Gå til innhold

– Komplett vil ikke klare seg


Anbefalte innlegg

Hahahahahahaha.... Go Ronny!!! Er så glad for at du har flotte varer på utstilling i butikkene dine slik at jeg kan stikke å se på dem før jeg stikker hjem og surfer på prisguide.no og kjøper varen for BETYDELIG billigere penge på nett hos bla. Komplett osv.

Premieklovn med premieuttalesle! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke at folk kjøper noe som helst på el-kjøp.

Det er jo bare en gigantisk flopp av en butikk som selger brukte varer å dårlig dritt, var nylig nede å la igjenn noe jeg hadde kjøp der som streika etter 14 dager. gadd ikke vente på betjening for å sjekke om det var no garangti på det en gang.

Og betjeninga på el-kjøp, her jeg bor hvertfall er helt bånn i bøtta en gjeng med "fjortisser" som står å leker med mobiltelefon i stede for å hjelpe kunder.

Nei takk jeg foretrekker heller Komplett, MPX og Expert uanset hvor mye dyrere de er.

Lenke til kommentar

Prisbevisste kunder handler nok på nett så lenge man vet hva man skal ha, har mulighet til å vente på levering og det er penger å spare. En konfirmant som er på jakt etter ny PC og som samtidig evner å bruke et nettforum som dette, vil nok fort ende opp med å handle hos Komplett eller en annen nettbutikk. Det er sjelden pressende behov som gjør at man må ha det samme dag, prisnivået er slik at man fremdeles vil spare endel på å handle på nett selv om frakt kommer i tillegg, samt at valgfriheten der vil være mye større enn i et elektrovarehus.

Men samtidig vil nok en etablert, voksen person/familie som skal bytte ut kjøkkenet sitt, kjøpe ny LED-TV e.l. foretrekke å gå i en fysisk butikk, se produktet, hente det ut selv, og ha mulighet til å returnere det om man ikke er fornøyd - uten å måtte blande inn Posten og pallefrakt, lang forsendingstid etc. i handelen. Den "under middels kompetente bruker", særlig hva angår datamaskiner og annen finelektronikk, vil også kunne nyte godt av supportavtalene flere av disse kjedene tilbyr.

 

Komplett og Elkjøp retter seg således hovedsaklig inn mot ulike kundegrupper. Den prisbevisste, pedantiske kunde (som jeg selv lett sorterer inn under), vil nok som regel planlegge handelen og bestille på nett det som ikke vil kreve lastebilleveranse til døren - men vi er ikke nødvendigvis den mest kjøpssterke kundegruppen i landet heller.

 

Når det er sagt: jeg synes godt Elkjøp kan vurderer grundigere sine offisielle uttalelser før de går ut i media. Å påstå at de vil knekke Komplett er ganske bastant og selvgodt. Rundt juletider pågikk det en heksejakt i bransjen, med påstander om "pristriksing" som følge av julehandelen. Elkjøp gikk ut og nektet blankt for at de oppjusterte prisene sine, til tross for at det var et faktum - og imo. er det heller ikke noe galt i det, tilbud vs. etterspørsel bør være et velkjent konsept for de aller fleste etterhvert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tror ikke helt han Ronny Blomseth vet hva han prater om. For det første så selger Komplett en hel haug med komponenter og varer som ikke fåes kjøpt andre steder enn på nett og for det andre har de langt bedre priser. Nå må nok Herr Ronny sette seg ned og lære seg litt grunnleggende kunnskap før han kommer med slike ufattelige dumme utsagn.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Mye fornuft i det du sier her, srbz. Men jeg er likevel litt spent på hva som vil skje når den tiden kommer at de unge, som er mer vant med å handle på nett, kommer opp i den mer kjøpesterke befolkningsgruppen. Kjenner mange godt voksne folk som foretrekker å handle i fysisk butikk, selv om jeg kan vise dem at det er mange tusenlapper å spare, samt at man kan få enda bedre kvalitet, ved å handle på nett. Netthandelskrekken er godt utbredt blant folk litt opp i årene. Men dette vil endre seg etterhvert, tror du ikke?

Når det er sagt, så frykter jeg heller ikke noen nært forestående konkurs for de største kjedene. Men den dagen en av de virkelig store utenlandske aktørene setter sine øyne på lille Norge, ja da ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det virker jo som om de aller fleste her overser en vesentlig ting: Innkjøpene deres monner ingenting. De datainteresserte bruker mest på data per hode, men markedet av Ola Nordmenn som kjøper bærbare i butikken er mange ganger større enn selvbyggermarkedet.

 

I tillegg er Komplett ikke best på pris blant netbutikkene, og blir nå også presset på service, bla. fra DustinHome.

 

Han sier jo ikk noe sted at folk skal kjøpe SSD og CPU på elkjøp, men det markedet er relativt lite til privatersoner, og bedrifter handler der det lønner seg.

 

Selv har jeg lenge lurt på hvorfor i all verden amazon ikke vil selge/sende elektronikk til Norge. De slår flere ganger norske butikker på pris, selv etter moms og fortollingsgebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å handle hos Elkjøp. Komplett har alt jeg trenger + service.

 

Jeg kan tenke meg flere scenarier der man har god grunn til å handle hos en av de store kjedene.

 

- Det gamle kjøleskapet mitt tar kvelden. Jeg trenger et nytt et. Nå. I dag. Elkjøp/Expert ligger nedi byen, 1 kilometer å kjøre for å kjøpe et nytt kjøleskap.

Case closed. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg ser ingen grunn til å handle hos Elkjøp. Komplett har alt jeg trenger + service.

 

Jeg kan tenke meg flere scenarier der man har god grunn til å handle hos en av de store kjedene.

 

- Det gamle kjøleskapet mitt tar kvelden. Jeg trenger et nytt et. Nå. I dag. Elkjøp/Expert ligger nedi byen, 1 kilometer å kjøre for å kjøpe et nytt kjøleskap.

Case closed. ;)

 

For ikke snakke om hva du tenker å gjøre om man bestiller på nettet, og det er transportskadet når det endelig kommer frem. Du kan jo ta med deg kjøleskapet ned igjen på postkontor-i-butikk og prøve å poste det der..

Lenke til kommentar

Herregud så latterlig. Jeg kan nesten ikke huske å ha kjøpt noe fra elkjøp eller tilsvarende butikker. Det er mye lettere å kjøpe på nett i tillegg til at det nesten alltid er billigere. Når de også mangler mange produkter og personalet ikke vet hva de snakker om blir det lite poeng i å kjøpe i fysisk butikk.... for en tulling -_-

Lenke til kommentar
Hvor kjøper dere kjøleskapet, vaksemaskinen eller høytrykkspyleren for den saks skyld? På komplett?
Høytrykkspyleren er selvfølgelig kjøpt på Obs! Bygg. Andre bygg- og verktøysbutikker har også høyttrykksspylere, og langt bedre kompetanse enn Elkjøp.

 

Sist jeg satt opp et kjøkken ble hvitevarene (Miele) bestilt gjennom HTH og ble levert hjemme på døren sammen med resten av kjøkkenet. Jeg ser at også Ikea tilbyr hvitevarer som passer til kjøkkenene deres.

 

Så da står Elkjøp igjen som et vaskemaskinutsalg om noen år. Kjipt for dem, helt OK for meg.

 

Poenget mitt var at komplett også selger disse varene. Hvorfor er det ingen som kjøper høytrykkspyler på komplett, jo fordi vi vil egentlig ha varen med en eneste gang. Vi vil ikke vente på pakking og postgang.

Den dagen de bestemmer seg for å bygge ut Jerniabutikkene sine og putte alle sine varer da vil nok selv Elkjøp merke konkurransen.

Lenke til kommentar

Komplett vil klare seg.

Bruker butikker som Komplett/MPX/DustinHome/Netshop/PSdata.

 

I den senere tid har jeg bruk mest Komplett p.g.a utvalg,pris og service. Har hatt en del garantisaker, har ordnet raskt seg hver gang.

Ett par ganger har jeg til og med sluppet å returnere gjenstanden som var ødelagt, "kast den, vi sender deg en ny" er beskjeden.(minnekort og mus)

 

Kjøleskap, vaskemaskin og andre hvitevarer handler jeg derimot på Elkjøp o.l

Lenke til kommentar

Da disken min døde, gikk jeg til Elkjøp i håp om at dem hadde slikt, fikk da til svar at løs komponenter solgte dem ikke fordi kundene deres ikke var kompetente nok til å kjøpe slikt. Så på det grunnlaget ser jeg ikke hvordan de skal klare å utkonkurere komplett, eller noen annen datasjappe for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Det er å snu hele problemstillingen på hodet.

Elkjøp har intet behov for å utkonkurrere Komplett på datakomponenter. Derimot er posisjonen til Komplett truet, dersom en stor, internasjonal aktør innen datamaskiner og komponenter bestemmer seg for å satse for fulle mugger i Norge.

Da trenger Komplett (og andre nettbutikker som har data som hovedfelt) flere ben å stå på, og har behov for å ta markedsandeler fra Elkjøp/Expert/Lefdal/Coop innen mer tradisjonelle hvite- og brunevarer. Og det blir vanskelig.

 

Salg av datakomponenter til datanerder er et lite marked, og jeg tror neppe noen av de store elektrokjedene ligger våkne om natta og ergrer seg over at nettbutikkene har store deler av det markedet. Det er peanuts.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Komplett er "privat"-avdelinga til norek (norek.no). Norek selger til selskaper, som f.eks andre nettbutikker (og for del kanskje Elkjøp også). Jeg handler vel for rundt 1 mill i året på norek (jobben) og tviler sterkt på at de går neppe overende med det første.

 

Enten er denne Elkjøp fyren lettre dum eller så er dette kun markedsføring. Dersom det siste er det jo en suksess, han har jo blitt lest av en del folk.

 

Fysisk sjappe har fordelen av at du som kunde får ting med en gang (uten hentegebyr!), men ulempen er ofte dyerere lokaler og flere ansatte. Jeg tipper både nettbutikker og elektrokjedene overlever ei stund til.

 

Et poeng har fyren og det er at norske nettbutikker er hakket mer trua av utenlandske giganter enn elektrokjedene. Imidlertid er RMA'ing ofte et styr dersom butikken ligger i langtvekkistan så norske nettbutikker vil ikke bli erstattet sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Selv er jeg en sjelden gang inne på elkjøp, da som regel pga nysgjerrighet og at det er greit å se/høre enkelte produkter "live". Hvis jeg i det hele tatt kjøper noe der, er det som regel en dvd-film til kampanjepris eller noe i billigkassene de har liggende rundt i butikken. Datautstyr ville jeg neppe kjøpt der da de sjelden og aldri har de rette produktene eller rette prisene.

 

Forresten, jo, jeg har handlet et kjøleskap og ei kjøkkenvifte der for noen år siden da disse var priset svært gunstig. Og jeg har også handlet noen småting hos Lefdal, men da har det vært fordi jeg trengte det der og da ...

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...