Gå til innhold

Kommentar: Fremtidens PC er mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Så planen er at man skal ha et laptopskall som man må koble mobilen til for å bruke? Og skjerm, tastatur og mus på pulten hjemme (eller på jobb) som man må koble mobilen til for å bruke? Og attpåtil så må man fysisk koble mobilen til TV-en for å se film fra mobilen? Dette har jeg ikke noe tro på. Det er for mye dilldall og for mye greier som er ubrukelig uten mobilen.

Du tenker kanskje på DLNA?

 

Det er egentlig bare en måte å overføre noen få filtyper fra mobilen til TVen, slik at TVens prosessor kan spille av filene. Det gir ikke på noen måte mobilen kontroll over grafikken som vises på TVen. For å få det til må man i dag bruke kablet HDMI. Det blir nok bare en overgangsfase før Wireless HDMI tar over den biten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig med det som er nevnt tidligere;

 

Mobilene vil bli kraftigere og etterhvert gjøre hva PC'ene gjør i dag. "Problemet" er bare at på det tidspunktet vil PC'ene utføre enda mer kompliserte oppgaver. Så forholdet dem imellom vil nok vare en stund fremover.

PCer vil alltid være her. Det er hva folk flest bruker som er spørsmålet. PC vil bli en nisje. Kun brukt av de som virkelig har bruk for det. Et svært lite mindretall.

Lenke til kommentar
Så planen er at man skal ha et laptopskall som man må koble mobilen til for å bruke? Og skjerm, tastatur og mus på pulten hjemme (eller på jobb) som man må koble mobilen til for å bruke? Og attpåtil så må man fysisk koble mobilen til TV-en for å se film fra mobilen? Dette har jeg ikke noe tro på. Det er for mye dilldall og for mye greier som er ubrukelig uten mobilen.

Du tenker kanskje på DLNA?

 

Det er egentlig bare en måte å overføre noen få filtyper fra mobilen til TVen, slik at TVens prosessor kan spille av filene. Det gir ikke på noen måte mobilen kontroll over grafikken som vises på TVen. For å få det til må man i dag bruke kablet HDMI. Det blir nok bare en overgangsfase før Wireless HDMI tar over den biten.

Nei, jeg tenkte på Apples AirPlay. Om du har en ny iOS-enhet og en ny AppleTV så kan du streame video fra iOS-enheten til AppleTV med et tastetrykk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

PCer vil alltid være her. Det er hva folk flest bruker som er spørsmålet. PC vil bli en nisje. Kun brukt av de som virkelig har bruk for det. Et svært lite mindretall.

Tja... Det spørs jo hvor mange som ønsker å benytte de nye tjenestene en PC til enhver tid kan tilby. Det er like vanskelig å forutse hva dette blir nå som det var for 10 år siden.

 

Hadde jeg hatt min Desire Z for 10 år siden ville jeg ikke hatt behov for PC. I dag har jeg imidlertid behov for PC selv om jeg har DZ fordi PCen gjør andre greier enn hva den var i stand til for 10 år siden.

 

Altså, de som i dag benytter PC til fjesboka, epost, nettbank, vg og finn vil sikker kunne gjøre dette like greit på en mobil om et par års tid. Bortsett fra det faktum at om et par år gjør sikkert PC'en noe annet som de samme menneskene gjerne vil benytte.

 

Det er forøvrig større sjanse for at konsollene forsvinner enn at PC'ene gjør det.

Lenke til kommentar
Sikkert fint for ting som skriving, evt. film ol, men spilling.. ikke på en god stund. Ser ikke for meg hvordan de skal få plass til kraftige GPU'er i mobiler. Men, min gamle mobil (nokia, skyvemodell, 6800 elns), hadde bilspill som minnet om PSX spill nesten, så er nok fullt mulig, enda jeg ikke venter Crysis på mobil med det første.

Folk flest bryr seg ikke om super grafikk og svære grafikkort. Så lenge det er bra nok, vil det fungere.

 

Jeg kan definitivt se for meg at mobiltelefonen erstatter PC for mange. Bare plugg i tastatur, mus og skjerm, og du har en PC i selve mobilen.

 

Folk som spiller mye bryr seg om at spill flyter fint. Tror svært få er villige til å gå fra feks. BFBC2, til mobilspill for å erstatte PC'n med mobilen. Er heller ikke plass til 5-10-20 harddisker i en mobil.

Lenke til kommentar

På meg virker det tungvint å måtte bruke mobilen til alt. Å ha dockingstasjoner stående som er ubrukelige uten mobilen, og måtte koble til mobilen til den og TV etc. for å få disse til å fungere, virker helt håpløst. Så ringer telefonen... Bedre med spesialtilpasset kvalitetsteknologi enn universaldingser som passer halvdårlig til alt. At man i prinsippet KAN bruke mobilen til alt fordi maskinvaren (om enn ikke størrelsen) tillater det, hvis man vil bedrive grafisk design på låven eller høre på musikk i bassenget, ok. Men dette blir for folk som ikke har råd til (eller vett til å verdsette) kvalitet :)

Lenke til kommentar

bureaucrator: Den positive siden er at man har ett grensesnitt å forholde seg til fordi man har mobiltelefonen med seg over alt. Man har også ett system å kjøre oppdateringer på, og ett system å installere nye programmer og spill på. Man trenger også bare en lader.

 

Dockinstasjon er som sagt tidligere bare et teknologisk mellomstadie før man bruker Wireless HDMI, blåtann tastatur og blåtann mus/peker og Wifi tilkobling til både nettet og alt av filer man har lagret.

 

Jeg grøsser hver gang jeg ser et stuebord med 5-6 fjernkontroller til hver sine dippedutter. Hadde man fått samlet alt i en enhet så ville mye blitt enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg grøsser hver gang jeg ser et stuebord med 5-6 fjernkontroller til hver sine dippedutter. Hadde man fått samlet alt i en enhet så ville mye blitt enklere.

+1

Den plassen i huset her med mest fjernkontroller er medierommet. Der er det TV, kabel, og DVD/VHS kombo. PC er koblet til (ingen fjernkontroll), Nintendo Wii, og PS3. Dette er bare 3 konvensjonelle fjernkontroller (tv, kabel, og PS3 BD).

Lenke til kommentar

Jup det burte virke, du får en treg netbook med android OS. Problemet er at den laptop docking saken vil koste like mye eller mer en en mye bedre netbook, mindre serier osv, Så må du ha et tekstbeandlings system for android, støtte for printere og usb disker.

 

Det som hadde vært mer interesangt hadde vært å docke en mobil i en ipad lignende lesebrett,

Har er os det samme, du har ikke bruk for pc programmer med usb, printer, mus og keybord støtte. kun en større sjerm. Napp ut mobilen av lesebretter å fortsett akurat der du var.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk på det samme i går. Holdt på å sette opp noen nye apps i androidmobilen. Det nærmer seg stadig mer den funksjonaliteten man har på en fullverdig PC. Ser at behovet for en dedikert laptop blir gradvis mindre.

Jeg tenkte det samme når de første Palm Pilot enhetene kom.

 

"Snart får vi nok type palm pilot og mobiltelefon i en enhet"

 

"etterhvert blir de sikkert så bra at vi kan spille på dem"

 

"så tar de sikkert over for laptops og andre enheter med type docking løsninger"

 

Disse tankene gjorde man seg i 1997 når man så de første Palm enhetene på kontoret og man trenger ikke være så forferdelig fremsynt for å se at det gikk den veien, allerede da. Hadde det vært like enkelt å spå lottorekka hadde vi alle vært millionærer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
PCer vil alltid være her. Det er hva folk flest bruker som er spørsmålet. PC vil bli en nisje. Kun brukt av de som virkelig har bruk for det. Et svært lite mindretall.

Tja... Det spørs jo hvor mange som ønsker å benytte de nye tjenestene en PC til enhver tid kan tilby. Det er like vanskelig å forutse hva dette blir nå som det var for 10 år siden.

 

Hadde jeg hatt min Desire Z for 10 år siden ville jeg ikke hatt behov for PC. I dag har jeg imidlertid behov for PC selv om jeg har DZ fordi PCen gjør andre greier enn hva den var i stand til for 10 år siden.

 

Altså, de som i dag benytter PC til fjesboka, epost, nettbank, vg og finn vil sikker kunne gjøre dette like greit på en mobil om et par års tid. Bortsett fra det faktum at om et par år gjør sikkert PC'en noe annet som de samme menneskene gjerne vil benytte.

 

Det er forøvrig større sjanse for at konsollene forsvinner enn at PC'ene gjør det.

Hva er det folk flest vil trenge PC for som de ikke vil kunne gjøre på en kraftig mobil koblet til TV eller skjerm, samt tastatur og mus?

 

Det er ikke snakk om at PCer forsvinner. Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

 

Sikkert fint for ting som skriving, evt. film ol, men spilling.. ikke på en god stund. Ser ikke for meg hvordan de skal få plass til kraftige GPU'er i mobiler. Men, min gamle mobil (nokia, skyvemodell, 6800 elns), hadde bilspill som minnet om PSX spill nesten, så er nok fullt mulig, enda jeg ikke venter Crysis på mobil med det første.

Folk flest bryr seg ikke om super grafikk og svære grafikkort. Så lenge det er bra nok, vil det fungere.

 

Jeg kan definitivt se for meg at mobiltelefonen erstatter PC for mange. Bare plugg i tastatur, mus og skjerm, og du har en PC i selve mobilen.

Folk som spiller mye bryr seg om at spill flyter fint. Tror svært få er villige til å gå fra feks. BFBC2, til mobilspill for å erstatte PC'n med mobilen. Er heller ikke plass til 5-10-20 harddisker i en mobil.

Folk flest bryr seg ikke om grafikk og fantastiske effekter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva er det folk flest vil trenge PC for som de ikke vil kunne gjøre på en kraftig mobil koblet til TV eller skjerm, samt tastatur og mus?

Hadde jeg kunne svart på det ville jeg vel hatt store sjanser for å bli rik gitt...

Det er ikke snakk om at PCer forsvinner. Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Det er slett ikke sikkert PC blir et nisjeprodukt som et lite mindretall benytter. Dette fordi den alltid vil kunne gjøre ting mobil-maskinen ikke klarer.

 

Det er nemlig ikke sånn at mens mobilene utvikles står PC'en stille i sin evolusjon. De utvikles i takt og avstanden mellom dem er hele tiden relavt lik.

 

Edit:

Dette fordi mobilen aldri vil kunne innhente PC'ens fysiske størrelse og sansynligvis ei heller mengden tilgjengelig energi.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

bureaucrator: Den positive siden er at man har ett grensesnitt å forholde seg til fordi man har mobiltelefonen med seg over alt. Man har også ett system å kjøre oppdateringer på, og ett system å installere nye programmer og spill på. Man trenger også bare en lader.

 

Dockinstasjon er som sagt tidligere bare et teknologisk mellomstadie før man bruker Wireless HDMI, blåtann tastatur og blåtann mus/peker og Wifi tilkobling til både nettet og alt av filer man har lagret.

 

Enig i at ett grensesnitt er bra. Det er også bra at man i prinsippet KAN bruke telefonen til alt, hvis man skulle ønske det. Men slik jeg ser det: hvis man HAR ett grensesnitt og overføringen /synkroniseringen er trådløs (evt. automatisk), er det unødvendig og heller ikke ønskelig å bruke telefonen til alt. F.eks. lesebrett er lesebrett, og hvis man allerede har en dockingstasjon som opptar plass et sted, er det bedre at det er en fullverdig maskin, så man slipper å kople mobilen til den...

For meg blir dette litt som en støvsuger med lighter:

- Lyst på en røyk mens du støvsuger og lurer på hvor lighteren er? No problem, nå får du støvsuger og lighter i ett! ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker mobiltelefonen (HTC Legend) som telefon, kamera og kalkulator. Skal jeg se film bruker jeg laptopen min (har ikke TV). Kan ikke se for meg at å bare ha en mobil vil være særlig praktisk når man trenger tastatur, mus og TV i tillegg for å utnytte den. Lite som er mer praktisk en en bærbar PC.

Endret av Jassogitt
Lenke til kommentar

Fremtiden er jo kun et par linser man setter på øynene. Med disse kan man se alle slags filmer i topp grafikk, spille alle slags spill i beste grafikk, sjekke alt mulig på internett, og høre alt musikk man vil med de øre-intigrerte proppene.

 

Alt er selvfølgelig tankestyrt.

 

Men litt mer onTopic:

Akkurat som at laptops tar over for stasjonære, kan jeg se for meg at mobiler tar over for laptops. Å sette mobilen i en dockinstasjon, med skjerm og tastatur, med trådløs mus, er jo dette veldig enkelt og greit. Du vil alltid ha med deg filene dine overalt. Filmer/musikk streames til tv-en. Skjermen på dockingstasjonen må være touch slik at du kan spille mobilspillene dine på den.

 

Jeg kan fint se for meg at for de som kun trenger å se film, høre på musikk og surfe vil dette fungere ypperlig for. Samme folk som kjøper pc-er for 3000kr fordi de ikke trenger mer.

 

Derimot skal du spille tunge spill med fin grafikk, redigere video, drive med grafisk design osv. vil den tradisjonelle pc-en/laptopen fortsatt være å foretrekke.

 

Evt. da slik at den tradisjonelle pc-en veldig enkelt og trådløst kan synkroniserers og kobles til pc-en.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje nevnt N8 i artikkelen når jeg tenker meg om. N8 har HDMI ut for større skjerm, støtter eksterne harddisker, støtter bluetooth mus og tastatur. Noe lignende Webtop på N8 så hadde jeg klart meg overaskende fint for alle mine netbook/skribent-oppgaver. Det jeg derimot ikke kan gjøre er å programmere i C#...

 

Samme årsak til at jeg forkasted Ipad... Hadde tastatur-dock til iPad og brukte iPad som laptop-erstatter i... 8 måneder ca. Fungerte helt fint, skjermen kunne kanskje vært en tomme eller to større, men til mitt bruk var den perfekt, ihvertfall når jeg hadde en mac-mini hjemme på Setermoen, hvor jeg kunne streame filmer fra via AirVideo når jeg var på besøk hos foreldrene mine i Oslo.

Det var denne jævla C# (og forsåvidt Qt C++ programmeringa) som er problemet...

 

I en verden hvor musikk og video går mer og mer mot streaming (spotify, voddler, hulu og amazon vod... gud jeg håper amazon vod kommer til norge). Så er det altså egentlig kun Spill vi egentlig trenger lagringsplass til. OnLive er ett alternativ, selv om jeg personlig ikke har trua på det. Men med tanke på at mobiltelefoner kommer med 32Gb minne, og da gjerne SD-kort med støtte for 32Gb til, så trur jeg ikke vi er langt unna en 64+64Gb løsning, og da har vi allerede mer lagringsplass enn jeg har på Macbook'en min (80Gb SSD) hvor jeg har installert 5 spill (Left 4 Dead 2, Civilization V, Majesty II, Deathspank 1 og 2)

 

Spillgrafikken på mobilspill begynner jo å bli ganske bra nå (tenker Unreal engine til iOS), og de er jo over 720p oppløsninga som de fleste PS3 spill jobber i.

 

Mye av tenkologien er, sånn jeg ser det, allerede på plass... De må bare utvikle noe som ikke er fullt så krevende som Webtop. Eller bare vente til 2012 når Qualcomm har lovet tokjerna 2ghz cpu :p

 

For å formulere litt annerledes. Jeg tror mobiler er på god vei til å erstatte Netbooks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...