Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Age II (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er synd å se er hvor bortskjemte gamerne er blitt. Hvis et spill ikke møter deres helt eksakte forventninger - som om spillet skulle vært skreddersydd for dem - så høres det med en gang ut som spillet er bånn i bøtta til tross for at noen av verdens mest erfarne spillutviklere har brukt flere år og millioner av dollar på lage det og anmelderne gir jevnt over gode karakterer. B)

Lenke til kommentar

Jeg for min del begynte kl 00.01 i natt og er storfornøyd! Spillet er praktfullt, og historien gjør slik at jeg ikke klarer å legge det fra meg. NYDELIG, forstår ikke hva folk klager over, men smaken er som baken :)

 

Har vært bekymret noen dager etter å ha lest all kritikk, så jeg er glad for at de (for min del) tok feil :)

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig nå med hele spillet (alle quests, main, side, companion etc). Et helt ok spill i og for seg. Men siden jeg elsket Dragon Age 1... en verdig spirituell oppfølger til BG serien så ble jeg meget skuffa. Tror jeg hadde alt for høye forventninger. Dette er et rent action rpg som føles som en litt klønete port fra konsoll på PC. En episk historie mangler også totalt, noe som er uvanlig for et bioware spill. Historien starter opp uten et mål og jeg ventet hele tiden på at historien skulle ta av, men det skjedde aldri før helt, helt på slutten. Endel kul bruk av karakterer og plot devices som går igjen gjennom mange quests, men det føles ut som du løper rundt og gjør sidequests hele spillet siden det ikke finnes et main goal. Dette forsterkes av at det kun finnes et par dungeons/quest areas som du går igjennom minst 15 ganger hver... og du blir fort lei av å loade mellom de få områdene som finnes I Kirkwall.

 

Når det kommer til kampene er det positive og negative sider. Spilte på hard og da fikk jeg mye ut av noen bossfights. Ble spesielt imponert over en boss som hadde mange faser, hvor jeg måtte bruke line of sight og flytte ekstremt mye i en lang fight. Men standard fights ble jeg fort lei av. Kampmekanikken føles som en hybrid mellom et god of war spill og et rpg... det ser kult ut men det fungerer ikke så bra i lengden. Det samme skjer så og si alle fights. Du blir jumpa av 8-10 mobs (6-7 normal og 1-2 elites), når du er nesten ferdig med den bølgen kommer det en eller to bølger til med samme type mobs. Spiller en på normal er det bare å spamme aoe, men på hard/nightmare er det litt moro ettersom visse mob mechanics blir veldig farlige og en må passe godt på posisjon. Alt i alt er combat helt ok... det blir vel en smaksak, men jeg foretrekker stilen fra 1'ern som ikke hadde den visuelle stilen til en japansk animé.

 

Du kommer fort til å merke at det er en action rpg siden du så og si aldri får sjansen til å løse noe uten vold. Ble ganske overrasket i starten siden jeg forventet at jeg skulle få muligheten til å snakke meg ut av situasjoner i alle fall, men de fleste karakterer kommer som oftest bare med en strofe eller to og så er kampen i gang. Og siden det er et stort fokus på mye kamp og mye dreping av mobs skulle jeg ønske de hadde lagt mer fokus på loot... action rpg's som diablo etc er kjempemoro det, men da er loot en god del av pakka. Så det at du så og si ikke kan forandre stort med gear på dine companions er en negativ side for meg. Crafting og lignende er også tatt ut av bildet.

 

Det er mange aspekter ved spillet som gjør meg skuffa, men jeg vet at det rett og slett er pågrunn av at det er oppfølgeren til et spill jeg elsker. For meg er så mye av det som gjorde DA:O så bra borte: Selve magien/følelsen, combat mechanics, en episk heltehistorie, en stor verden og mye annet. DA2 er et bra spill som jeg hadde gitt en 7/10, og hadde det hatt et annet navn så hadde jeg sikkert nytt opplevelsen mye mer.

 

(Ikke ta sytingen min for alvorlig, jeg er super fanboy av klassisk rpg :p )

Lenke til kommentar

(Ikke ta sytingen min for alvorlig, jeg er super fanboy av klassisk rpg :p )

 

kan ikke si jeg syntes det var mye syting akkurat, du belyste det positive og det negative og hvis det er syting blir jeg overrasket. Syting vil jeg karakterisere mer som "OMG bioware har ødelagt spillet" "idiotisk spill" "Bioware suger" etc etc.

Lenke til kommentar
man trenger ikke sette en lav karakter på et spill bare fordi det var dårligere enn 1'eren..

 

Er det ikke det som er meningen med karaktersystemer - å gi lavere karakterer til dårligere spill?

 

 

Jezzzz, igjen så leser du ikke det jeg skriver, LAV og LAVERE er 2 helt forskjellige ting!!! LAV betyr møkkakarakter, lavere betyr bare at det er dårligere enn DA:O som fikk 9/10, så du snakker om noe helt annet enn meg....

Lav karakter som i "de som snakker om 5/10 og hvis du leser bruker anmeldelsene på metacritic 2/10"... Folk blir helt surrete i huet av at det er dårligere enn DA:O, hvis dere sjekker så ja, det fikk dårligere karakter, det er selvsagt.. Men en del av dere maser om at det er dritræva, noe som det ikke er i det hele tatt!!

 

Derfor jeg sier at hvis det hadde stått aleine uten DA:O så ville tonen vært en helt annen... Hovedproblemet er vel egentlig det at folk er skuffet over at det ikke er samme spill, eller et litt forbedret DA: Awakening..

Lenke til kommentar

Jezzzz, igjen så leser du ikke det jeg skriver, LAV og LAVERE er 2 helt forskjellige ting!!!

 

Strengt tatt er det forskjellige gradbøyninger av samme adjektiv, men joda.

 

Lav karakter som i "de som snakker om 5/10 og hvis du leser bruker anmeldelsene på metacritic 2/10"... Folk blir helt surrete i huet av at det er dårligere enn DA:O, hvis dere sjekker så ja, det fikk dårligere karakter, det er selvsagt.. Men en del av dere maser om at det er dritræva, noe som det ikke er i det hele tatt!!

 

Er det sånn at man ikke har lov å være skuffet med mindre spillet er en kalkun av dimensjoner? Det henger liksom ikke helt sammen, ingen studioer lager per i dag AAA-spill som er genuint dårlige rent mekanisk og håndverksmessig sett. Det du sier litt senere er nesten riktig - men skuffelsen stammer ikke fra forventninger om en blåkopi av DA:O, den kommer fordi DA2 på mange områder tar flere skritt bakover, noe man vanligvis ikke forbinder med oppfølgere. Oppfølgere skal bygge videre på de sterkeste aspektene av originalen, og stille forlate det som ikke fungerte - men for PC-spillere er det akkurat det motsatte som har skjedd. Det er kanskje derfor oppfølgere som Deus Ex 2 ikke slo så veldig an - "streamlining" devaluerte en viktig del av appellen til det første spillet. DA2 representerer på samme måte forandring, men ikke utvikling - snarere det motsatte.

Lenke til kommentar

Jeg synes (etter 30 minutter spilletid) at dette er et relativt bra spill, verdt pengene, men jeg likte også Origins bedre.

 

Jeg spiller som kriger og sliter med å velge mellom 1h og skjold eller 2h. Er det noen som kan gi meg tips i forhold til hvilke klasser karakterene jeg får etter hvert har?

Lenke til kommentar

Det som er synd å se er hvor bortskjemte gamerne er blitt. Hvis et spill ikke møter deres helt eksakte forventninger - som om spillet skulle vært skreddersydd for dem - så høres det med en gang ut som spillet er bånn i bøtta til tross for at noen av verdens mest erfarne spillutviklere har brukt flere år og millioner av dollar på lage det og anmelderne gir jevnt over gode karakterer. B)

 

Dette virker å ha vært en økende tendens de siste 10 årene grunnet bedre kvalitet på spill (generelt sett), får et spill karakteren 6/10 f.eks er det jo ramaskrik over hele linja.

 

Jeg slår fortsatt et slag for anmeldelser som ikke har tallkarakterer, så får heller folk selv gjøre seg opp en mening om anmeldelsen er mer positiv enn negativ i stedet for å bli såpass opphengt i tall.

Lenke til kommentar

Det som er synd å se er hvor bortskjemte gamerne er blitt. Hvis et spill ikke møter deres helt eksakte forventninger - som om spillet skulle vært skreddersydd for dem - så høres det med en gang ut som spillet er bånn i bøtta til tross for at noen av verdens mest erfarne spillutviklere har brukt flere år og millioner av dollar på lage det og anmelderne gir jevnt over gode karakterer. B)

 

Det har ikke med bortskjemthet å gjøre, mange her at fulgt Bioware i 15 år. Og det de lager nå er langt fra de spillene de lagde før. DA2 er ikke et RPG, det er et action spill med litt RPG elementer. Ikke rart at mange av de som har fulgt Bioware så lenge, og som Bioware kan takke for at de har blitt så store, er skuffet over at spillene de nå lager har så lite med de de lagde før.

Men utifra et bedriftsøkonomisk hensyn så ser det jo ut til å lønne seg, og det er jo det som teller for EA.

Det er ikke bare "bortskjemte gamere" som er misfornøyd med denne utviklingen, også Larian har sagt at hack 'n slash action RPG-lite spillene som har kommet i det siste ikke har gjort sjangeren en tjeneste..

Endret av krist2
Lenke til kommentar

Akkurat ferdig nå med hele spillet (alle quests, main, side, companion etc). Et helt ok spill i og for seg. Men siden jeg elsket Dragon Age 1... en verdig spirituell oppfølger til BG serien så ble jeg meget skuffa. Tror jeg hadde alt for høye forventninger. Dette er et rent action rpg som føles som en litt klønete port fra konsoll på PC. En episk historie mangler også totalt, noe som er uvanlig for et bioware spill. Historien starter opp uten et mål og jeg ventet hele tiden på at historien skulle ta av, men det skjedde aldri før helt, helt på slutten. Endel kul bruk av karakterer og plot devices som går igjen gjennom mange quests, men det føles ut som du løper rundt og gjør sidequests hele spillet siden det ikke finnes et main goal. Dette forsterkes av at det kun finnes et par dungeons/quest areas som du går igjennom minst 15 ganger hver... og du blir fort lei av å loade mellom de få områdene som finnes I Kirkwall.

 

Når det kommer til kampene er det positive og negative sider. Spilte på hard og da fikk jeg mye ut av noen bossfights. Ble spesielt imponert over en boss som hadde mange faser, hvor jeg måtte bruke line of sight og flytte ekstremt mye i en lang fight. Men standard fights ble jeg fort lei av. Kampmekanikken føles som en hybrid mellom et god of war spill og et rpg... det ser kult ut men det fungerer ikke så bra i lengden. Det samme skjer så og si alle fights. Du blir jumpa av 8-10 mobs (6-7 normal og 1-2 elites), når du er nesten ferdig med den bølgen kommer det en eller to bølger til med samme type mobs. Spiller en på normal er det bare å spamme aoe, men på hard/nightmare er det litt moro ettersom visse mob mechanics blir veldig farlige og en må passe godt på posisjon. Alt i alt er combat helt ok... det blir vel en smaksak, men jeg foretrekker stilen fra 1'ern som ikke hadde den visuelle stilen til en japansk animé.

 

Du kommer fort til å merke at det er en action rpg siden du så og si aldri får sjansen til å løse noe uten vold. Ble ganske overrasket i starten siden jeg forventet at jeg skulle få muligheten til å snakke meg ut av situasjoner i alle fall, men de fleste karakterer kommer som oftest bare med en strofe eller to og så er kampen i gang. Og siden det er et stort fokus på mye kamp og mye dreping av mobs skulle jeg ønske de hadde lagt mer fokus på loot... action rpg's som diablo etc er kjempemoro det, men da er loot en god del av pakka. Så det at du så og si ikke kan forandre stort med gear på dine companions er en negativ side for meg. Crafting og lignende er også tatt ut av bildet.

 

Det er mange aspekter ved spillet som gjør meg skuffa, men jeg vet at det rett og slett er pågrunn av at det er oppfølgeren til et spill jeg elsker. For meg er så mye av det som gjorde DA:O så bra borte: Selve magien/følelsen, combat mechanics, en episk heltehistorie, en stor verden og mye annet. DA2 er et bra spill som jeg hadde gitt en 7/10, og hadde det hatt et annet navn så hadde jeg sikkert nytt opplevelsen mye mer.

 

(Ikke ta sytingen min for alvorlig, jeg er super fanboy av klassisk rpg :p )

Takk, da sparte jeg de pengene.

Lenke til kommentar

Tenkte bare å advare folk mot en stor spoiler!

 

Ikke la spillet stå på på hovedmenyen uten å trykke på kontrolleren. Jeg er godt inni spillet nå men fikk nettopp avslørt hva som kommer til å skje videre fordi Bioware har lagt inn en fancysmancy idiotisk CGI introduksjonsfilm på hovedmenyen. SKUFFA!

Lenke til kommentar

Det som er synd å se er hvor bortskjemte gamerne er blitt. Hvis et spill ikke møter deres helt eksakte forventninger - som om spillet skulle vært skreddersydd for dem - så høres det med en gang ut som spillet er bånn i bøtta til tross for at noen av verdens mest erfarne spillutviklere har brukt flere år og millioner av dollar på lage det og anmelderne gir jevnt over gode karakterer. B)

Jeg føler egentlig ikke at jeg har blitt mer bortskjemt som gamer, men det må gå an å forvente mer fremgang på gameplay-fronten i en bransje som er i såpass hurtig vekst som spillbransjen. Når et selskap har hatt bedre løsninger i tidligere spill, og velger å fordumme spillet og fjerne fungerende funksjoner fremfor å utvikle videre på det som er bra, da går det i feil retning og det må man få lov til å si ifra om uten å stemples som bortskjemt.

Lenke til kommentar

DA2 er ikke et RPG, det er et action spill med litt RPG elementer.

Hvis ikke DA2 er et RPG, så synes jeg like godt vi skal slutte å bruke betegnelsen. Den er jo meningsløs.

 

Ja, betegnelsen har blitt meningsløs. Den var ikke det i spill som BG1-2 Fallout osv.

Lenke til kommentar

Førsteinntrykket mitt er positivt :) Spiller på 360 og syns det funker bra. Endringene i kamp-systemet plager meg lite, og jeg gidder ikke sammenligne med det første spillet. Ser mange likhetstrekk med Mass effect, blant annet dialogsystemet og at det føles litt "rpg-light".

 

Men historiene og questene er av god kvalitet og spillet underholder. For meg er det viktigere enn hva det kunne vært/burde vært. 8/10 så langt.

Lenke til kommentar

Fikk spilt en 2 timer før jeg dro på jobb og jeg syntes det var veldig morro så langt. Dragon Age serien er en morsom type RPG som jeg syntes det er lett å hoppe inn i. Jeg har ikke spilt nok til å veie 1'rn mot 2 men tviler på at jeg kommer til å syntes det blir noe mye dårligere. Man få ta det som det det er, ett halvveis action-rpg. Bare de å spille som rogue med me mange fantastiske animasjonene var kjempe morro. Storkoste meg så lang så får se hva kvelden bringer videre ;).

 

 

Fiberblad: Hvordan fungerer kontrollene på konsoll?. Hadde egentlig lyst å prøve spillet på Ps3 men var usikker på hvordan det ble å kontrollere spillet, fungerer det greit eller er det litt "slitsomt"?.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Fikk spilt en 2 timer før jeg dro på jobb og jeg syntes det var veldig morro så langt. Dragon Age serien er en morsom type RPG som jeg syntes det er lett å hoppe inn i. Jeg har ikke spilt nok til å veie 1'rn mot 2 men tviler på at jeg kommer til å syntes det blir noe mye dårligere. Man få ta det som det det er, ett halvveis action-rpg. Bare de å spille som rogue med me mange fantastiske animasjonene var kjempe morro. Storkoste meg så lang så får se hva kvelden bringer videre ;).

 

 

Fiberblad: Hvordan fungerer kontrollene på konsoll?. Hadde egentlig lyst å prøve spillet på Ps3 men var usikker på hvordan det ble å kontrollere spillet, fungerer det greit eller er det litt "slitsomt"?.

 

Du kommer til å få et mer negativt syn på spillet etter du finner ut at du har sett 90% av de spillbare områdene etter to timers spilling. Tro meg, det er bare 6-7 dungeons/områder som blir brukt igjen og igjen i alle quests. Og selv om det er flere "tidshopp" i historien så forandrer ikke Kirkwall seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...