Gå til innhold

Slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg regner med at dette er en misfoståelse av en eller annen art, men om dette stemmer har virkelig Spotify nå kommet på banen igjen med et supert produkt!

 

Nå åpner Spotify også for nedlasting til Apples rene MP3-spillere - iPod. Om du er premium-kunde kan du gjøre dette gratis, uten å kjøpe låtene. Altså tilsvarende mobiltelefon.
http://www.itavisen.no/868736/naa-kan-itunes-pakke-sammen

 

Hvis dette stemmer, at man kan laste ned låter som premium kunde og feks. legge dem inn som vanlig mp3 og beholde dem for alltid, da er det sannelig en tjeneste som er verdt å kjøpe. Da har de jo gått fra småkjip tjeneste til en kjempebra tjeneste. Dette vil jo faktisk være bedre enn den reklamebaserte tjenesten var(!) Kan noen bekrefte at de nå kan laste ned mp3 som Premiumkunde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Ellers kan du forøvrig droppe hersketeknikken din. A kalle folk for trollere og diverse bare fordi du ikke skjønner/er enig i andres argumentasjon ikke nyttig for diskusjonen.)

Du gjør jobben med å fremstå som et troll fint selv, ved å nekte å innse at reklamekundene etter all sannsynlighet ikke genererte nok inntekter, bare fordi du ønsker å mene at du "betaler for deg" ved å høre reklame.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

de første versjonene av spotify til symbain fungerte på den måten. kunne vell synce 500 sanger eller no? var en bug som gjorde at noen sanger forsvant. men de var spillbare 3mnd etter bordern synca. :p

Ja sånn var det med meg og. Jeg kan som regel høre på sangene på mobilen min en uke eller så etter premium har gått ut fortsatt da.
Lenke til kommentar

la oss si at alle som hadde gratis versjonen totalt slutter å bruke spotify, da vill alle intekter som var via reklame forsvinne helt. og spotify vil generere mindre penger til plateselskapene. men samtidig vil de generere mere penger pr avspilling. hvem vinner?! brukerne, spotify eller ingen av dem?

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

(Ellers kan du forøvrig droppe hersketeknikken din. A kalle folk for trollere og diverse bare fordi du ikke skjønner/er enig i andres argumentasjon ikke nyttig for diskusjonen.)

Du gjør jobben med å fremstå som et troll fint selv, ved å nekte å innse at reklamekundene etter all sannsynlighet ikke genererte nok inntekter, bare fordi du ønsker å mene at du "betaler for deg" ved å høre reklame.

Som jeg har skrevet, det eneste som virkelig er klart i denne saken er at plateselskapene har presset Spotify fordi de ønsker å tjene mer. Det er ikke kommet noen annen info. Og jeg anmoder deg igjen om å droppe patetiske beskyldninger om trolling ol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell, jeg hadde spotify free og selvfølgelig syntes jeg det er surt at denne muligheten til og høre ubegrenset gratis musikk forsvant, men det er ikke akkurat verdens undergang og betale 49kr eller 99kr måneden for musikk heller, man trenger heller ikke VISA kort som gjør at alle kan kjøpe det enten på Narvesen eller ICA.

 

Før da alt gikk på plate var det mange som gladelig betalte 99kr for en plate pr. måned men nå så virker det som om mange syntes det er helt ulidelig og måtte betale det for og høre på ett stort musikk bibliotek som er mere en tilstrekkelig for de fleste. Selvfølgelig det mangler endel sanger spør du meg men for all del, skal ikke klage.

 

Istedet for og sutre syntes jeg at vi skal være glad vi har denne muligheten for og støtte musikkbransjen på denne måten, det er ikke gratis og lage musikk heller.

 

Mvh

Simen

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som allerede spesifisert ift. spotify og itunes/ipod.

 

Betaling pr. låt

Nytt er det også at gratispassasjerer kan laste ned spillelistene sine til iPhone eller Android-telefon og spille dem offline - akkurat som Premium-kundene har kunet til nå.

 

Du kan også kjøpe låter til odel og eie og spille dem uavhengig av offline spille.lister, vel å merke mot betaling. Dette er forutsetningen for å kunne spille av musikken på iPod - og gjelder både betalende og ikke-betalende Spotify-brukere.

 

Norske priser

Spotify har satt prisen pr. låt til Kr. 9,90, med ulike former for rabatter når du kjøper flere låter.

 

Ellers har man fra før av muligheten som premium kunde ift. ipod å:

 

- Fra spotify kan man synche opptil 3000 låter offline og spille de offline i opptil 30 dager før man må logge på igjen for å vise at du har et aktivt abb.

 

- alle mp3 filer ol. du har liggende lokalt på PCen kan du synke gjennom Spotify local libraries til ipod, slik at du ikke trenger bruke itunes/ipod programvare for dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Før da alt gikk på plate var det mange som gladelig betalte 99kr for en plate pr. måned men nå så virker det som om mange syntes det er helt ulidelig og måtte betale det for og høre på ett stort musikk bibliotek som er mere en tilstrekkelig for de fleste. Selvfølgelig det mangler endel sanger spør du meg men for all del, skal ikke klage.

På den annen side: De platene man kjøpte for mange år siden har man fortsatt til odel og eie og de har ikke plutselig forsvunnet fordi en eller annen tjeneste endret vilkårene sine eller gikk konk. Musikk har også blitt et mye mer hverdagslig produkt og det er på langt nær like "eksklusivt og spennende" som det var for mange år siden. Desto mer hverdagslig et produkt er, desto lavere forventer man at prisen skal være, og desto mindre er man villig til å betale for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Før da alt gikk på plate var det mange som gladelig betalte 99kr for en plate pr. måned men nå så virker det som om mange syntes det er helt ulidelig og måtte betale det for og høre på ett stort musikk bibliotek som er mere en tilstrekkelig for de fleste. Selvfølgelig det mangler endel sanger spør du meg men for all del, skal ikke klage.

På den annen side: De platene man kjøpte for mange år siden har man fortsatt til odel og eie og de har ikke plutselig forsvunnet fordi en eller annen tjeneste endret vilkårene sine eller gikk konk. Musikk har også blitt et mye mer hverdagslig produkt og det er på langt nær like "eksklusivt og spennende" som det var for mange år siden. Desto mer hverdagslig et produkt er, desto lavere forventer man at prisen skal være, og desto mindre er man villig til å betale for det.

La meg spørre deg et spørsmål, hører du fortsatt på de Absolute Music'ene du kanskje kjøpte for 10år siden? De gangene jeg kjøpte plate før hørte jeg ikke på mer kanskje en måned, maks to hvis den var bra, så satt jeg den på hyllen/slengte den fra meg ett sted som jeg nå aldri husker hvor. Greit er du ihugget fan av ett band kjøper man platene, men mange, ihvertfall jeg har ikke ETT favoritt band/artist så hvis jeg skulle kjøpe alle de platene/sangene jeg hører på hadde det kostet meg laaangt over 1200kr året som spotify koster.

Lenke til kommentar

La meg spørre deg et spørsmål, hører du fortsatt på de Absolute Music'ene du kanskje kjøpte for 10år siden? De gangene jeg kjøpte plate før hørte jeg ikke på mer kanskje en måned, maks to hvis den var bra, så satt jeg den på hyllen/slengte den fra meg ett sted som jeg nå aldri husker hvor. Greit er du ihugget fan av ett band kjøper man platene, men mange, ihvertfall jeg har ikke ETT favoritt band/artist så hvis jeg skulle kjøpe alle de platene/sangene jeg hører på hadde det kostet meg laaangt over 1200kr året som spotify koster.

Nå kjøpte jeg aldri noen "Absolute Music" og tilsvarende, men er enig med deg at dersom dette hadde vært musikkkjøpene mine så hadde de nok fort blitt slengt bort. Svært svært mange av CD'ene som jeg har kjøpt hører jeg fortsatt på nå og da. (Men jeg har selvsagt rippet mesteparten av dem over til harddisk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan argumentere mot utsagnet mitt om du vil, noe jeg enda ikke har sett deg gjøre.

 

Det er en del faktorer som gjør at din sammenligning ikke stemmer.

Spotify har både en betaldel og en gratisdel. Ser man bort i fra å kjøpe en avis fysisk (noe jeg synes man kan i denne sammenhengen, du kan være uenig om du vil), så finnes nettavisene kun i gratisversjoner. Det betyr at kjøpekraftige kunder leser gratisavisen. I Spotify derimot, har de fleste kjøpekraftige Premium og blir ikke eksponert for reklame, mens de som bruker gratisversjonen ofte (jeg sier ikke alle) ikke er dem som vil bruke mest penger på annet. Noe denne tråden greit har vist. Hvorfor reklamere mot mennesker som ikke en gang vil bruke/har råd til 49/99 kr mnd på en tjeneste de bruker mye.

 

Dessuten er det andre forskjeller i brukergruppe på en typisk nettavis og Spotify. En nettavis har lesere i alle aldre, mens Spotify i hovedsak brukes blant unge.

Nå roter du deg bort. De fleste aviser tilbyr en abonnementstjeneste eller nedlasting av en online versjon som man må betale for. Til tross for dette er det tydeligvis svært mange bedrifter/byråer som synes det ikke er "dødfødt" å reklamere ovenfor den delen av avisens kunder som benytter seg av "gratis"versjonen. Det er altså ingenting som tyder på at disse kundene ikke blir sett på som kjøpekraftige eller at de kjøpekraftige kundene kun bruker betal-versjonen. Teorien din går dermed, mildt sagt, stikk i strid med veletablerte standarder. Og hva alder angår: Selv fjortisbloggere av typen "Voe" tjener store penger fordi bedrifter synes det er verdt å reklamere ovenfor fjortisene som leser bloggene.

(Denne tråden viser forøvrig heller absolutt ingenting om hva folk har råd til eller kjøpevillighet. Alt den viser er at noen synes det er verdt å betale 100kr i måneden for å leie musikk, mens andre synes ikke produktet er verdt å betale 100kr for.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, endelig kom du faktisk med argumenter mot det jeg skrev og ikke ting jeg ikke skrev. :)

 

Uansett endrer det ikke det faktum at de ikke tjente nok på reklamen. Om man tar ditt utsagn, om at de ble presset til dette av plateselskapene, og har i bakhodet at plateselskapene gjør alt de kan for å graspe til seg mest mulig penger, er det logisk at de mener de tjener mer på betalende enn reklamekundene.

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet, det eneste som virkelig er klart i denne saken er at plateselskapene har presset Spotify fordi de ønsker å tjene mer.

Nettopp. De ønsker i hvert fall mer betalt per avspilling. Og det siste får de, mener jeg. (Og de fleste andre.)

 

Du skal ikke se bort i fra at de satser på at såpass mange tegner betal-abonnement at de får mer penger totalt i tillegg, men det blir vanskelig å spekulere alt for mye i uten å vite hva de tjener på reklame per idag. Men det har virket som om det er rimelig lite (mtp på de få reklamene jeg har hørt som ikke akkurat virker som storsatsninger), så du skal ikke se bort i fra at det er et godt valg totalt sett og.

 

Til info ang. din kommentar om nettaviser. Med tanke på den ekstreme mengden irriterende, blinkende reklame man stort sett ser på VG uten ad block, og at de allikevel sliter med å tjene penger på nettavisvirksomheten, sier litt om hvor vanskelig det sannsynligvis har vært for Spotify å tjene penger.

 

Det er en grunn til at hjernedøde fjortizz-bloggere tjener penger

1: De skriver den selv, på fritiden, og

2: De har hjernedøde 12-år gamle lesere som ikke er så nøye med hva de klikker på. :p

Lenke til kommentar

Takk, endelig kom du faktisk med argumenter mot det jeg skrev og ikke ting jeg ikke skrev. :)

 

Uansett endrer det ikke det faktum at de ikke tjente nok på reklamen. Om man tar ditt utsagn, om at de ble presset til dette av plateselskapene, og har i bakhodet at plateselskapene gjør alt de kan for å graspe til seg mest mulig penger, er det logisk at de mener de tjener mer på betalende enn reklamekundene.

 

Du forutsetter her at plateselskapene hele tiden vet akkurat hva de skal gjøre for å tjene mest. Det er ganske optimistisk, at plateselskaper tror de tjener mer er ikke det samme som at de faktisk kommer til å gjøre det.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da var Spotify avinstallert. Har ikke hørt gjennom sangene mine gratis 5 ganger enda (som jeg så pent fikk lov til), men får bare en uggen smak i kjeften av denne bransjen. Skal uansett bli digg å bli kvitt de masete Spotify-reklamene. Da får jeg heller rippe noen av cd'ene mine (som ofte er de samme jeg hører på jobben) og kopiere til dropboxen min istedet. Så dukker det nok snart opp noe nytt og bedre.

 

Vice sa det bra: Valget står mellom om man gidder å leie musikk for 100kr/mnd eller ikke. Desverre for Spotify vil de nok merke at størsteparten av den yngre generasjon ikke er villige til å være med på en slik deal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var Spotify avinstallert. Har ikke hørt gjennom sangene mine gratis 5 ganger enda (som jeg så pent fikk lov til), men får bare en uggen smak i kjeften av denne bransjen. Skal uansett bli digg å bli kvitt de masete Spotify-reklamene. Da får jeg heller rippe noen av cd'ene mine (som ofte er de samme jeg hører på jobben) og kopiere til dropboxen min istedet. Så dukker det nok snart opp noe nytt og bedre.

 

Vice sa det bra: Valget står mellom om man gidder å leie musikk for 100kr/mnd eller ikke. Desverre for Spotify vil de nok merke at størsteparten av den yngre generasjon ikke er villige til å være med på en slik deal.

 

nyere og bedre http://grooveshark.com/

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...