Gå til innhold

Slutt på ubegrenset gratislytting i Spotify


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan jo håpe på at artistene for mer betalt for dette, men den triste sannhetene er nok at dette kun fører til merinntekter for selve plateselskapene. Artisten får fortsatt sin vanlige (lave)andel men de som har de største eierandelene i Spotify (Plateselskapene) vil tjene mer fordi kundene nå betaler for mer enn det de faktisk bruker.

Artistenes betaling har en klar sammenheng med hvor mye rettighetshaverne får betalt. Og fordelingsnøkkelen selskap/artist/produsent/låtskriver/musiker osv. er en avtale som er inngått dem i mellom. Spotify har ingenting med hvordan den biten av kaken deles opp; det er allerede avgjort.

 

1 mill til plateselskapet gir mer til artisten enn 0,5 mill til plateselskapet - værre er det faktisk ikke. 1 krone til plateselskapet pr. xx avspillinger gir mer til artisten en 0,5 krone til plateselskapet for samme antall avspillinger.

 

At plateselskaper også er eiere i Spotify har lite med saken å gjøre; selskapet Spotify sin andel av totalinntektene (evt. reduksjon i løpende utgifter) er den samme uansett hvem som faktisk eier selskapet.

 

På kort sikt ja, på lengre sikt vil kanskje en endret bransje føre til at rammevilkårene også endres.

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan kverulere så mye du vil på bruket av ordet "stjele". Men hvilken hensikt har det?

 

For å svare på det med stråmann: Noen sider tilbake mistolket du blant annet det Ngz, satchman og jeg skrev. For så å argumentere mot dette.

Før det igjen tok du noe jeg skrev, diktet opp noe på bakgrunn av det og prøvde å henge ut meg:

 

Hehe, så du sier mao. at a reklamere i vg.no,dagbladet.no,hardware.no,akam.no,aftenposten.no og samtlige publikasjoner i verden som man ikke betaler abonnement på, er dødtfødt, siden alle som bruker disse sidene ikke er interessert i å kjøpe, men kun vil ha alt gratis? Sorry, men hvilken verden lever du i? :whistle:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å svare på det med stråmann: Noen sider tilbake mistolket du blant annet det Ngz, satchman og jeg skrev. For så å argumentere mot dette.

Før det igjen tok du noe jeg skrev, diktet opp noe på bakgrunn av det og prøvde å henge ut meg:

 

Hehe, så du sier mao. at a reklamere i vg.no,dagbladet.no,hardware.no,akam.no,aftenposten.no og samtlige publikasjoner i verden som man ikke betaler abonnement på, er dødtfødt, siden alle som bruker disse sidene ikke er interessert i å kjøpe, men kun vil ha alt gratis? Sorry, men hvilken verden lever du i? :whistle:

 

Det refererte til følgende utsagn fra deg:

Dessuten sier det seg selv at å reklamere på Spotify er dødfødt. Har jeg et produkt jeg ønsker å selge, vil jeg reklamen min skal treffe kunder som er interessert i å kjøpe, ikke ha alt gratis.
Du skriver jo her direkte at kunder som bruker reklamebaserte tjenester ikke vil kjøpe ting fordi de vil ha alt gratis. Hvordan skal man ta utsagnet ditt på en annen måte?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan argumentere mot utsagnet mitt om du vil, noe jeg enda ikke har sett deg gjøre.

 

Det er en del faktorer som gjør at din sammenligning ikke stemmer.

Spotify har både en betaldel og en gratisdel. Ser man bort i fra å kjøpe en avis fysisk (noe jeg synes man kan i denne sammenhengen, du kan være uenig om du vil), så finnes nettavisene kun i gratisversjoner. Det betyr at kjøpekraftige kunder leser gratisavisen. I Spotify derimot, har de fleste kjøpekraftige Premium og blir ikke eksponert for reklame, mens de som bruker gratisversjonen ofte (jeg sier ikke alle) ikke er dem som vil bruke mest penger på annet. Noe denne tråden greit har vist. Hvorfor reklamere mot mennesker som ikke en gang vil bruke/har råd til 49/99 kr mnd på en tjeneste de bruker mye.

 

Dessuten er det andre forskjeller i brukergruppe på en typisk nettavis og Spotify. En nettavis har lesere i alle aldre, mens Spotify i hovedsak brukes blant unge.

Lenke til kommentar

Du kan argumentere mot utsagnet mitt om du vil, noe jeg enda ikke har sett deg gjøre.

 

Det er en del faktorer som gjør at din sammenligning ikke stemmer.

Spotify har både en betaldel og en gratisdel. Ser man bort i fra å kjøpe en avis fysisk (noe jeg synes man kan i denne sammenhengen, du kan være uenig om du vil), så finnes nettavisene kun i gratisversjoner. Det betyr at kjøpekraftige kunder leser gratisavisen. I Spotify derimot, har de fleste kjøpekraftige Premium og blir ikke eksponert for reklame, mens de som bruker gratisversjonen ofte (jeg sier ikke alle) ikke er dem som vil bruke mest penger på annet. Noe denne tråden greit har vist. Hvorfor reklamere mot mennesker som ikke en gang vil bruke/har råd til 49/99 kr mnd på en tjeneste de bruker mye.

 

Dessuten er det andre forskjeller i brukergruppe på en typisk nettavis og Spotify. En nettavis har lesere i alle aldre, mens Spotify i hovedsak brukes blant unge.

 

Jeg lurer på hvor mye hold det er i den hypotesen din, jeg kjenner mange kjøpesterke mennesker som bruker gratisversjonen, føler det har mer med interesse å gjøre en kjøpesterkhet i seg selv. Videre så er jo mange ikke-kjøpesterke i dag plutselig blitt kjøpesterke mennesker i morgen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvor tett er egentlig båndet mellom Spotify og plateselskapene ?

 

Noen som vet om en artist, uten kontrakt med et av de større selskapene, kan legge opp musikken sin på Spotify eller om denne mest sannsynlig ville bli nektet adgang ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...