Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss se.

 

neger m3 (gj ty. og fr fra sp og port. negro 'svart') person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara (kan oppfattes som neds)

 

Mørkhudet/svart person = person som tilhører el. opprinnelig kommer fra folkeslag med svart el. mørkebrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara.

 

I hore f1 el. m1 (norr hóra) kvinne som har seksuell omgang med menn mot betaling, gatepike, prostituert; foreld: kvinne som driver hor

 

Norsk kvinne kvinne som har seksuell omgang med menn mot betaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også har litt erfaring med negre. Ingen av de hadde noe i mot å bli kalt neger.

Aha, du har litt erfaring. Har du hilst på en svart person?

 

Det finnes nesten ingen svarte i Norge og omtrent ingen av dem har slektninger som var slaver.

 

Ja, det kan du si. Pappa kaller mamma for kjerring uten at det fører til noen konfrontasjon.

Jeg tror ikke du forsto argumentet. Poenget var at ikke alle ord har samme betysning etter hvem som sier det. Her er en mer utvidet forklaring.

 

Hundreds of years of ethnic cleansing, slavery, and emotional and physical torture combined with about 100 more years (from 1860s to 1960s) of extremely violent racism, lynchings, burnings, killings in trash compactors, maulings, rapings, and other dehumanizing almost barbaric acts committed against black people because of the color of their skin.

 

That is what allows black people to say nigger. And you not to.

 

When they say it, they mean it as "fellow sufferer." Think of "Wassup, my nigger!" as "How are you doing today, fellow black person who has to deal with the same shit I do which is handed to any black person in this day and age."

 

If you even so much as begin to try to think of comparing any sorrow in your life to the ruthless murder and bloodshed of black people in World History, then you get whatever's coming to you. That's what you're trying to do when you try to say nigger.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt spørsmålet? Jeg pleier ikke å kalle aborginere eller indere for negre vanligvis. Hva er mørkhudet? Alt som er mørkere enn oss blendahvite nordmenn? :)

 

Men er det galt å kalle en neger for en neger? Selvsagt! Negre lar ikke oss hvite eks-slaveholdere kalle dem for neger. Det er både rasistisk og intolerant. Dessuten er det nazistisk og har sterke forbindelser med Vigrid, KKK samt Sverigedemokratene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi det er feil. Norske kvinner er ikke horer.

Negere er derimot negere.

Hvem er det som bestemmer at det er feil, du?

 

Det er en del innvandrermenn som vil beskrive de fleste norske kvinner som horer.

 

Norsk kvinne kvinne som har seksuell omgang med menn mot betaling.

Jeg tror nok ikke alle innvandrermenn vil være enig med deg her.

Lenke til kommentar

Jeg også har litt erfaring med negre. Ingen av de hadde noe i mot å bli kalt neger.

Aha, du har litt erfaring. Har du hilst på en svart person?

Ja.

 

Det finnes nesten ingen svarte i Norge og omtrent ingen av dem har slektninger som var slaver.

Og? Mine forfedre har nok opplevd litt av hvert av faenskap, men smerten og lidelsen ligger ikke i genene mine. Hvis man opplever rasisme selv, så er det én ting. At forfedrene dine opplevde rasisme for flere tiår siden er noe helt annet, og lite relevant.

 

Ja, det kan du si. Pappa kaller mamma for kjerring uten at det fører til noen konfrontasjon.

Jeg tror ikke du forsto argumentet. Poenget var at ikke alle ord har samme betysning etter hvem som sier det. Her er en mer utvidet forklaring.

 

*SNIP*

Etter den forklaring tror jeg heller poenget var at ikke-negre ikke har rett til å si neger.

 

En annen ting. Jeg prøver ikke noe som helst av det som ble skrevet, når jeg bruker ordet neger.

 

Det er en del innvandrermenn som vil beskrive de fleste norske kvinner som horer.

[...]

Jeg tror nok ikke alle innvandrermenn vil være enig med deg her.

Hvorfor vil de kalle norske kvinner for horer? Fordi de faktisk er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om å være presis, det handler om å være så krampeaktig anti-PK at man er villig til å kjøre i førstegir i en femtisone, bare for å ikke være miljøvennlig.

Dette har ingenting med å være PK. Dette handler om å vise respekt for andre mennesker rundt deg. Det at svarte ikke ønsker å bli kalt neger burde være grunn nok til å bruke et av de andre utrykkene vi har tilgjengelig.

 

Jeg synes egentlig det er ganske overaskende at nordmenn som er så politisk korrekte på andre områder synes det er helt greit å si neger. Det er ikke en gang lov til å si at vi ikke bør ta imot asylsøkere uten å bli kalt rasist. Men å kalle svarte for negere, det skal dere gjøre.

 

Jeg tror åraken er mangel på kulturell forståelse.

Det kan du nok ha et poeng i. Men anti-PK-kulturen som vokser frem tror jeg er virkelig nok. Man ser det overalt. Man liker ikke den politisk korrekte kulturen som råder, og derfor skal man være det eksakt motsatte. Otto Jespersen gjorde noe ut av det. Men Otto Jespersen var og er en satiriker og en humorist. Det var humor. Det er en grunn til at vi lo når Otto Jespersen hadde en pakistaner og en somalier i studio og pakistaneren kalte somalieren "ditt jævla sutrør", hvorpå somalieren repliserte "det heter sotrør!".

 

Da jeg var tenåring og dro på LAN og sånt fjas, hadde vi en tanke om at populærkultur var det mest patetiske som fantes, litt som flosklen "-ismene er døde!", bare på en enklere måte. Men det ironiske er at å mislike populærkultur ble så vanlig blant oss at det i seg selv ble populærkultur.

 

Det blir noe av det samme når vi snakker om det å være anti-PK. Man forbinder PK med alt som er ille i verden, om det er Jens Stoltenberg eller om det er det å sy puter under armene på innvandrere. Derfor skal PK bekjempes med alle midler, man skal ta det man avskyr mest av alt, og gjøre akkurat det samme, bare helt motsatt. Mora di liker ikke tobakk, så du begynner å røyke. Gjerne filterløst om du får tak i det.

 

Paradoksalt nok begynner det å være anti-PK å bli.. ja, politisk korrekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja.

Hint: sarkasme

 

Og? Mine forfedre har nok opplevd litt av hvert av faenskap, men smerten og lidelsen ligger ikke i genene mine. Hvis man opplever rasisme selv, så er det én ting. At forfedrene dine opplevde rasisme for flere tiår siden er noe helt annet, og lite relevant.

Hva med å svare på det jeg skrev. Jeg skrev at du har ingen erfaring, og du begynner å bable om gener og man ikke kan føle smerter igjennom gener.

 

Derimot historien til slektningene teller iforholdtil hva slags synspunkter du har.

 

Hvorfor vil de kalle norske kvinner for horer? Fordi de faktisk er det?

Jeg kalte ikke norske kvinner for horer. Les hva jeg skrev.

 

Synes uansett at diskusjonen med deg har gått langt ute på viddene så jeg sier takk for meg her, hvis du ikke finner på noe veldig interesant.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Leste bare første post, men altså, du spør på diskusjon.no. Selvfølgelig er det mange her som liker å si "neger".

 

Min mening: Hvis DE blir fornærmet, hva er da vitsen med å fortsette å kalle dem det? Det er jo såre enkelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg finnes ikke rasist på noen måte overhode, så den herseteknikken kan du bare glemme.

Du overser tydeligvis det jeg skriver, for jeg skriver at de må ta tilbake makten selv! Når man gjør seg sårbar på grunn av ett ord så er det på tide å gjøre noe. Man kan ikke gjøre noe med de som ønsker å bruke ordet neger som ett skjellsord, men man kan gjøre noe med seg selv!

 

Hersketeknikk?

 

Om det ikke er rasistisk å kalle noen for "neger". Hva er det da? Hvordan kan du si at du "ikke er rasistisk på noen måte" når du aktivt forsvarer et ord som har blitt erklært rasistisk? Jeg regner med at du bruker det selv om du synes det er greit.

 

Man kan gjøre noen med dem som bruker ordet "neger" som et skjellsord. Først og frem sa du selv at "neger" brukes som et skjellsord, og da hjelper det ikke å si at noen bruker det som et ikke-rasistisk ord om det eksisterer i form av rasisme.

 

Man er sårbar for et ord hele tiden. Akkurat som du kanskje er sårbar for ord som "idiot", "tjukken" eller "retard". Det er absolutt ingen forskjell i hvordan disse ordene og "neger" oppfattes. Du kan påstå så mye du vil at "retard" var ment som et ikke-diskriminerende ord, men det forandrer ikke på at noen blir såret av at du bruker det.

Lenke til kommentar

Det er det ordet som passer best til å beskrive nevnt folketype. Skal jeg bruke et annet ord så blir det dårlig kommunikasjon. Om en neger ikke liker min måte å uttrykke meg på så får han holde seg unna meg. At jeg må være neger for å bruke ordet neger blir bare for dumt. Greit at det finnes mange gode argumenter for å ikke bruke ordet neger, men om en neger kommer og sier at det bare er negere som får bruke ordet neger, ja hva skal man si? Protip: Stang hodet i veggen til man forstår argumentasjonen.

 

1. Svart/brun assosierer jeg med noe negativt.

2. Etnisk tilhørighet er vanskelig å bruke i de fleste sammenhenger da man ikke vet etnisitet.

3. Mørkhud er for omfattende

 

Ergo bruker jeg ordet neger. At en persone ikke forstår at det er nøytralt får være hans/hennes problem og viser bare hvor uvitende han/hun er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er det ordet som passer best til å beskrive nevnt folketype. Skal jeg bruke et annet ord så blir det dårlig kommunikasjon. Om en neger ikke liker min måte å uttrykke meg på så får han holde seg unna meg. At jeg må være neger for å bruke ordet neger blir bare for dumt. Greit at det finnes mange gode argumenter for å ikke bruke ordet neger, men om en neger kommer og sier at det bare er negere som får bruke ordet neger, ja hva skal man si? Protip: Stang hodet i veggen til man forstår argumentasjonen.

 

1. Svart/brun assosierer jeg med noe negativt.

2. Etnisk tilhørighet er vanskelig å bruke i de fleste sammenhenger da man ikke vet etnisitet.

3. Mørkhud er for omfattende

 

Ergo bruker jeg ordet neger. At en persone ikke forstår at det er nøytralt får være hans/hennes problem og viser bare hvor uvitende han/hun er.

 

 

Det handler ikke om hva du synes. Det handler om hva andre synes. Mange tror at rasisme er en form for ytringsfrihet. Man har ord som erstatter dette, akkurat som man har ord som "Mentalt tilbakestående" istedet for "Retard", eller ord som "Overvektig" istedet for "Feit ku".

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det handler ikke om hva du synes. Det handler om hva andre synes. Mange tror at rasisme er en form for ytringsfrihet. Man har ord som erstatter dette, akkurat som man har ord som "Mentalt tilbakestående" istedet for "Retard", eller ord som "Overvektig" istedet for "Feit ku".

 

"Andre" er stort sett enige med min bruk av ordet neger. Ordet neger har en lang tradisjon som nøytralt ord her i Norge. Det samme kan man ikke si om "tilbakestående" og "feit ku".

 

Og hva har rasisme med dette å gjøre? Den eneste rasismen er vel at negere får bruke ordet neger og vi som ikke er negere får ikke lov å gjøre det. Hvilket ord foreslår du at jeg bruker istedet? Jeg har til gode å bli presentert noen gode alternativer som virker like godt når i kommunikasjons sammenheng.

 

Tåpelig men sammenlignbart eksempel:

Du bruker ordet romsdaling for å beskrive en person som kommer fra romsdalen. Jeg finner derimot ordet romsdaling nedverdigende og siden jeg mener dette så må du slutte å bruke ordet. For argumentasjonen er jo i bunn og grunn at man skal tilpasse seg en liten minoritet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...