Gå til innhold

Kommentar: Fremtidens PC er mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Spørmålet er hvordan en skriver og en telefon kan kommunisere med hverandre via Wi-fi uten at man ha et trådløst nettverk hjemme.

 

Hvorfor fungerer blåtann da?

Saken er vel at de sikker på en frekvens ala vanelig wifi. Så kommuniserer de med ymse moro protokoler. F.eks blåtann. Eller så kobler de bare opp direkte med hverandre med standard WiFi signaler.

Ved andre ord: Magi.

Dog, i følge wikipedia skal man vistnok kun bruke ordet "Wi-Fi" for noe som kan komme på internett om det får tilgang til en ruter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørmålet er hvordan en skriver og en telefon kan kommunisere med hverandre via Wi-fi uten at man ha et trådløst nettverk hjemme.

 

Hvorfor fungerer blåtann da?

Saken er vel at de sikker på en frekvens ala vanelig wifi. Så kommuniserer de med ymse moro protokoler. F.eks blåtann. Eller så kobler de bare opp direkte med hverandre med standard WiFi signaler.

Ved andre ord: Magi.

Dog, i følge wikipedia skal man vistnok kun bruke ordet "Wi-Fi" for noe som kan komme på internett om det får tilgang til en ruter.

 

Nå anser jeg blå-tann som en lit annen teknologi.

 

problemet er at skriveren kun støtter Wi-Fi og det gjennom et aksesspunkt ( som jeg kaller "rutter") .

Skulle man bruke skriveren for å skrive ut et bilde fra telefonen så er det ikke nok å bare sette skriveren i Wi-fi modus Den krever også at det er en trådløs rutter til stedet.

 

Selv om Thlom menr at det er mulig så er det altså skriveren som er problemet.

Det fungere sikker med en del andre enheter men ikke med skrivere .

 

Er det noe som vet hvilke planer som foreligger for trådløs kommunikasjon mellom andre enheter en de som tradisjonelt er blitt brukt ?

( f.eks tV med trådløs kommunikasjon mot mobil)

Lenke til kommentar

Hva er det du diskuterer, den andre elgen? Hvilken relevans har det egentlig hva man kan gjøre i dag? Det er her snakk om fremtiden.

 

Når det er sagt, finnes altså slike teknologier den dag i dag. Bare for å fastslå at du tar feil også her.

 

Nå prøver jeg da å diskuter hva man må gjøre med skriverne for at de skal kunne skrive ut bilder fra en telefon ell.l. trådløst.

 

Slik jeg ser det så støtter en skriver vanligvis bare WI-fi , ikke blå-tann ( som er mest vanlig på telefonen).

Skriverne i dag er avhengig av en rutter for at den skal kunne ha kommunikasjon med nettverket .

 

Så enten må skriveren få en egen rutter innebygget eller så må de også støtte blå-tann.

 

Spørsmålet blir om man får skrivere som støtter blå-tann ,eller om det i det helet vil være aktuelt i fremtiden ?

hvis man skal satse på Wi-fi så må skriverne kunne støtte det direkte fra telefonen ( uten den ekstra boksen).

 

Med den informasjonen jeg sitter med så tilsier det at dette ikke er aktuelt på lang tid (hvis det i det hele tatt vil komme ).

 

Alt dette for at en mobiltelefon også skal kunne funger som pc

Lenke til kommentar

Det finnes printere med bluetooth, det finnes bluetooth-adaptere, skrivere kan i teorien kommunisere med andre enheter med WiFi uten aksesspunk (WiFi Direct/Ad-Hoc), de fleste som har en printer har også et trådløst nettverk de kan koble skriveren til.

 

Om det finnes så er det i hvertfall ikke anda noen standard.

Så er det forskjell fra praksis og teori.

 

Siden det er snak om fremtiden så er det ønskelig å kunne slippe ekstrautstyret som kreves for at det skal virke.

 

nå synes jeg ikke det er noen poeng å ha et trådløst nettverk kun for å bruke det til skriveren.

 

 

Nå vet jeg ikke hvor nytt Wi-Fi direct er. Jeg fan ingen betegnelse om det i manualen til skrivere min : en Canon Mp 640 .

Det eneste som er nevnt er Wi-fi og hvordan man setter det opp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...