Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med kongeblod er jo totalt meningsløst. Robert ble ikke konge pga. blod, men fordi han vant en krig, så at blodet hans skal være spesielt av den grunn er jo bare mytisk og kvasireligiøs bullshit. Magi, derimot, er åpenbart basert på vitenskapelige prinsipper ;)

Nå heter det jo "Seven Kingdoms“ for en grunn. Så fra gammelt av har de jo kongeblod. Og om man først aksepterer at det finnes guder, så er ikke veien lang til å si at de kongelige er gudenes utvalgte eller noe slik.

Lenke til kommentar

Det med kongeblod er jo totalt meningsløst. Robert ble ikke konge pga. blod, men fordi han vant en krig, så at blodet hans skal være spesielt av den grunn er jo bare mytisk og kvasireligiøs bullshit. Magi, derimot, er åpenbart basert på vitenskapelige prinsipper ;)

Selvsagt. Melisandre tappet blod fra Gendry. Hun er nok ikke bare ute etter kongeslekt pga. tissetassen deres. Det er nok noe med blodet deres som fascinerer henne.

Lenke til kommentar

Dette gir egentlig mening. Hvis Rhaegar er faren til Jon, så gir det mening at Ned valgte å holde det hemmelig. Robert hadde helt sikkert drept Jon, siden han kunne være en utfordrer til tronen. Melisandre vil samtodig helst ha personer med kongeblod. Da er det ikke mange muligheter igjen.

 

 

Ja, men samtidig så skal vel ikke Jon ha "kongeblod" uansett? Eller hva er definisjonen på "kongeblod", at personen har en far/mor som har vært /er kongelig?

 

Rhaegar var jo en prins, men Targaryen-gjengen er jo ikke konger nå. Stannis hadde tydeligvis kongeblod, og det samme hadde Gendry pga Robert. (i alle fall tror Melisandre at Gendry har magisk blod, at Robb og Joffrey døde har ikke hun noe med mener nå jeg) Men hvis Jon skal ha kongelig blod pga Rhaegar, har da Dany det også? Og hva med Joffrey og Tommen, de har vært/er konge, gjør det at de får kongelig blod?

 

Sikkert ikke noen fasit på dette. Men har egentlig tolket kongelig blod som at det er blod fra den rettmessige kongen. Og det er Stannis, mens Robert og dermed Gendry har det samme blodet som Stannis siden han var broren til Stannis. Derfor tror jeg det bare er slektinger av Robert og Stannis som har kongelig blod (det vil si bare Gendry, andre bastards fra Robert og Shireen?), og at Jon dermed ikke har det selv om han eventuelt er sønnen til Rhaegar. Men at grunnen til at Melisandre er keen på Jon er fordi han har drageblod noe som jeg skulle tro var noe hun var fan av.

 

Men samtidig, blodet til Jon skulle jo ikke bli forandret selv etter at Rhaegar ble drept. Så kanskje Jon har kongelig blod siden Lyanna ble gravid mens Rhaegar fortsatt var prins og The Mad King fortsatt styrte. Det vil jo så fall gjøre at Dany har kongeblod også.

 

Eller så er det som Shruggie sier "mytisk og kvasireligiøs bullshit." :)

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Merkverdig detaljrik diskusjon rundt "kongeblod". Tror det bare er pragmatisk i forhold til at en eller annen i familien har vært konge på et eller annet tidspunkt. Tror ikke blodet slutter å være blått selv om man har mista kongetittelen, særlig ikke hvis man hevder at man fortsatt er den rettmessige monarken.

 

Også er det sikkert slik som Shruggie sier

Endret av Tomeito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette gir egentlig mening. Hvis Rhaegar er faren til Jon, så gir det mening at Ned valgte å holde det hemmelig. Robert hadde helt sikkert drept Jon, siden han kunne være en utfordrer til tronen. Melisandre vil samtodig helst ha personer med kongeblod. Da er det ikke mange muligheter igjen.

 

 

Ja, men samtidig så skal vel ikke Jon ha "kongeblod" uansett? Eller hva er definisjonen på "kongeblod", at personen har en far/mor som har vært /er kongelig?

 

Rhaegar var jo en prins, men Targaryen-gjengen er jo ikke konger nå. Stannis hadde tydeligvis kongeblod, og det samme hadde Gendry pga Robert. (i alle fall tror Melisandre at Gendry har magisk blod, at Robb og Joffrey døde har ikke hun noe med mener nå jeg) Men hvis Jon skal ha kongelig blod pga Rhaegar, har da Dany det også? Og hva med Joffrey og Tommen, de har vært/er konge, gjør det at de får kongelig blod?

 

Sikkert ikke noen fasit på dette. Men har egentlig tolket kongelig blod som at det er blod fra den rettmessige kongen. Og det er Stannis, mens Robert og dermed Gendry har det samme blodet som Stannis siden han var broren til Stannis. Derfor tror jeg det bare er slektinger av Robert og Stannis som har kongelig blod (det vil si bare Gendry, andre bastards fra Robert og Shireen?), og at Jon dermed ikke har det selv om han eventuelt er sønnen til Rhaegar. Men at grunnen til at Melisandre er keen på Jon er fordi han har drageblod noe som jeg skulle tro var noe hun var fan av.

 

Men samtidig, blodet til Jon skulle jo ikke bli forandret selv etter at Rhaegar ble drept. Så kanskje Jon har kongelig blod siden Lyanna ble gravid mens Rhaegar fortsatt var prins og The Mad King fortsatt styrte. Det vil jo så fall gjøre at Dany har kongeblod også.

 

Eller så er det som Shruggie sier "mytisk og kvasireligiøs bullshit." :)

 

 

Nå brukte jeg egentlig "blod" som et uttrykk for direkte slektskap. Rhaegar var tronarving, og som vi nå mistenker så kan han være faren til Jon. De Melisandre har vist "seksuell interesse for" har alle hatt en nedstamming fra en kongelig slekt. Tror ikke hun bare tenker på få seg noe når hun gjør det, og det må ligge noe lenger bak. Hun har jo allerede vist magiske evner. Hvis Jon har drageblod så er nok dette en real Melisandre-magnet, heldiggrisen.

 

Ellers er jeg veldig spent på hva som skjer med Jon fremover. Han står nå fremfor et vanskelig valg. Vinteren er på vei, og The Nights Watch er svakere enn noensinne. Ved å frigjøre norden, vil han kunne få det mannskapet som The Wall trenger sårt. Jeg satser på at han beiner nedover og herjer med House Bolton! :)

Lenke til kommentar

Melisandre vil vise Snow 'sannheten'. John uttrykker skepsis angående visions og magi. M kjører på med sitt nest beste våpen; pupper. Avslutter med catchphrasen til Ygritte, noe hun ikke burde kjent til. Åpenbar implisitt magi, gjort om mulig enda mer tydelig av at sitatet levde sitt eget lit som meme på internett.

 

Den eneste måten scenen kunne vært mindre subtil på måtte vært en dialog ala 'Hei, forresten, ved hjelp av mine overnaturlige evner snakket jeg med den rådhårede damen, Ygritte, som du lå med og var forelsket i fra sesong 2 til 4. Hun bad meg fortelle deg at 'you know nothing, John Snow'. Grunnen til dette var at hun gjentok nettopp dette til det kjedsommelige, men (nesten?) alltid på tomannshånd. Om det finnes noe som skal overbevise deg om at jeg er the real deal så burde dette være midt i blinken'.

 

Så, ja, rimelig tydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Andre som lurer på hvorfor hun sa "you know nothing john snow" når hun gikk? Det var tross alt noe ygritte? brukte å si. Noen skjult symbolikk til at hun kan snakke med de døde eller noe tro?

Eller hun har snakket med en av de tusenvis av wildling fangene som kan ha hørt at hun pleide å si det...?

Lenke til kommentar

Melisandre vil vise Snow 'sannheten'. John uttrykker skepsis angående visions og magi. M kjører på med sitt nest beste våpen; pupper. Avslutter med catchphrasen til Ygritte, noe hun ikke burde kjent til. Åpenbar implisitt magi, gjort om mulig enda mer tydelig av at sitatet levde sitt eget lit som meme på internett.

 

Den eneste måten scenen kunne vært mindre subtil på måtte vært en dialog ala 'Hei, forresten, ved hjelp av mine overnaturlige evner snakket jeg med den rådhårede damen, Ygritte, som du lå med og var forelsket i fra sesong 2 til 4. Hun bad meg fortelle deg at 'you know nothing, John Snow'. Grunnen til dette var at hun gjentok nettopp dette til det kjedsommelige, men (nesten?) alltid på tomannshånd. Om det finnes noe som skal overbevise deg om at jeg er the real deal så burde dette være midt i blinken'.

 

Så, ja, rimelig tydelig.

Mhmm... Takk. Neste gang litt mindre ovenfra og ned så blir det jo perfekt ;)
Lenke til kommentar

Vet faktisk ikke om jeg vil trykke på den linken da altså, lett å la seg påvirke :p

Tror det går bra å lese. Var ikke noen spesielle "quirks" som man må legge merke til føler jeg. Tror de fleste som følger med i serien har lagt merke til det som nevnes. Går mer på at de synes selve actingen er litt flat hos en del karakterer. Kan skjønne det litt, men å være i overkant dramatisk hadde vært enda verre.

Men hvem som ser på serien ler ikke/irriterer seg av Littlefinger når han prater? Tre H-er i hvert ord og høres ut som han prøver å presse ut noe på do hver gang han prater. Synes bare det er morsomt og irriterer meg ikke. :p

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...