Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke akkurat si at 8 sesonger er "bare", sjeldent denne type serier går over så mange sesonger. Kommer til å savne GoT når det er ferdig, men jeg tror de hadde slitt med å holde på kvaliteten, skuespillerne og folks oppmerksomhet om de hadde laget en fire-fem sesonger til.

Lenke til kommentar

DET er nok sant. Men jeg syntes fremdeles de spoler gjennom hver sesong. Hvorfor ikke fortelle saktere og lage flere sesonger? Dette er jo som når jeg setter lydbøker på 2x hastighet og ikke får med meg innholdet.

 

Serien har fått akkurat de samme problemene som b****e, med altfor mange tråder å holde styr på. Når det er så mange karakterer som skal ha screentime i løpet av 50 minutter så blir det litt stressa. Man kan nesten spekulere i om ikke serien ville blitt bedre av å fjerne seg enda mer fra b****e og kutte ut en del karakterer, og heller velge seg ut noen få som utvikles skikkelig godt. Det kunne f.eks. vært Tyrion, Dany, Jon og Cersei/Jaime, så kunne de andre karakterene heller fungert som bifigurer i deres historier.

Lenke til kommentar

Reint produksjonsteknisk så kan det vell ikkje koste så mykje meir å lage lengre eller fleire episoder? Når setta fyrst er satt opp, skodespelarane er på plass, og kostymegarderoben er klar til bruk så kunne ein nok lett utvida enkelte scener. 

Det er langt ifrå alle scenene som krever noke særlig meir i form av etterarbeid som spesialeffekter og liknande.

 

I siste episode kunne dei for eksempel lett utvida scenene der the hound blir kjent med landsbybebuerane som redda livet hans. Når settet er satt opp så burde det ikkje være veldig kostnadsdrivande å filme litt fleire scener. Så kunne heller den dramatiske avsluttninga blitt vist for eksempel eit par episoder seinare.

Hadde sjåerane fått fleire scener med landsbybebuerane, og vi hadde fått vite at the hound har blitt godt kjent med dei, ja då ville avsluttninga blitt mykje sterkare. At nokre no-names blir slakta ned off-screen er ikkje akkurat spesielt dramatisk i GoT samanheng, men kanskje vi sjåerane hadde brydd oss meir om det var f.eks. Keith den hyggelige kokken som alltid gav the hound dobbel porsjon, Brea som i tre veker pleide såra hans, og den omsorgsfulle Jimmy som låg døde i enga?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lolwat. Jaja. Stay classy.

 

Problemet med pacing for min del er at de har alltid hatt mange sesonger å fortelle historien på. Likevel er det alltid det samme. Historier som er isolerte til hver sesong med omtrent samme episodenummer med action. Selvfølgelig veldig forenklet.

 

I mitt hode kunne de like gjerne spredd hendelser utover hele serien - altså at f.eks Arya ikke trenger å ha sitt høydepunkt på slutten av sesongen, fordi det er en kontinuerlig historie og ikke bare en sesong liksom. Skriver fra telefonen så dette blir sikkert ikke forståelig i det hele tatt. Menmen. Valar Morghulis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reint produksjonsteknisk så kan det vell ikkje koste så mykje meir å lage lengre eller fleire episoder? Når setta fyrst er satt opp, skodespelarane er på plass, og kostymegarderoben er klar til bruk så kunne ein nok lett utvida enkelte scener. 

Det er langt ifrå alle scenene som krever noke særlig meir i form av etterarbeid som spesialeffekter og liknande.

 

Jeg vil anta at hvilke scener de filmer har mer å gjøre med location enn noe annet. Når de f.eks. først er i Dubrovnik for å lage scener fra King's Landing, så filmer de sannsynligvis alle scener som er planlagt i King's Landing uavhengig av hvilken episode det skal være med i, og så settes det hele sammen i etterkant. I den prosessen er det helt sikkert mye materiale som blir forkastet for å få det ned til 50 min. Man filmer alltid mer enn man trenger.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Reint produksjonsteknisk så kan det vell ikkje koste så mykje meir å lage lengre eller fleire episoder? Når setta fyrst er satt opp, skodespelarane er på plass, og kostymegarderoben er klar til bruk så kunne ein nok lett utvida enkelte scener. 

Det er langt ifrå alle scenene som krever noke særlig meir i form av etterarbeid som spesialeffekter og liknande.

 

I siste episode kunne dei for eksempel lett utvida scenene der the hound blir kjent med landsbybebuerane som redda livet hans. Når settet er satt opp så burde det ikkje være veldig kostnadsdrivande å filme litt fleire scener. Så kunne heller den dramatiske avsluttninga blitt vist for eksempel eit par episoder seinare.

Hadde sjåerane fått fleire scener med landsbybebuerane, og vi hadde fått vite at the hound har blitt godt kjent med dei, ja då ville avsluttninga blitt mykje sterkare. At nokre no-names blir slakta ned off-screen er ikkje akkurat spesielt dramatisk i GoT samanheng, men kanskje vi sjåerane hadde brydd oss meir om det var f.eks. Keith den hyggelige kokken som alltid gav the hound dobbel porsjon, Brea som i tre veker pleide såra hans, og den omsorgsfulle Jimmy som låg døde i enga?

 

Som jeg nevnte så tror jeg det er mulig å lage mer tv-tid med karakterer som ikke er innvolvert med andre karakterer med mye tv-tid. Som da f.eks. The Hound her som du nevner, hans innspilling burde ikke påvirke Cersei, Arya eller Jon noe særlig. Og når episoden er 50 min så er det jo plass til mer i sendeskjemaet (nå har kanskje ikke HBO noe grense uansett?). Når det er sagt. Slik jeg har forstått det så filmer regissørene sine episoder, ikke enkeltkarakterer. Regissøren som sto bak denne episoden har også neste, og denne sesongen (og de andre?) har hver regissør 2 episoder hver.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å fikse to to episoder, men Hardhome-sekvensen på 20 min tok rundt 1 måned (denne garantert blant det mest ekstreme riktignok). Men selv om Hound-delen vi så nå bare tok noen dager og skuespillerne der er tilgjengelige, så ville regissøren bak samme episode ha liten tid til ekstra filming fordi han allerede har en ekstra episode med scener som tilsammen tar måneder. Løsningen måtte derfor ha vært å hatt flere regissører i løpet sesongen antar jeg, men det koster sikkert ganske mye.

 

Skulle ønske man kunne fått både lengre og flere episoder i løpet av en sesong, og jeg føler spesielt at denne sesongen har vært litt rusha. F.eks. så føler jeg de har droppa ganske mange "mellom-scener" som kunne forklart tidslinja mer. I denne episoden der Jon & co reiser tok det sikkert mange uker, men man får følelsen at alle møtene skjedde på en dag eller to. Noen scener mellom hvert møte der vi ser de prater om hva som nå skal skje, de stopper for å spise eller hvile, nesten hva som helst for å vise at resien har tatt lengre tid. Dette synes jeg de gjorde ganske mye bedre de første sesongene. Både med Ned og Robert til Kings Landing, Dany fra Pentos, Tyrion hele første sesong og Jamie og Brienne.

 

Men jeg tror det er veldig vanskelig for dem å få det til nå som det nærmer seg slutten. De ønsker å samle karakterene og storyene før siste akt, og det går litt ut over tempoet vi har vant med.

Lenke til kommentar

 

Med litt flaks går det fint an å overleve noen knivstikk i magen.

Hva med infeksjonene fra det meget skitne vannet?

 

Meh. Det finnes drager, kjemper, magi, noen har nettopp blitt gjenopplivet, is-zombier prøver å ta over verden +++. Satser på at det finnes noen urter som tar livet av litt kloakkvann.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Med litt flaks går det fint an å overleve noen knivstikk i magen.

Hva med infeksjonene fra det meget skitne vannet?

 

Meh. Det finnes drager, kjemper, magi, noen har nettopp blitt gjenopplivet, is-zombier prøver å ta over verden +++. Satser på at det finnes noen urter som tar livet av litt kloakkvann.

 

Boiled wine!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...