Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

Det er det ordet som passer best til å beskrive nevnt folketype. Skal jeg bruke et annet ord så blir det dårlig kommunikasjon. Om en neger ikke liker min måte å uttrykke meg på så får han holde seg unna meg. At jeg må være neger for å bruke ordet neger blir bare for dumt. Greit at det finnes mange gode argumenter for å ikke bruke ordet neger, men om en neger kommer og sier at det bare er negere som får bruke ordet neger, ja hva skal man si? Protip: Stang hodet i veggen til man forstår argumentasjonen.

 

1. Svart/brun assosierer jeg med noe negativt.

2. Etnisk tilhørighet er vanskelig å bruke i de fleste sammenhenger da man ikke vet etnisitet.

3. Mørkhud er for omfattende

 

Ergo bruker jeg ordet neger. At en persone ikke forstår at det er nøytralt får være hans/hennes problem og viser bare hvor uvitende han/hun er.

 

 

Det handler ikke om hva du synes. Det handler om hva andre synes. Mange tror at rasisme er en form for ytringsfrihet. Man har ord som erstatter dette, akkurat som man har ord som "Mentalt tilbakestående" istedet for "Retard", eller ord som "Overvektig" istedet for "Feit ku".

 

Hvilket ord erstatter "neger"?

 

Overvektig og feit er adjektiver... men man kan bruke f.eks "storfe" istedenfor "ku".

 

"Jøde" er jo også et ord som KAN være negativt ladet.. hva skal vi kalle jøder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva har rasisme med dette å gjøre? Den eneste rasismen er vel at negere får bruke ordet neger og vi som ikke er negere får ikke lov å gjøre det. Hvilket ord foreslår du at jeg bruker istedet? Jeg har til gode å bli presentert noen gode alternativer som virker like godt når i kommunikasjons sammenheng.

Kan du ikke bruke ordet svart?

 

Og hvis du må presisere at de er helt svart. Kan du ikke bruke ordet afrikaner, eller helt svart?

 

Men når trenger du å gjøre det? Det er faktisk forskjell i hudfarge mellom hvite, men vi har ikke noe ord for litt lysere hvit og litt mørkere hvit.

Lenke til kommentar

Om en neger ikke liker min måte å uttrykke meg på så får han holde seg unna meg.

om en neger kommer og sier at det bare er negere som får bruke ordet neger, ja hva skal man si? Protip: Stang hodet i veggen til man forstår argumentasjonen.

At en persone ikke forstår at det er nøytralt får være hans/hennes problem og viser bare hvor uvitende han/hun er.

 

Ja, du er virkelig et skinnende eksempel på nøytralitet i forhold til rase. Bravo! :thumbup:

Lenke til kommentar

Og hva har rasisme med dette å gjøre? Den eneste rasismen er vel at negere får bruke ordet neger og vi som ikke er negere får ikke lov å gjøre det. Hvilket ord foreslår du at jeg bruker istedet? Jeg har til gode å bli presentert noen gode alternativer som virker like godt når i kommunikasjons sammenheng.

Kan du ikke bruke ordet svart?

 

Og hvis du må presisere at de er helt svart. Kan du ikke bruke ordet afrikaner, eller helt svart?

 

Men når trenger du å gjøre det? Det er faktisk forskjell i hudfarge mellom hvite, men vi har ikke noe ord for litt lysere hvit og litt mørkere hvit.

 

Vi kan jo bare kalle alle for "kamerat" :)

Lenke til kommentar

I motsetning til 'neger' er vel ikke ord som fettberg, nazi og kamelknuller godkjente, bokførte og arkiverte synonymer til de respektive gruppene. Tar jeg feil?

Jeg vet at kompisen min som er mørkhudet ikke bryr seg så lenge folk ikke går rundt og sier neger bare for å gjøre det, eller for å slett og slett provosere. Er egentlig bare hysteriske babyer som ikke er mørke selv som virkelig blir støtet av ordet, ihvertfall etter min erfaring. Selvsagt finnes det en bunke YouTube-whinere og amerikanske grupper som hyler om at de ikke vil bli kalt neger eller svart, men de er det ingen som bryr seg om.

 

Som andre har sagt; kontekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I motsetning til 'neger' er vel ikke ord som fettberg, nazi og kamelknuller godkjente, bokførte og arkiverte synonymer til de respektive gruppene. Tar jeg feil?

Jeg vet at kompisen min som er mørkhudet ikke bryr seg så lenge folk ikke går rundt og sier neger bare for å gjøre det, eller for å slett og slett provosere. Er egentlig bare hysteriske babyer som ikke er mørke selv som virkelig blir støtet av ordet, ihvertfall etter min erfaring. Selvsagt finnes det en bunke YouTube-whinere og amerikanske grupper som hyler om at de ikke vil bli kalt neger eller svart, men de er det ingen som bryr seg om.

 

Som andre har sagt; kontekst.

Det hjelper lite å bli fornermet i Norge, i Norge er under 1% av befolkningen svart og de færreste av dem er har noen forfedre som har vært slaver for hvite.

 

Dra til USA og si nigger til de svarte der borte. Da tror jeg du vil få helt andre reaksjoner.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener. Med fornærmet i Norge, mener du offentlig eller privat? For å ta et eksempel, hvis jeg hadde brukt ordet neger utelukkende negativt hadde det jo skapt sosiale problemer i kretsen.

 

Selvsagt, og det har jeg ingen planer om heller - men handler ikke denne tråden om det norske ordet og bruken her til lands?. Neger er ikke et vanlig brukt ord i USA, såvidt jeg vet. Nærmeste blir vel negro, som jeg kun humoristisk forbinder med Samuel L. Jackson i Pulp Fiction.

Videre har de to ordene neger og nigger åpenbart ulike hensikter, noe som alltid har vært klart.

Endret av Bunnskrap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg forstår hva du mener. Med fornærmet i Norge, mener du offentlig eller privat? For å ta et eksempel, hvis jeg hadde brukt ordet neger utelukkende negativt hadde det jo skapt sosiale problemer i kretsen.

 

Selvsagt, og det har jeg ingen planer om heller - men handler ikke denne tråden om det norske ordet og bruken her til lands?. Neger er ikke et vanlig brukt ord i USA, såvidt jeg vet. Nærmeste blir vel negro, som jeg kun humoristisk forbinder med Samuel L. Jackson i Pulp Fiction.

Videre har de to ordene neger og nigger åpenbart ulike hensikter, noe som alltid har vært klart.

Du vil ikke få positive reaksjoner i USA om du bruker negro heller.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om hva du synes. Det handler om hva andre synes. Mange tror at rasisme er en form for ytringsfrihet. Man har ord som erstatter dette, akkurat som man har ord som "Mentalt tilbakestående" istedet for "Retard", eller ord som "Overvektig" istedet for "Feit ku".

 

"Andre" er stort sett enige med min bruk av ordet neger. Ordet neger har en lang tradisjon som nøytralt ord her i Norge. Det samme kan man ikke si om "tilbakestående" og "feit ku".

 

Og hva har rasisme med dette å gjøre? Den eneste rasismen er vel at negere får bruke ordet neger og vi som ikke er negere får ikke lov å gjøre det. Hvilket ord foreslår du at jeg bruker istedet? Jeg har til gode å bli presentert noen gode alternativer som virker like godt når i kommunikasjons sammenheng.

 

Tåpelig men sammenlignbart eksempel:

Du bruker ordet romsdaling for å beskrive en person som kommer fra romsdalen. Jeg finner derimot ordet romsdaling nedverdigende og siden jeg mener dette så må du slutte å bruke ordet. For argumentasjonen er jo i bunn og grunn at man skal tilpasse seg en liten minoritet.

 

Er det plutselig "norske verdier" vi snakker om nå? Selv om du har en slik "Vi har alltid gjort det, og alle andre gjør det"-mentalitet så betyr ikke det at du har mindre feil enn det du allerede har.

 

Om du vil så kan jeg lese opp definisjonen på rasisme igjen, og peke på hvor i paragrafen nedlatende ordbruk passer inn. Om du vil ha min mening så synes jeg du burde erstatte ordet ditt med "svart", noe som beskriver personen på utseende og ikke på bakgrunnen av rasistisk undertrykkelse før i tiden. Du bør bruke de ordene som de selv velger å bli "stemplet" med. Spør en svart person om hva han liker. Jeg kan vedde på at han ikke kommer til å like "neger", og du har vel blitt oppdratt til å ikke kalle mennesker for noe de ikke liker?

 

Om du ikke liker å bli kalt "romsdaling" så får du si ifra. Man kan ikke anta at du ikke liker dette. Derimot "neger" er litt lettere å anta. Men du kan selvsagt bruke ordet "neger" om personen selv er villig til å bli kalt dette, men om vi skal begynne å anta, så burde du begynne å anta at de ikke liker å bli kalt "neger". Det er ikke så vanskelig å forstå.

 

Man tilpasser seg ikke en minoritet. Man bruker logikk og er forsiktig med hva man stempler personer som. Rasisme er like lett å unngå som mobbing, og rasisme er like feil som mobbing. Man kan ikke si at man kalte noen for "idiot" fordi man ikke visste bedre.

 

Det er det ordet som passer best til å beskrive nevnt folketype. Skal jeg bruke et annet ord så blir det dårlig kommunikasjon. Om en neger ikke liker min måte å uttrykke meg på så får han holde seg unna meg. At jeg må være neger for å bruke ordet neger blir bare for dumt. Greit at det finnes mange gode argumenter for å ikke bruke ordet neger, men om en neger kommer og sier at det bare er negere som får bruke ordet neger, ja hva skal man si? Protip: Stang hodet i veggen til man forstår argumentasjonen.

 

1. Svart/brun assosierer jeg med noe negativt.

2. Etnisk tilhørighet er vanskelig å bruke i de fleste sammenhenger da man ikke vet etnisitet.

3. Mørkhud er for omfattende

 

Ergo bruker jeg ordet neger. At en persone ikke forstår at det er nøytralt får være hans/hennes problem og viser bare hvor uvitende han/hun er.

 

 

Det handler ikke om hva du synes. Det handler om hva andre synes. Mange tror at rasisme er en form for ytringsfrihet. Man har ord som erstatter dette, akkurat som man har ord som "Mentalt tilbakestående" istedet for "Retard", eller ord som "Overvektig" istedet for "Feit ku".

 

Hvilket ord erstatter "neger"?

 

Overvektig og feit er adjektiver... men man kan bruke f.eks "storfe" istedenfor "ku".

 

"Jøde" er jo også et ord som KAN være negativt ladet.. hva skal vi kalle jøder?

 

"Svart" erstatter "neger". Fordi dette peker som nevnt på utseende og ikke en råtten forhistorisk tid. Men egentlig så erstatter man ordet med hva som helst, bare individet liker å bli kalt dette.

 

Grammatikk har ingenting med dette å gjøre.

 

"Jøde" kan være negativt ladet ja. Men ordet blir ikke noe mer enn det man lager det til å bli. Ting trenger ikke alltid å ha en instruksjons-manual, man vet selv når man sårer noen.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at man skal bry seg om ordet "neger" når man mener en mørkhudet like mye som om hvis man sa en farget person eller hva fan du ville sagt.

 

Det har blitt blåst opp alt for mye synes nå jeg. Akkurat som om de kaller oss hvitinger? Jeg tar meg ikke nær. Med mindre det ligger noe bak og man oppfører seg fiendtlig så synes jeg folk kan gi faen i å bråke for et jævla ORD!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at man skal bry seg om ordet "neger" når man mener en mørkhudet like mye som om hvis man sa en farget person eller hva fan du ville sagt.

 

Det har blitt blåst opp alt for mye synes nå jeg. Akkurat som om de kaller oss hvitinger? Jeg tar meg ikke nær. Med mindre det ligger noe bak og man oppfører seg fiendtlig så synes jeg folk kan gi faen i å bråke for et jævla ORD!

 

 

Da begynner vi fra starten igjen da! Du kan analysere ordet "neger" så mye du vil, det vil fortsatt ikke endre på faktumet at personer vil føle seg truffet. Føler du deg truffet av "hviting"? Nei, flott for deg! Vil de svarte føle seg truffet av å bli kalt "svart"? Det håper jeg ikke! Vil de svarte bli truffet av å bli kalt "neger"? Tydeligvis!

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Hadde vært gøy om noen som faktisk ER neger kunne deltatt i diskusjonen...

 

Litt av grunnen til at ordet "neger" blir negativt ladd, er at anti-rasister insisterer på at det er negativt ladd... For meg er det dog ikke negativt ladd, men en beskrivelse av utseende og opphav...

 

Når jeg sier "neger" mener jeg "en person med avstamming fra afrika sør for sahara, som har mørk hud", og ingenting annet.

 

Norsk språkråd ved Vigleik Leira uttalte siden at «neger er et nøytralt ord på norsk». Språkdirektør Sylfest Lomheim uttalte videre til NRK at «det er vanlig å si neger». Han har siden sagt «at ordet «neger» i norsk kanskje er et ord man skal tenke seg om før man bruker» og «det er et ord med ulik mening i norsk». [13] Sylfest Lomheim mente ordet var nøytralt tidligere og viste til at «Aftenposten brukte det' date=' novellemeisteren Johan Borgen brukte det.» [14']

I 2001 anbefalte Språkrådet følgende: «Neger har vært normalordet på norsk for folk med svart eller mørkebrun hudfarge, og for mange er det fremdeles nøytralt. Men i det siste har det gått frem av pressen at mange nordmenn med afrikansk bakgrunn ikke liker å bli kalt neger, mens andre mener at det er greit, så det er delte meninger om dette blant de det gjelder. Likevel er det grunn til å være varsom. Språkrådet må anbefale folk å tenke seg om før de benytter slike sensitive ord.»[15]

 

Det er klart, hvis man bruker det i sammenhengen "Hold kjeft, neger!" eller noe i den gata, er det negativt ladd. Kontekst er stikkordet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt av grunnen til at ordet "neger" blir negativt ladd, er at anti-rasister insisterer på at det er negativt ladd... For meg er det dog ikke negativt ladd, men en beskrivelse av utseende og opphav...

Grunnen til at det er negtativt ladd, er fordi det er negativt ladd i USA. Hvorfor er det negativt ladd i USA, fordi svarte ikke ønsker å bli kalt det, fordi tidligere ble utrykket om en person som var dum, slave og mindre verdt enn et hvitt menneske.

 

Det er ikke negativt ladet for deg, men du kjenner heller ingen svarte mennesker fra USA.

Lenke til kommentar

Og? Mine forfedre har nok opplevd litt av hvert av faenskap, men smerten og lidelsen ligger ikke i genene mine. Hvis man opplever rasisme selv, så er det én ting. At forfedrene dine opplevde rasisme for flere tiår siden er noe helt annet, og lite relevant.

Hva med å svare på det jeg skrev. Jeg skrev at du har ingen erfaring, og du begynner å bable om gener og man ikke kan føle smerter igjennom gener.

Jeg mener din erfaring er ubetydelig. Din erfaring peker i én retning, min i en annen. Verken gener eller historie kan på magisk vis overføre lidelse. Jeg mener derfor det er lite relevant å snakke om hvor jævlig svarte sine forfedre har hatt det.

 

Derimot historien til slektningene teller iforholdtil hva slags synspunkter du har.

Men ikke i forhold til lidelsen de (ikke) har opplevd.

 

Hvorfor vil de kalle norske kvinner for horer? Fordi de faktisk er det?

Jeg kalte ikke norske kvinner for horer. Les hva jeg skrev.

Jeg skrev ikke at du gjorde det. Les hva jeg skrev. For ordens skyld: Jeg spurte hvorfor vår nye landsmenn kaller norske kvinner for horer. Er det fordi definisjonen til ordet passer til de? Jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar

Jeg bodde i sørstaten North Carolina da jeg var i ungdomskolen på Martin Luther King tiden og satte mens det ble vold og uro rundt meg. De fleste av dere viser lite forståelse til hva det betyr å ha et mørkt hud for de fleste, og jeg mener det som skjer idag, ikke flere generasjoner siden. Bare les utallig innlegg i disse fora, rasisme florerer. Prøv å få en leilighet eller jobb i Norge med et fremmed navn og mørkt hud. Det er enda verre i Norge enn i USA.

Lenke til kommentar

wow, 7 sider diskusjon og det er bare 2 poster med ordboksdefinisjonen av ordet neger. Resten er to sider som mener ordet har forskjellige definisjoner.

 

Jeg vil uansett rette meg etter den offisielle norske ordboken på http://www.nob-ordbok.uio.no/ og det anbefaler jeg alle andre å gjøre også. Der står definisjonen og en liten notis om at det kan oppfattes som nedsettende. Det betyr i min verden at ordet i seg selv ikke er nedsettende, men at noen oppfatter det slik. Sånt er jeg forsåvidt vant til med mange andre ord i det norske språket.

 

De gangene jeg møter negere som ikke liker ordet neger har de aldri vist hva ordet defineres som i den norske ordboken. En rask oppklaring av det og problemet er borte :)

Endret av noob11
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...