Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?


  

212 stemmer

  1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

    • Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6


Anbefalte innlegg

Dette er noe som har sikkert kommet opp gjentatte ganger, og det er delte meninger om dette. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for Neger?

 

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi nå nylig var jeg med en ethiopianer, og vi pratet om basketball. Han viste meg et par videor på Iphone av noen som hoppet ganske høyt. Midveis sa jeg "De negerene der kan hoppe høyt". Her ble det plutselig en dårlig stemning, og han spurte hvorfor jeg kalte dem for negere. Jeg svarte jo at de er fra Afrika. Det ble en krangel og mange argumenter kom på banen. Jeg sa tilbake at dere selv kalle hverandre for negere, så hvorfor kan jeg ikke det. Han svarte tilbake at mellom mørkhudete er det lov å kalle hverandre negere, men du kan ikke gjør det fordi du ikke er av samme rase. :hmm:

 

Skjønner ikke dette her, hører jo stadig vekk at somalere og andre kaller hverandre negere hele tiden. Ofte er tonefallet enda styggere enn i mitt tilfellet, men dette er altså lov.

Endret av Adogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da langt mer "rasistisk" å nekte noen å gjøre noe fordi de ikke er av rett rase. Det er jo kanskje noe av det groveste rasediskrimineringen man kan gjøre. Ellers er ikke nødvendigvis galt å kalle noen for negere, alt ligger i kontekst kontekst kontekst. Ikke alle negere er afrikanere og mørkhudet er et ganske slitsomt ord å bruke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Dette er noe som har sikkert kommet opp gjentatte ganger, og det er delte meninger om dette. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for Neger?

 

Grunnen til at jeg tar opp dette er fordi nå nylig var jeg med en ethiopianer, og vi pratet om basketball. Han viste meg et par videor på Iphone av noen som hoppet ganske høyt. Midveis sa jeg "De negerene der kan hoppe høyt". Her ble det plutselig en dårlig stemning, og han spurte hvorfor jeg kalte dem for negere. Jeg svarte jo at de er fra Afrika. Det ble en krangel og mange argumenter kom på banen. Jeg sa tilbake at dere selv kalle hverandre for negere, så hvorfor kan jeg ikke det. Han svarte tilbake at mellom mørkhudete er det lov å kalle hverandre negere, men du kan ikke gjør det fordi du ikke er av samme rase. :hmm:

 

Skjønner ikke dette her, hører jo stadig vekk at somalere og andre kaller hverandre negere hele tiden. Ofte er tonefallet enda styggere enn i mitt tilfellet, men dette er altså lov.

"neger" fra ordet "negro" som er latinsk for svart har lenge vært det ordet som omhandler folkeslag fra Afrika. Men siden det har lenge blitt brugt som et sjellsord på lik linje med ordet "homse", har det blitt gitt et tabustatus av "politisk korrekt politiet".

 

Men nå har vi et problem da siden "svart/sort" er verre ord, men man har ikke et ord for å beskrive en person med sort hud, altså "hvit", "nordisk", "jøde", "araber", "asiat", "sigøyner", "hindu", er ordene man har på mange av de andre folkslagene, MEN skal man nå beskrive en som tidligere kunne kalles "neger" må baskrives som "person med sør-for-sahara oprinnelse". Jeg er for gjenninføring av ordet "neger" fordi det er ikke et ladet ord, "jøde", og "nye landsmenn" er i mine øyner endel mer rasistisk da disse aldri brukes i positive sammenhenger.

 

Jeg har ikke noe imot å beskrive mine venner som er sorte i huden som negere, det er ikke et stygt ord, det har bare blitt ærklært det samtidig som amerikanerene gjorde det.

 

Men å kalle alle sorte for "afrikanere er galt for 1/3 av afrika er ikke sorte i huden men har Arabisk/persisk oprinnelse, (for ikke å snakke om mengde hvitehudede Afrikanere.

 

-frank

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg tenker at det i utgangspunktet ikke er noe gale å si neger. Men hvis man vet at personen som man sier det til blir støtt av det så syntes jeg man kan bruke et annet ord. Det er jo også helt klart avhengig av hvordan det blir brukt, positivt kontra negativt.

Lenke til kommentar

Er ikke svart et mye greiere ord enn neger? Nå er ikke svart så veldig nøyaktig, men det er ikke hvit heller. Brun og rosa er kanskje litt nærmere.

 

Jeg har aldri hatt behov for å kalle noen hudfargen deres når jeg snakker med dem, så egentlig ikke noe jeg er så veldig bekymret over. Men noen ganger er det hjelpsomt å bruke slike beskrivelser.

 

Men å kalle alle sorte for "afrikanere er galt for 1/3 av afrika er ikke sorte i huden men har Arabisk/persisk oprinnelse, (for ikke å snakke om mengde hvitehudede Afrikanere.

 

Mange måter å tolke slikt på, men spesielt bruken av African American kan bli helt feil, om det beskriver en som er født og oppvokst i Europa, og har alle sine slektninger der.

 

Selv kan jeg gjerne se på meg selv som en Afrikaner, tross min blekhet. Vi kan alle spore slekta tilbake dit.

Lenke til kommentar

Du kan da faen ikke si noe i dag til minoriteter uten å måtte risikere å bli stemplet som diskriminerende rasist. Er så jævla lei av å hele tiden måtte passe på hvert eneste ord jeg sender til mørkhudede. Må da være mulig å kalle en spade for en spade.

Selv passer jeg munnen min om "kommunister" når jeg ikke er helt sikker på om det er en kommunist i nærheten.

 

Jeg regner det fremfor alt som folkeskikk. Men så er jeg litt gammeldags sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er negativt ladet. Akkurat som man ikke kaller overvektige for griser, tyskere for nazister, russere for kommunister eller går rundt å kaller folk for stygge.

 

Er det negativt belastet og folk blir plaget av det, så er det noe i veien med ordet for dem! Er det noe i veien for dem, så er man uhøffelig, og dermed gjør noe galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er negativt ladet. Akkurat som man ikke kaller overvektige for griser, tyskere for nazister, russere for kommunister eller går rundt å kaller folk for stygge.

 

Er det negativt belastet og folk blir plaget av det, så er det noe i veien med ordet for dem! Er det noe i veien for dem, så er man uhøffelig, og dermed gjør noe galt.

En neger, er en neger. Enkelt å greit. At det kan virke støtende i det absurde PK-samfunnet vårt for så være, men sammenligningen din med nazister og kommunister er jo helt på bærtur.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er negativt ladet. Akkurat som man ikke kaller overvektige for griser, tyskere for nazister, russere for kommunister eller går rundt å kaller folk for stygge.

 

Er det negativt belastet og folk blir plaget av det, så er det noe i veien med ordet for dem! Er det noe i veien for dem, så er man uhøffelig, og dermed gjør noe galt.

 

Er uttrykket "hvit" postivt ladet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er negativt ladet. Akkurat som man ikke kaller overvektige for griser, tyskere for nazister, russere for kommunister eller går rundt å kaller folk for stygge.

 

Er det negativt belastet og folk blir plaget av det, så er det noe i veien med ordet for dem! Er det noe i veien for dem, så er man uhøffelig, og dermed gjør noe galt.

En neger, er en neger. Enkelt å greit. At det kan virke støtende i det absurde PK-samfunnet vårt for så være, men sammenligningen din med nazister og kommunister er jo helt på bærtur.

 

Så er overvektige da "feite", "svære" eller "fettberg"? For det er greit å si hvilke synonymer man selv vil, ikke sant? Det er ikke ytringsfrihet å kunne velge ord som støter andre, det heter provosering.

 

Alle lover bygger rundt at alle skal få kunne leve med hverandre, derfor burde dette også gjelde å ikke bruke ord som er negativt ladet. Å kalle noen for "neger" er i mitt syn kun barnslig.

 

Det er negativt ladet. Akkurat som man ikke kaller overvektige for griser, tyskere for nazister, russere for kommunister eller går rundt å kaller folk for stygge.

 

Er det negativt belastet og folk blir plaget av det, så er det noe i veien med ordet for dem! Er det noe i veien for dem, så er man uhøffelig, og dermed gjør noe galt.

 

Er uttrykket "hvit" postivt ladet?

 

Blir du lei deg om jeg kaller deg for "hvit"?

 

Nettopp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En neger, er en neger. Enkelt å greit. At det kan virke støtende i det absurde PK-samfunnet vårt for så være, men sammenligningen din med nazister og kommunister er jo helt på bærtur.

Det er ikke så absurd som du vil frem til. Det handler om folkeskikk, som ikke burde være ukjent for en del av de som mener det er for mange negre i samfunnet vårt. Men tilbake til tema.

 

Det er ikke et uttrykk for et "PK-samfunn" at man ikke kaller folk "idioter", "tjukkaser", "beinrangel", "stygge" eller "jødeneger"* selv om det kan være korrekt.

 

Det er et uttrykk for folkeskikk. Vi mennesker har den iboende egenskap at vi ofte søker å unngå konflikter. Ikke alltid, og ikke alle. Men vi forsøker ofte å unngå det. En del av det er at vi ikke uten videre går rundt og fornærmer alle vi møter. Det er på den ene siden dårlig oppførsel, og på den andre siden er det konfliktskapende.

 

At det i dag vokser frem en generasjon som er stadig mindre konfliktsky og som er så opptatt av å bekjempe dette såkalte "PK-samfunnet" at de gjør hva som helst for å ikke være PK. De er så krampeaktig anti-PK at det nesten blir politisk korrekt. Som da det ble populærkultur å være anti-populærkultur blant tusenvis av norske ungdommer.

 

Selv om jeg er litt redd for å høres ut som eldre kvinnelige leserbrevskribenter i Aften fristes jeg til å kalle dette symptomatisk for en generasjon som rett og slett har gitt opp. En generasjon som tror den beste måten å bekjempe en tendens er å gjøre akkurat det samme. Bare stikk motsatt.

 

Ikke at det er annerledes enn alle andre generasjoner.

 

* Jødeneger, ironisk fra min side, men f.eks. etiopiske jøder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...