot er posisjonen til Komplett truet, dersom en stor, internasjonal aktør innen datamaskiner og komponenter bestemmer seg for å satse for fulle mugger i Norge.

Nja? Med særnorske krav til bedriftsrelaterte saker og trygdesystem er vel vilkorene de samme for alle, uansett om kinesere kommer hit. Lidl ble ikke så gammel her på berget så det så..

Jepp. Dersom en gigant som amazon skal satse her må de gjøre det fra utlandet for å beholde fordelene. Det medfører også en del ulemper med f.eks dyr/tidkrevende logistikk.

Mine erfaringer er at utenlandske nettbutikker ofte leverer minst like raskt og billig som de norske. Amazon er et eksempel. Det hender at leveringstiden blir lang, men da skyldes det gjerne at varen befinner seg på den andre siden av planeten. Det kan være store penger å spare på å kjøpe f.eks cd-plater fra utlandet. Bestilte to kvalitetssamlinger av Louis Armstrong fra Amazon. Cd'ene kom på rett under 400kr inkl. frakt (2 forsendelser så under 200kr-grensen). På cdon (som var den eneste norske nettbutikken jeg fant som solgte disse cd'ene) var prisen nesten 1300kr inkl. frakt. Fra jeg bestilte til jeg hadde dem i postkassen, tok det en knapp uke, noe som er vanlig.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noen åpenbar grunn til å handle hos Komplett eller MPX, sier Blomseth til nettstedet dinside.no.

 

Tror ikke han har peiling på sin egen kjede...

 

Komplett har hvertfall pc entusiastene som liker å legge igjen mer penger på en pc komponent, enn hva småbarnsfamiler bruker på kjøkken utstyr etc :p Og man kjøper ikke high end elektronikk hos en kjede som selger hvitevarer :)

Lenke til kommentar

Datakomponenter,tv,blu-ray/dvd m.f. er det lite å hente på i utenlanske nettbutikker, programmvare er kanskje ett unntak da disse slipper moms hvis en ikke har behov for fysisk medium.

En liten avsporing : verktøy er langt billigere i England/USA, her "nekter" enkelte butikker å sende til Norge av åpenbare grunner.

Amazon er ett fantastisk konsept, her selges alt fra hummer til kanari, som kan gi Komplett seriøs konkuranse.

Lenke til kommentar

Det er bedre om man faktisk leser den korte artikkelen, og hva som faktisk blir sagt, før man kommenterer.

 

Det er ikke snakk om at Elkjøp skal konkurrere ut Komplett eller andre. Det handler om hvem som vil stå seg best, når konkurransen fra utenlandske (amerikanske eller pan-europeiske) setter inn for fullt. Og her tror jeg herren fra Elkjøp har mye rett når han hevder at Komplett, MPX, Dustin m.fl., har større grunn til å være nervøse enn det Elkjøp har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor snakker dere om Amazon? Har vel ikke Amazon i norge? Eller har jeg gått glipp av noe stort nå?

 

Du har selvsagt rett.

Amazon pr. i dag er ikke veldig "brukervennlig" for den norske forbruker. Veldig mange av artiklene kan ikke sendes til Norge. Jeg så for meg att Amazon anstengte seg litt for å betjene det norske markedet.

Lenke til kommentar

Her var det mye negativitet rettet mot elkjøp ser jeg, og mye av det er nok berettiget mistenker jeg.

 

Nå er jeg inne i mitt 5 år i elkjøp som avdelingsleder for en data-avdeling, og jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken på noen punkter som er nevnt på de foregående sidene, heldigvis.

 

Jeg har vært forumhore i minst 10 år, og fulgt med på alt av tester, reportasjer, artikler og sammenlikninger av alt data-foto relatert så lenge jeg kan huske. Snapper jeg opp nyttig info blir dette raskt videreformidlet til mine selgere og de blir "testet" på kunnskapen sin med jevne mellomrom. Det har kommet til det punktet nå, at i lokalsamfunnet har vi som jobber i min avdeling fått et rykte på oss til å kunne hjelpe til med spørsmål om alt mellom himmel og jord som kunder måtte lure på. Det gjør meg ingenting å veilede en konfirmant som har med seg 4 handlelister fra komplett til å velge rett liste utifra det han vil gjøre med maskinen han har fått penger til, det er bare morsomt det. Ikke syns jeg det er kjedelig å ha "voksenopplæring" for kunder som ikke vet hva de faktisk trenger for å dekke et behov heller, det er jo bare morsomt.

 

Hadde vi ikke rett PC i vårt sortiment sier du? Kom igjen, gi meg liste på hvilke komponenter du vil ha i den, så bygger jeg den for deg etter dine spesifikasjonskrav istedet, så er vi sikre på at du blir fornøyd. (Har vel snart passert 100 av den der, hvis ikke er jeg veldig nær ihvertfall. Bygger maskinen gjør jeg også, for å sikre at det blir slik jeg ville hatt det selv, med kabler festet i strips, og allerede tatt høyde for oppgradering om 3-5år).

 

Ok, husker du hvor du så varen billigere? ikke det nei. (drar frem telefonen og scanner varen med prisjakt applikasjonen), se der ja, den kosta bare 219 på mpx, går det greit for deg hvis vi tar den prisen + frakt, så får du den med deg nå med en gang? Flott :)

 

Dette er noen "bilder" fra min hverdag i elkjøp, og jeg kjenner veldig mange ildsjeler som jobber med samme iver etter å glede hver eneste kunde.

 

Jeg beklager hvis jeg ikke har hatt muligheten til å overraske deg med god kunnskap om det du lurer på og ypperlig kundebehandling når du har vært i din lokale elkjøp butikk, men jeg kan bare jobbe ett sted :)

 

Øivind

  • Liker 3
Lenke til kommentar

..sant nok du kan bare være på en plass av gangen så det blir generalisering av kjeden, det må du nok bare leve med..har hatt en kar på den lokale elkjøp som har vært topp og ha men nå har han slutta og fortvilelsen er stor, jeg er 100% sikker på at butikken ikke vet hva de har mistet!. men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Minner. Jeg og bror min drar til elkjøp og skal kjøpe mp3 spiller til mobil. Vi spør en ansatt om de har mp3 spillere til mobiltelefoner?

 

Får da til svar: Hva er en mp3 spiller? Den ansatte ser på oss som ett stort spørsmålstegn.

 

Vi ser tilbake. Snur og handler mp3 spiller i en annen butikk.

 

Hvis elkjøp en vakker dag får kompetente ansatte så vil de kanskje klare det, men nå nei. Komplett vinner i lengden og er mye bedre samt de har kunnskapen inne.

 

Hva i all verden er en MP3 spiller til mobil?????

 

Du er tydeligvis ung. Dette var lenge før mp3 spillere ble innebygget i mobilene.

 

http://www.retrevo.com/samples/Sony-Ericsson-MP3-Player.html

 

Dette er en mp3 spiller ekstern til en Ericsson mobil med ca. 50 mb minne.

 

Ung? Takk :D

Lenke til kommentar

Her var det mye negativitet rettet mot elkjøp ser jeg, og mye av det er nok berettiget mistenker jeg.

 

Nå er jeg inne i mitt 5 år i elkjøp som avdelingsleder for en data-avdeling, og jeg kjenner meg ikke igjen i kritikken på noen punkter som er nevnt på de foregående sidene, heldigvis.

 

Jeg har vært forumhore i minst 10 år, og fulgt med på alt av tester, reportasjer, artikler og sammenlikninger av alt data-foto relatert så lenge jeg kan huske. Snapper jeg opp nyttig info blir dette raskt videreformidlet til mine selgere og de blir "testet" på kunnskapen sin med jevne mellomrom. Det har kommet til det punktet nå, at i lokalsamfunnet har vi som jobber i min avdeling fått et rykte på oss til å kunne hjelpe til med spørsmål om alt mellom himmel og jord som kunder måtte lure på. Det gjør meg ingenting å veilede en konfirmant som har med seg 4 handlelister fra komplett til å velge rett liste utifra det han vil gjøre med maskinen han har fått penger til, det er bare morsomt det. Ikke syns jeg det er kjedelig å ha "voksenopplæring" for kunder som ikke vet hva de faktisk trenger for å dekke et behov heller, det er jo bare morsomt.

 

Hadde vi ikke rett PC i vårt sortiment sier du? Kom igjen, gi meg liste på hvilke komponenter du vil ha i den, så bygger jeg den for deg etter dine spesifikasjonskrav istedet, så er vi sikre på at du blir fornøyd. (Har vel snart passert 100 av den der, hvis ikke er jeg veldig nær ihvertfall. Bygger maskinen gjør jeg også, for å sikre at det blir slik jeg ville hatt det selv, med kabler festet i strips, og allerede tatt høyde for oppgradering om 3-5år).

 

Ok, husker du hvor du så varen billigere? ikke det nei. (drar frem telefonen og scanner varen med prisjakt applikasjonen), se der ja, den kosta bare 219 på mpx, går det greit for deg hvis vi tar den prisen + frakt, så får du den med deg nå med en gang? Flott :)

 

Dette er noen "bilder" fra min hverdag i elkjøp, og jeg kjenner veldig mange ildsjeler som jobber med samme iver etter å glede hver eneste kunde.

 

Jeg beklager hvis jeg ikke har hatt muligheten til å overraske deg med god kunnskap om det du lurer på og ypperlig kundebehandling når du har vært i din lokale elkjøp butikk, men jeg kan bare jobbe ett sted :)

 

Øivind

 

Det er flott, Øivind, bra jobba - men jeg er redd du er i mindretall når det gjelder Elkjøp's kundebehandlere. Det er i hvert fall mitt inntrykk, etter at jeg gang på gang har "testet" dere på Elkjøp og andre forhandlere, på både generell og spesifikk kunnskap. Med nedslående resultat, er jeg redd. Stort sett, altså - det finnes selvfølgelig hederlige unntak. Og hvis du og dine er blant unntakene, så hurra for det, men altså ...

Det verste er jo den regelrette feilinformasjonen man får. Et eksempel er når jeg for eksempel spør etter fordeler og ulemper ved LCD kontra plasma TV ... et yndligstema. Her får jeg så mange helt bort i natta svar, at det er til å le av. Noen ganger må jeg beherske meg kraftig for å ikke gjøre det, faktisk.

Så jeg står ved mine påstander om at det generelle kunnskapsnivået - og videreformidlingen av den - er slett, meget slett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...