Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Age II (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare meg eller har artikkelforfatter lest denne saken før han skreiv anmeldelsen:

http://p3.no/aner-vi-fisk-i-mosen/

 

Veldig mange uttrykk fra den der! Og bruken av "skyte spurv med kanon" var da litt tynn, haha.

 

Ellers en god anmeldelse =) Og jeg som koste meg masse med PS3-versjonen av eneren tror dette vil bli en fin spillopplevelse.

 

Hæ forklar meg gjerne hva jeg har gått glipp av, men hva i alle dager har denne anmeldelsen med hjernedøde realitydeltagere som ikke engang kan sitt eget språk å gjøre?

 

Angående spillet så visste jeg i motsetning til DAO (spirituell oppfølger til BG du liksom) hva jeg gikk til og koser meg med spillet som det er. Det er dog ikke noe årets spill vi har her, og visse moment irriterer meg voldsomt. Skal likevel spille mer av det før jeg trekker en endelig konklusjon.

Lenke til kommentar

En ting som burde kommet bedre frem i anmeldelsen:

 

Hvor lineært er DA 2? Sammenlignet med for eksempel DA:O, eller FFXIII?

 

Ikke like lineært som FF13, men mer enn DA:O. I DA:O har du valget mellom å dra til forskjellige områder og velge hvilken arc du vil ta først. Men DA2 foregår hele spillet i en liten by i noen få området som gjentar seg. Du får endel quests (side og companion) som du ofte kan velge om du vil gjøre før historien går videre, men utenom det er det meget lineært. Du kan heller ikke påvirke historien i like stor grad som i DA:O. Det er nå min mening.

Lenke til kommentar

Har nå klokket inn rundt 10 timer, og kommer til ca lvl 10. Spill teknisk så er det ikke noe å utsette på spillet. Problemet mitt, og andres vil jeg tro er design valgene som er tatt. Fiendene kunne godt være færre, men sterkere. Ser litt latterlig ut når man er fire mot 10+ og de blir kvesta over en lav sko (dette på normal). Kan nok bli mer utfordrende på høyere vanskelighetsgrader, men da synker også troverdigheten på at en slik kamp i det hele tatt er overlevbar. At fiendene kan sprenge når de blir drept er også unødvendig, for meg ser det mer teit ut enn kult, unntaket fra dette er hvis de er frosset først. Hadde også sett bedre ut om størrelsen på noen våpen var mindre. Ellers er kampsystemet greit nok.

Heldigvis kan man skru av gore, ser ikke bra ut når man står der med blod fra topp til tå etter en kamp. Er vel slik som skjer når man slås mot eksploderende fiender... Er ikke blodet som er problemet, men mengden.

 

Kan forstå at man ønsker å igjenbruke noen områder, og det kan være greit nok, men må det være så veldig tydelig?

 

Historien er underholdende, men frem til nå så har jeg fått med meg mye mer om forholdet mellom templars og mages og en del annet om det som rører på seg i Kirkwall, enn noe særlig om min (hawk) egen historie, blir kanskje bedre når jeg får samlet sammen 50 gull og kan begynne på ekspedisjonen til Deep Roads. Men til nå så har jeg ikke sett noe til at dette er er ny eller spesielt anderledes måte å fortelle historien på.

 

Til nå så kvalifiserer dette til en 7/10 på gamer.nos skala

7 - "Godt"

 

Et spill som får denne karakteren, presterer sterkt på mange felt, og er et spill som mange vil ha glede av. Disse spillene er morsomme å spille fra ende til annen, og vil for mange lett være verdt pengene. Disse spillene har ikke vesentlige problemer, men de mangler også det lille ekstra som må til for å komme enda litt opp på skalaen.

Er egentlig lite i beskrivelsene som skiller 7 og 8, men det som gjør at det fortjener 7, er "mangler også det lille ekstra". Tror dette blir for mange ett spill som blir spilt igjennom og så lagt vekk.

Lenke til kommentar

Det som "plager" meg mest med DA2 er gjenbruk av områder, kan forstå det vhis det hadde vært en eller 2 ganger, men her har designerene vært ordentlig late på huledesignet.

 

Ett bra spill sånn ellers, kan ikke sammenlignes med DA:O på noen som helst måte men absolutt underholdende :)

Endret av Crashloop
Lenke til kommentar

La inn spillet her for to dager siden. Starter det opp og det første jeg ser er noe om Securerom MEN I HELVETE DA.... EA SA DET SKULLE IKKE VÆRE DER... Det ble lovet og alt. hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt det på STEAM.

 

Forbanna fitter.... Så hva har jeg lært av det? Aldri kjøp EA spill før man kan lese hva slags dritt de legger på maskina....

 

I tillegg så tryner spillet hver gang jeg skal starte det pga det skal sjekke for DVD'en.. Så etter å ha trykket retry, er spillet tilbake, men da er grafikken helt fucka....

Lenke til kommentar

La inn spillet her for to dager siden. Starter det opp og det første jeg ser er noe om Securerom MEN I HELVETE DA.... EA SA DET SKULLE IKKE VÆRE DER... Det ble lovet og alt. hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt det på STEAM.

 

Forbanna fitter.... Så hva har jeg lært av det? Aldri kjøp EA spill før man kan lese hva slags dritt de legger på maskina....

 

I tillegg så tryner spillet hver gang jeg skal starte det pga det skal sjekke for DVD'en.. Så etter å ha trykket retry, er spillet tilbake, men da er grafikken helt fucka....

Ligger Securom inne?

 

Jaja, da tok det sikkert 2 timer ekstra før spillet ble cracket og lagt ut.

Lenke til kommentar

Selv venter jeg i spenning på at noen skal remake Die by The Sword i Unreal Engine eller noe. Har du forresten prøvd originalen fra nittenhundre-og-blomkål, Avean? Ikke særlig pent i dag, men fremdeles det eneste spillet som gir deg total kontroll over våpenet ditt.

Honorable mention; Daggerfall.

Lenke til kommentar

Vært altfor lite pirking i tråden må derfor ta med denne når anmelder allerede har oversatt ting som hack 'n slash:

 

Fin klassebalanse

Det er tre ulike klasser i Dragon Age II, som alle er rimelig arketypiske for sjangeren

 

Enten velge erketypiske eller arch types? ;)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Vært altfor lite pirking i tråden må derfor ta med denne når anmelder allerede har oversatt ting som hack 'n slash:

 

Fin klassebalanse

Det er tre ulike klasser i Dragon Age II, som alle er rimelig arketypiske for sjangeren

 

Enten velge erketypiske eller arch types? ;)

 

Setter pris på pirking, men arketypisk er et fullt brukbart norsk ord:

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=arketypisk&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&alfabet=n&renset=j

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Arketype

 

:)

Lenke til kommentar

 

Da lærte jeg noe nytt idag også, samt funnet enda en grunn til at ex phil er nyttig. Erke og arke har faktisk forskjellig betydning på norsk, mens på engelsk er det samme ord. Kanskje derfor vi vanligvis ikke bruker dette riktig i Norge, og første gangen jeg ser arketypisk på trykk.

 

Du har helt rett, jeg tok feil. Neste gang må jeg sjekke wikipedia før jeg pirker. ;)

Endret av maanemann
Lenke til kommentar
Det er da bare ett pluss me level scaling, hvis ikke blir en som en gud i høg level og spillet blir for enkelt.

 

Det der er helt inviduelt, det er nok stort sett fan av konsoll spill som liker slike ting men for "oss" RPG" fan var forenklingen og lvl scalingen i Obliviion en STYGG ripe når vi satt å ventet på Morrowind etterfølgeren. Denne lvl scalingen og forenklingen sprer seg som ild i tørt grass da det er dette som selger til massene og pengesterke bedrifter kjøper opp og Hollywodiserer alt.

 

Ja de fleste liker nok dette, men for RPG fans som elsker utordinger og lurer på hvor det ble av RPG spill som Baldurs Gate, Ultima Underworld, Gothic 1 - 2, Ice wind Dale, så er dette med lvl scaling, acition scener og forenkling bare trist. Og ikke minst Alle Cutscenes, at de avbryter perfect assasin sniking for å vise at at hele gruppa jogger rett inn i ei felle er bare helt HORIBELT (hehe)

 

Men alt er ikke mørkt for oss heller vi har Risen og har hørt rykter om at Risen 2 er på vei. For Gothic 4 falt jo direkte under konsoliserings kniven å ble til en Fable kloning, men det ante jeg litt på forhånd. Null poeng for meg å starte å whine om DA2 for ser det har blitt nøyaktig som jeg troddet, så hopper bare over et kjøp her.

Endret av SimalarioN
Lenke til kommentar

Da har jeg klokka 14 timer i spillet og merker at flere steder blir gjenbrukt til samme questene, merket det kjapt på Wounded coast området. Dog plager det meg ikke så veldig!. Syntes fortsatt det er ett morsomt spill og har kost meg så langt som rogue!.

 

Eneste jeg sliter med er å romance Merrill, er nesten full på friend men kan ikke snakke noe mer med henne i huset hennes!. Noen som har noen tips?!. Er level 11 forøvrig og nettopp kommet tilbake etter Deep Roads expedisjonen.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar

Uhm... Du styrer karakteren med et ganske standard kontolloppsett (wasd, spacebar for å hoppe), mens musen representerer våpenarmen til vedkommende. Du kan bruke forhåndsdefinerte angrep med numpad, men så snart du får teken på det er musekontrollen ganske mye bedre - den gir deg spillhistoriens beste forsøk på "total kontroll", selv om lærekurven er såpass bratt at det fort blir noen timer med hjelpeløs vifting før du kommer i gang. Det har en enspillerkampanje hvor historien tar form av en ukomplisert "redd damen"-fortelling, som kanskje er mest kjent for å være særdeles ubarmhjertig mot alle som ikke har øvd seg en stund i arenamodusen først. Hver enkelt motstander utgjør en reell fare, iallefall på normal og høyere, og de blir gradvis større, skumlere og mer outlandish.

 

Kampene er i grunn hovedsaken, og kampanjedelen er bare en unnskyldning for å la deg slåss mot krims og krams på forskjellige steder. Så gjelder det å unngå å bli truffet (du kan parere med sverdet, eller snu skjoldet mot dem), samtidig som du treffer andre (som gjerne også prøver å parere eller blokkere). Limb damage er også med, komplett med muligheter for impromptu amputasjoner av bein, armer og hoder. De to førstnevnte var ikke nødvendigvis dødelige, men lot motstanderen (eller deg) hinke makabert rundt, eller prøve å drepe deg uten sverdarm. Eneste mekaniske svakheten er at det er vanskelig å få til en stikkebevegelse ... Men det hadde vært en smal sak å utbedre i en remake. Det er fra 1996, men jeg har fått det til å kjøre både i XP og Vista, så lenge jeg bruker software renderer. Uansett hvor glad du er i sverd, så egner det seg best i begrensede doser.

 

Morsom trivia: Die by the Sword er det første spillet Treyarch utviklet. Tenk at de en gang forsøkte å innovere, i stedet for å seile avgårde på frakkeslagene til dyktigere utviklere med stadige shovelware-releases.

Lenke til kommentar

Da har jeg klokka 14 timer i spillet og merker at flere steder blir gjenbrukt til samme questene, merket det kjapt på Wounded coast området. Dog plager det meg ikke så veldig!. Syntes fortsatt det er ett morsomt spill og har kost meg så langt som rogue!.

 

Eneste jeg sliter med er å romance Merrill, er nesten full på friend men kan ikke snakke noe mer med henne i huset hennes!. Noen som har noen tips?!. Er level 11 forøvrig og nettopp kommet tilbake etter Deep Roads expedisjonen.

 

Det tar tid, det kommer etterhvert flere quester om å slå av en prat og da er det bare å kjøre på med romance når du får muligheten til det.

 

Synes companionopplegget er rimelig sløvt i DA2 egenlig, savner leirplassen og å kunne slå av en prat når som helst, ikke bare når det dukker opp som en quest..

Lenke til kommentar
Die by the Sword

Fantastisk morsomt spill, men jeg fikk aldri helt teken på det i kampanjen. Ga etterhvert opp den, og fant ut at det var på arenaen moroa virkelig lå. Høydepunktet var å spille med en ogre og slå kobolts og orcer(minotaur?) veggimellom. Alltid like morsomt når de kommer hinkende mot deg igjen etter å ha mistet et ben. Prøvde å få dratt det i gang på et lan for en liten stund siden, men fant ikke helt ut av multiplayeren(går det an å få spilt det på lokalt nettverk i det hele tatt?). Hadde vært knallrått å få spilt det mot eller med andre i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...