Gå til innhold

Kommentar: Fremtidens PC er mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

mobiler vil jo etter hvert utvilsomt få en enorm maskinytelse. Den virkelig begrensende faktoren er jo at vi ikke har god nok teknologi for portabel strøm (batterier).

 

Det jeg er mest redd for er "one device to rule them all and in the darkness bind them" (unnskyld Tolkien og dine fans). Ideen om at ett selskap vil bestemme hvordan du bruker teknologi byr meg imot, både fra sikkerhet, personvern og generell utvikling av nettet og ny teknologi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis dette skal erstatte en vanlig pc ( til at det den brukes til) så er det fryktelig langt igjen.

Det er ikke meningen at de skal erstatte en PC fullt ut, men å utvide telefon-funksjonaltieten slik at man til en viss grad kan gjøre ting med mobilen som man i dag må ha PC for å få gjort.

 

Telefoner er i dag et supplement til PC og vil med utvidet funksjonalitet også bli et supplement, ikke en full erstatning.

 

Man her Iphone og HTC Samt Ipad og alle kopiene som virker å vær kommet lengre. Selv de dingsene kan ikke erstatte en pc fult ut , selv om man kan gjør mange av de tingene man vanligvis bruker pcen til

Det er snakk om framtiden. Hadde de dingsene erstattet PCen fullt ut allerede ville vi selvsagt vist om det og det hadde vært unødvendig å skrive en framtidsartikkel om det.

Lenke til kommentar
mobiler vil jo etter hvert utvilsomt få en enorm maskinytelse. Den virkelig begrensende faktoren er jo at vi ikke har god nok teknologi for portabel strøm (batterier).

Tja, her er jeg ikke helt enig. Batteriteknologien utvikler seg svært sakte og det er kjemiske grunner for at det er vanskelig å stappe inn ennå mer energi i en liten batteripakke. Den viktigste kjemiske grunnen er sikkerhet. Allerede nå er batterier rimelig eksplosjonsfarlige dersom de mishandles grovt. Utviklingen bør etter min mening gå i retning av lavere effektforbruk i elektronikken slik at dingsene kan utstyres med mindre batterier og klarer seg med lading sjeldnere. Lading kan også bli litt enklere med ladeplate i stedet for ladeplugg, samt hurtigere lading.

 

Det jeg er mest redd for er "one device to rule them all and in the darkness bind them" (unnskyld Tolkien og dine fans). Ideen om at ett selskap vil bestemme hvordan du bruker teknologi byr meg imot, både fra sikkerhet, personvern og generell utvikling av nettet og ny teknologi.

Helt enig. Det er uhyre viktig for framtidig utvikling å kunne velge mellom mange modeller, produsenter og løsninger.

Lenke til kommentar
Hva er det folk flest vil trenge PC for som de ikke vil kunne gjøre på en kraftig mobil koblet til TV eller skjerm, samt tastatur og mus?

Hadde jeg kunne svart på det ville jeg vel hatt store sjanser for å bli rik gitt...

Det er ikke snakk om at PCer forsvinner. Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Det er slett ikke sikkert PC blir et nisjeprodukt som et lite mindretall benytter. Dette fordi den alltid vil kunne gjøre ting mobil-maskinen ikke klarer.

 

Det er nemlig ikke sånn at mens mobilene utvikles står PC'en stille i sin evolusjon. De utvikles i takt og avstanden mellom dem er hele tiden relavt lik.

 

Edit:

Dette fordi mobilen aldri vil kunne innhente PC'ens fysiske størrelse og sansynligvis ei heller mengden tilgjengelig energi.

Først sier du at det er ting PCen vil brukes til som mobiler ikke klarer. Så spør jeg deg hva folk flest vil trenge PC for, for det er altså folk flest det er snakk om. Da sier du at du ikke vet. Men likevel gjentar du at det er ting PCen vil brukes til som mobiler ikke klarer.

 

Da må du jo enten trekke påstanden tilbake, eller begrunne den med noen konkrete eksempler. Disse eksemplene må da være ting som dekker massemarkedet, og ikke bare spesielle nisjer. Jeg sa altså at PCen antakelig aldri vil forsvinne helt, men den blir sannsynligvis mest brukt i mindre nisjer, av profesjonelle, eller avanserte entusiaster.

 

Jeg bruker mobiltelefonen (HTC Legend) som telefon, kamera og kalkulator. Skal jeg se film bruker jeg laptopen min (har ikke TV). Kan ikke se for meg at å bare ha en mobil vil være særlig praktisk når man trenger tastatur, mus og TV i tillegg for å utnytte den. Lite som er mer praktisk en en bærbar PC.

Mobilen er liten, og du kan ta den med hvor som helst. Samtidig vil lagringskapasiteten bare øke. Å bare kunne koble den til tastatur, mus og skjerm vil jo gjøre den bedre som en portabel datamaskin enn en bærbar, som du ikke kan ta med overalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Først sier du at det er ting PCen vil brukes til som mobiler ikke klarer. Så spør jeg deg hva folk flest vil trenge PC for, for det er altså folk flest det er snakk om. Da sier du at du ikke vet. Men likevel gjentar du at det er ting PCen vil brukes til som mobiler ikke klarer.

 

Da må du jo enten trekke påstanden tilbake, eller begrunne den med noen konkrete eksempler. Disse eksemplene må da være ting som dekker massemarkedet, og ikke bare spesielle nisjer.

Nei, det må jeg ikke. En PC vil alltid ha fordeler som fysisk størrelse og tilgjengelig energi i forhold til en fremtidig mobil. Dette er grunnen til at tror jeg PC'en vil være med også fremover, hos de aller fleste av oss.

Jeg sa altså at PCen antakelig aldri vil forsvinne helt, men den blir sannsynligvis mest brukt i mindre nisjer, av profesjonelle, eller avanserte entusiaster.

... og jeg er uenig, jeg tror altså det vil være minst 1 PC i ethvert hjem også i fremtiden. Kanskje ikke i samme form som i dag, men kanskje mer integrert i andre enheter. F.eks. skjerm med PC integrert (TV i dagens form vil antagelig forsvinne).

Lenke til kommentar

Først sier du at det er ting PCen vil brukes til som mobiler ikke klarer. Så spør jeg deg hva folk flest vil trenge PC for, for det er altså folk flest det er snakk om. Da sier du at du ikke vet. Men likevel gjentar du at det er ting PCen vil brukes til som mobiler ikke klarer.

 

Da må du jo enten trekke påstanden tilbake, eller begrunne den med noen konkrete eksempler. Disse eksemplene må da være ting som dekker massemarkedet, og ikke bare spesielle nisjer.

Nei, det må jeg ikke. En PC vil alltid ha fordeler som fysisk størrelse og tilgjengelig energi i forhold til en fremtidig mobil. Dette er grunnen til at tror jeg PC'en vil være med også fremover, hos de aller fleste av oss.

Jeg sa altså at PCen antakelig aldri vil forsvinne helt, men den blir sannsynligvis mest brukt i mindre nisjer, av profesjonelle, eller avanserte entusiaster.

... og jeg er uenig, jeg tror altså det vil være minst 1 PC i ethvert hjem også i fremtiden. Kanskje ikke i samme form som i dag, men kanskje mer integrert i andre enheter. F.eks. skjerm med PC integrert (TV i dagens form vil antagelig forsvinne).

Hvorfor tror du PCen vil være med hos de aller fleste? Hva vil folk trenge PC til hvis de kan gjøre det de har behov for å gjøre på mobilen?

Lenke til kommentar

At det vil fortsette å være PCer av forskjellig form, kraft og størrelse i mange hjem er helt klart. Laptop har på ingen måte erstattet stasjonære fult og og det samme med tynnklienter og begge har vi hatt i over 10-20 år.

 

Personlig ser jeg med glede på et økende fokus mot type miniITX løsninger og mindre. Spesielt hva de har fått til med Fit-PC3, som ligger ann til å bli min neste HTPC om ikke jeg bygger noe selv (mangel på gode miniITX kabinetter i norge i en mellomstørrelse mellom skoboks og de aller minste).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Han har jo akkruat sagt: På grunn av fordeler med større fysisk størrelse og større tilgjengelig effekt. Jeg er helt enig. Det som omtales i artikkelen er et supplement til dagens PC, ikke en erstatning. Ting vi fortsatt vil bruke PC til er blant annet de mest krevende spillene, stort lagringsbehov, backup, hjemmeserver for tilgang til filer og personlige ressurser fra andre enheter, selv om mobilen ramler i sjøen etc, samt for delte filer. (Familiealbumet bør jo ikke forsvinne om man legger fra seg telefonen på bardisken med 2 i promille og ikke finner den igjen) Familiealbumet er også noe hele familien bør ha tilgang til, uavhengig av om ett av familiemedlemmene er innenfor dekningsområdet eller ikke.

 

I tillegg vil en PC tilby bakoverkompatibilitet av ulike slag. F.eks mulghet til å spille av eller overføre Bluray-platene, CD-er osv.

Lenke til kommentar

På samme måte som man fortsatt kjøper biler det er enkle å mekke/modifisere/tune på kjøper man maskiner det er enkle å vedlikeholde/oppgradere/overklokke osv. selv.

 

Alt kommer ann på behov. Ellers vil nok synkronisering av filer via skyløsninger også bare vokse, men det erstatter heller ingen av disse enhetene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
At det vil fortsette å være PCer av forskjellig form, kraft og størrelse i mange hjem er helt klart. Laptop har på ingen måte erstattet stasjonære fult og og det samme med tynnklienter og begge har vi hatt i over 10-20 år.

 

Personlig ser jeg med glede på et økende fokus mot type miniITX løsninger og mindre. Spesielt hva de har fått til med Fit-PC3, som ligger ann til å bli min neste HTPC om ikke jeg bygger noe selv (mangel på gode miniITX kabinetter i norge i en mellomstørrelse mellom skoboks og de aller minste).

Hvor mange "ikke-nerder" har kjøpt noe annet enn laptop de siste årene? Det er en ting å ha en gammel stasjonær PC fordi man ikke har kjøpt seg noe på mange år, men jeg ser faktisk ingen (i massemarkedet) som kjøper det nytt lenger.

 

Men nå er det altså snakk om fremtiden, og jeg kan ikke se at noen har forklart hvorfor PCen vil fortsette å være noe man kjøper i "mainstream".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvor mange "ikke-nerder" har kjøpt noe annet enn laptop de siste årene? Det er en ting å ha en gammel stasjonær PC fordi man ikke har kjøpt seg noe på mange år, men jeg ser faktisk ingen (i massemarkedet) som kjøper det nytt lenger.

Desktop er fortsatt en del billigere, de som ikke har behov for å flytte maskina rundt får derfor mer igjen for penga. Jeg veit om flere "gjennomsnittlige brukere" som fortsatt ikke ser noen vesentlig fordel i å velge laptop til fordel for desktop.

Lenke til kommentar

Det største problemet blir nok skjermer, problemet ligger i å kombinere en liten å snerten mobiltelefon og en stor skjerm på 25 tommer. Når jeg spiller data liker jeg å se hva jeg driver med.

 

Nå er det jo selvfølgelig mange mulige løsninger på dette, kanskje man kan ha en enehet som ligner veldig på en mobiltelefon, men med mulighet for til å enkelt å greit koble til eksterne skjermer og kontroll enheter. Kanskje man kan lage en skjer der størlsen kan varieres.

 

Uansett hva som skjer så jeg sikker på at vi kommer til å se mye forandringer og fort. Om kanskje 10-15 år vil det vi tuller rundt med i dag virke rart og klønete.

Lenke til kommentar

Nå er fakta slik at avanserte mobiltelefoner ( som til viss grad ) kan erstatte en enkel pc egentlig koster mere en den enkle pcen.

 

Da har man mye igjen før man er kommet i mål.

 

Slike telefoner ligger på 4-5 tusen kroner og en nettpc koster ca 2 tusen ( korriger meg hvis det er feil ) .

 

Da er det vanskelig å se noe poeng i dette.

 

Ma må ikke glemme at både pcene og mobiltelefonene er under utvikling hele tiden

Lenke til kommentar

Hvis dere tar en titt på tabellen Nvidia har lagt ut om sine framtidige chipper så ser dere at allerede deres neste chip som kommer i August (Kal-El(Tegra 3?)) er sterkere enn Core 2 Duo.

 

Samtidig antyder de at generasjonene etter der blir opptill 25 ganger så sterke som Core 2 Duo, som betyr at de blir mye sterkere enn f.eks i7 980X!! Mao MER enn nok for alle dagens oppgaver og spill! :D

 

Jeg tror absolutt at Amobil har rett med deres framtidssynsing!

Lenke til kommentar

Hvis dere tar en titt på tabellen Nvidia har lagt ut om sine framtidige chipper så ser dere at allerede deres neste chip som kommer i August (Kal-El(Tegra 3?)) er sterkere enn Core 2 Duo.

 

Samtidig antyder de at generasjonene etter der blir opptill 25 ganger så sterke som Core 2 Duo, som betyr at de blir mye sterkere enn f.eks i7 980X!! Mao MER enn nok for alle dagens oppgaver og spill! :D

 

Jeg tror absolutt at Amobil har rett med deres framtidssynsing!

 

Chip i mobiler som er sterkere enn enn core 2 duo i august? Skeptisk...

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har verken ønske om eller behov for vanvittig regnekraft eller ubre 3d-muligheter i lomma. Jeg vil ha en dings som fungerer som en mobil tredje-skjerm for PC'en jeg allerede har. Den er uansett kobla på tv og stereo, har bra med lagringplass og en god porsjon regnekraft. De fleste nye features på telefoner som 3D-skjerm (med 2D styreflate... duh!), dobbelt kamera + frontkamera, massiv regnekraft, dedikerte GPU'er, massiv intern lagringsplass osv osv... hadde jeg glatt ofra for bedre batteritid, lavere pris og sømløs integrering med min kjære stasjonære. Med 4g/WiFi burde det fint la seg gjøre.

 

Det samme gjelder tablets. Kanskje tilogmed i enda større grad. Hva skal jeg eeegentlig med 3d-kamera i formfaktor "brødfjøl"? Det er litt 80-tallet i reprise imo. Maksimalisme i kombinasjon med en anstrengt misforståelse av "nå er vi i fremtiden, guttær". Neon-spandex neste :)

 

Alt samla i en portabel lommedings hadde såklart vært fett, men vi er ærlig talt ikke der enda, og er det trolig ikke på enda noen år. Jeg gidder ikke å betale ekstra for å kunne late som ;)

 

Hvorfor skal alle nye dingser absolutt være "the one dings to rule them all" istedet for en forlengelse av mine eksisterende dingser?

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...