Gå til innhold

Kommentar: Fremtidens PC er mobiltelefonen


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker eksempler på noe folk faktisk bruker. Du kan ikke bruke "raskere og mer avansert UI" direkte. Det er ikke noe som dekker et konkret behov. Det er det konkrete behovet dette eventuelt dekker jeg er på utkikk etter.

Bedre AI - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Bedre garfikk - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Talegjenkjenning o.l - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre UI - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre kvalitet på multimedia: det konkrete behovet for en bedre opplevelse av feks film, samt økte bruksområder takket være større muligheter.

 

AtW

Nå viser det seg jo at bedre AI og grafikk er noe folk flest ikke bryr seg noe særlig om. Hadde det vært det, hadde vel neppe DS og Wii vært de ledende konsollene. Det samme gjelder kvalitet på multimedia. Altså er dette noe som ikke er relevant for befolkningen generelt.

 

Talegjenkjenning er allerede mulig på mobil, og det er ingen grunn til at det ikke kan bli bedre der. Det er jo større behov på mobil enn på PC uansett.

 

Bedre UI kan man da få på mobil også, og jeg kan ikke se at du har pekt på noe konkret bruksområde.

 

Med andre ord kan du ikke peke på noe som folk flest vil trenge PC til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tingene jeg nevner krever bedre ytelse. Hvorfor ignorer du det? Du spør om ting som krever bedre ytelse, så avfeier du det med "dette kan man få på mobil også"? Det er ærlig talt ganske tynt. Selvfølgelig er det forbedringer på mobiler oppigjennom også, fordi også de får bedre ytelse og folk lærer mer om UI. Spørsmålet er ikek om mobiler kan bli bedre på ting, men om andre og karftigere enheter kan være enda bedre enn mobiler igjen.

 

Folk bryr seg ikke om teknisk kvalitet, men HDTV finnes? Blue-ray finnes? Stadig nye tv-modeller selges. FOlk har oppgradert til surround? x360 og PS3 finnes. osv osv? Det er i overkant enkelt (og feilaktig) å si at folk ikke bryr seg noe særlig om det.

 

jeg har pekt på amsse, men du avfeier det på tynt grunnlag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg ønsker eksempler på noe folk faktisk bruker. Du kan ikke bruke "raskere og mer avansert UI" direkte. Det er ikke noe som dekker et konkret behov. Det er det konkrete behovet dette eventuelt dekker jeg er på utkikk etter.

Bedre AI - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Bedre garfikk - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Talegjenkjenning o.l - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre UI - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre kvalitet på multimedia: det konkrete behovet for en bedre opplevelse av feks film, samt økte bruksområder takket være større muligheter.

 

AtW

Nå viser det seg jo at bedre AI og grafikk er noe folk flest ikke bryr seg noe særlig om. Hadde det vært det, hadde vel neppe DS og Wii vært de ledende konsollene. Det samme gjelder kvalitet på multimedia. Altså er dette noe som ikke er relevant for befolkningen generelt.

 

Talegjenkjenning er allerede mulig på mobil, og det er ingen grunn til at det ikke kan bli bedre der. Det er jo større behov på mobil enn på PC uansett.

 

Bedre UI kan man da få på mobil også, og jeg kan ikke se at du har pekt på noe konkret bruksområde.

 

Med andre ord kan du ikke peke på noe som folk flest vil trenge PC til.

 

Nå synes jeg du er vanskelig. Sånn som du tenker er det jo ikke noe nytt vi kan gjøre på pc'n idag enn hva vi gjorde for 20 år siden. Teknologien finner alltid nye bruksområder som plutselig blir ett bruksfenomen, facebook er vel det nyeste av dette. Ingen av oss kan spå hva som blir det neste store, annet enn å forutse at ting som allerede krever en del datakraft idag, sannsynligvis vil kreve mer datakraft i tiden fremover da folk vil gjerne vil bli imponert over ny fancy grafikk eller sinnsyk talegjennkjenning, istedenfor å se enheter som ikke har hatt en synlig utvikling det siste tiåret (symbian?).

Lenke til kommentar
Tingene jeg nevner krever bedre ytelse. Hvorfor ignorer du det? Du spør om ting som krever bedre ytelse, så avfeier du det med "dette kan man få på mobil også"? Det er ærlig talt ganske tynt. Selvfølgelig er det forbedringer på mobiler oppigjennom også, fordi også de får bedre ytelse og folk lærer mer om UI. Spørsmålet er ikek om mobiler kan bli bedre på ting, men om andre og karftigere enheter kan være enda bedre enn mobiler igjen.

 

Folk bryr seg ikke om teknisk kvalitet, men HDTV finnes? Blue-ray finnes? Stadig nye tv-modeller selges. FOlk har oppgradert til surround? x360 og PS3 finnes. osv osv? Det er i overkant enkelt (og feilaktig) å si at folk ikke bryr seg noe særlig om det.

 

jeg har pekt på amsse, men du avfeier det på tynt grunnlag.

 

AtW

Jeg kan ikke se at du har pekt på noe som er spesielt relevant for massemarkedet. Det er det som er poenget her. Høyere ytelse er ikke relevant i seg selv. Du må forklare hvorfor det er relevant med mer kraft enn mobiler kan tilby.

 

HDTV og Blu-ray finnes, men ingen av disse har vært noen store suksesser som sådan. HDTV har brukt svært lang tid på å bli utbredt (og først da den gamle typen TVer ble tatt ut av salg ble det litt mer fart i sakene), og Blu-ray henger fortsatt langt etter gode, gamle DVDer, såvidt jeg vet.

 

Surround? Er det noe de fleste skaffer seg?

 

360 og PS3 har måttet se seg slått av Wii, som ikke engang har HD-utgang. Folk bryr seg tydeligvis mer om hva slags spill de spiller enn hvor god og avansert grafikken er.

 

Historien viser at kvalitet ikke er et kriterium når massemarkedet velger seg noe. VHS og BetaMax? CD og SACD? Lavere kvalitet vinner konsekvent. Det er ikke på grunn av lavere kvalitet i seg selv, men fordi disse produktene har andre fordeler som gjør dem mer attraktive. DVD, for eksempel, er ikke en suksess på grunn av bedre kvalitet, men på grunn av bedre brukervennlighet.

 

Det er brukervennlighet og til en viss grad pris som bestemmer. Ikke kvaliteten.

Lenke til kommentar
Jeg ønsker eksempler på noe folk faktisk bruker. Du kan ikke bruke "raskere og mer avansert UI" direkte. Det er ikke noe som dekker et konkret behov. Det er det konkrete behovet dette eventuelt dekker jeg er på utkikk etter.

Bedre AI - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Bedre garfikk - det konkrete behovet en bedre spillopplevelse

Talegjenkjenning o.l - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre UI - Det konkrete behovet for bedre interaksjon med enhete nnoe som øker bruksområder og effektivitet.

Bedre kvalitet på multimedia: det konkrete behovet for en bedre opplevelse av feks film, samt økte bruksområder takket være større muligheter.

 

AtW

Nå viser det seg jo at bedre AI og grafikk er noe folk flest ikke bryr seg noe særlig om. Hadde det vært det, hadde vel neppe DS og Wii vært de ledende konsollene. Det samme gjelder kvalitet på multimedia. Altså er dette noe som ikke er relevant for befolkningen generelt.

 

Talegjenkjenning er allerede mulig på mobil, og det er ingen grunn til at det ikke kan bli bedre der. Det er jo større behov på mobil enn på PC uansett.

 

Bedre UI kan man da få på mobil også, og jeg kan ikke se at du har pekt på noe konkret bruksområde.

 

Med andre ord kan du ikke peke på noe som folk flest vil trenge PC til.

 

Nå synes jeg du er vanskelig. Sånn som du tenker er det jo ikke noe nytt vi kan gjøre på pc'n idag enn hva vi gjorde for 20 år siden. Teknologien finner alltid nye bruksområder som plutselig blir ett bruksfenomen, facebook er vel det nyeste av dette. Ingen av oss kan spå hva som blir det neste store, annet enn å forutse at ting som allerede krever en del datakraft idag, sannsynligvis vil kreve mer datakraft i tiden fremover da folk vil gjerne vil bli imponert over ny fancy grafikk eller sinnsyk talegjennkjenning, istedenfor å se enheter som ikke har hatt en synlig utvikling det siste tiåret (symbian?).

Nei, din påstand om hvordan jeg tenker er fullstendig feilaktig. Det jeg skriver er ikke i nærheten av å si noe om at vi ikke kan gjøre noe nytt i dag i forhold til for 20 år siden. Men det er jo interessant å merke seg hvordan utviklingen på mobil har vært i forhold til PCer. Hvordan så en mobiltelefon ut for bare få år tilbake?

 

At teknologien finner nye bruksområder betyr ikke at det er selve prosessorkraften eller kvaliteten på grafikken som får noe å si for folk flest. WWW er jo et eksempel på det. Man lager svære og dyre programmer, og så er det folk flest benytter seg av en enkel nettleser mesteparten av tiden?

Lenke til kommentar

Web'n er selv i stadig utvikling og trenger mer prosessorkraft enn før, inntil nylig har jo folk med dårlige prosessorer sliti med å se youtube-filmer grunnet mangel på maskinvare-akselerasjon. Er også mobile-nettlesere som sliter med å vise Engadget.

 

Økt fokus på teknologi som Javascript vil kreve mer ytelse (Javascript er ett tolket språk, kjører gjerne 20x tregere enn binærkode) etterhvert som tiden går. Ja, det er sant som du sier at folk flest ikke trenger monster ytelse, men ytelsesbehovet kommer til å øke, noe det historisk sett også har gjort.

Lenke til kommentar

Nå vil jo de fleste etterhvert også kreve større skjerm enten det gjelder pc eller tv.

Hvordan skal mobiltelefonen imøtekomme dette .

 

I en periode vår det også om å gjøre å ha små mobiltelefoner.

 

Mulig at noen vil synes at skjermen på en Ipad eller konkurrentene har en passelig strøelse , men selve enheten er ikke så veldig vennlig for lommen.

Her må man finne på en måte å gjøre det mindre når det ikke er i bruke og større når det er i brukt.

 

Jeg har heller tro på at mobiltelefonen blir en del som kan integreres i større grad med andre enheter.

Det vil heller ikke føre til at pc forsvinner. Det vil være oppgaver den ikke blir lat til å utøve av andre enheter.

 

Selv om man ikke merker det så krever vi mennesker stadig bedre ytelse på dingsene vi bruker.

 

Så selv om en mobiltelfon nærmer seg funksjonen til pcen så kommer den aldri å overta helt for den.

Lenke til kommentar

Web'n er selv i stadig utvikling og trenger mer prosessorkraft enn før, inntil nylig har jo folk med dårlige prosessorer sliti med å se youtube-filmer grunnet mangel på maskinvare-akselerasjon. Er også mobile-nettlesere som sliter med å vise Engadget.

 

Økt fokus på teknologi som Javascript vil kreve mer ytelse (Javascript er ett tolket språk, kjører gjerne 20x tregere enn binærkode) etterhvert som tiden går. Ja, det er sant som du sier at folk flest ikke trenger monster ytelse, men ytelsesbehovet kommer til å øke, noe det historisk sett også har gjort.

Ytelsesbehovet til folk flest har i liten grad økt. Folk flest produserer og konsumerer stort sett tekst (web, dokumenter, epost). Og driver enkel bildebehandling, enkle regneark o.l. som slett ikke krever ekstrem regnekraft. Folk flest bruker knapt 1/10 av ytelsen datamaskinene deres innehar. Eneste grunnen til at de støtt og stadig må kjøpe nye datamaskiner er at de gamle bryter sammen eller fordi de av en eller annen grunn må oppgradere. De eneste som faktisk bruker denne ekstreme regnekraften som moderne datamaskiner innehar er gamere og de som driver med over gjennomsnittet avansert videobehandling.

 

Med andre ord, de oppgavene folk har krever særdeles lite datakraft, men de bruker programmer som er ekstremt overkill for å løse oppgavene sine. Microsoft Word for å skrive enkle dokumenter, Photoshop for å justere litt på fargenivåer i et bilde, Adobe Premiere Pro for å klippe litt i en film også videre.

 

Det sagt, det vil alltid være behov for kraftigere datamaskiner, men jeg tror Folk Flest vil fokusere mer på mobilitet, varighet og brukervennlighet når de skal kjøpe seg ny datamaskin fremover. Om så den nye datamaskinen er en laptop, mobiltelefon eller tablet.

Lenke til kommentar

Folk bruker pcen ulikt . statistikken sier at de fleste bare gjør enkle oppgaver men så er ikke alle like heller .

 

Når man velger å bruke Word framfor f.eks Wordpad til enkle brev kommer det nok av sistnevnte er et for enkelt program. Det mangle funksjoner eller som man kun får med det mere avanserte programmet. Eller så er det mange funksjoner som ikke blir brukt så ofte.

Lenke til kommentar

Nå viser det seg jo at bedre AI og grafikk er noe folk flest ikke bryr seg noe særlig om. Hadde det vært det, hadde vel neppe DS og Wii vært de ledende konsollene. Det samme gjelder kvalitet på multimedia. Altså er dette noe som ikke er relevant for befolkningen generelt.

 

1. Folk flest bryr seg ikke om smarttelefoner heller

2. DS og Wii er målrettet mot barn. Mange fler av de enn de større barna som kjøper xbox og PS3, etter salgene å dømme.

3. Rart at folk kjøper store 40-50" TVer da, mens nå skal de se på en 3" mobilskjerm (evt tilknyttet en 24" monitor om de er hjemme) ...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Denne diskusjonen om at vi ikke trenger kraftigere maskinvare ift. konkrete bruksområder er helt på bærtur. Her har man kraftige skylapper til den teknologiske utviklingen som har foregått siste 100 år og som vil fortsette videre.

 

Ellers kjenner jeg selv til flest voksne som har kjøpt Wii, av den typen som ellers ikke ville kjøpt en spillkonsoll. Det er nok ingen annen fasit på hva "folk flest bryr seg om" enn at teknologiutviklingen alltid vil drive fremover så langt det er mulig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De fleste vill jo ikke betale hva som helst for alle de dingsene de mener at de trenger.

 

Således er det ikke rat at så mange velger VII fremfor xbox eller playatation.

 

Av enn merkelig grunn så foretrekker mange en dyr mobiltelefon fremfor en lit rimeligere.

 

Da blir man forledet til å tro at man skal kjøpe en dyre mobiltelefon for å surfe på nettet, vise video eller andre ting som ikke er mulig med de billigste teflonene samtidig som de ellers bruker en mere normal pc til de samme tingene

Lenke til kommentar

Nå vil jo de fleste etterhvert også kreve større skjerm enten det gjelder pc eller tv.

Hvordan skal mobiltelefonen imøtekomme dette .

 

I en periode vår det også om å gjøre å ha små mobiltelefoner.

 

Mulig at noen vil synes at skjermen på en Ipad eller konkurrentene har en passelig strøelse , men selve enheten er ikke så veldig vennlig for lommen.

Her må man finne på en måte å gjøre det mindre når det ikke er i bruke og større når det er i brukt.

 

Jeg har heller tro på at mobiltelefonen blir en del som kan integreres i større grad med andre enheter.

Det vil heller ikke føre til at pc forsvinner. Det vil være oppgaver den ikke blir lat til å utøve av andre enheter.

 

Selv om man ikke merker det så krever vi mennesker stadig bedre ytelse på dingsene vi bruker.

 

Så selv om en mobiltelfon nærmer seg funksjonen til pcen så kommer den aldri å overta helt for den.

Hvorfor kreves større skjerm?

Lenke til kommentar
Nei. Jeg etterspør konkrete bruksområder.

Bildebehandling, videoredigering, spill, coding av innhold til digitale formater, beregninger, simulering osv...

Du kan gjøre enkel bilde- og videobehandling på mobiler den dag i dag.

 

Folk kjøper langt flere spill for håndholdte enheter enn for PC (eller hjemmekonsoller).

 

Hva er "koding av innhold til digitale formater"? Mener du nisjen profesjonell videoredigering som folk flest aldri vil komme i nærheten av? Ja, det er en nisje PC sannsynligvis vil beholde.

 

Simulering? Det er ikke et konkret bruksområde. Du må komme med et konkret bruksområde som gjelder folk flest.

 

Nå viser det seg jo at bedre AI og grafikk er noe folk flest ikke bryr seg noe særlig om. Hadde det vært det, hadde vel neppe DS og Wii vært de ledende konsollene. Det samme gjelder kvalitet på multimedia. Altså er dette noe som ikke er relevant for befolkningen generelt.

1. Folk flest bryr seg ikke om smarttelefoner heller

2. DS og Wii er målrettet mot barn. Mange fler av de enn de større barna som kjøper xbox og PS3, etter salgene å dømme.

3. Rart at folk kjøper store 40-50" TVer da, mens nå skal de se på en 3" mobilskjerm (evt tilknyttet en 24" monitor om de er hjemme) ...

1. Nei, de bryr seg ikke om "smarttelefoner", men de bryr seg om brukeropplevelsen.

 

2. Det er blank løgn at DS og Wii er rettet mot barn. Tvert imot har det blitt markedsført tungt mot ulike voksensegmenter, inkludert middelaldrende kvinner og eldre.

 

3. Folk kjøper seg TVer av denne typen fordi det er de eneste man får kjøpt. Men frem til bilderørs-TV forsvant fra butikkene, gikk det ekstremt tregt med utbredelsen av flatskjerm/HD-TV.

Lenke til kommentar
De fleste vill jo ikke betale hva som helst for alle de dingsene de mener at de trenger.

 

Således er det ikke rat at så mange velger VII fremfor xbox eller playatation.

 

Av enn merkelig grunn så foretrekker mange en dyr mobiltelefon fremfor en lit rimeligere.

 

Da blir man forledet til å tro at man skal kjøpe en dyre mobiltelefon for å surfe på nettet, vise video eller andre ting som ikke er mulig med de billigste teflonene samtidig som de ellers bruker en mere normal pc til de samme tingene

Hva er "VII"? Mener du Wii? Hvis det er prisen som avgjør, hvordan forklarer du da at Wii-salget (selve konsollen) har skutt i været når spill som New Super Mario Bros. har blitt lansert? Derimot har priskutt hatt lite å si for Wii-salget. Hvis det var prisene og ikke spillene som avgjorde, hvordan henger dette sammen?

Lenke til kommentar

Nå har da 360 og ps3 som er ca. like gode grafisk sett solgt mer enn Wii tilsammen. Og det blir solgt mye mer spill til disse konsollene enn til Wii.

 

Jeg tror ikke "den andre elgen" burde generalisere så mye om hva folk generellt ønsker. Du må se på de ulike brukermassene og deres behov. For ungdommen og (ofte) yngre voksne er behoved for data kraft og kvalitet stor. Det er disse som kjøper pc-er til 15 000 fordi de vil spille dirt 2 i full HD på tv-en sin med surround anlegget sitt.

 

For bestemor og guttungen på 10 år kan Wii være mer enn nok, samme kan en pc til 3000kr og et digitalkamera til 700.

 

Folk hungrer stadig etter ny teknologi (bare se på alle som kjøper nye apple produkter hvert år), og dette vil ikke endres.

 

Flatskjerm tv-er var et stort steg fremover, rett og slett fordi de tok så utrolig mye mindre plass, og hadde bedre kvalitet. Naturligvis vil det ta litt tid for folk å bytte ut sine gamle teknologiprodukter, men når de nye er så overlegne er det lite grunn til å ikke gjøre det når prisene synker.

Lenke til kommentar
Nå har da 360 og ps3 som er ca. like gode grafisk sett solgt mer enn Wii tilsammen. Og det blir solgt mye mer spill til disse konsollene enn til Wii.

 

Jeg tror ikke "den andre elgen" burde generalisere så mye om hva folk generellt ønsker. Du må se på de ulike brukermassene og deres behov. For ungdommen og (ofte) yngre voksne er behoved for data kraft og kvalitet stor. Det er disse som kjøper pc-er til 15 000 fordi de vil spille dirt 2 i full HD på tv-en sin med surround anlegget sitt.

 

For bestemor og guttungen på 10 år kan Wii være mer enn nok, samme kan en pc til 3000kr og et digitalkamera til 700.

 

Folk hungrer stadig etter ny teknologi (bare se på alle som kjøper nye apple produkter hvert år), og dette vil ikke endres.

 

Flatskjerm tv-er var et stort steg fremover, rett og slett fordi de tok så utrolig mye mindre plass, og hadde bedre kvalitet. Naturligvis vil det ta litt tid for folk å bytte ut sine gamle teknologiprodukter, men når de nye er så overlegne er det lite grunn til å ikke gjøre det når prisene synker.

Så siden to konsoller med bedre grafikk til sammen har solgt like mye som den ene med dårligere grafikk, så betyr det at folk bryr seg om grafikk? Merkelig logikk.

 

Når det gjelder salg av spill:

 

- Total Wii games sold as of December 31, 2010: 695.37 million.

- Total PlayStation 3 games sold as of June 30, 2010: 315.3 million.

- Total Xbox 360 games sold as of December 2009: 353.8 million.

 

Videre kan du se på listen at de ni mestselgende titlene på Wii har solgt mer enn det mest solgte spillet på både PS3 og 360.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...