Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Heile den rettsaka, eller rettare sagt høyringa blei litt for forutsigbar. Margaery burde forstått at høyringa ville bli alt anna enn ein ubetydelig formalitet.

Så fort Loras åpna kjeften og viste at hans strategi var å benekte alle beskyldningane så var det tydelig at han kom til å bli tatt på det. Han hadde ikkje akkurat skjult forholdet sitt godt nok til at det var realistisk å tru at Cersei ikkje hadde vitner.

Det mest overraskande i hele denne seansen var at Cersei hadde klart å få sjølve kronvitnet Olyvar til å vitne mot Loras. Ikkje berre er det svært merkelig at Olyvar var villig til å vitne, for sjølv om han sikkert var godt betalt så burde han ha blitt tiltalt sjølv også. Eg hadde forventa ei litt meir fiffig løysning der Cersei f.eks. hadde tatt styringa og fått Loras til å forsnakke seg, eller liknande.

 

Men ikkje for det, det mest spennande med at Cersei no allierer seg med dei relgiøse for å få viljen sin er at Cersei då speler eit svært høgt spel sidan ho fort kan havne på tiltalebenken sjølv om nokon får anklaga henne for insest. I så tilfelle så har ho no gitt legitimitet til at dei relgiøse lovene står over sjølv dei konkelige, slik at ho då har få muligheiter til å lure seg unna ein eventuell tiltale.

 

"Bevisene" er jo fullstendig idiotiske uansett. Olivar var Loras sin våpendrager, så han kan fint ha sett føflekken hans uten at de har hatt sex. Og de har bare hans ord på at Margaery visste om forholdet, er det liksom nok til å anholde dronningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det mest overraskande i hele denne seansen var at Cersei hadde klart å få sjølve kronvitnet Olyvar til å vitne mot Loras. Ikkje berre er det svært merkelig at Olyvar var villig til å vitne, for sjølv om han sikkert var godt betalt så burde han ha blitt tiltalt sjølv også.

 

Men ikkje for det, det mest spennande med at Cersei no allierer seg med dei relgiøse for å få viljen sin er at Cersei då speler eit svært høgt spel sidan ho fort kan havne på tiltalebenken sjølv om nokon får anklaga henne for insest. 

 

Olyvar kan jo ha blitt presset til å vitne for å redde sitt eget skinn. Ikke at jeg helt tror the High Sparrow lar seg kjøpe så lett, men kanskje likevel?

 

Og når det gjelder Cersei: Hun glemmer tydeligvis at Lancel er en av fanatikerne. Så i tillegg til incest finnes det da plenty av andre ting å beskylde henne for? Medvirkning til kongedrap? Utroskap?

 

Og Lancel har vært vitne til det meste av det.

 

 

"Bevisene" er jo fullstendig idiotiske uansett. Olivar var Loras sin våpendrager, så han kan fint ha sett føflekken hans uten at de har hatt sex. Og de har bare hans ord på at Margaery visste om forholdet, er det liksom nok til å anholde dronningen?

 

 

Når gikk han forresten over fra å være Littlefingers Gigolo til å bli Loras' våpendrager? Har mange hatter den Olyvar tydeligvis.

Lenke til kommentar

Selv tipper jeg to dødsfall, kanskje tre..

 

1) Bronn kommer ikke levende tilbake. Men vil ofre livet for å redde Jamie og dattera.

 

2) Theon. Jeg tipper Theon kommer til å ta livet av Ramsay, for å redde Sansa i en eller annen situasjon. Regner med at han av dette må bøte med livet, eller dør i forsøket.

 

3) Jorah, som det jo er lagt opp til at skal dø (dør de, eller blir de bare steinmenn?). Men, det er mulig at han blir helbredet dit han kommer.. hvis han nå ikke dør i kamp (men, det tror jeg egentlig ikke).

Lenke til kommentar

 

Sannsynligvis meget alene om å mene dette, men denne sesongen har vært et eneste stort gjesp til nå.

Ingenting merkverdig har skjedd og vi er allerede på episode 6, en episode som basically sementerte mitt standpunkt.

Ja, Sansa ble pøka men so what... Cersei spiller det forutsigbare spillet sitt som hun har gjort i 6 sesonger nå..

 

Hvis det ikke kommer noe white walkers snart og fucker opp hele driten før sesongen er omme så blir jeg megaskuffet!

Jeg skjønner tankegangen din, og er forsåvidt litt enig. Sesongen har vært rolig hittil, litt mer enn det jeg hadde forventet. Det er likevel en forklaring på det, som er at man må bygge opp historien enda mer. Man kan heller ikke ha et "red/pink wedding" hver sesong. Regner med at du er enig i dette.

 

Sesongen bringer derimot en del nye ting på bordet. Sparrows er en interessant utvikling. Sansas giftemål kom som en overraskelse på meg, og Littlefinger er sluere enn forventet. Jon Snow er blitt Lord Commander, og søker allianse med The Wildlings. Arya har funnet Jaqen H'ghar, og Daenerys er like håpløs som vanlig. Alle disse historiene blir veldig spennende å følge med på, men nå er det bare 4 episoder igjen av sesongen - og ønsker litt breakthrough. Kanskje litt utålmodig og selvmotsigende av meg, men det får være.

 

Jeg er helt enig med deg, skjønner ikke helt hvorfor folk synes det er så kjedelig. Jeg har det vilt gøy og storkoser meg gjennom alt.

 

Digger kommentaren til Tyrion "Think again!!" :D

Lenke til kommentar

 

Jeg skjønner tankegangen din, og er forsåvidt litt enig. Sesongen har vært rolig hittil, litt mer enn det jeg hadde forventet. Det er likevel en forklaring på det, som er at man må bygge opp historien enda mer. Man kan heller ikke ha et "red/pink wedding" hver sesong. Regner med at du er enig i dette.

 

Enig i at vi ikke trenger en red/pink wedding i hver eneste sesong, jeg synes bare generelt serien taper seg mer og mer pga kortene den har på hånden pdd. er drita dårlige.

 

La oss ta en oppsummering (skriver just for lulz mine tips om hva som kommer til å skje i parantes):

 

-Tyrion: Har brukt 6 episode på å komme seg halvveis til Daenerys. Skriver halvveis basert på faunaen rundt hvor di ble tatt til fange, ligner ikke i nærheten på hvor Daenerys er (jeg tror det hele ender med at Tyrion dør).

-Daenerys: har brukt 6 episoder på å bli ferdig med et opprør...... Og denne dama skal liksom regjere over Westeros (tipper hun får kontroll over dragene igjen og gir en blank f i nåværende by).

-Jon Snow: Drepte en fyr og ble valgt til sjef for the Wall (får åpenbart wildlings med på sin side og joiner Stannis).

-Arya: Har vaska dauinger (blir innlemmet etter hu kvitter seg med needle).

-Sansa: Kanskje den som har kommet lengst, historiemessig. Fornøyd med utvklingen her (tipper hu kverker både Theon og bastarden).

 

Synes dette er tynn tynn suppe

 

 

Sesongen bringer derimot en del nye ting på bordet. Sparrows er en interessant utvikling. Sansas giftemål kom som en overraskelse på meg, og Littlefinger er sluere enn forventet. Jon Snow er blitt Lord Commander, og søker allianse med The Wildlings. Arya har funnet Jaqen H'ghar, og Daenerys er like håpløs som vanlig. Alle disse historiene blir veldig spennende å følge med på, men nå er det bare 4 episoder igjen av sesongen - og ønsker litt breakthrough. Kanskje litt utålmodig og selvmotsigende av meg, men det får være.

 

 

I fare for å høres overdrevent negativ ut så tipper jeg ikke vi får svar på særlig mye av dette denne sesongen. Det ligger liksom litt i kortene at dette skal kulminere med et slag imellom Stannis og Bolton + 1 Tyrell stryker med. Dette vil resultere i splid imellom Lannister-Tyrell-alliansen.

Er selv mega-utålmodig!

Lenke til kommentar

Game of Thrones - Sesong 5 - Episode 01-06.

 

Jeg ser at enkelte her klager på at denne sesongen er treg og gjentakende i henholdsvis King's Landing og Winterfell sine handlingsforløp. I teorien er dette sant, men av alle de gode grunnene.

 

For å bygge en historie og et fundament som gir store emosjonelle, handlingsforløpene og banebrytende pay-offs er det essensielt for historien å gå i detalj på karakterers beslutninger, atferd, svakheter og mål - og å se alt dette forandre seg over tid.

  Når da et klimaks oppstår, hvor ett eller flere av disse godt utdypete karaktertrekkene får en konsekvens på godt eller vondt, vil tiden investert i denne karakteren og forståelsen rundt han eller hennes beslutninger treffe deg emosjonelt basert på din forståelse og sympati til karakteren, og tiden tilbrakt med dem.

 

Eksempel: The Red Wedding. Hvorfor ble internettet snudd opp-ned med tårevåte og illsinte fans når Robb Stark, hans kone og hans mor døde? Var det kun fordi vi hadde tilbrakt masse tid med dem, eller kanskje fordi Robb og Catelyn var sønn og kone til Ned som vi alle så opp til og brydde oss om? Det er klart at dette også var tråder i historien vi kunne sympatisere med, men det var ikke derfor TV-showets fans følte at hjertene deres ble revet brutalt ut fra overkroppen og satt i sjokk når rulleteksten kom opp.

 

Det var fordi at serien hadde brukt tre fulle sesonger på å vise oss disse karakterenes drømmer, svakheter, mål, planer, følelser for hverandre, samhold og alt som definer et menneske som et menneske. Vi kjente dem like godt som vi kjente en hvilken som helst person i virkeligheten. Vi forsto dem helt ut. Vi brydde oss om de fordi vi kjente dem, og fikk se utviklingen deres som karakterer på godt og vondt, som om vi levde rett ved deres side.

 

Så når enkelte sitter der og spør seg selv: "Hvorfor bruker vi så mye tid på reisen til Tyrion og Jorah?" eller: "Hvorfor er episodene med Cersei og Tommen i King's Landing så forbanna lange og kjedelige?" eller "Hvorfor får vi kun se Sansa gå gjennom nytt dritt gang på gang?", så vet du nå hvorfor. Det er for at den emosjonelle og historierelaterte pay-offen skal bli så enorm at det som skjer er vel-investert i og av total betydning for publikummet. Og dette er grunnen til at Game of Thrones er på toppen sammen med serier som Breaking Bad - de gjør stor suksess i denne avdelingen av historiefortelling.

 

Men når det kommer til King's Landing og Sansa, har jeg noen ting jeg vil utdype:

 

[PLOTLINES]: Generelle innspill angående nåværende sesong.

 

- King's Landing. Alt som skjer her, med Cersei og Martells og the High Sparrows, er jeg sikker på at er store brikker for å sette i gang nedfallet til Lannister-familien. Cersei sin tillit til High Sparrows og sikkerhet i sin egen dumdristige plan vil åpenbart være hva som til slutt blir hennes nedfall. Men uten å se hver eneste detalj i High Sparrows utvikling av makt, Tommens manglende evne til å handle og beskytte dem han er glad i og Cerseis manglende egenskap til å kommunisere og spille "spillet" med sine egentlige støttespillere, the Martells, og uten en langsiktig plan, ville vi aldri forstått hvordan disse menneskelige svakhetene ledet selv de mektige Lannisters ut av sine makthavende posisjoner og til deres frafall ifra tronen, som jeg tror vi alle er ganske sikker på at snart vil skje.

 

Jeg mistenker at the High Sparrows vender seg mot Cersei så snart incest-forholdet blir kjent, hvorpå det blir en god del blod i King's Landing's gater, alt ettersom hvordan Tommen responderer. Det kan bli den umiddelbare slutten på the Lannisters, eller starten på en borgerkrig og enda flere fiender. Det vil uansett kun lede en vei for Cersei; vondt.

 

Denne historien får også ekstremt godt fram hvorfor Cersei gjør alle disse irrasjonelle handlingene sine. Det er ganske tydelig at med tapet av sin far føler hun et enormt press for å ivareta hennes egen og hennes sønns posisjon, og til dels også Jaimes - avhengig av hvor hennes lojalitet og følelser ligger akkurat nå.

 

Jeg tror at Cersei aktivt prøver å spille maktspillet bedre enn sin nylig avdøde far, som alltid undertrykket hennes handlinger og idéer. Det virker for meg som at hun prøver iherdig å bevise for seg selv at hun er i stand til å utrette de tingene hennes far aldri klarte fordi han ikke ville høre på henne, og nå skal hun endelig få sitt moment. Hun skal få sitt bevis på at hun er en ekte leder og den beste dronningen og dronningmoren Westeros kunne fått. Både Tywin og Robert Baratheon så aldri hennes potensiale. Men nå er det her!

  Og for Cersei som karakter, gir dette god mening for en kvinne som alltid har blitt holdt tilbake og undertrykt av de to eneste mennene i livet sitt som hun var ment å bli sterkt elsket av, men istedenfor direkte eller indirekte spyttet på.

 

Dessverre har ikke Cersei kapasiteten til å forstå at uansett hvor mye man anser andre familier som en trussel, eller uansett hvor mye man misliker en person eller en familie, så må man av og til ty til allianser som kan styrke kongeriket og hverandres familier til det bedre. Cersei tror at kunsten ligger i å bli kvitt sine underdanige - sine forhatte allianser og mislikte støttespillere, og at svaret ligger i trusler og eventuell maktutryddelse istedenfor sammenhold, slik at hun kan ha et ildgrep om sin egen familie og sitt eget kongerike. Dette faller nok sterkt tilbake igjen til Cerseis opparbeide, personlige hat og manglende tillit.

For når det kommer til Cersei som karakter, så alltid Robert Baratheon sterkt ned på henne (da han egentlig elsket en annen kvinne - Ned Starks søster), og han behandlet henne som søppel. Han både knullte og klinte med andre kvinner i nærvær av henne, og undertrykte hele hennes personlighet som kvinne og livspartner. I tillegg fikk hun aldri lov til å prestere eller ta sine egne valg foran sin far, og ble alltid undertrykt og holdt sterkt tilbake av ham også - dog på en helt annen måte.

 

  Jeg tror at innerst inne vil ikke Cersei at hennes sønn eller noen andre skal sitte på noen kongestol og bestemme. Jeg tror at innerst inne så er det Cersei som ser for seg seg selv sitte der og mener hun fortjener det - selv om hun godt vet at det ikke lar seg gjøre. Og på den måten vil hun spille sin sønn til å utføre de tingene hun forlanger. Og det er pga. omstendighetene hvor hun tidligere ble undertrykt, sett ned på og holdt tilbake som har ledet henne til denne store higenen etter komplett kontroll, og det er akkurat derfor at hun ser Maragery som verdens største trussel. Det er ikke fordi hun overtar dronningtittelen eller har sex med Tommen at Cersei missliker henne. Det er fordi at uten evnen til å være den eneste som kan styre Tommen, kan ikke Cersei sitte i sin fiktive kongestol og vil for alltid føle seg undertrykt, sett ned på og uten kontroll over hver eneste situasjon. 

King's Landing vil falle fordi Cersei sitt ego vil overstyre hennes fornuft, og det er derfor hun alltid har lagt flere steg bak Tywin og Tyrion i sin strategiske rasjonalitet.

 

Uten denne sakte, men høyst betydelige handlingen, ville vi ikke kunne forstått hvordan Cersei lot sine egne støttespillere (The High Sparrows) vende ryggen sin mot henne, eller hvorfor Cersei vendte ryggen sin mot the Martells, eller hvordan - i verste/beste fall (hvor enn du står på moralens stige) Lannisters tapte sin trone. Dette er brikkene satt i gang, som leder til sjakk matt!

 

Sansa Stark/Winterfell. Jeg har aldri likt Sansa som karakter, selv etter at hun begynte å ta mer kontroll over sine handlinger, men jeg har alltid sympatisert med henne fordi jeg sympatiserte med Ned Stark, som er hennes far. Som publikum bryr jeg meg om henne som en som vil at Ned Starks barn skal være trygg.

 

Det som skjer i Winterfell syns jeg uansett er utrolig bra. Jeg har ikke lest bøkene og kommer nok aldri til å gjøre det, men jeg har lest meg opp til at dette ikke skjer i bøkene - men til det sier jeg; drit i det! Fordi denne historien er kick-ass, spesielt hvis den leder dit vi alle her/ihvertfall jeg tror den gjør.

 

Sansa har alltid vært en jente som har latt seg lure til å stole på de rette folkene. Littlefinger lurte henne til å stole på Roose Bolton og hans sønn; attpåtil til å gife seg med sistnevnte, og hun begikk seg ut på dette i god tro på at det ville lede henne til å få sin etterlengtede hevn. Men lite visste både hun og Littlefinger at Ramsay Bolton var en psykotisk mann med en tørst for både ydmykelse og smerte, og det har hun nå fått svi for. Hun har - som de fleste karakterene i Game of Thrones - fått smaken på at lysten på hevn ofte leder til forhastede og katastrofale beslutninger. Nå vet Sansa dette også - og hun har heldigvis ikke bøtet med livet enda, slik som Oberyn Martell og Renly Baratheon.

 

Men jeg er sikker på at dette også vil styrke henne som karakter, og at det nå bikker fullstendig over. Reek vil komme tilbake til sine sanne røtter som en familievenn av Starks, og sammen vil de unnslippe Winterfell.

 

Jeg håper så inderlig at Reek/Theon redder Sansa, dreper Ramsay og dør i forsøket for å gi karakteren en fantastisk avslutning, men i god GoT-stil får jo karakterene i denne serien aldri den hevnen de spesifikt ønsker seg og vil utgjøre selv - de får hevnen bare indirekte gjennom andre sine handlinger. Jeg håper dog. at for Theon vil dette bli et minneverdig unntak.

 

GENERELT

 

Denne sesongen har imponert meg mektig, og jeg begynner å føle på en sterk usikkerhet nå. Karakterer som jeg alltid har mislikt for deres handlinger og moraler, som Cersei og Roose Bolton - og karakterer som jeg ikke har tenkt så mye på fordi jeg har følt at de har vært trygg - som Jorah og Tyrion og Sansa, er jeg nå mektig bekymret for.

 

Denne serien er veldig psykologisk truende, framfor sesong 3 og 4 som var veldig fysisk truende, og jeg digger det. Det går litt mer tilbake til røttene ifra sesong 1, med et klimaks i vente som du bare vet ikke vil ende helt bra for de du bryr deg om eller er bekymret for. Og jeg elsker det!

Akkurat nå ligger denne sesongen på en sterk terningkast FEM for min del.

 

Let the debating begin!

Endret av Debutanten
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sannsynligvis meget alene om å mene dette, men denne sesongen har vært et eneste stort gjesp til nå.

Ingenting merkverdig har skjedd og vi er allerede på episode 6, en episode som basically sementerte mitt standpunkt.

Ja, Sansa ble pøka men so what... Cersei spiller det forutsigbare spillet sitt som hun har gjort i 6 sesonger nå.. 

 

Hvis det ikke kommer noe white walkers snart og fucker opp hele driten før sesongen er omme så blir jeg megaskuffet!

Nei bror. Enig, ikke for å skrive noe om bøkene, men som Lakus skriver så har de veldig mye originalt material denne sesongen og det merker man. (Jeg har ikke lest noen av bøkene). 

 

Jeg liker ganske godt det som skjer i King's Landing da, det og Westeros generelt har alltid vært seriens sterkeste sider for min del. 

 

Edit: Men også enig med han som sa at vi ikke kan ha "wow" scener 24/7, det er bare det at denne sesongen skuffer på så mange områder. 

Endret av Carlgutt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det er mye og spekulere på. Jeg spekulerer på om Daenerys blir gærn som så mange før henne. Tror det. Enten det eller så må hun gjenvinnekontroll, temme dragene og ri dem. (hadde vært kult) men nei, jeg spår hennes dødsfall snart. Store karakterer dør jo og jeg trur ho kansje er neste. Eventuelt neste seong.

Lenke til kommentar

Hadde vært litt fet om han fikk en "redemption story" (alla det vi har sett med Jamie) hvor han blir nødt til å overleve i skjul blant vanlige folk og oppdager hvor godhjertet de kan være elns. 

 

Dette kommer ikke til å skje, Ramsay er en psykopat, Jamie var en klassisk drittsekk.

 

Spent på intensjonene til Littlefinger. Jeg tror virkelig ikke at han vil svikte Sansa, men man vet aldri med det fyren. 

 

Jeg tror det er liten grunn til å anta noe annet enn at Lillefinger ønsker å overta nord og muligens gifte Sansa med Robert (som jeg tror kan være hans sønn, da Lillefinger lignet på ham som ung). Det er vanskelig å se at Lillefinger kan få noe ut av å drepe henne.

 

 

Jeg synes denne sesongen har vært kjedelig så langt, men tar seg sikkert opp på slutten. Stannis mot Boltons og Tyrells mot Lannisters tror jeg kan bli festelig. Greyjoys og Highsparrows gutter kommer kanskje også inn som et mulig element senere.

Endret av Dark Archon
Lenke til kommentar

Selv tipper jeg to dødsfall, kanskje tre..

 

1) Bronn kommer ikke levende tilbake. Men vil ofre livet for å redde Jamie og dattera.

 

2) Theon. Jeg tipper Theon kommer til å ta livet av Ramsay, for å redde Sansa i en eller annen situasjon. Regner med at han av dette må bøte med livet, eller dør i forsøket.

 

3) Jorah, som det jo er lagt opp til at skal dø (dør de, eller blir de bare steinmenn?). Men, det er mulig at han blir helbredet dit han kommer.. hvis han nå ikke dør i kamp (men, det tror jeg egentlig ikke).

Tipper Stannis dør siden de har gjort han så likbar denne sesongen, typisk GoT stil.

 

Spekulasjon, kan oppleves som spoiler (trooooor jeg har rett :p ): 

 

Det eller at han ofrer dattera si for The Lord of Fire, tror ikke den mega sentimentale scenen vi hadde med henne var helt tilfeldig, og hun fire dama sier vel i sesong 3 elns at "you will betray your family" når hun spår Stannis sin fremtid i flammene. 

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

 

 

Game of Thrones - Sesong 5 - Episode 01-06.

 

Jeg ser at enkelte her klager på at denne sesongen er treg og gjentakende i henholdsvis King's Landing og Winterfell sine handlingsforløp. I teorien er dette sant, men av alle de gode grunnene.

 

For å bygge en historie og et fundament som gir store emosjonelle, handlingsforløpene og banebrytende pay-offs er det essensielt for historien å gå i detalj på karakterers beslutninger, atferd, svakheter og mål - og å se alt dette forandre seg over tid.

  Når da et klimaks oppstår, hvor ett eller flere av disse godt utdypete karaktertrekkene får en konsekvens på godt eller vondt, vil tiden investert i denne karakteren og forståelsen rundt han eller hennes beslutninger treffe deg emosjonelt basert på din forståelse og sympati til karakteren, og tiden tilbrakt med dem.

 

Eksempel: The Red Wedding. Hvorfor ble internettet snudd opp-ned med tårevåte og illsinte fans når Robb Stark, hans kone og hans mor døde? Var det kun fordi vi hadde tilbrakt masse tid med dem, eller kanskje fordi Robb og Catelyn var sønn og kone til Ned som vi alle så opp til og brydde oss om? Det er klart at dette også var tråder i historien vi kunne sympatisere med, men det var ikke derfor TV-showets fans følte at hjertene deres ble revet brutalt ut fra overkroppen og satt i sjokk når rulleteksten kom opp.

 

Det var fordi at serien hadde brukt tre fulle sesonger på å vise oss disse karakterenes drømmer, svakheter, mål, planer, følelser for hverandre, samhold og alt som definer et menneske som et menneske. Vi kjente dem like godt som vi kjente en hvilken som helst person i virkeligheten. Vi forsto dem helt ut. Vi brydde oss om de fordi vi kjente dem, og fikk se utviklingen deres som karakterer på godt og vondt, som om vi levde rett ved deres side.

 

Så når enkelte sitter der og spør seg selv: "Hvorfor bruker vi så mye tid på reisen til Tyrion og Jorah?" eller: "Hvorfor er episodene med Cersei og Tommen i King's Landing så forbanna lange og kjedelige?" eller "Hvorfor får vi kun se Sansa gå gjennom nytt dritt gang på gang?", så vet du nå hvorfor. Det er for at den emosjonelle og historierelaterte pay-offen skal bli så enorm at det som skjer er vel-investert i og av total betydning for publikummet. Og dette er grunnen til at Game of Thrones er på toppen sammen med serier som Breaking Bad - de gjør stor suksess i denne avdelingen av historiefortelling.

 

Men når det kommer til King's Landing og Sansa, har jeg noen ting jeg vil utdype:

 

 

 

 

 

GENERELT

 

Denne sesongen har imponert meg mektig, og jeg begynner å føle på en sterk usikkerhet nå. Karakterer som jeg alltid har mislikt for deres handlinger og moraler, som Cersei og Roose Bolton - og karakterer som jeg ikke har tenkt så mye på fordi jeg har følt at de har vært trygg - som Jorah og Tyrion og Sansa, er jeg nå mektig bekymret for.

 

Denne serien er veldig psykologisk truende, framfor sesong 3 og 4 som var veldig fysisk truende, og jeg digger det. Det går litt mer tilbake til røttene ifra sesong 1, med et klimaks i vente som du bare vet ikke vil ende helt bra for de du bryr deg om eller er bekymret for. Og jeg elsker det!

Akkurat nå ligger denne sesongen på en sterk terningkast FEM for min del.

 

Let the debating begin!

 

 

 

Det er nok ikke med vilje, men føler du fremstår litt overlegen her. Som at grunnen til at vi misliker sesongen er fordi vi ikke er "smarte nok" eller ikke skjønner hvordan serien fungerer. Tror det er ganske åpenbart for de fleste at desto mer tid man tilbringer med en karakter, hvor større tilknytting får man til dem, gitt at de har egenskaper og personligheter  som vi liker. 

 

Ditt argument for at "vi må tilbringe så mye tid med karakterer som mulig, uansett hva, sånn at det blir mega trist når de dør"  blir litt svakt for min del. Det er jo gitt at vi skal tilbringe tid med karakterene, uten dem hadde det  ikke vært noe serie, men det må jo være interessant det som skjer med dem. Det er ikke noe som skal gå på bekostning av plottet, hjelper ikke om jeg blir mer kjent med karakterene om det som skjer på skjermen er kjedelig. Jaime sesong 1-3 var ganske perfekt for meg: Utrolig mye karaktervekst hele veien og det var underholdende å se på. Denne sesongen er det stikk motsatt; labber rundt i Dorne med gullhånda si i ræva fordi søstera hans "pressa" han til å dra. 

 

Angående Cersei er jeg 100% enig med deg. En av de beste karakterene i hele serien, synes jeg.   Hun føles veldig ekte; man skjønner  godt hvorfor hun, som den personen hun er, tar de valgene hun gjør. Jeg er også enig i at ting må være rolig til tider, kan ikke ha  syke action scener hver episode, men denne sesongen har likevel tydelige svakheter. 

Endret av Carlgutt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...