Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke ordboken som bestemmer ordets betydning men nordmenn selv. Ordboken endrer når et stort antall nordmenn mener det har endret. NÅr det publiseres i ordboken har ordbruken allerede blitt akseptert ganske lenge.

Jeg er enig i ord forandrer betydning når nok nordmenn mener det og at ordboken på så måte alltid kommer på etterskudd. Jeg tror derimot ikke at neger er på et slikt stadie enda. Når det endres i ordboken skal jeg rette meg etter den, så får jeg heller leve med et litt gammelmodig språk frem til da :)

 

 

Du ønsker å ha makt over ord og dets betydning, noe som er umulig, særlig når en blander språk og kulturer. Jeg mener det er morsommt at språk og kultur endrer seg, du frykter at du mister norsk kultur kanskje.

Norsk kultur er det som til enhver tid finnes i Norge. Jeg blir litt irritert av og til når jeg ser endringer som jeg mener skyldes mangel på kunnskap, men i hovedsak har jeg ikke noe problem med endring i kulturen. Da er det verre med språkutvikling. Feks ser jeg at veldig mange bruker engelsk orddeling på norsk. Selv om flertallet av nordmenn gjør det så vil jeg nok alltid reagere på det.

 

Forøvrig synes jeg begrepet afroamerikaner og afronorsk er ganske tullete. Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det.

 

Merkelig at en nordmann ville si dette.

 

På samme måten som jeg lar ordboken definere ordet neger for meg, så lar jeg norske lover definere nordmann for meg. I følge norske lover er en nordmann en person som har norsk statsborgerskap. Ganske enkelt og man slipper masse debatt om hva en nordmann er for noe :)

 

Det er langt bedre å ha en felles gruppe som kan samarbeide enn den amerikanske modellen der man lager veldig mange undergrupper som kjemper mot hverandre. Dette er nok en ting fra USA jeg ikke vil at skal være i Norge.

 

Det er rimelig å gjør som du sier men etterhvert blir det slik at visse ord blir støttet av de fleste og bør aldri brukes. Slik kan det være en dag til ordet neger. Jeg har inntrykket at det ikke er ordet som er problemet for deg, men faktum at ordet har endret betydning pga engelsk og amerikansk, ikke fra norsk opprinnelse.

 

Det stemmer nok en god del. Ordet neger får forandret meningsinnhold fordi mennesker som ikke kan nok norsk til å vite hva det egentlig betyr tillegger det en mening basert i hovedsak på sin kunnskap om amerikansk. En god del nordmenn har derfor også forandret meningsinnhold i ordet fordi de ikke vil støte disse menneskene. Jeg ville heller ha lært dem nok norsk til at de kunne se at ordet hadde et annet meningsinnhold enn de kjente fra amerikansk. Basert på beskrivelsen av ordet i ordboken så kan jeg ikke se at noen skulle kunne bli støtt av ordet, med mindre konteksten er tydelig negativ.

 

Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det.

 

Javel ja? Mullah Krekar hadde jo i sin tid norsk pass og han var da per definisjon nordmann?

Ja, nordmann = person med norsk statsborgerskap.

 

Er det da noe galt med definisjonen av nordmann eller er det noe galt med befolkningen?

Gitt at han har norsk statsborgerskap er noe galt med befolkningen. I forhold til definisjon av nordmann, særlig for juridiske formål, blir det å bruke noe annet en statsborgerskap utrolig vanskelig.

 

Nå skal det sies at jeg ikke aner noe om Krekars status i forhold til statsborgerskap, men jeg antar at han ikke har norsk statsborgerskap da jeg ikke kan se for meg en politisk debatt om å utvise en person med norsk statsborgerskap.

 

Jeg skal også innrømme at jeg ikke er veldig godt kjent med reglene for utstedelse av norsk pass og at jeg derfor kan ha gjort feil i å si norsk pass = nordmann når jeg egentlig mente norsk statsborgerskap = nordmann.

Lenke til kommentar

Nordmann er i mine og mange andres øyne definisjonen på en som er ETNISK norsk. (latterlig å lese om nordmenn som viser seg å være afrikanere som ikke kan skikkelig norsk)

Virker som om liberale folk prøver å ødelegge alt som har med nordisk etnisitet og kultur å gjøre.

 

Flytter man til Japan, blir man ikke Japaner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Språkrådet uttalte i 2006 at «nordmann» i utgangspunktet betyr 'person av etnisk norsk opprinnelse'.[5]Uttalelsen førte til debatt om hvem som kunne kalles nordmenn.[6] Språkrådet modererte senere synspunktet, og tilkjennega at ordet nordmann har flere betydninger. Betegnelsen kan brukes dels om et folkeslag, og dels om befolkning og statsborgere i Norge."

Lenke til kommentar

Får man i tillegg japansk statsborgerskap, derimot.

Ikke helt enig. Førstgenerasjons innvandrer kan aldri bli japaner, men barna hans er japanere hvis de integrerer seg inn i det japanske samfunnet.

 

 

Sorry pal, men det blir du ikke. Du er fremdeles Japansk-Norsk hvis du har nordisk utseende. Samme gjelder her i Norge. Hvis du ikke lever i Canada eller USA så etnisitet og utseende mye å si om du kan kalle deg et ekte statsborger av et land.

 

Du kan f.eks bli en Amerikaner eller at barnene dine kan bli amerikanere uten at etnisitet spiller noen rolle.

Endret av Adogg
Lenke til kommentar

Sorry pal, men det blir du ikke. Du er fremdeles NORSK-JAPANER hvis du har nordisk utseende. Samme gjelder her i Norge. Hvis du ikke lever i Canada eller USA så etnisitet og utseende mye å si om du kan kalle deg et ekte statsborger av et land.

 

Du kan f.eks bli en Amerikaner eller at barnene dine kan bli amerikanere uten at etnisitet spiller noen rolle.

Jeg vil heller si hvit-japaner. Jeg vet at det ikke er slik i det japanske samfunnet, men det er slik jeg mener det skal være. Er du født i Japan, har bodd der hele livet og integrerer deg, så er du en japaner.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker det også, men slik er tankegangen. Du kan fremdeles tro selv, men hvis du er 3. eller 4. generasjons innvandrer spør de fremdeles om hvor du kommer fra. Blant annet i Skandinavia og mange andre steder. Desto mindre du skiller deg ut i fra utseende, språk og kultur i det landet du bør, desto mer anerkjennelse får du for å være en ekte statsborger i det landet du vil være i eller er i.

 

 

Italienere eller grekere på 50-tallet ble kalt degos og ikke anerkjent for å være norsk. Idag, dersom de ikke har et rar navn, kan de ses på som etniske nordmenn, selv om de ikke er det. Men en inder har fremdeles mye å gå på med tanke på språk, hudfarge og kulturelle koder.

Endret av Adogg
Lenke til kommentar

 

Du kan f.eks bli en Amerikaner eller at barnene dine kan bli amerikanere uten at etnisitet spiller noen rolle.

 

Announcing the "Kenyan President of the United States of America"!

 

Og det er grunnen til at Obama er "helt amerikansk" istedenfor "kenyan" eller :"kenyan-irish" hvis du inkludere morens etnisitet. Hadde USA den samme vanen å bevare etnisiteter så ville det bli både uhyr komplisert(mine forfedre kom fra Irland, England, Tyskland,Egypt og det er bare det som jeg kjenner, det kan bli flere andre) og ville gjør det uhyre vanskelig å for folk som Obama å bli president hvis de ble sett som utlendinger eller integrere seg i amerikansk samfunn.

 

Jeg merker at det finnes meget få utlendinger i europeiske regjeringer, selv i land som Frankrike, som har et stort antall innvandrere og deres barn. Det finnes i fotball lagene men ikke andre steder med høy status i europeisk samfunn. De blir gjester og senere misfornøyd gjester når de kjenner at de blir alltid sett som utlendinger uten mulighet å bli kalt ekte europeisk. Som vi alle vet, gjester er fint for en lite stund men begge sider blir misfornøyd etterhvert.

 

Segregering av den slags alltid fører til konflikt. Et land kan ikke akseptere innvandrer, uten å la dem delta fullt i norsk samfunn, you cant have it both ways!

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at man gidder å krangle om denne definisjonen egentlig.

Nordmann=person med norsk statsborgerskap <- det er den eneste utvetydige definisjonen jeg har hørt. Alle andre definisjoner har unntak og spesielle tilfeller.

 

Dessverre er det ikke noe godt ord som definerer en person med etnisk avstamming fra Norge. Det skulle funnets et ord som betydde "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med hvit hudfarge som befolker Skandinavia". ;)

Lenke til kommentar

Jeg bare lurer, mener dere integrering eller assimilering?

 

Det må ha en balansepunkt. Vi ønsker at de bevarer sin kultur, men ikke leve som en segregert gruppe. Da er det bedre med assimilering, men på samme tid vil vi ikke skape frustrasjon og hat for deres opprinnelse.

 

Med andre ord: Vi må sette klare krav for nye landsmenn. Og som JJKOGGAN sa, det går ikke an å ha innvandrer uten at man slipper de til i samfunnet. Begge sider blir alltid i lengden misfornøyd. Da er det ikke rart at innvandrere tenker at de aldri blir norske, selv om de har bodd her i 50 år.

Lenke til kommentar

Integrering og assimilering er det samme som folkemord.

 

Hjernedøde sosialister som nå har gitt innvandrere like rettigheter som nordmenn som har jobbet hele livet tror at de fortsatt må gjøre noe for å bedre tilværelsen for innvandrere.

 

Hvordan "slipper ikke innvandrere til i samfunnet" når de får bolig, kvoterte jobber, sosialstønad, statsborgerskap og lignende?

 

Dere sosialister er ikke sanne. Samme hvor mye som gjøres for å "bedre situasjonen for innvandrere" så vil det aldri være nok. Ja, samme hvor mange norske jenter som voldtas, samme hvor hardt infrastruktur og annet som er nødvendig for å holde det norske samfunnet i gang forfaller så vil dere skrike som stukkene griser om "assimilering og integrering" som om det skulle være løsningen på problemer som er av en biologisk art.

 

Fremtiden om ingen stopper kjeften på dere er en av vold og jeg håper inderlig at det er dere som får smake det først, det ville i så fall være poetisk justis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at man gidder å krangle om denne definisjonen egentlig.

Nordmann=person med norsk statsborgerskap <- det er den eneste utvetydige definisjonen jeg har hørt. Alle andre definisjoner har unntak og spesielle tilfeller.

 

Dessverre er det ikke noe godt ord som definerer en person med etnisk avstamming fra Norge. Det skulle funnets et ord som betydde "person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med hvit hudfarge som befolker Skandinavia". ;)

Nordmann er man av rase.

Lenke til kommentar

 

Du kan f.eks bli en Amerikaner eller at barnene dine kan bli amerikanere uten at etnisitet spiller noen rolle.

 

Announcing the "Kenyan President of the United States of America"!

 

Og det er grunnen til at Obama er "helt amerikansk" istedenfor "kenyan" eller :"kenyan-irish" hvis du inkludere morens etnisitet. Hadde USA den samme vanen å bevare etnisiteter så ville det bli både uhyr komplisert(mine forfedre kom fra Irland, England, Tyskland,Egypt og det er bare det som jeg kjenner, det kan bli flere andre) og ville gjør det uhyre vanskelig å for folk som Obama å bli president hvis de ble sett som utlendinger eller integrere seg i amerikansk samfunn.

 

Jeg merker at det finnes meget få utlendinger i europeiske regjeringer, selv i land som Frankrike, som har et stort antall innvandrere og deres barn. Det finnes i fotball lagene men ikke andre steder med høy status i europeisk samfunn. De blir gjester og senere misfornøyd gjester når de kjenner at de blir alltid sett som utlendinger uten mulighet å bli kalt ekte europeisk. Som vi alle vet, gjester er fint for en lite stund men begge sider blir misfornøyd etterhvert.

 

Segregering av den slags alltid fører til konflikt. Et land kan ikke akseptere innvandrer, uten å la dem delta fullt i norsk samfunn, you cant have it both ways!

Ja, løsningen på folkemordet på boerne er nok "integrering". Herpderp derrrr.

Lenke til kommentar

Har Tore Twedt våknet og kommet ut av hiet sitt? :whistle: Fytti rakker'n som du dobbelposter. Snakk om oppmerksomhetsøkende kar.

 

Vel du vet at boerne undertrykte afrikanere i mer enn hundre år? Det er nå 17 år siden landet fikk fjernet apartheid-styret, og man kan ikke forvente integrering eller assimilasjon med engang?

 

Nå er jeg litt off-topic her, så jeg ender diskusjonen for begges skyld :)

Lenke til kommentar

Ja, stakkars undertrykte afrikanere som under boerne hadde jobb, men som nå er redusert til drive med kriminalitet, stakkars, stakkars afrikanere.

 

Kommunisme er som vi alle vet et mye bedre alternativ. :tease:

 

Jeg er forresten ikke interessert i å diskutere med en som forfølger meg for mine synspunkter i andre tråder.

 

Ja, det er like så godt at du ender diskusjonen, for din sak er tapt for lenge siden.

 

 

Har Tore Twedt våknet og kommet ut av hiet sitt? :whistle: Fytti rakker'n som du dobbelposter. Snakk om oppmerksomhetsøkende kar.

Fint personangrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...