Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men i løpet av den 5 (10?) minutters sekvensen i rundt bålet inne i hytta, kommer vi tettere på wildlingsene enn vi har gjort gjennom hele sesongen med Sand Snakes. 

Jeg mener rett og slett av fortellingen av det som skjer i Dorne er altfor dårlig. Man fikk en connection med wildlings etter den sekvensen som jeg hvertfall ennå ikke har fått med Sand Snakes. 

Rart at det skal være slik forskjell på det.

Jeg kom bokstavelig talt tettere på Sand Snakes, som i at avstanden mellom meg i sofaen og TVen minket, under den fengselsscenen ...

Endret av Sheasy
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Men det har jo ikke vært lagt vekt på Sand SNakes heller. Eller Dorne. Det er ikke B-plot en gang, det er z-plot.

 

Men jeg føler at det skal være viktigere enn det. Det virket som de skulle bygge på Oberyn sin død og mulig kidnapping av Myrcella, og dermed en krig mellom Dorne og Kings Landing/Lannister.

 

Ned døde f.eks i i episode 9 i sesong en og selv om Robb hadde begynt å krige med Lannister-gjengen før det, så tok det 1-3 episoder før hele The North var i krig, og alle konsekvensene det fikk. Oberyn sin død i episode 8 i sesong fire kunne gjort noe av det samme, men hittil har det ikke skjedd noe som har hatt konsekvenser. Og vi er i e9 nå. Doran som skal være sjefen i Dorne har vi kanskje sett til sammen 5 min, om han har vært med så mye.

 

Men det har jo med forventinger å gjøre. Jeg trodde de skulle være en viktig brikke denne sesongen, det var de tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar

Men i løpet av den 5 (10?) minutters sekvensen i rundt bålet inne i hytta, kommer vi tettere på wildlingsene enn vi har gjort gjennom hele sesongen med Sand Snakes. 

Jeg mener rett og slett av fortellingen av det som skjer i Dorne er altfor dårlig. Man fikk en connection med wildlings etter den sekvensen som jeg hvertfall ennå ikke har fått med Sand Snakes. 

Rart at det skal være slik forskjell på det. 

Wildlings har jo vært med en stund så vi har allerede før den scenen relativt god kjennskap til de. I hvert fall sammenlignet med Sand Snakes som i praksis ble introdusert først denne sesongen. 

Lenke til kommentar

 

Men det har jo ikke vært lagt vekt på Sand SNakes heller. Eller Dorne. Det er ikke B-plot en gang, det er z-plot.

 

Men jeg føler at det skal være viktigere enn det. Det virket som de skulle bygge på Oberyn sin død og mulig kidnapping av Myrcella, og dermed en krig mellom Dorne og Kings Landing/Lannister.

 

Ned døde f.eks i i episode 9 i sesong en og selv om Robb hadde begynt å krige med Lannister-gjengen før det, så tok det 1-3 episoder før hele The North var i krig, og alle konsekvensene det fikk. Oberyn sin død i episode 8 i sesong fire kunne gjort noe av det samme, men hittil har det ikke skjedd noe som har hatt konsekvenser. Og vi er i e9 nå. Doran som skal være sjefen i Dorne har vi kanskje sett til sammen 5 min, om han har vært med så mye.

 

Men det har jo med forventinger å gjøre. Jeg trodde de skulle være en viktig brikke denne sesongen, det var de tydeligvis ikke.

 

Men hva i alle dager gjør at du har fått de forventningene? For det er IKKE på grunn av det du har sett på TV-skjermen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hva i alle dager gjør at du har fått de forventningene? For det er IKKE på grunn av det du har sett på TV-skjermen.

 

Bare for å gjøre det klart. Har IKKE lest bok fire og fem og vet dermed ingen ting om dem.

 

Er i intervjuer, promoer og slike ting. Eksempel i spoiler:

Jeg fikk inntrykk av at de skulle ta over for Oberyn, det har ikke skjedd enda.

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg ekstremt til å se kveldens episode!

Sesong 1 - episode 9: Hovedkarakters død.
Sesong 2 - episode 9: Betydningsfull kamp om liv og død
Sesong 3 - episode 9: Massedød av karakterer

Sesong 4 - episode 9: Betydningsfull kamp om liv og død.

Sesong 5 - episode 9: Mass destruction of motherfakkin everyone ?

 

Jeg mistenker at serieskaperne kommer til å drepe en karakter som fortsatt er i live i bøkene. Dette fordi at det ble hintet om akkurat dette under en pressekonferanse i 2014, da serieskaperne ble spurt om det ville fremkomme flere karakterdøder blant de som fortsatt lever i de nåværende bøkene. Og svaret deres var ja.

 

Nå vet jeg ikke om disse karakterene faktisk dør i den siste boken, men jeg personlig mistenker at det blir Cersei (noe jeg ser som mest usannsynlig av de tre), Jorah eller Jon. Med tanke på at Cersei sikkert trenger å løsne noen flere tråder med Jamie og King's Landing-plottet før hun eventuelt kan bli drept, og det samme med Jon Snow og the Wall og the Wildlings, holder jeg derfor en knapp på Jorah. Fyren er smittet av HIV i steinform, gjør alt han kan for å vinne tilbake Daenerys sin tillit og jeg ser derfor for meg at fyren vil bli drept for ren og skjær sjokkfaktor midt inne på kamparenaen i good, ol'-fashioned GoT-stil.

 

Min fjerde mistanke

er at det blir selveste Daenerys og kunne (mest sannsynlig ikke, men muligens) gitt roret videre til Tyrion og Varys (som har Targaryen-supporting connections og tiltro). Men det ville vært for sykt til å skulle skje, kan man tenke!

Fordi tenk over det... Er Daenerys virkelig essensiell for historien lenger?

 

La oss ta som utgangspunkt navnet i novellene, som er kalt A song of Ice and Fire; som kan forenkles til White Walkers vs. Dragons, eller kaldt blod vs. varmt blod eller whatnot. Så vil jeg dele opp noen poenger jeg ser som betydelige:

 

1. Drager kan ikke kontrolleres, selv ikke av deres egen mor. De har sin egen vilje, og gjør hva de vil. Daenerys har spilt sin rolle i deres oppvekst. De har vokst opp hos sin mor, tatt den lærdom og kjærlighet de trengte og er nå ferdig utvokst. De trenger ikke lenger Daenerys, men historien trenger dem.

 

2. Tyrion sa senest i sist episode til Daenerys at den tiltroen hun har, og hennes avdøde bror også hadde, for at folket skal tilbe henne når hun ankommer Westeros - i hennes øyne som en frelser, godt mulig ikke er der lenger. Westeros er ikke på nært hold det det var under the Targaryens, og mange av de store og heltemodige konger og riker fra den tid er enten død eller har endret lojalitet, og dermed har den tids syn på den daværende, rettmessige trone endret seg fatalt.

 

3. Daenerys har frifunnet store deler av regionen sin for slaveri og gitt dem håp og utsikter om bedre, lengre og mer rettferdige liv og fremstått som et eksempel på dette, men har vel også egentlig innsett at det før eller siden vil komme tilbake til folkets egne hender å opprettholde dette når hun reiser fra dem for å gå til krig. 

  Sånt sett har hun oppnådd det hun ville som dronning, og har fått vært et eksempel og startet mange maskinkomponenter som kan lede til et bedre Essos og frigjøre dem fra elendighet.

 

4. Den største grunnen til at jeg ser for meg at Danaerys blir drept i episode 9/10: George R.R Martin har en tendens til å drepe de man ser for seg at skal spille en stor rolle helt fram til siste slutt - slik som Ned og Robb Stark, men vedlikeholde dem man ser for seg at har minst odds eller som er representert i historien som "underdogs"; slik som Tyrion, Bran, Jon Snow, Arya m/ flere.

  De mektige og ærefulle blir derfor fort drept når deres roller i historien er over eller deres død kan bidra til at det blir store og brutale fremsteg i historien, og derfor ser jeg for meg at Danerys sin død ville bidratt til akkurat dette. Hun trengs ikke.

 

Det blir veldig spennende å se!

Endret av Debutanten
Lenke til kommentar

Slenger meg på de to siste. Jorah dør nok ikke. Og hvis han gjør det, så blir han nok ikke den eneste. Det er ikke nok sjokkfaktor for det, da han allerede har fått en dødsdom (Med mindre de gjør det samme som med dattra til Stannis, og får stoppet det).

 

Usikker på hvem som kan dø, men jeg har på følelsen at det blir en av de gode :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...