Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

Og Nazistene kalte Jøder for Jøder, burde endre ordet Jøde også?

Dårlig eksempel. Det var slaveeierene som skapte ordet neger. Det var jødene selv som skapte ordet jøde, ikke nazistene.

 

Et bedre eksempel ville være om de fant på et nytt ord for jøde, og du insisterte på å bruke det i dag, selv om jøder blir fornermet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dårlig eksempel. Det var slaveeierene som skapte ordet neger. Det var jødene selv som skapte ordet jøde, ikke nazistene.

 

Et bedre eksempel ville være om de fant på et nytt ord for jøde, og du insisterte på å bruke det i dag, selv om jøder blir fornermet.

 

 

Var jo ikke slaveeierne som kom på ordet. Det var Portugisiske seilere som brukte ordet til å beskrive lokalbefolkningen.

 

I USA er ordet negro faktisk det foretrukne ordet for afrikanere, så hvorfor er det så ille i Norge?

Endret av Northern
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men ingenting av dette gir oss heller ingen rettighet til å si noe som de føler seg støtet av, uansett hvor liten grunn du synes de burde ha.

 

Det er som sagt et veldig konkret svar. Blir folk såret eller ikke liker det, så skal man ikke provosere. Det strider ikke mot ytringsfriheten å ikke kunne bruke ord som sårer en majoritet.

Ytringsfrihet er en rettighet. Så jo, det er strengt tatt en rettighet.

 

Hva er bedre med svart enn neger?

Svart er et mer presist utrykk. Når du sier neger, så vet jeg ikke om du mener "svarte som oppfører seg på en spesielt måte", "alle som er helt svarte", "alle svarte, pluss de midt i mellom som Barack Obama" eller "alle svarte, de midt i mellom og arabere".

 

Men du snur der rundt. Hva er så mye bedre med neger enn svart at dere må bruke et ord som fornermer en milliard mennesker?

Dette handler ikke om å være presis, det handler om å være så krampeaktig anti-PK at man er villig til å kjøre i førstegir i en femtisone, bare for å ikke være miljøvennlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og Nazistene kalte Jøder for Jøder, burde endre ordet Jøde også?

Dårlig eksempel. Det var slaveeierene som skapte ordet neger. Det var jødene selv som skapte ordet jøde, ikke nazistene.

 

Et bedre eksempel ville være om de fant på et nytt ord for jøde, og du insisterte på å bruke det i dag, selv om jøder blir fornermet.

 

Greit nok, jeg kan kjøpen den. Men jeg vil ikke tro det spiller en rolle om man kaller en person neger eller svart, folk vil fortsatt bruke det like negativt og det vil ikke gjøre folk mindre rasistiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg synes ikke ordet er rasistisk, men jeg er likevel forsiktig med å bruke det i dagligtalen. Andre kan oppfatte det som rasefiendtlig.

Lenke til kommentar

Var jo ikke slaveeierne som kom på ordet. Det var Portugisiske seilere som brukte ordet til å beskrive lokalbefolkningen.

 

I USA er ordet negro faktisk det foretrukne ordet for afrikanere, så hvorfor er det så ille i Norge?

Det er ganske irrelevant, om portugisiske seilere brukte det ordet først. Det var ikke et ord de fant på selv.

 

Og negro er ikke det foretrukne ordet i USA. I USA brukes Black og Afro-American mest.

Lenke til kommentar

Man håner når man bruker ord som svarte mennesker ikke liker.

Trådstarter hadde absolutt ingen hensikt å håne. Og det tror jeg ikke mange av debattantene her har heller.

 

Redigert: Rettet opp en feil.

 

Redigert igjen: Glem det, jeg leste feil.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om å være presis, det handler om å være så krampeaktig anti-PK at man er villig til å kjøre i førstegir i en femtisone, bare for å ikke være miljøvennlig.

Dette har ingenting med å være PK. Dette handler om å vise respekt for andre mennesker rundt deg. Det at svarte ikke ønsker å bli kalt neger burde være grunn nok til å bruke et av de andre utrykkene vi har tilgjengelig.

 

Jeg synes egentlig det er ganske overaskende at nordmenn som er så politisk korrekte på andre områder synes det er helt greit å si neger. Det er ikke en gang lov til å si at vi ikke bør ta imot asylsøkere uten å bli kalt rasist. Men å kalle svarte for negere, det skal dere gjøre.

 

Jeg tror åraken er mangel på kulturell forståelse.

 

Zaftig: Jeg har aldri sagt at vi skal forby ordet. Jeg bare sier at det er reskeptløst siden mange svarte bli fornermet. Akkuratt som det er respektløst av kinesere å kalle oss for gweilo.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det irrelevant? Du sa jo selv at slaveeiere fant på ordet, når de faktisk ikke gjorde det.

 

Rart hvordan man har Negro College Funds og det hele i USA hvis det er et så slemt ord.

Vi diskuterer ikke historie, derfor er det irrelevant. Det var forsatt ikke svarte som kom med utrykket.

 

Negro ble brukt som offesielt ord i USA før 1960, derfor er det noen ord som henger igjen. Det er naturligvis ikke like ille som nigger, men det er på ingen måte det foretrukne ordet i USA. Allerede da var det mange svarte som ikke likte ordet negro og derfor ble det forandret til black.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hva er bedre med svart enn neger?

Svart er et mer presist utrykk. Når du sier neger, så vet jeg ikke om du mener "svarte som oppfører seg på en spesielt måte", "alle som er helt svarte", "alle svarte, pluss de midt i mellom som Barack Obama" eller "alle svarte, de midt i mellom og arabere".

 

Men du snur der rundt. Hva er så mye bedre med neger enn svart at dere må bruke et ord som fornermer en milliard mennesker?

Når ble arabere kategorisert under neger?

 

Tja, bryr ikke så mye om temaet for å være helt ærlig, er ikke et ord jeg bruker til daglidags.

Sist jeg sjekker, så er vel ordet jøde negativt ladet i norge? Hørt mange ganger blandt nordmenn, "er du helt jøde eller?" "hvorfor ble ikke jeg servert mat? Er jeg jøde eller?".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mange som misliker ordet svart.

Hvor mange misliker neger kontra svart? Har du noe annet enn synsing?

Jeg har erfaring som du ikke har, siden jeg har bodd i USA og track og cross country laget mitt besto av nesten bare svarte. Absolutt ingen av dem hadde noe problem med svart, mens omtrent alle sammen hadde problemer med nigger, eller negro. Og det er bare lese litt av historien deres. Svarte ba om å bli kalt black istedenfor negro. Det burde være bevis nok.

 

Mange misliker ordet black og da ;) JEg sier ikke svart når jeg beskriver en neger f.eks.

 

=P

Det er ikke mange som misliker ordet svart.

 

Om man sier 'svarting', da? :tease:

Det er det samme som å si hviting. Altså, ikke positivt.

Lenke til kommentar

Jeg har erfaring som du ikke har, siden jeg har bodd i USA og track og cross country laget mitt besto av nesten bare svarte. Absolutt ingen av dem hadde noe problem med svart, mens omtrent alle sammen hadde problemer med nigger, eller negro.

Jeg også har litt erfaring med negre. Ingen av de hadde noe i mot å bli kalt neger.

 

Og det er bare lese litt av historien deres. Svarte ba om å bli kalt black istedenfor negro. Det burde være bevis nok.

Nei, jeg synes ikke det er bevis nok. Mange negre kalle hverandre neger i dag, er det et bevis for at de synes det er greit?

Endret av Bozzeye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...