Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Age II (X360, PC, PS3)


Anbefalte innlegg

Ja takk begge deler, men hvis jeg må velge er historien viktigst. Historien er tross alt motivasjonen for alt du gjør, hvis den ikke er tilstede spiller det liten rolle hvor genialt gameplayet er.

Hvis historie er viktigst da går jeg heller å leser en bok.

 

Jaja, en gang må være den første. :D

 

Mange bra bøker så bare å starte. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ferdig med DA:O enda, kan jeg lese denne anmeldelsen uten å få oppleve noen store spoilere om det første spillet?

 

Ellers må jeg si meg enig med hva mange her klager på.. etter det jeg har spilt av det første, og hva jeg ser dere kommenterer her, og hva jeg har spilt av demoen..

Lenke til kommentar

Anmeldelelsen har så vidt jeg kan se ingen spoilere i forhold til historien i DA:O (utover de første 20 minuttene), men sammenlikner i blant designvalg.

 

Jeg tror ikke motstanden mot forandringene fra DA:O til DA2 stammer fra en generell motvilje mot all forandring, men fordi Bioware har lesset på med overflødige forenklinger - eller "streamlining", som er buzzwordet de har valgt seg ut til å beskrive det. Det uttalte målet deres var å skape en gjenkjennelig grafisk stil (noe de lykkes med i promomaterialet, men ikke selve spillet), å senke terskelen for nye spillere ved å gjøre kampene enklere, og tilpasse grensesnittet bedre til konsoller (suksess på begge punkter), samtidig som de beholdt det som kjennetegnet PC-utgaven av DA:O (blank løgn).

 

Jeg tror ikke folk forventet at PC-utgaven skulle ha tilnærmet seg konsoll både grensesnitt- og gameplaymessig, eller at de skulle bestemme seg for at utstyrskontroll,.crafting og andre ting var overflødig. DA:O var en kommersiell suksess til tross for at det var et throwback til isometriske, taktiske RPG-er, å "streamline" alle aspekter av PC-versjonen framstår som sharkjumping.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Etter å ha spilt gjennom spillet på ca50 timer + så sitter jeg igjen med følelsen av å bli servert en deilig biff som jeg bare tygger og tygger på uten at det smaker noe særlig, mens jeg fortsetter å ta enda en bit i håp om at det skal bli bra:(

Selve spillet virker er god kvalitet, men blir så utrolig lei av å valse rundt i samme byen og samme områdene gjennom 3 kapitler. Jeg har lyst å reise rundt å utforske nye områder, drepe drager og andre spesielle monstre. Eneste dragen du ser her er hun i starten(skal ikke røpe navn, men hun er fra DA:O), som tydeligvis ikke har noe med historien å gjøre engang.

Spillet føles mer som en veldig stor expansion fremfor en oppfølger til det utrolige bra DA:O.

Virker også som de har brukt samme oppskriften som i Mass effect. Hovedoppdrag, så må man gjøre oppdrag for kompanjongene, + noen andre småting, så er det hovedoppdrag igjen, neste kapittel. så starter man på nytt med små oppdrag og må hjelpe kompanjongene igjen, før hovedoppdraget..

 

Sånn, nå har jeg whinet litt fra meg. Måtte få det ut etter å ha brukt så mange timer hvor jeg ikke klarte å legge det fra meg, men med enda større skuffelse over noe som kunne blitt så mye bedre:(

Så til de som vurderer å kjøpe det, vent allefall til det kommer til en rimeligere penge, med mindre man ikke er så nøye på historien..

Lenke til kommentar
Bioware forsøker å få deg til å fokusere mer på historien og mindre på å lage flasker med gift eller finne ut hvor mye større tallene blir hvis du tar på deg en annen sko.

Jeg sier som Ole Brum: Ja takk begge deler!

 

Tviler på dette blir kjøp for meg. Heldigvis finnes det spill (Risen, Drakensang, Witcher osv) som ikke kaster alt av dybde på båten bare for å tekkes konsollene.

Lenke til kommentar
Åh herregud som jeg gleder meg til dette! Spiller nå igjennom Origins igjen. Denne gang på nightmare. Herlig

 

Var litt skeptisk til 2ern, men etter siste tids informasjon så klarer jeg nesten ikke vente mer, det må bare bli vanvittig bra, hehe.

 

*humre* Dette skrev jeg for noen uker siden ja. :whistle:

 

Siden har det blitt til avbestilling av pre-order og permaban på Bioware social forumene *knegg* :D

Lenke til kommentar

Karakteren overrasker ikke, dette stemmer godt med mitt inntrykk av demoen. Det som irriterer meg er den freidige bruken av nedlastbart innhold, fra slippdato. Man skal først betale for spillet, og nå skal man også helst betale for 4-5 tilleggspakker. Først skal man kjøpes, og så skal man melkes. Derfor tror jeg nok, som med mange tilsvarende spill nå for tiden, at jeg venter til samlepakka kommer ut.

Lenke til kommentar

Syns spillet var veldig skuffende for noe som slippes i 2011. Ekstremt lineære omgivelser, omtrent alltid 1 vei å gå .

Slåssesystemet er ikke bra, du angriper med høyreklikk men du styrer ingenting selv. Bare hold inn høyreklikk så angriper han automatisk.

Blir fort veldig kjedelig og verre blir det når kameraet styres av samme knapp ! Bommer på en fiende så snur du deg plutselig vekk fra han.

 

Grafikken er heller ikke bra, selv med DX11 og high res textures så ser faktisk Oblivion bedre ut som kom for 5 år siden ved enkelte elementer. Blodet dem får på seg er helt unaturlig, ser ut som malingflekker og det er altfor overdrevet. Det er så utrolig tydelig at spillet bærer preg av å være multiplattform. Slike spill på PC VET vi alle kan være 100x bedre. Derfor stiller jeg spørsmålstegn når gaming sider faktisk gir spillet så gode karakterer ? 8/10 ? Virkelig gamer.no ? Det er bra story men dem feiler på nesten alt annet.

Lenke til kommentar

Merkelig hvor snart alle store review sider gir spillet så høy karakter. Blir vel briba eller lignende sånn alt folk som bare tar et kikk på karakteren skal gå å kjøpe det uten å tenke seg om. Tar sikkert helt feil her, men som sagt, jeg synes det er merkelig.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

SBare hold inn høyreklikk så angriper han automatisk.

Blir fort veldig kjedelig og verre blir det når kameraet styres av samme knapp ! Bommer på en fiende så snur du deg plutselig vekk fra han.

 

 

For din skyld håper jeg du har funnet ut dette nå, men du trenger altså ikke holde inne høyremuseknapp for å sloss. En skulle tro det var innlysende, men den gang ei

Lenke til kommentar

Jeg tror det Avean vil fram til er at han ikke får styre hvert enkelt sverdslag selv, bare gi ordre. Det er forsåvidt noe jeg kan sympatisere med, men jeg synes også det er en litt urimelig forventning i forhold til sjangeren. Selv om DA2 handler mer om fart og spenning enn forgjengeren, virker det upraktisk å ha direkte kontroll over selv de grunnleggende angrepene til karakterene dine, nettopp fordi du styrer et party og ikke bare én kar.

 

Selv venter jeg i spenning på at noen skal remake Die by The Sword i Unreal Engine eller noe. Har du forresten prøvd originalen fra nittenhundre-og-blomkål, Avean? Ikke særlig pent i dag, men fremdeles det eneste spillet som gir deg total kontroll over våpenet ditt.

Lenke til kommentar

Syns spillet var veldig skuffende for noe som slippes i 2011. Ekstremt lineære omgivelser, omtrent alltid 1 vei å gå .

Slåssesystemet er ikke bra, du angriper med høyreklikk men du styrer ingenting selv. Bare hold inn høyreklikk så angriper han automatisk.

Blir fort veldig kjedelig og verre blir det når kameraet styres av samme knapp ! Bommer på en fiende så snur du deg plutselig vekk fra han.

 

Grafikken er heller ikke bra, selv med DX11 og high res textures så ser faktisk Oblivion bedre ut som kom for 5 år siden ved enkelte elementer. Blodet dem får på seg er helt unaturlig, ser ut som malingflekker og det er altfor overdrevet. Det er så utrolig tydelig at spillet bærer preg av å være multiplattform. Slike spill på PC VET vi alle kan være 100x bedre. Derfor stiller jeg spørsmålstegn når gaming sider faktisk gir spillet så gode karakterer ? 8/10 ? Virkelig gamer.no ? Det er bra story men dem feiler på nesten alt annet.

Uenig på begge deler, at karakteren slår selv gjorde det også i DA:O, hva forventet du?

Jeg håper du virkelig tuller når det gjelder grafikk, spesielt med å sammenligne med Oblivion. :whistle:

Lenke til kommentar

Flott anmeldelse! Grundig og konkret, nyttig lesning. :)

 

Synes i utgangspunktet det er helt OK at Bioware ønsker å strømlinjeforme designet; DA1 fungerte bare unntaksvis. Det jeg er mer skeptisk til er historien—det skrives at den er på høyde med eneren, som vel sier svært lite i mine øyne. Skulle ønske noen rollespillmakere kunne lage noe som var på høyde med halvkapabel fantasy og hvor man ikke følte at man satt og så på kompliserte voksdukker pretendere teater.

 

Men det blir nok til at jeg plukker det opp for å prøve, i hvert fall når det havner på rett side av 20 dollar.

Lenke til kommentar

Spilte det i 6 timer igår og litt blanda følelser for det. Storymessig ser det bra ut, gjensyn med ett par gamle karakterer fra DA:O som nøster litt opp i hva som skjedde med dem og det er ikke dumt. Det er til tider irriterendes linjært, men dette er hovedsak områder man gjør oppdrag i utenfor Kirkwall. Kirkwall i seg selv gir en viss form for bevegelsesfrihet. Spillet er en stor forandring fra DA:O det er det ingen tvil om, men når man ser på systemet i helhet så fungerer kampsystemet med stilen på spillet. DA2 er mer ett story based action RPG enn enn rent rpg. det er ett veldig fokus på story og mye mindre fokus på selve rpg biten. Denne biten er ikke helt borte da man fortsatt til en viss grad can customize personer i gruppa med utstyr. Rustning er låst og kan ikke røres men man kan utstyre dem med våpen, amuletter, ringer og belte. DA2 gjør en del ting bra, men det er helt klart at Bioware her tar ett steg vekk fra ett "ekte" rpg spill til å bli ett spill med elementer av rpg i seg. Og det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men DA:O er ett bedre rpg spill hvis man vil ha ett rent rollespill spill.

 

Skal man kjøpe det så bør man gjøre det med tanke på at dette er ett nytt spill satt i samme verden som DA:O. Som en nevnte med grafikken her og at oblivion er bedre så er det å ta med en klpe salt, grafisk er ikke spillet dårlig, men utenfor kirkwall er det områder som fikk meg til å tenke at dette hadde jeg sett bedre før. Grafikk på personer etc er veldig bra, men det er terrenget enkelte steder som virker litt som en hastejobb. Kirkwall derimot ser rimelig pent ut så ikke noe å utsette på det ennå.

Lenke til kommentar

Personlig så står jeg ved anmelderene (metacritic) sine karakterer, problemed med bruker kriterier på et follow up spill av en veldig godt spill er at det blir mye flisespikeri kritikk fra fan basen... Selvsagt er dette til å forstå men man trenger ikke sette en lav karakter på et spill bare fordi det var dårligere enn 1'eren..

 

Hvis DA2 hadde vært et stand alone spill, så hadde nok flesteparten vært enig de gode karakterene som blir gitt til dette spillet.. Men problemet blir som sagt tidligere "fanrage" :angry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...