Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

Har ingenting med ytringsfrihet å gjøre, nevnte det ikke ett eneste sted.

De som er så imot det holder diskusjonen i live, og dermed så holder de makten ordet har ved like, og det gjør ikke noe godt for noen parter bortsett fra de som ønsker å bruke det som ett skjellsord.

 

Det er en sammenheng mellom denne saken og saken hvor de ønsker å søke kompensensjon. Dagens ''negre'' har ikke opplevd det samme som deres forfedre. De har ikke opplevd å bli solgt, voldtatt av sine ''herrer'' og andre og å bli behandlet som en hund, mens de er blitt kalt ''neger'', så det er ikke noen igjen som vi skal ta hensyn til, sånn egentlig. Det at svarte i dag reagerer har lite med hvordan deres forfedre følte, spesielt siden det er akseptert innen deres ''egen rase'' å fortsette å bruke ordet.

 

Vi får ta det for det det er. Et enkelt ord å beskrive en svart mann på. Intet mer, intet mindre, og for å klare å gjøre det om til bare ett ord istedet for ett ord som splitter de hvite og mørkhudete så må vi starte med å gi faen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ingenting av dette gir oss heller ingen rettighet til å si noe som de føler seg støtet av, uansett hvor liten grunn du synes de burde ha.

 

Det er som sagt et veldig konkret svar. Blir folk såret eller ikke liker det, så skal man ikke provosere. Det strider ikke mot ytringsfriheten å ikke kunne bruke ord som sårer en majoritet.

Lenke til kommentar

Men ingenting av dette gir oss heller ingen rettighet til å si noe som de føler seg støtet av, uansett hvor liten grunn du synes de burde ha.

 

Det er som sagt et veldig konkret svar. Blir folk såret eller ikke liker det, så skal man ikke provosere. Det strider ikke mot ytringsfriheten å ikke kunne bruke ord som sårer en majoritet.

 

Men det som er er at uansett hvor mye du sier dette her til andre så vil det ikke hindre dem som virkelig ønsker å ''skade'' andre med skjellsord uansett. Det vil bare gi dem mer makt når de bruker ordet. så derfor: don't give a fuck. Da har ingen noe behov for å bruke det som ett skjellsord heller, og alle kan slutte å gå rundt som om vi skulle gått på glasskår og se oss rundt for å sikre oss for at vi ikke bruker noen ''steriotypiske'' ord om jøder, hvite, negre, japser, osv osv osv. Det er gått ut av styr og det er på tide at vi stopper det, og ett forbud er IKKE veien å ta.

Lenke til kommentar

Jeg mener det stikk motsatte. Man kan ikke være så egoistisk at man vil ignorere rettighetene til å ikke bli diskriminert av rase eller nasjon kun fordi du vil beholde ditt vokabular. Du peker på et sensitivt område som de svarte ikke liker, og når du trekker dette frem så er du diskriminerende på den måten at det eneste utfallet der du bruker dette negative ordet er fordi den personen er den han/hun er.

 

Du bruker ikke det tilsynelatende nedsettende ordet "neger" mot andre enn svarte mennesker, derav diskriminerer du demmes rase.

Lenke til kommentar

Jeg mener det stikk motsatte. Man kan ikke være så egoistisk at man vil ignorere rettighetene til å ikke bli diskriminert av rase eller nasjon kun fordi du vil beholde ditt vokabular. Du peker på et sensitivt område som de svarte ikke liker, og når du trekker dette frem så er du diskriminerende på den måten at det eneste utfallet der du bruker dette negative ordet er fordi den personen er den han/hun er.

 

Du bruker ikke det tilsynelatende nedsettende ordet "neger" mot andre enn svarte mennesker, derav diskriminerer du demmes rase.

 

Selvsagt bruker man ikke "neger" om andre enn svarte mennesker. Det ligger jo i ordets betydning..."svart". Man bruker ikke "asiat" om hvite mennesker heller...

 

Hva er det politisk korrekte å kalle en neger for tiden? Jeg skjønner ikke problemet med det ordet. Jeg tåler i bli kalt "skandinaver" eller "europeer" så lenge det ikke er tydelig nedlatende...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du overser viktige deler av innlegget mitt og angriper kun det som er en bi-setning. Hvorfor?

 

Som sagt flere ganger: hovedsaken her er å fjerne makten ordet har! Og det gjør man ved å ikke gi faen. Det er som med mobbere; de gir seg som regel når du viser at det de sier og gjør ikke gjør deg så mye.

 

 

Angriper? Jeg ser ingenting av innlegget ditt som ikke ble kommentert. Kan du peke det ut?

 

Vi kan ikke fjerne makten ved å bruke det opp. Det blir som å kvitte seg med miljøgifter ved å helle det ut.

 

Folk gir faen, og du burde respektere det. Hvorfor er det så mye lettere å se når man kaller noen for "idiot" fremfor "neger"? Hva er så mye mindre skadelig med ordet "neger"? Skal vi bruke opp ordet "idiot" også? Folk vil alltid mislike å bli kalt en "idiot", "fettberg", "japse", "svarting", "stygging" og "neger". Det er ingen forskjell i disse ordene, fordi alt er negativt belastet. Man kan ikke gå ut i verden å erklære "neger" et snilt og godt ord igjen, som kun peker på svarte mennesker! Skal man referere til svarte mennesker så sier man "svarte mennesker". Du lever i en boble der du tror at alt er greit så lenge du synes det er greit.

 

Sensitivt område de svarte ikke liker? Men for svarte ( no pun intended ), de bruker jo ordet selv.

 

Retten til å ikke blir fornærmet er forøvrig bare noe tull. Sjekk ut denne:

 

 

Ja. Det er et sensitivt område de svarte ikke liker! Noe annet du vil sette et spørsmålstegn bak?

 

Om noen svarte bruker ordet "neger" mot hverandre så kan du jo bruke det mot disse individene, da det tydeligvis ikke er offensivt mot dem. Om de har noe imot at du gjør det så er det fortsatt rasisme, og om de tillater det så er det på et personlig nivå.

 

Ord som peker på hudfarge som er negativt ladet, er rasisme.

 

Med diskriminerende eller hatefull ytring menes det å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres:
  • hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,r
  • religion eller livssyn, eller
  • homofile legning, leveform eller orientering

 

Man håner når man bruker ord som svarte mennesker ikke liker.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Du overser viktige deler av innlegget mitt og angriper kun det som er en bi-setning. Hvorfor?

 

Som sagt flere ganger: hovedsaken her er å fjerne makten ordet har! Og det gjør man ved å ikke gi faen. Det er som med mobbere; de gir seg som regel når du viser at det de sier og gjør ikke gjør deg så mye.

 

 

Angriper? Jeg ser ingenting av innlegget ditt som ikke ble kommentert. Kan du peke det ut?

 

Vi kan ikke fjerne makten ved å bruke det opp. Det blir som å kvitte seg med miljøgifter ved å helle det ut.

 

Folk gir faen, og du burde respektere det. Hvorfor er det så mye lettere å se når man kaller noen for "idiot" fremfor "neger"? Hva er så mye mindre skadelig med ordet "neger"? Skal vi bruke opp ordet "idiot" også? Folk vil alltid mislike å bli kalt en "idiot", "fettberg", "japse", "svarting", "stygging" og "neger". Det er ingen forskjell i disse ordene, fordi alt er negativt belastet. Man kan ikke gå ut i verden å erklære "neger" et snilt og godt ord igjen, som kun peker på svarte mennesker! Skal man referere til svarte mennesker så sier man "svarte mennesker". Du lever i en boble der du tror at alt er greit så lenge du synes det er greit.

 

Og du lever i en boble der du tror at forbud faktisk har noe for seg og at de som faktisk ønsker å bruke ordene som skjellsord gir seg hvis du peker fingeren mot dem lenge nok.

Hvis noen kaller meg ''idiot'' så sier det mer om dem enn det gjør om meg, så jeg tar meg faktisk ikke nær av det. Jeg tar makten tilbake ved å gjenspeile at de kan fortsette å kalle meg ting, men det spiller ingen rolle i og med at jeg gir faen, og dermed blir forsøkene deres bare patetisk og de vil gi seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt bruker man ikke "neger" om andre enn svarte mennesker. Det ligger jo i ordets betydning..."svart". Man bruker ikke "asiat" om hvite mennesker heller...

 

Hva er det politisk korrekte å kalle en neger for tiden? Jeg skjønner ikke problemet med det ordet. Jeg tåler i bli kalt "skandinaver" eller "europeer" så lenge det ikke er tydelig nedlatende...

Det kan ikke sammenlignes, fordi det er ikke negative ord. Hadde du likt hvis innvandre kalte deg quisling? (la oss anta at en gruppe brukte qusiling som et ord for nordmenn) Det handler om respekt for andre mennesker. Svarte ønsker ikke å bli kalt neger, så da er det ingen grunn til at vi skal kalle dem neger.

 

Jeg ser egentlig ikke problemet. Hvorfor er det så viktig å kunne bruke ordet neger? Hvorfor kan dere ikke bare bruke ordet "svart"?

Lenke til kommentar

Og du lever i en boble der du tror at forbud faktisk har noe for seg og at de som faktisk ønsker å bruke ordene som skjellsord gir seg hvis du peker fingeren mot dem lenge nok.

Hvis noen kaller meg ''idiot'' så sier det mer om dem enn det gjør om meg, så jeg tar meg faktisk ikke nær av det. Jeg tar makten tilbake ved å gjenspeile at de kan fortsette å kalle meg ting, men det spiller ingen rolle i og med at jeg gir faen, og dermed blir forsøkene deres bare patetisk og de vil gi seg.

 

Jeg lever i en boble der resten av oss ikke-rasister er, altså dem som følger rasisme-lovene. Når jeg refererer til ordet "boble" så snakker jeg om at du snakker som om at det er lov i din verden. Hvorvidt du er alene i boblen din tviler jeg ikke på.

Jeg regner med at du nettopp innrømmet at du gir blaffen i rasisme-lovene og at du "gir faen" i dem.

 

Så kan vi da konkludere at du er en rasist etter mitt, FN og de norske lover sitt syn? Jeg påstår ingenting, men du argumenterer ikke for noe annet enn at du gir blaffen, og alle andre burde også.

 

Uansett hvor mye du gir blaffen så gir ikke svarte mennesker det, eller resten av dem som blir truffet av dine utsagn.

 

 

 

 

Hva er bedre med svart enn neger?

 

Svart er ikke negativt ladet, og blir heller brukt for å referere utseende på en ikke-rasistisk måte. "Neger" er som sagt mange andre plasser, negativt ladet.

Lenke til kommentar

Hva er bedre med svart enn neger?

Svart er et mer presist utrykk. Når du sier neger, så vet jeg ikke om du mener "svarte som oppfører seg på en spesielt måte", "alle som er helt svarte", "alle svarte, pluss de midt i mellom som Barack Obama" eller "alle svarte, de midt i mellom og arabere".

 

Men du snur der rundt. Hva er så mye bedre med neger enn svart at dere må bruke et ord som fornermer en milliard mennesker?

Lenke til kommentar

Og du lever i en boble der du tror at forbud faktisk har noe for seg og at de som faktisk ønsker å bruke ordene som skjellsord gir seg hvis du peker fingeren mot dem lenge nok.

Hvis noen kaller meg ''idiot'' så sier det mer om dem enn det gjør om meg, så jeg tar meg faktisk ikke nær av det. Jeg tar makten tilbake ved å gjenspeile at de kan fortsette å kalle meg ting, men det spiller ingen rolle i og med at jeg gir faen, og dermed blir forsøkene deres bare patetisk og de vil gi seg.

 

Jeg lever i en boble der resten av oss ikke-rasister er, altså dem som følger rasisme-lovene. Når jeg refererer til ordet "boble" så snakker jeg om at du snakker som om at det er lov i din verden. Hvorvidt du er alene i boblen din tviler jeg ikke på.

Jeg regner med at du nettopp innrømmet at du gir blaffen i rasisme-lovene og at du "gir faen" i dem.

 

Så kan vi da konkludere at du er en rasist etter mitt, FN og de norske lover sitt syn? Jeg påstår ingenting, men du argumenterer ikke for noe annet enn at du gir blaffen, og alle andre burde også.

 

Uansett hvor mye du gir blaffen så gir ikke svarte mennesker det, eller resten av dem som blir truffet av dine utsagn.

 

Jeg finnes ikke rasist på noen måte overhode, så den herseteknikken kan du bare glemme.

Du overser tydeligvis det jeg skriver, for jeg skriver at de må ta tilbake makten selv! Når man gjør seg sårbar på grunn av ett ord så er det på tide å gjøre noe. Man kan ikke gjøre noe med de som ønsker å bruke ordet neger som ett skjellsord, men man kan gjøre noe med seg selv!

Lenke til kommentar

Selvsagt bruker man ikke "neger" om andre enn svarte mennesker. Det ligger jo i ordets betydning..."svart". Man bruker ikke "asiat" om hvite mennesker heller...

 

Hva er det politisk korrekte å kalle en neger for tiden? Jeg skjønner ikke problemet med det ordet. Jeg tåler i bli kalt "skandinaver" eller "europeer" så lenge det ikke er tydelig nedlatende...

Det kan ikke sammenlignes, fordi det er ikke negative ord. Hadde du likt hvis innvandre kalte deg quisling? (la oss anta at en gruppe brukte qusiling som et ord for nordmenn) Det handler om respekt for andre mennesker. Svarte ønsker ikke å bli kalt neger, så da er det ingen grunn til at vi skal kalle dem neger.

 

Jeg ser egentlig ikke problemet. Hvorfor er det så viktig å kunne bruke ordet neger? Hvorfor kan dere ikke bare bruke ordet "svart"?

 

Kan du bruke en edruelig sammenligning? Quisling betyr implisitt "landssviker". Hva impliserer man om man kaller noen "neger"? At de stammer fra afrika, Sør for Sahara?

 

Det handler ikke om at det er viktig for meg, men jeg har alltid sagt "neger" og mener ikke noe negativt med det...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er bedre med svart enn neger?

Svart er et mer presist utrykk. Når du sier neger, så vet jeg ikke om du mener "svarte som oppfører seg på en spesielt måte", "alle som er helt svarte", "alle svarte, pluss de midt i mellom som Barack Obama" eller "alle svarte, de midt i mellom og arabere".

 

Men du snur der rundt. Hva er så mye bedre med neger enn svart at dere må bruke et ord som fornermer en milliard mennesker?

 

Svart er et mer presist uttrykk?

 

Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre»' date=' men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.[/quote']

 

Synes det er ganske presist? Svart er jo ikke noe mer presist i det hele tatt... hva mener du når du sier "svart"? Er Obama "svart"?

Lenke til kommentar

Det er litt galt, imo, fordi det er så generaliserende. Hvite folketyper blir ofte kalt etter hvilket land de kommer i fra (i.e. fransk, tysk, norsk)

 

Hvorfor ikke gjøre det samme for "negerene" ?

 

Skal jeg snakke om en bestemt fyr i f.eks 100meter sprint, vil jeg si at " han hvite fyren til vestre... ". På samme måte vil jeg si at "negeren til høyre..."

I det tilfellet ville det være ganske utpekende å si "den hvite fyren" siden det tydeligvis er ganske mange med mørkere pigmentsammensetning enn oss som gjør det godt i den sporten. Eller er sprint noe annet enn vanlig 100 meter?

 

Uansett, det er jo greit nok i seg selv. Å bruke uttrykket er det vel lite problemer med. Spørsmålet er om man behøver å bruke det mens en person er til stede man vet vil bli støtt. Ingen skal få nekte deg det. Men det er heller ikke ulovlig å fise høylydt i kantina flere ganger hver dag. Men det er dårlig folkeskikk, og du blir ikke akkurat godt likt.

 

 

Jeg synes det er litt usselt å si neger mellom kompiser og afrikaner dersom en svart person er til stede. Hvilke signaler gir det egentlig om oss som individer?

 

Selvom neger i og får seg betyr svart på latin er det ikke et ord som brukes i daglig tale lenger. Dersom du ser sprint på tv kan du like så godt si den "svarte" mannen, akkurat som du ville sagt den hvite og ikke "albus", som betyr hvit på latinsk.

 

Men alt henger vel sammen. I den folkegruppen det gjelder er det en liten andel av disse som seg i mellom kaller hverandre "nigga", og en andel av utenforstående som kaller disse for "negere".

 

Selv bruker jeg utrykket "afrikaner", slik det stort sett brukes i resten av den siviliserte verden.

Lenke til kommentar

Kan du bruke en edruelig sammenligning? Quisling betyr implisitt "landssviker". Hva impliserer man om man kaller noen "neger"? At de stammer fra afrika, Sør for Sahara?

 

Det handler ikke om at det er viktig for meg, men jeg har alltid sagt "neger" og mener ikke noe negativt med det...

Du impliserer mindreverdig slave. Neger var hva slaveeierene kalte sine svarte slaver.

Lenke til kommentar

Svart er et mer presist uttrykk?

 

Neger brukes oftest som betegnelse på mennesker med svart eller brun hud som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Australske urfolk ble tidligere kalt «australnegre»' date=' men en har nå gått over til å bruke navnet aboriginere, det latinske uttrykket for «urfolk». På norsk brukes aboriginere alt overveiende om australske urfolk, men på engelsk kan man for eksempel snakke om kanadiske aboriginere og så videre.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.[/quote']

 

Synes det er ganske presist? Svart er jo ikke noe mer presist i det hele tatt... hva mener du når du sier "svart"? Er Obama "svart"?

Hva er du prøver å komme frem til? Les hva de skriver, "ordet brukes som oftest om folk som stammer fra sør fra Sahara." Er det slike at det alltid brukes om folk sør fra Sahara. Langt ifra! Som vist tidligere, så kan neger brukes til veldig mye. Jeg vet ikke hva du mener når du sier neger. Det er et upresist utrykk.

 

Svart derimot kan bare bety to ting. Enten de som er helt svarte, eller de som er svarte og de som er midt i mellom.

Lenke til kommentar

Kan du bruke en edruelig sammenligning? Quisling betyr implisitt "landssviker". Hva impliserer man om man kaller noen "neger"? At de stammer fra afrika, Sør for Sahara?

 

Det handler ikke om at det er viktig for meg, men jeg har alltid sagt "neger" og mener ikke noe negativt med det...

Du impliserer mindreverdig slave. Neger var hva slaveeierene kalte sine svarte slaver.

 

Og Nazistene kalte Jøder for Jøder, burde endre ordet Jøde også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...